Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysely: miten puhuttelette työpaikkanne siivoojaa?

Vierailija
29.08.2016 |

Kuvailkaa millaista on kanssakäyntinne siivoojan kanssa. Tervehditko? Annatko työrauhan (olet kuin siivooja olisi näkymätön)? Puhutte "rempseitä"? Puhutte "simppeleitä asioita" (iltapäivälehtien aiheet, TV)? Miten on?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut juuri viran kunnalta. Meidän siivooja on ainoa kenen kanssa voin ruokatauolla puhua jotain muutakin kuin politiikkaa tai työasioita. Tänään mietittiin että miksei kukaan enää itke delfiinien perään. Tais mennä ohi jo.

Vierailija
22/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojan näkökulma: ihmiset, jotka jotenkin miettivät miten siivoojan kanssa kommunikoidaan, ovat rasittavia. En tarkoita vain sitä että olisivat alentuvia tai pelkäisivät olevansa alentuvia. Jos yleensä siis kiinnittää mitään huomiota siihen miten siivoojaa kohtelee, se on ongelma. Aloittajalla on ongelma. Aloittajalla on ongelma siinäkin tapauksessa, että on itse siivooja.

Päinvastoin, todella huomaavaista että siivoojankin kommunikaatio otetaan huomioon. Sehän voi olla työpaikkakiusaamista muuten jos tahallaan käyttää sivistyssanoja siivoojan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdin kohteliaasti kuten nyt yleensä on tapana jos työpaikan käytävällä törmää ihmiseen. Outo kysymys😁

Vierailija
24/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisti kuten kaikille muillekin työpaikallani. Miksi pitäisi siivoajia puhutella jotenkin eri tavalla?

Vierailija
25/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sen kummemmin, tervehdin jos tulevat vastaan. Ja keskustelen heidän kanssaan, jos on jotain työhön liittyvää. Valitettavasti joku on repinyt säästönsä siivoojien kohdalla, eikä heillä oikein tunnu kiireen vuoksi olevan aikaa/mielenkiintoa rupatella sen enempää. Surettaa katsoa heitä, kun eivät ehdi tekemään työtänsä kunnolla. Ja vielä enemmän surettaa joutua joskus tekemään valitus heistä, kun eivät ole hoitaneet työtänsä kunnolla. Koen, että meidän firma pitää siivoomista jonain välttämättömänä pakkona, eikä siitä haluta maksaa. Tajuamatta, että siivous on yksi todella iso osa-alue työntekijöiden ja asiakkaiden viihtyvyyden suhteen.

Ja olen maininnut siitä esimiehelleni, mutta tää on mitä on.

Turhaan säälittelet, emme ole mitään reppanoita joita jonkun pitää puolustaa.

Olen ollut töissä monessa firmassa ja suurimmassa osassa työ on laskettu ihan sopivasti. Ei työssä kuulukaan jäädä rupattelemaan koko ajan. Jos firmasi on laittanut siivoukseen liian vähän rahaa eli aika ei riitä, siivousfirmassa tiedetään se. Ei se sinun valituksesi siivousfirmaan kummempaa vaikutusta tee, toteavat vain että "taas tuli valitus, mutta eihän tämä asiakas suostu maksamaan kunnollisesta siivouksesta".

Aika moni siivooja valittaa että aika ei riitä, mutta yleensä syy on se että siivooja on kokematon. Ja kun siivoustyö on monelle vain väliaikainen työ, kokemattomia työntekijöitä riittää. Kun itse saan joskus "avuksi" uuden työntekijän, meillä menee yhdessä täsmälleen sama aika kuin minulla menisi yksin. Sitten jos on kaksi tällaista uutta yhdessä...

Vierailija
26/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu alempiarvoisille, olen itse merkantti!

Vierailija
27/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojan näkökulma: ihmiset, jotka jotenkin miettivät miten siivoojan kanssa kommunikoidaan, ovat rasittavia. En tarkoita vain sitä että olisivat alentuvia tai pelkäisivät olevansa alentuvia. Jos yleensä siis kiinnittää mitään huomiota siihen miten siivoojaa kohtelee, se on ongelma. Aloittajalla on ongelma. Aloittajalla on ongelma siinäkin tapauksessa, että on itse siivooja.

Päinvastoin, todella huomaavaista että siivoojankin kommunikaatio otetaan huomioon. Sehän voi olla työpaikkakiusaamista muuten jos tahallaan käyttää sivistyssanoja siivoojan kanssa.

Anna olla. Ei kukaan vastannut provoiluusi edelliselläkään sivulla.

Vierailija
28/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No herra isä sentään :D Ihan tavallinen ihminenhän siivoojakin on! Miten Ap puhuttelet IHMISIÄ ammattiin katsomatta? Vai onko nyt käynyt niin, ettet osaa puhua kuin kapea-alaisesti omaan työhösi liittyvistä asioista? Muu maailma tuntuu vieraalta...?

Juu, olen siivooja

Vierailija
29/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleb virukuritegelib, ei jummarra rääkib

Vierailija
30/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisti tervehdin, yleensä ei paljon muuten jutella. Kerran yhdessä toimistossa oli kiva siivooja, että sen kanssa tuli turistua muutenkin, ja jos muita ei ollut paikalla niin juotiin aamupäiväkahvit yhdessä. :)

Vierailija
31/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdin sanomalla "moi" tai "hei". Jos on jotain asiaa niin sanon "anteeksi voinko häiritä".

Vierailija
32/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin samalla lailla tervehtien ja jutellen kuten muillekin työtovereille. Ihmettelin, kun kesäsiivojamme hämmästeli, kuinka kivasti häntä kohtelin. Samalla työpaikalla asiakaspalvelussa kun pitäisi kaikkien olla kaikille ystävällisiä ja kohteliaita ihan tasavertaisesti jo firman ohjeistuksen mukaan. Olen opiskeluaikoina siivonnut, ja siihen opiskelun  ohella kurssitkin käynyt. 1980-luvulla vain kansakoulun käyneet iäkkäämmät pomot tytöttelivät ja kohtelivat ylenkatsoen.

Mietin silloin, kuin nytkin, että siivojamme saattaakin olla muutaman vuoden päästä huomattavasti itseämme koulutetumpi ja yleissivistyneempi.

Olen kuullut muiden siivoojien ihastelevan joskus asiakkaan poistuessa, miten asiakas kohteli häntä ihanasti toisin kuin siivoojaa yleensä. He eivät huomanneet, että tuo "ihana asiakas" oli poikkeuksellisen iloinen ja puhelias ihminen. Eli tuon nimenomaisen ihmisen käytös oli peruskohteliasta tasoa selkeästi ylempänä. He siis odottivat erikoishuomiota osakseen siksi että ovat siivoojia. Tavallinen peruskohteliaisuus tulkittiin siivoojan halveksimiseksi. Tämä tulkinta varmaan johtui siitä että hyvin moni siivooja häpeää ammattiaan ja näkee väheksyntää sielläkin, missä sitä ei ole. Muuten en osaa selittää sitä, että itse olen aina saanut pelkkää asiallista kohtelua, kuten kuka tahansa.

Vierailija
33/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen kuten muitakin aikuisia, ellemme ole tehneet sinunkauppoja ja kutsu toisiamme etunimeltä. Siivoojamme ovat koulutettua ja ammattitaitoista väkeä, mutta sitähän ei kysytty.

Vierailija
34/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdin ja siirryn pois tieltä.

Joskus vaihdetaan muutama sana small talkia.

Vierailija
35/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen töissä töitä, en vietä aikaani jutustelemalla siivoojien saati muiden kanssa. Tervehdin toki, ja jos he tulevat työpistettäni siivoamaan siellä ollessani, juttelen tai lähden kahville pois tieltä.

Vierailija
36/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
37/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiire" on myös hieno tekosyy olla kahvittelematta ja jutustelematta sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa minun mielestäni pelkät "moikkaus-välit" riittää.

T:siivooja

Vierailija
38/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sen kummemmin, tervehdin jos tulevat vastaan. Ja keskustelen heidän kanssaan, jos on jotain työhön liittyvää. Valitettavasti joku on repinyt säästönsä siivoojien kohdalla, eikä heillä oikein tunnu kiireen vuoksi olevan aikaa/mielenkiintoa rupatella sen enempää. Surettaa katsoa heitä, kun eivät ehdi tekemään työtänsä kunnolla. Ja vielä enemmän surettaa joutua joskus tekemään valitus heistä, kun eivät ole hoitaneet työtänsä kunnolla. Koen, että meidän firma pitää siivoomista jonain välttämättömänä pakkona, eikä siitä haluta maksaa. Tajuamatta, että siivous on yksi todella iso osa-alue työntekijöiden ja asiakkaiden viihtyvyyden suhteen.

Ja olen maininnut siitä esimiehelleni, mutta tää on mitä on.

Turhaan säälittelet, emme ole mitään reppanoita joita jonkun pitää puolustaa.

Olen ollut töissä monessa firmassa ja suurimmassa osassa työ on laskettu ihan sopivasti. Ei työssä kuulukaan jäädä rupattelemaan koko ajan. Jos firmasi on laittanut siivoukseen liian vähän rahaa eli aika ei riitä, siivousfirmassa tiedetään se. Ei se sinun valituksesi siivousfirmaan kummempaa vaikutusta tee, toteavat vain että "taas tuli valitus, mutta eihän tämä asiakas suostu maksamaan kunnollisesta siivouksesta".

Aika moni siivooja valittaa että aika ei riitä, mutta yleensä syy on se että siivooja on kokematon. Ja kun siivoustyö on monelle vain väliaikainen työ, kokemattomia työntekijöitä riittää. Kun itse saan joskus "avuksi" uuden työntekijän, meillä menee yhdessä täsmälleen sama aika kuin minulla menisi yksin. Sitten jos on kaksi tällaista uutta yhdessä...

Ai en saa surra ja olla vittuuntunut sellaisten puolesta, joille ei anneta mahdollisuutta tehdä työtänsä kunnolla? Mä tiedän ite mitä siivoominen on. Kolmessa vuodessa homma ehti muuttua ihan kamalaksi, kun koko ajan säästettiin ja kiristettiin. Siihen palkkaan nähden on todella epäreilua, että hommasta on tehty stressaavaa ja fyysisesti rankempaa. Kun kiireessä tuppaa virheitä ja vaaratilanteita tulemaan aina enemmän.

Ja todellakin toi firman säästäminen vituttaa. J vielä enemmän vituttaa se, että siivousfirma on suostunut tommoseen helvettiin, eivätkä ole osanneet perustella ja myydä kunnon palvelua firmalle. Mä näkisin, että parempi sopimus ja laadukas siivous on pitkällä tähtäimellä ihan kaikkien etu. Asiakkaat eivät huomaa sitä jos on puhdasta ja siistiä. Mutta se taatusti huomataan kun työn jälki on kamalaa ja villakoirat juoksee siellä täällä. Se ei tee etua siivousfirmalle, eikä se tee etua firmalle, joka siivouksen on ostanut.

Vierailija
39/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai sille kukaan mitään sano. Tauko/kahvihuonekkin niin täynnä banaanikärpäsiä että siivoais edes joskus.

Vierailija
40/90 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdin kun näen, mutta en juokse sitä varten hänen peräänsä. Voin vaihtaa muutaman sanan hänen kanssaan esim. lapsista. Töistä kerron ne asiat mitkä hänelle kuuluu, onko joku huone nyt tyhjillään/käyttämättä tai jos pitää huomioida jotakin asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi