Jatkuvaa tappelua lapsen kanssa kouluvaatteista
Minun puolesta hän saa käyttää ihan mitä tahansa ja minkä värisiä tahansa NORMAALEJA vaatteita. Mutta tyttö, 10v, on sitä mieltä että hän pukee kouluun rikkinäiset legginsit + lyhyt t-paita. Napa vilkkuen siis menisi kouluun. Hän on toivonut lisäksi sellaisia leveän mallisia lyhyitä t-paitoja, joiden kanssa kuuluu pitää jotain toppia alla. Ollaan sovittu, että ostetaan sellainen, jos tyttö käyttää sitä toppia alla. No mitä vielä, hän laittaa se paidan ihan ilman toppia päällensä, ja arvatkaa miltä se näyttää? Siis tarkoitan sellaisia joita myydään ihan sen alla olevan topin kanssa. Ja kaula-aukko on tosi leveä + paita lyhyt, mutta on ihan ok näköinen jos alla tosiaan on se sinne tarkoitettu toppi.
Jotenkin tuntuu, että hänellä ei ole minkäänlaista käsitystä normaalista pukeutumisesta. Joka päivä kuulen, että kuinka kaikki muut saavat käyttää sellaisia. Ja ne kaikki muut on kaksi hänen luokkalaista tyttöä, joiden pukeutuminen tosiaan on hieman, hmm erikoista.. Esim. ekaluokan kuvassa lyhyt love-napapaita päällä..
Ja hänen valitsemansa vaateyhdistelmät on muutenkin niin kummallisia, että siihen on pakko puuttua. Meillä on lisäksi poika ja toinen tyttö, jotka kyllä myös saavat valita vaatteensa, mutta ikinä ei ole ollut sitä ongelmaa että ne olisi niin kummallisia että asiaan olisi pakko puuttua :)
Päästäisitkö sinä 10 v tytön kouluun napapaidassa ja rikkinäisissä mustissa legginseissä joissa vielä lahkeetkin liian lyhyet? Ihan ok, jos hän laittaisikin ne ehjät legginsit ja paidan joka edes vähän peittää takapuolta. Mutta kun lapsi on vielä vähän pyylevä niin arvatkaa miltä näyttää sitten sen lyhyen t-paidan kanssa.
Mikä avuksi?? Nyt ainakin tiedän etten koskaan enää suostu ostamaan sellaisia vaatteita kuten yllä mainitsin. Niistä oli kaupassa tyttö luvannut että "joo joo käytän tätä t-paitaa tän topin kanssa, en ilman. Joo joo käytn näitä legginsejä niin että ei mikään napa-paita sen kanssa vaan vähän pidempi paita" Mutta mitä vielä, tyttö ei muista luvanneensa yhtään mitään. Vaateostoksilla käynti onkin tosi hankalaa hänen kanssa kun tosiaan kelpuuttaa vaan niin käsittämättömiä vaatteita että.. Vaikka kauppa olisi täynnä normaaleja vaatteita, niin hän löytää jostain viimeisimmästä nurkasta sen aivan omituisen..
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Miten se lapsi pitää "nujertaa" jos heti alusta alkaen on selvä, että kouluun puetaan siistit, ehjät ja puhtaat vaatteet? Ihan sama asia kuin että ne hiukset harjataan tai se aamupala syödään joka aamu.
No siis kaikki ehjät siistit ja puhtaat vaatteet eivät täytä kouluun sopivien vaatteiden määritelmää.
Auttaisiko aamuja vähän, jos edellisenä lapsi valitsisi seuraavan päivän vaatteet ja sinä hyväksyisit vaatekerran. Näin ainakaan tarvitsisi aamukiireessä alkaa asiasta neuvottelemaan, vaan illalla kun aikaa on enemmän voisi pukeutumisen keskustella perusteellisemmin.
Minusta koululainen voi itsekin vaikuttaa pukeutumiseensa ja valita omaan tyyliinsä sopivia vaatteita, joten ihan mutsi-natsiperiaatteella ei voi mennä, mutta tosiaan viimekädessä vanhemmilla on oltava vastuu vaatteiden asiallisuudesta ja sopivuudesta (eli sinänsä teidän perheen linja vaikuttaa hyvältä).
Idea siitä, että sopivia vaatteita katsellaan etukäteen netistä tai vaatekuvastoista on siitä hyvä, että voitte silloin käydä linjakeskustelut (ehdottomat eit puolin ja toisin) jo kotona ja vaatekaupassa homma menee sitten vähemmällä vänkäämisellä.
Sano seuraavaksi siihen "kun ne muut" - mankumiseen että hyppääkö hän kalliolta alas kun ne muutkin? Oman maun tyttö ehtii löytää myöhemminkin, voitte vaikka seuraavan kerran kaupassa kokeilla sellaista, että molemmat ottaa kaksi vaatetta, tyttö sovittaa kaikkia ja valitsee sitten yhden sinun valkkaaman ja yhden omansa. Tai jos kinaa tulee siitäkin niin pelkästään sinun valkkaaman. Leggarit ei tosissaan ole housut, voisitko kuvitella siivoavasi kaikki legginssit pois?
Ymmärrän hyvin. Mulla on nyt 3 luokkalainen tyttö, jonka kanssa on kolme vuotiaasta asti "keskusteltu" pukeutumisesta. Sellaisen, jolla ei ole vaatteista näin kiinnostunutta lasta on turha kuvitella tietävänsä asiasta mitään. Kaikki nämä "miksi lapsella edes on sellaisia vaatteita" -neuvot kuulostaa niin naiiveilta, että naurattaisi jos ei itkettäisi.
Meillä ei riidellä pelkästään asiallisesta pukeutumisesta, vaan ylipäätään siitä, ettei ole lapsen mieleisiä vaatteita, vaan kaikissa on jotain vikaa. Tässä on aistiyliherkkyyttä mukana myös. Monet vaatteet tuntuu pahalle.
Olen kuljettanut lasta mukana vaateostoksilla mahdollisimman paljon, silti saattaa tulla huteja. Nyt lapsi on kokeillut käydä pari kertaa itse vaateostoksilla ja valinnat on olleet tosi fiksuja. Arvelen, että meillä auttaa tämä iän karttuminen: on oikeasti enemmän varaa/ älliä sanoa, millaisia vaatteita haluaisi.
Meillä vasta eskari-ikäinen, mutta vähän samankaltaisia ongelmia havaittavissa. Nyt kesän jäljiltä haluaisi laittaa eskariin pikkuisia toppeja ja mekkoja ilman pitkähihasia. Ränkkää lähes joka aamu vastaan vaatteista(jotka on saanut muuten ostettaessa valita). Ollaan sata kertaa puhuttu, että eskariin ja kouluun laitetaan ne sinne sopivat vaatteet. Joko farkut ja neule/kollege/pitkähihainen ohut paita tai sitten legginsit ja kollegemekko. En ole antanut käyttää hihattomia eskarissa, koska mielestäni ne sopivat vain hellepäiviin, eivät kouluvaatteeksi. Kotona saa pitää päällään mitä lystää. Tällaista opettelua tämä on vielä ja vielä eskariuhma päälle. Toivottavasti oppi menee joskus perille.
Kyseessä on todella määrätietoinen ja voimakastahtoinen lapsi. Tällaisestakin asiasta tulee hänen kanssaan sitten aivan megaluokan tappelu :) Ehkä kilttien lasten vanhempien on edes vaikea käsittää asiaa. Ja itsekin olen kuitenkin sitä mieltä että en kyllä lapsi saa pitää sen värisiä ja tyylisiä (normaaleja) vaatteita mistä hän itse pitää. Mutta juhlissa juhlavaatteet jne. MUTTA tässä tosiaan on kyse siitä että asiaan on ihan pakko puuttua ja olla tiukkana. Lapsen mielestä äiti on typerä mummo joka käskee hänen pukeutua mummovaatteisiin ja kun kavereidenkin äidit antaa pukea napapaidan legginsien kanssa kouluun, niin VAIN hänen äitinsä on niin tyhmä että ei tajua ja ihan ilkeyttään vaan kieltää. Jotenkin en ymmärrä kun kyseessä on kuitenkin fiksu lapsi muuten, että miten hän ei ymmärrä pukeutumiseen liittyviä perusasioita. Enkä kyllä ymmärrä sitäkään, että miksi kaupat on pullollaan tuon ikäisille jotain pissisvaatteita.
ap
Istutte alas ja neuvottelette tytön kanssa, ihan sillai että on aikaa, ei aamulla kouluun lähtiessä. Onhan se ihan ok että lapsi haluaa päättää/vaikuttaa kun hänellä ilmeisesti on näkemys omasta tyylistään, nostaisin sen ihan positiiviseksi asiaksi kyllä. Mutta että jos tulette molemmat puolitiehen vastaan ja teet selväksi, että vaatteiden on oltava asialliset (ei napa eikä pers paljaana, ehjät) ja säänmukaiset. Jäähän siinä silti kosolti vaihtoehtoja pukeutua asiallisesti ja persoonallisesti, ei ne sulje toisiaan pois. Korosta sitä, että kiva kun haluat pitää kiinni omasta tyylistäsi, mutta juttu on näin, että reikäiset leggarit ja napapaidat ei ole kouluvaatteet. Tyrmääminen ja sinun tyyliisi pakottaminen voi vaan provosoida, että vastustaa kahta enemmän niitä asianmukaisia vaatteita, parempi yrittää löytää yhteisymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on todella määrätietoinen ja voimakastahtoinen lapsi. Tällaisestakin asiasta tulee hänen kanssaan sitten aivan megaluokan tappelu :) Ehkä kilttien lasten vanhempien on edes vaikea käsittää asiaa. Ja itsekin olen kuitenkin sitä mieltä että en kyllä lapsi saa pitää sen värisiä ja tyylisiä (normaaleja) vaatteita mistä hän itse pitää. Mutta juhlissa juhlavaatteet jne. MUTTA tässä tosiaan on kyse siitä että asiaan on ihan pakko puuttua ja olla tiukkana. Lapsen mielestä äiti on typerä mummo joka käskee hänen pukeutua mummovaatteisiin ja kun kavereidenkin äidit antaa pukea napapaidan legginsien kanssa kouluun, niin VAIN hänen äitinsä on niin tyhmä että ei tajua ja ihan ilkeyttään vaan kieltää. Jotenkin en ymmärrä kun kyseessä on kuitenkin fiksu lapsi muuten, että miten hän ei ymmärrä pukeutumiseen liittyviä perusasioita. Enkä kyllä ymmärrä sitäkään, että miksi kaupat on pullollaan tuon ikäisille jotain pissisvaatteita.
ap
Niitä croptoppeja on muuten ihan pari-kolmevuotiaillekin. Naapurini ostaa niitä lapselleen ja sitten ottaa blogiin kuvia alle nelivuotiaasta, jolla on päällä croptoppi ja mikrosortsit. Oksettavaa. Sillä tavalla kasvaa niitä sinunkin lapsesi luokalla olevia tyttöjä, joita tyttösi pitää nyt niin cooleina. Yritä tehdä lapsen kanssa sopimus, että pitää tiettyjä vaatteita koulussa ja toisia sitten koulun jälkeen. Lupas jokin palkkio siitä, että suostui pukeutumaan kouluun asiallisesti.
T. Tuo joka tappelee eskarin kanssa
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun menette vaatekauppaan annat tytön itse valita, MUTTA vain vaatteista, jotka täyttävät sun antamat ehdot (esim. housut kangasta tai farkkua, paidan pitää ulottua lanteille jne.).
Seuraavan kerran kun menette vaatekauppaan, niin antaa tytön valita sovitettavat vaatteet. Sovituskopilla äiti sanoo mitkä vaatteet ja jatkoon ja mitkä jää kauppaan.
Meillä on toiminut noihin kavereilla on -kommentteihin se perinteinen keskustelu siitä että eri kodeissa ja eri äideillä on erilaisia tapoja ja ajatuksia ja minä en niistä kaikista ole samaa mieltä. On keskusteltu myös siitä että kirkkoon ei kuuluisi mennä olkapäät paljaana, ja olen vedonnut siihen että ehkä kaverin äiti ei tiedä sitä. Ja keskusteltu myös siitä että maailma muuttuu ja hänen lapsensa voi jo pitää normaalina että vaikka sinne kirkkoon mennään minisortseissa.
Aikamoista tasapainoilua sitten sen kanssa että lapsi joutuu syrjityksi kun ymmärtää tapakulttuuria ja saattaa sanoa sen sitten kaveriporukassa ääneen :)
Toisaalta oma 9v on palelevaista sorttia...joten pukeutuu jo nyt pitkähihaiseen JA huppariin ja talvella haluaa haalarin kypäräpipon kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Leggarit ei tosissaan ole housut, voisitko kuvitella siivoavasi kaikki legginssit pois?
9-11-vuotiaiden tyttöjen äitinä täytyy kyllä sanoa että enemmistö tuonikäisistä käyttää leggeinssejä. Ne on mukaat päällä. Toki on hyvä valita sitten vähän pidempää paitaa tai hame niiden oheen. Mutta on niitä myös sellaisia farkkulegginssejä jotka menee lyhyemmänkin paidan kanssa. Tavalliset farkut ja collegehousut on ainakin aika out tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
On keskusteltu myös siitä että kirkkoon ei kuuluisi mennä olkapäät paljaana, ja olen vedonnut siihen että ehkä kaverin äiti ei tiedä sitä.
Aikamoista tasapainoilua sitten sen kanssa että lapsi joutuu syrjityksi kun ymmärtää tapakulttuuria ja saattaa sanoa sen sitten kaveriporukassa ääneen :)
Taitaa kyllä olla jo enemmistön tapakulttuuria että kirkkoon voi mennä hihattomissa mekoissa yms, ainakin lapset voi. Näinpä naissuntion ja kanttorinkin kotelomekossa kesähäissä.
Trine kirjoitti:
Minusta tämä on ihan absurdia, että äiti-ihminen kysyy tällaisia. Auttaa paljon, jos sinulla olisi selkärankaa...
Mutta tosiaan, KUN siellä kaapissa on vain asiallisia vaatteita, ei sinun tarvitse "keskustella" joka aamu...
Jos 10 v tyttö pompottelee jo noin paljon äitiään, olet aivan kusessa parin vuoden päästä.
Kyllä sullakin on taatusti vaatekaapissa vaatteita, joista saa yhdistelemällä todella omituisia ja epäsopivia kokonaisuuksia. Ei tarvitse olla rikkinäistä ollakseen älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leggarit ei tosissaan ole housut, voisitko kuvitella siivoavasi kaikki legginssit pois?
9-11-vuotiaiden tyttöjen äitinä täytyy kyllä sanoa että enemmistö tuonikäisistä käyttää leggeinssejä. Ne on mukaat päällä. Toki on hyvä valita sitten vähän pidempää paitaa tai hame niiden oheen. Mutta on niitä myös sellaisia farkkulegginssejä jotka menee lyhyemmänkin paidan kanssa. Tavalliset farkut ja collegehousut on ainakin aika out tällä hetkellä.
Minusta legginsit ei ole housut. Pitkän paidan tai hameen kanssa ok. Mutta ei niitä mielestäni normaalipituisen paidan kanssa housuina voi pitää. Kyllä tätä paljon näkee mutta itse en käyttäisi enkä antaisi lapseni käyttää niin, ainakaan minään kouluhousuina.
En voi muuta kuin toivoa jaksamista. Lapset ovat fiksuja, tietävät milloin pitää sanoa joojoo, mä lupaan, ja huomaavat koska äidillä on kiire ja voimavarat vähissä tappelemaan ei-kuolemanvakavasta asiasta. Kovatahtoisen ja fiksun lapsen kanssa joutuu muutenkin tappelemaan asioista, kun lapsi sille päälle sattuu. Jatkuva vaatteista jankkaaminen tuntuu turhalta.
Eikä sekään ole mukavaa, että ostaa kaapin täyteen vaatteita, jotka jäävät käyttämättä. Ja että joutuu käyttämään paljon aikaa ja energiaa niin marginaaliseen asiaan kuin vaatteet. Toivotaan, että aika tekee tehtävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Trine kirjoitti:
Minusta tämä on ihan absurdia, että äiti-ihminen kysyy tällaisia. Auttaa paljon, jos sinulla olisi selkärankaa...
Mutta tosiaan, KUN siellä kaapissa on vain asiallisia vaatteita, ei sinun tarvitse "keskustella" joka aamu...
Jos 10 v tyttö pompottelee jo noin paljon äitiään, olet aivan kusessa parin vuoden päästä.
Kyllä sullakin on taatusti vaatekaapissa vaatteita, joista saa yhdistelemällä todella omituisia ja epäsopivia kokonaisuuksia. Ei tarvitse olla rikkinäistä ollakseen älytöntä.
Näinpä..
ap
Vierailija kirjoitti:
En voi muuta kuin toivoa jaksamista. Lapset ovat fiksuja, tietävät milloin pitää sanoa joojoo, mä lupaan, ja huomaavat koska äidillä on kiire ja voimavarat vähissä tappelemaan ei-kuolemanvakavasta asiasta. Kovatahtoisen ja fiksun lapsen kanssa joutuu muutenkin tappelemaan asioista, kun lapsi sille päälle sattuu. Jatkuva vaatteista jankkaaminen tuntuu turhalta.
Eikä sekään ole mukavaa, että ostaa kaapin täyteen vaatteita, jotka jäävät käyttämättä. Ja että joutuu käyttämään paljon aikaa ja energiaa niin marginaaliseen asiaan kuin vaatteet. Toivotaan, että aika tekee tehtävänsä.
Niin totta. Oman tyttöni kohdalla vähän joudun pelkäämään, että aika ei asiaa paranna, vaan pahentaa. Hän täyttää kohta vasta 11v, mitä tämä tulee olemaan yläasteella, en uskalla edes ajatellakaan..
ap
Mähän en tyttären kanssa käy shoppailemassa. Se kattoo netistä vaatteita, laittaa mulle linkkejä ja mä osan niistä hyväksyn ja tilaan.
Täten on saanut pitää oman päänsä pukeutumisessaan. Ei tappeluita.
Ja minä valitan kun 10-vuotias poika ei suostu käyttämään kuin collegehousuja. Sukujuhliin saan pakotettua chinokset jalkaan, mutta muuten ei toivoakaan. Joskus voisi näyttää muulta kuin siltä, että tulee milloin mistäkin treeneistä...
En valita enää.
Eikös kiukuttelu kuulu asiaan. Aivan normaalia on myös tuo kommentti "kaikki muutkin saa/kaikilla muillakin on". Vanhemmat laittaa rajat. Selitä hänelle pitkän kaavan mukaan, että miksi ko. pykeutuminen ei ole sopivaa ja kerro, että jos ei tyttö itse osaa valita sopivampia vaatteita, niin äiti käy ostoksilla.