Jatkuvaa tappelua lapsen kanssa kouluvaatteista
Minun puolesta hän saa käyttää ihan mitä tahansa ja minkä värisiä tahansa NORMAALEJA vaatteita. Mutta tyttö, 10v, on sitä mieltä että hän pukee kouluun rikkinäiset legginsit + lyhyt t-paita. Napa vilkkuen siis menisi kouluun. Hän on toivonut lisäksi sellaisia leveän mallisia lyhyitä t-paitoja, joiden kanssa kuuluu pitää jotain toppia alla. Ollaan sovittu, että ostetaan sellainen, jos tyttö käyttää sitä toppia alla. No mitä vielä, hän laittaa se paidan ihan ilman toppia päällensä, ja arvatkaa miltä se näyttää? Siis tarkoitan sellaisia joita myydään ihan sen alla olevan topin kanssa. Ja kaula-aukko on tosi leveä + paita lyhyt, mutta on ihan ok näköinen jos alla tosiaan on se sinne tarkoitettu toppi.
Jotenkin tuntuu, että hänellä ei ole minkäänlaista käsitystä normaalista pukeutumisesta. Joka päivä kuulen, että kuinka kaikki muut saavat käyttää sellaisia. Ja ne kaikki muut on kaksi hänen luokkalaista tyttöä, joiden pukeutuminen tosiaan on hieman, hmm erikoista.. Esim. ekaluokan kuvassa lyhyt love-napapaita päällä..
Ja hänen valitsemansa vaateyhdistelmät on muutenkin niin kummallisia, että siihen on pakko puuttua. Meillä on lisäksi poika ja toinen tyttö, jotka kyllä myös saavat valita vaatteensa, mutta ikinä ei ole ollut sitä ongelmaa että ne olisi niin kummallisia että asiaan olisi pakko puuttua :)
Päästäisitkö sinä 10 v tytön kouluun napapaidassa ja rikkinäisissä mustissa legginseissä joissa vielä lahkeetkin liian lyhyet? Ihan ok, jos hän laittaisikin ne ehjät legginsit ja paidan joka edes vähän peittää takapuolta. Mutta kun lapsi on vielä vähän pyylevä niin arvatkaa miltä näyttää sitten sen lyhyen t-paidan kanssa.
Mikä avuksi?? Nyt ainakin tiedän etten koskaan enää suostu ostamaan sellaisia vaatteita kuten yllä mainitsin. Niistä oli kaupassa tyttö luvannut että "joo joo käytän tätä t-paitaa tän topin kanssa, en ilman. Joo joo käytn näitä legginsejä niin että ei mikään napa-paita sen kanssa vaan vähän pidempi paita" Mutta mitä vielä, tyttö ei muista luvanneensa yhtään mitään. Vaateostoksilla käynti onkin tosi hankalaa hänen kanssa kun tosiaan kelpuuttaa vaan niin käsittämättömiä vaatteita että.. Vaikka kauppa olisi täynnä normaaleja vaatteita, niin hän löytää jostain viimeisimmästä nurkasta sen aivan omituisen..
Kommentit (44)
Mä olen opettanut omille lapsilleni ihan pienestä pitäen, että leggarit näyttävät pitkiltä kalsareilta lyhyen paidan kanssa. Ei ole tarvinnut enää koululaisten kanssa tästä asiasta neuvotella, vaikka toisenlaiset "haasteet" on meilläkin. Nuorempi on sellainen, että kaikki - varsinkin housut - tuntuvat pahalta päällä.
Vähän erilainen lähestymistapa asiaan: lähde kehittämään lapsen omaa tyylitajua! Ota kuvia, kun hän kokeilee erilaisia tyylejä. Ota "toimintakuvia", jotta näkee, miltä ne näyttää kun oikeastikin liikkuu. Selailla yhdessä nettikauppoja jne. Älä kommentoi lapsen valintoja silloin kun kuvataan, annat vain kuvien tehdä työn. Mallien päällä olevia asuja kommentoit reippaasti, tyyliin tuo toimii työvaatteena, tuo taas on hankala jos yhtään liikkuu.
Kyllä se siitä. Anna tehdä kohtuudella niitä omia valintoja.
Oma tyttöni on ollut hyvin tarkka vaatteistaan, ja kaikkea omituista on nähty. Mutta se oma tyyli on löytynyt, ja se on aika hieno jo nyt, kun on 15.
Voisiko asiassa auttaa, jos jollain tavalla voisit ohjata tyttöä löytämään sen oman massasta poikkevan pukeutumistyylin, joka ei kuitenkaan olisi liian paljastava? Hän selkeästi on kiinnostunut vaatteista, joten jonkunlainen muotiin ja vastaavaan tutustuminen voisi olla kiva yhteinen harrastus. Löytyisikö esimerkiksi joitakin muotiblogeja, jotka sopisivat hänelle? Nythän hän ottaa mallia vain kahdelta kaveriltaan. Hän voisi oppia, että on paljon muitakin tapoja erottua ja olla muodikas kuin paljastamalla pintaa. Luulisi, että esimerkiksi netissä on kauppoja, joissa myydään kivoja vähän massamuodista eroavia vaatteita, jotka eivät kuitenkaan ole liian paljastavia.
Lisäksi, vaadi hänen pukeutumiseltaan vain minimi, eli laita rajat esimerkiksi asun paljastavuudelle. Jos hän muuten tykästyy sinusta hassuilta näyttäviin vaatteisiin tai tekee outoja yhdistelmiä, anna hänen pitää päänsä. Jos jostain syystä juuri ne reiät tai liian lyhyet lahkeet legginsseissä ovat tärkeä juttu, mitä haittaa niistä on? Anna hänen kehittää oma tyylinsä mokien ja äärilaitojen kautta, tytöstä voi lopulta kasvaa tyylikäs ja muotitietoinen nuori neiti.
Lohdutuksen sanoja... Minulla oli lapsesta saakka todella vahva oma tyyli. Näin aikuisena lapsuuden kuvia katsellessa tekee välillä pahaa, miten hirveissä yhdistelmissä oletkaan liikkunut julkisilla paikoilla. Minulla oli vaihe, jolloin ihan kaiken piti olla pinkkiä. Sitten minulla oli vaihe, jolloin ihan kaiken piti olla vaalean sinistä. Lukiossa oli vaihe, jolloin kaikkien vaatteiden piti olla tiettyä merkkiä(ei ollut edes mikään trendimerkki). Ysiluokkalaisena ostin stringimalliset bikinit ja napapaitoja. Äitini katsoi vierestä, kuulemma pyöritteli silmiään selkäni takana ja välillä vähän häpesikin. Silti äiti antoi minun luoda oman tyylini ja olla oma itseni. Vain juhliin ja tärkeisiin tilaisuuksiin äidin mielipide oli otettava huomioon. Nyt aikuisenakin uskallan olla reilusti oma itseni. En edelleenkään pukeudu valtavirran muotivirtausten mukaan. Pukeudun silti asiallisesti ja tilanteen mukaan ja saan kehuja tyylistäni(joka ei todella ole enää niin yliampuva kuin lapsena ja nuorena).
Nykyisin olen itsekin äiti, joten ymmärrän tilanteessasi molempia puolia. Sitä lasta, joka haluaa toteuttaa yliampuvaa tyyliään ja sitä äitiä, joka haluaisi lapsen vain pukeutuvan normaalisti ja ikänsä mukaisesti. Toivon, että löydätte kompromissin. Esim. niin, että lapsi saa valita kouluvaatteistaan joko ylä- tai alaosan ja sinä toisen. Pakko vielä sanoa, että vaikka olen itse saanut pukeutua niin kuin olen halunnut, olisin sinun tilanteessasi silti samaa mieltä kuin sinä.