Kuinka helposti otat saikkua ja missä olet töissä?
Tuli vain mieleen tässä juuri saikulla ollessa... Nykyisessä paperinpyörityshommassa mikään asia ei kaadu työpaikalla siihen, jos olen päivän tai pari poissa, mutta entisissä hommissa (ravintola-ala, yksi tai ihmistä kerrallaan töissä ja varamiehiä jonkun sairastuessa oli tosi hankala saada, koska työntekijöitä oli firmassa niin vähän) piti melkeinpä olla jalka poikki, että kehtasin edes miettiä saikkua.
Kommentit (18)
Turussa on luvassa saikkua: http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/2763188/Poliisi+tutkii+pahoinpitel…
Mä oon hakenu saikkua esim. koska ääni on lähteny tai monta kuukautta kestäny flunssa on vieny voimat niin, etten vain ole jaksanut tehdä töitä. Molempina kertoina oon ollu raskaana ja terkkari sanoi, että muutoin saikkua ei olisi tullut. Oon lastentarhanopettaja, joten vähän kummastutti, miten mä opettaisin eskariluokkaa puhumatta :D
Kyllä sitä yrittäjänä välillä buranan voimalla käydään töissä. Se on liian kallista jäädä makoilemaan koko päiväksi saati useampi päivä. Ei saa saikulla korvausta ja työntekijälle joutuu maksaa palkan koko päivältä. Viime talvena jouduin käymään lääkärissä. Se tuputti saikkua mutta sanoin että en ota, antibiootti kuurin sain ja lupasin mennä uudelleen jos kuume ei olisi laskenut seuraavan päivän iltaan ja lupasin tehdä lyhyempää päivää. No kuume laski😀
Olen ollut sairaalalla sihteerinä kohta 10 vuotta ja niiden 10 vuoden aikana olen ollut saikulla ehkä 10 päivää (aina syynä kova kuume), kunnes nyt masennuttuani olen ollut monta viikkoa saikulla. En kyllä helposti jää pois töistä.
20 vuoden aikana keskimäärin 2 pv/vuosi. Toimistotyö.
Trukkilava putosi 3 metristä jalkani päälle, varvas murtui ja kenkä meni pilalle.
Lasivuoka(makaroonilaatikkoa) hyppäsi jääkaapista jalkani päälle, ruhjevamma.
Työkaveri laski trukkilavan täynnä roinaa jalkani päälle, 2 varvasta sinimustaksi
Aina oikea jalka!
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Muutama yksittäinen päivä tulee vuoden aikana migreenin takia.
Sairaan lapsen takia jokunen päivä vuodessa, onneksi jaamme nämä miehen kanssa. Mies ei ole sairaslomalla oikeastaan koskaan.
No kuinka toi määritellään? Otan varmaan herkästi saikkua, koska kun olen kipeä, niin olen oikeasti kipeä. Olen tavallaan niitä onnekkaita, joille tulee oikeasti kurja ja kamala olo, kun on vaikka flunssa. Olisi kamalaa, jos tauti iskiessään ei iskisi kunnolla, vaan olisi viikkoja puolikuntoinen ja vähän räkäinen, mutta ei kuitenkaan niin kipeä, että viitsisi jäädä kotiin.
Viimeksi olin kaksi viikkoa putkeen poissa, kun töissä meni selkä. Onneksi kyse oli vain lihasjumista, sillä kahden viikon levolla, nostokiellolla ja kevyellä liikunnalla sain selkäni kuntoon. Ja töissä edelleen ns. Riehumiskielto, eli varastohommat on kielletty toistaiseksi kokonaan. Sinänsä harmi, kun pidän siitäkin työstä. Tärkeintä on, ettei tarvitse mennä veitsen alle.
Aika harvoin, en sairasta usein. En edes joka vuosi ole sairaslomalla. Keskimäärin varmaan 2-3pv vuodessa. Olen töissä sairaalassa, joskus toivoisin että olisin useammin sairaana. Jatkuva kiire kuormittaa. Osa työkavereista on sitten jokaisessa 3vkon työvuorolistassa poissa omalla ilmoituksella pari päivää. Jossain keskustelussa käyvät, mutta sama meno jatkuu.
Mulla oli niin paljon ylitöitä pitämättä, että pienet sairastelut olen ottanut niistä. Leikkaukseen kun menin, niin silloinkin otin leikkauspäivälle vapaapäivän, mutta toipuminen meni ihan palkallisena sairausaikana, kun kerran todistuksen mukaan lykkäsivät.
Jos työaikani olisi ma-pe virka-aika, niin silloin leikkauspäivänkin olisin saikuttanut, mutta kun meillä jakautuu työpäivät koko viikolle, niin mielestäni oli ihan järkevää sopia vapaapäivä leikkauspäivälle, kun kerran leikkaus oli etukäteen tiedossa. Normaalissa sairastamisessahan ei sairastuminen ole etukäteen tiedossa.
Tiedän, että ajattelutapani on suomalaisille kummallinen, koska täällä otetaan ilman muuta palkka sairastamisesta aina, ja nyhdetään ylityökorvaukset erikseen, ja vapaapäiville ei missään nimessä sovita viisureiden poistoa tms. Oleskelu eräässä toisessa maassa avasi omia silmiä tältä osin. En ihmettele, ettei olla kovin kilpailukykyinen maa.
On lähes se ja sama olenko töissä vai en, joten jään sairauslomalle aina kun olen kipeä, eli nelisen kertaa vuodessa muutaman päivän. Pääsääntöisesti tehtäväni voivat odottaa paluutani töihin, joskus hyvin poikkeuksellisesti joku joutuu tekemään jonkun kiireisimmän työn puolestani. Olen toimistoduunari.
Olen vastasyntyneiden teholla töissä, otan saikkua kun olen kipeänä. Eli flunssasta, mahataudista jne heti saikulle, töihin ei tosiaan voisi mennä kipeenä. Oon ehkä kerran tai kaks vuodessa sairaana, vuoteen saikkupäiviä tulee sellaset 6-12 ehkä.
Todella helposti. Pienikään nuha tms niin olen saikulla. Infektio-osaston sh.
Jos on mistä tahansa sairaudesta johtuva heikkous (kuume, oksentelu vakavampi). Olen poliisi.
Mikä on helposti? Puhelinsoitolla vai? Minulla ei ole suoraa sijaista, vaan se vaatii järjestelyjä, joten saattaa olla, että jos on takarajoja aikatauluissa, haen tietokoneen toimistolta kotiin ja hoidan kiireemmät hommat kotoa. Influenssarokotuksen otan, koska työ on sellaista, että taudin suosikkiaikaan minulla on juuri ne aikataulut niskassa. Silloin on hankalaa sairastua.
Controller on toimenkuva
Muutaman kerran vuodessa keskimäärin plus lapsen sairastelut. Mulla on kyllä työpuhelin aina mukana ja hoidan työjuttuja myös saikulta sen mitä pystyn.
Softa-alalla duunissa. Nykyisessä duunissa olen ollut 5 vuotta ja muistaakseni 2 päivää sairaslomaa. Kerran kuumen takia ja kerran mahataudin. Itse kuulun valitettavasti siihen ryhmään joka ei tule kunnolla kipeäksi. Sairastelu on pidempiaikaista ja lievempää. Tosin projektin lopussa ei kovinkaan paljoa edes olisi varaa olla kipeänä, kun myöhästyminen aikataulusta maksaa noin 50 000€/päivä firmalle. Eikä yleensä kukaan voi tuurata, kun kaikilla on omat projektinsa meneillään...
Yleensä flunssan aikana teen duunit etänä kotoa. On meillä toki niitä, jotka flunssassa saikkuakin pitää 3 päivää, mutta samat henkilöt ovat keskimäärin kerran pari joka kuukausi saikulla. Ylensä tietävät jo edellisenä päivänä kertoa, että "taitaa tulla huomenna flunssa". Sitten aivastavat kerran ja ovat kolme päivää poissa kun on niin kova flunssa. Meillä siis saa olla 3 päivää poissa ilman lääkärintodistusta.
Entisessä duunissa myyjänä suht helposti, nykyisessä duunissa on vaivattomampaa olla kuumeessa töissä kun alkaa delegoimaan töitään jollekulle muulle, koska apuja tähän ei saa..
Sen seurauksena olen nyt kolmatta kuukautta sairaslomalla uupumisen ja unettomuuden vuoksi