Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö asukkaan omaa autoa saa muka pitää vieraspaikalla?

Vierailija
27.08.2016 |

Asumme rivitaloyhtiössä. Jokaiselle asunnolle on oma autopaikka, mutta esim. meillä on 2 autoa. On pakko olla, kun molemmat käy Helsingissä töissä ja lapsetkin on hoidossa 3 km päässä kotoa. Nyt naapuri sanoi, että hän on ilmoittanut taloyhtiön kokousta varten, että me pidämme varattuna toista vieraspaikkaa, eikä kenenkään vieraat saa pysäköityä heille tarkoitetulle paikalle. Tämä sama naapuri valitti miehelleni asiasta jo keväällä. Sanoin miehelle silloin, että eihän mikään taloyhtiö voi kieltää omaa asukasta käyttämästä vieraspaikkaa. Voiko siis kieltää vai ei? Tietääkö joku, miten se menee? Jos edelleen pidämme toista autoa vieraspaikalla, mikä sanktio siitä voi seurata?

Kommentit (178)

Vierailija
101/178 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla oli aikoinaan pakko pitää autoa vieraspaikalla.

Koitin kyllä saada oman autopaikan ja olisin ilolla maksanut siitä. Se vaan tyssäsi siihen, ettei auto ollut minun nimissä vaan äitini.

Kysyin muutaman kerran vuokranantajalta omaa parkkipaikkaa. Ei onnistu kun auto ei ollut minun nimisissä.

Kyllä välistä oli ärsytti kun tulit kotiin niin ei yhtään vapaata paikkaa.

Ihme pilkunnussintaa, mitä se sille kuuluu vaikka sulla olis vaan polkupyörä, jokaisella osakkaalla oltava sama oikeus autopaikkaan.

Vierailija
102/178 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa porvoosta.

Hohhoijaa, kulunein vitsi ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/178 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on muuten taloyhtiöitä, joissa ei ole autopaikkoja. Entisessä kämpässä sai tunnuksen, jolla voi pysäköidä mäkeen. Arvatkaa, pitikö auto siitä, että pakkasellakin käsijarru päällä. Kahtena talvena se jäätyi kiinni ja sitten auto seisoikin muutaman viikon siinä, lumet aurattiin surutta päälle. Sanoisin sille joka aina sanoo että kehä3 sisäpuolella on kusipäistä porukkaa: "Mietipä omalle kohalles, että kun tuut kotiin, on auto joko kolhittu, peilit väännetty kadun vieressä tai aura-auto työntänyt koko auton päälle sohjoa, loskaa, paskaa ja hiekkaa. Ei varmaan tunnu missään?"

Vierailija
104/178 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiö voi halutessaan tilata parkkipirkon paikalle sakottamaan vieraspaikalle pysäköityjä asukkaiden autoja.

Vierailija
105/178 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei saa pysäköidä vieraspaikoille, mutta samalla ihmetyttää kyllä tämä monessa yhtiössä oleva vähäinen autopaikkojen määrä! Kyllä sitä pitäisi vähän ajatella jo rakentaessa! Työssäkäyvällä ihmisellä on useimmiten auto, ja jos niitä on kaksi niin autojakin on kaksi! Ymmärrän että yksiötä tai kaksiota kohti voi rakentaa vain yhden autopaikan, mutta kolmiot ja siitä ylöspäin, kyllä ne tarvitsevat kaksi autopaikkaa!

Itsekin asutaan Helsingissä ja omistetaan yhteensä kolme autoa, onneksi kuitenkin rikas taloyhtiö jolta saa ongelmitta riittävästi paikkoja kaikki, ja silti on vielä vieraspaikat erikseen.

Vierailija
106/178 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitin kyllä saada oman autopaikan ja olisin ilolla maksanut siitä. Se vaan tyssäsi siihen, ettei auto ollut minun nimissä vaan äitini.

Kysyin muutaman kerran vuokranantajalta omaa parkkipaikkaa. Ei onnistu kun auto ei ollut minun nimisissä.

Mitä ihmettä. En ole koskaan kuullut, että autopaikkoja jaettaessa olisi kyselty, kenen nimissä huoneistossa asuvan asukkaan auto on.

Niinpä. Kyllä minäkin ihmettelin miksi en saa autopaikkaa kun käytän autoa päivittäin ja olen valmis maksamaan parkkipaikasta.

Mahtoko yksityinen vuokranantaja jotenkin keksiä omasta päästään näitä? Siis jollain autona on firman omistama auto ja jollain puolison (joka saattaa olla kirjoilla työn takia muualla) nimissä oleva auto jne? Ei toi nimissä oleminen nyt syyksi kelpaa, ehkä vuokranantaja ei halunnu nähdä vaivaa tai muuta.

Itse asiassa tämä on ainakin pääkaupunkiseudulla monissa taloyhtiöissä normaalikäytäntö. Paikkoja vuokrataan vain talon asukkaille (joissain taloissa vain osakkaille), joilla on omiin nimiin rekisteröity auto käytössä. Ei naapureille, ei asukkaille joilla ei ole omaa autoa ja haluavat vain vierailleen paikan. Koska vanhoissa taloissa erityisesti paikkoja on vähän, pidetään etusijalla niitä jotka oikeasti tarvitsevat paikan.

Terveisin useammassa isännöitsijätoimistossa työskennellyt ja autopaikkoja jakanut.

Vierailija
107/178 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä. En ole koskaan kuullut, että autopaikkoja jaettaessa olisi kyselty, kenen nimissä huoneistossa asuvan asukkaan auto on.

Niinpä. Kyllä minäkin ihmettelin miksi en saa autopaikkaa kun käytän autoa päivittäin ja olen valmis maksamaan parkkipaikasta.

Mahtoko yksityinen vuokranantaja jotenkin keksiä omasta päästään näitä? Siis jollain autona on firman omistama auto ja jollain puolison (joka saattaa olla kirjoilla työn takia muualla) nimissä oleva auto jne? Ei toi nimissä oleminen nyt syyksi kelpaa, ehkä vuokranantaja ei halunnu nähdä vaivaa tai muuta.

Itse asiassa tämä on ainakin pääkaupunkiseudulla monissa taloyhtiöissä normaalikäytäntö. Paikkoja vuokrataan vain talon asukkaille (joissain taloissa vain osakkaille), joilla on omiin nimiin rekisteröity auto käytössä. Ei naapureille, ei asukkaille joilla ei ole omaa autoa ja haluavat vain vierailleen paikan. Koska vanhoissa taloissa erityisesti paikkoja on vähän, pidetään etusijalla niitä jotka oikeasti tarvitsevat paikan.

Terveisin useammassa isännöitsijätoimistossa työskennellyt ja autopaikkoja jakanut.

Valvotaanko sitten myös, että ko. autopaikalla säilytetään vain paikan vuokranneen henkilön nimiin rekisteröityä autoa? Että jos oma auto on vaikka huollossa ja käyttää sen aikana laina-autoa, tuulilasissa odottaa joku kerta heippalappu?

Vierailija
108/178 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään ei saa pysäköidä vieraspaikoille, mutta samalla ihmetyttää kyllä tämä monessa yhtiössä oleva vähäinen autopaikkojen määrä! Kyllä sitä pitäisi vähän ajatella jo rakentaessa! Työssäkäyvällä ihmisellä on useimmiten auto, ja jos niitä on kaksi niin autojakin on kaksi! Ymmärrän että yksiötä tai kaksiota kohti voi rakentaa vain yhden autopaikan, mutta kolmiot ja siitä ylöspäin, kyllä ne tarvitsevat kaksi autopaikkaa!

Itsekin asutaan Helsingissä ja omistetaan yhteensä kolme autoa, onneksi kuitenkin rikas taloyhtiö jolta saa ongelmitta riittävästi paikkoja kaikki, ja silti on vielä vieraspaikat erikseen.

Ei tuo ole Helsingissä yleinen tilanne. Olen asunut Myllypurossa, Alppilassa, Herttoniemessä ja vähän aikaa vuokralla Punavuoressa. Autopaikkoja ollut käytössä 0-1. Etenkin vanhoissa taloyhtiöissä on oletuksena, että et omista autoa. Jonotus ei toimi, koska monesti autopaikat yhteydessä huoneistoon.

Vierailija
109/178 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä vieraspaikkaa ole varattu kenellekään, eli ihan hyvin voi ap siihen autonsa pysäköidä.

Väärin. Se on varattu tasapuolisesti kaikkien asukkaiden vieraita varten eli on varattu.

Se? Kyseessä ei ole yksi ainoa paikka. Jos niitä vieraspaikkoja on 4, niin eikö yksi tai kaksi jouda käyttöön asukkaille? Nykyisin ei uusiin taloyhtiöihin useinkaan edes varata paikkoja vieraille ja miksi pitäisikään?

Varmaan joutaa ja siitä tehdään kysely kuinka moni sen haluaa ja ratkaistaan saaja jonotilanteen mukaan. Ei niin että ap ottaa sen itselleen kyselemättä.

Vierailija
110/178 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kun ei saa, koska suomalainen on niin kateellinen. Vaikka asuisit omakotitalossa, valitusta tulee, jos pidät autoasi muussa paikassa kuin omalla autopaikalla. Meillä sama tilanne, että omalle tontille talon eteen mahtuu vain yksi auto ja toinen on ollut kujan päässä. Naapurin ukko on sitä jopa videoinut ja tehnyt valituksia. Kateus jyllää. Yritettiin myydä taloa, että päästäisiin taloon, jonka pihaan mahtuu 2 autoa. Ihan turha toivo, 6 kk oli myynnissä eikä yhtään tarjousta.

Vierailija
111/178 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole Helsingissä yleinen tilanne. Olen asunut Myllypurossa, Alppilassa, Herttoniemessä ja vähän aikaa vuokralla Punavuoressa. Autopaikkoja ollut käytössä 0-1. Etenkin vanhoissa taloyhtiöissä on oletuksena, että et omista autoa. Jonotus ei toimi, koska monesti autopaikat yhteydessä huoneistoon.

Suomessa autokanta on kasvanut vasta viime vuosikymmenillä ja vielä 80-90-luvulla oli perheessä vain yksi auto ja siksi ei ollut tarvetta autopaikkoihin. Myös tontin koko ratkaisee, kuinka paljon autopaikkoja voi rakentaa ja ainakin pk-seudulla maapohja maksaa maltaita ja on osana asunnon hinnassa.

Vierailija
112/178 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraspaikat ovat vain tilapäiseen pysäköintiin. Ja teillähän on jo yksi autopaikka käytössä, niin toisen auton voi pysäköidä kadulle tai läheiseen parkkitaloon.

Tai sitten ehdotus yhtiökokoukseen, lisämaan ostamiseen, johon taloyhtiö rakentaa lisää parkkipaikkoja, mutta kuinka moni asukas on valmis sijoittamaan ylimääräistä rahaa kymmeniä, jopa satojatuhansia saadakseen autollensa parkkipaikan, kun ainakin pk-seudulla se maksaa maltaita.

Vierailija
113/178 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinustako ap. on ihan ok. että muut maksavat vieraspaikan kulut ja sinä pidät autoasi ilmaiseksi eli olet taloyhtiön vapaamatkustaja. Ei ihme jos naapurit paheksuvat

Vierailija
114/178 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap:n mieli on musta tämän palautteen jälkeen.

Vierailija
115/178 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysäköintipaikkojen määrä tulee kaavasta. Viherpiiperöt haluavat rajoittaa pysäköintiä. Katso ketä äänestät seuraavissa vaaleissa.

Vierailija
116/178 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule kun ei saa, koska suomalainen on niin kateellinen. Vaikka asuisit omakotitalossa, valitusta tulee, jos pidät autoasi muussa paikassa kuin omalla autopaikalla. Meillä sama tilanne, että omalle tontille talon eteen mahtuu vain yksi auto ja toinen on ollut kujan päässä. Naapurin ukko on sitä jopa videoinut ja tehnyt valituksia. Kateus jyllää. Yritettiin myydä taloa, että päästäisiin taloon, jonka pihaan mahtuu 2 autoa. Ihan turha toivo, 6 kk oli myynnissä eikä yhtään tarjousta.

Ongelma on tontin koko, ei naapuri. Tontille on rakennettu aivan liian iso talo tai viheraluetta on tontin kokoon nähden liikaa ja muut toiminnot jätetty huomioimatta, autopaikat jne. tai suunnittelu on pettänyt.

Vierailija
117/178 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin närkästyminen on yksi hailee. Taloyhtiön säännöt on se mikä ratkaisee. Meidän taloyhtiössä ei ole vieraspaikkoihin liittyviä sääntöjä. Mun mieheni piti autoaan vieraspaikalla mun luona käydessään eikä siihen kukaan puuttunut. Paikka tietenkään ei ollut aina vapaana joten välillä jätti auton muualle. Kun muutti tänne virallisesti, meni autopaikkajonoon ja saikin pian oman paikan. Missä te ap pidätte autoa silloin kun vieraspaikalla on jonkun muun auto?

Vierailija
118/178 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap:n mieli on musta tämän palautteen jälkeen.

Enpä usko. Hän on takuulla edelleen sitä mieltä, että koska hän haluaa toisen autopaikan, hän saa ottaa toisen autopaikan. Näitä "kyllä toisten pihoilla saa olla" -ihmisiä on aika paljon.

Vierailija
119/178 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkaita on kohdeltava yhtiössä tasapuolisesti, mutta tätä laikia rikotaan palon ja yhtiöiden päällepäsmärit keksivät erilaisia itselleen edullisia sääntöjä joilla rikotaan yhdenvertaisuutta.

Vierailija
120/178 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysäköintipaikkojen määrä tulee kaavasta. Viherpiiperöt haluavat rajoittaa pysäköintiä. Katso ketä äänestät seuraavissa vaaleissa.

Viherpiiperöinnistä huolimatta pysäköintipaikkamääriä on nostettu talojen rakennuslupaehtoihin. Laki ja kaavat eivät märää maksimeja vaan minimit. Rakennusliikkeet sen sijaan yirittää aina mennä siitä ali missä aita on korkeimmalla.