Miesten käytöstavat kaupungilla Hki suomlaiset vs ulkom.
Viikko sitten olin poistumassa eräästä ulko-ovesta kaupungilla ja kun avasin itselleni lasiovea, työntyi sieltä ohitseni suomalainen keski-ikäinen mies ja sanoi pokkana että kiitos kiitos. Olen raskaana oleva nainen ja minusta hänen olisi pitänyt odottaa että tulen ensin itse ulos tai hän olisi voinut jopa pitää painavaa ovea auki minulle. Mutta ei! Sen sijaan hän tuli pokkana sieltä ensin. Seuraavana aamuna olin metrossa menossa ainoalle vapaalle penkille niin suomalainen pukumies pyrki hanakasti samalle paikalle. Vasta kun huomsi että kohteliaasti osoitin paikan oikein hänelle niin perääntyi. Jäin kuitenkin seisomaan. Tästä aloin oikein tarkkailemaan miesten käytöstä ja viikon sisällä saldoni on: Oven avasi ulkomaalainen mies 3 kertaa, suomalainen 0. Bussissa poistuessa kohdallani ulkom.mies pysähtyi ja päästi minut ensin. Kassalla sentään minut päästi ohitseen erittäin kohteliaasti suomalainen vahvasti huumausaineissa oleva suomalainen nuori mies. Mutta huonoimmat käytöstavat ovat siis suomalaisilla keski-ikäisillä miehillä. Sori vähän sekava sepustus jota kirjoitan seistessäni metrossa mutta asiani varmaan tulee kuitenkin selväksi. Aurinkoa loppuviikkoon kaikille & muistakaa hyvät käytöstavat!
Kommentit (35)
Noissa esimerkeissä tökeröä oli, että kiilattiin toisen edeltö, ei sukupuoli. Huonoa käytöstähän tuo.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet vain kateellinen keski-ikäisille suomalaismiehille.
Syö pääs!
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset miehet ei sentään joukkoraiskaa.
Mitä siitä jos jää pari ovea avaamatta kun kuitenkin ymmärtävät, ettei porukalla hyökätä yksinäisten naisten kimppuun ja tehdä niille väkivaltaa. Kaikesta junttiudesta huolimatta suomalaiset miehet kunnioittaa naisiaan sen verran.
Tällä logiikalla naiset saavat varmaan perseillä miten paljon lystäävät, koska joukkoraiskaavat vielä suomalaismiehiäkin vähemmän?
Tuo on monimutkainen juttu, koska Suomessa on tasa-arvoista ja miehet voivat ajatella että naisen 'passaaminen' on alentuvaa ja teennäistä. Sen lisäksi mies voi pelätä näyttävänsä säälittävältä ollessaan (suomikriteereillä) ylikohtelias ja ajatella sen aiheuttavan naisessa myötähäpeää tai kiusallisuuden tunnetta. On siis tavallaan yksinkertaisempaa kuin kaikki hyökyvät omia reittejään ja tavoitteitaan kohti muista välittämättä kuin arpovat että kuka tässä nyt väistää ja kuka miellyttää ketä. Poikkeuksena vajaakuntoiset, vammaiset, huonokuntoiset vanhukset yms.
Eli kyse ei ole suoraan epäkohteliaisuudesta, vaan tilanteiden tulkinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun avasin oven naiselle, ei nainen noteerannut sitä mitenkään.
Aivan kuin ovi olisi auennut itsestään.
Kun taas esim Venäjällä monet naiset ei todellakaan kiitä ovien aukomisesta, siellä ajatellaan että mitä sitä nyt itsestäänselvyyksistä kiittelemään. Kyllä suomessa yleisesti ollaan mielestäni kohteliaita, mutta juuri nämä keski-ikäiset ei kyllä auta mummoja, raskaanaolevia tai vaunujen kanssa liikkujia.
T. Venakko
Mä sain suomalaismiehiltä aivan jäätävän paskaa kohtelua myöskin raskaana. Juuri tuota ovesta nenän edestä kiiruhtimista mutta ilman kiitosta, lasioven avaamista toiselta puolen niin, että vatsaan meinasi osua (tietenkin mies kulkee ovesta ensin), oven vetämistä kiinni vaikka näki että olen tulossa, niin että joudun itse avaamaan sen uudestaan, päällekävelyä sen sijaan, että viitsisi vähemmän raskaana ja sporttisempana väistää, ruuhkassa tönimistä... kahta viimeisintä ei pelkästään miehet vaan myös kaiken ikäiset naiset.
Eniten itketti ehkä silloin juuri em. kohtelun jälkeen kun vielä seisoin ruuhkabussissa ja hädin tuskin pysyin mutkissa pystyssä, pelkäsin kolhivani masua. Eikä kukaan antanut paikkaansa.
Viisitoista vuotta sitten oli ihan erilaista olla raskaana. Silloin sitä ihasteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Muuta heti pois hesasta. Tampereella saa satavarmasti paikan täydestä bussista vauvamasun kanssa. Veteraanikin nousee.
Riippuu mihin muuttaa. Jyväskylässä tunnutaan taas vihaavan raskaana olevia.
Vierailija kirjoitti:
Taas päästiin haukkumaan keski-ikäisiä miehiä.
Aihe vaihtelee, kohde pysyy.
No, keski-ikäisten miesten käytös on monella tapaa ongelmallista, siksi on luonnollista että siitä keskustellaan. Tämä ei ole vaan minun vaan todella monen muun huomio. Myös ulkomaalaistaustaiset ystäväni ovat järjestään ihmetelleen noita epeleitä.
Siksi varmaan "kohde" pysyy keskustelunaiheena: he kun nostavat itsensä kohteeksi omalla käytöksellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe vaihtelee, kohde pysyy.No, keski-ikäisten miesten käytös on monella tapaa ongelmallista, siksi on luonnollista että siitä keskustellaan. Tämä ei ole vaan minun vaan todella monen muun huomio. Myös ulkomaalaistaustaiset ystäväni ovat järjestään ihmetelleen noita epeleitä.
Siksi varmaan "kohde" pysyy keskustelunaiheena: he kun nostavat itsensä kohteeksi omalla käytöksellään.
Ei, vaan sinä nostat.
Jotain käsittämätöntä tuubaa koko ajan vanhempia miehiä vastaan.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Tuo on monimutkainen juttu, koska Suomessa on tasa-arvoista ja miehet voivat ajatella että naisen 'passaaminen' on alentuvaa ja teennäistä. Sen lisäksi mies voi pelätä näyttävänsä säälittävältä ollessaan (suomikriteereillä) ylikohtelias ja ajatella sen aiheuttavan naisessa myötähäpeää tai kiusallisuuden tunnetta. On siis tavallaan yksinkertaisempaa kuin kaikki hyökyvät omia reittejään ja tavoitteitaan kohti muista välittämättä kuin arpovat että kuka tässä nyt väistää ja kuka miellyttää ketä. Poikkeuksena vajaakuntoiset, vammaiset, huonokuntoiset vanhukset yms.
Eli kyse ei ole suoraan epäkohteliaisuudesta, vaan tilanteiden tulkinnasta.
Mikähän siinä on, että mun ei ole koskaan tarvinnut miettiä mitään tilanteiden tulkintoja noudattaessani normaalia kohteliaisuutta kanssaihmisiäni kohtaan. Avaan ilman muuta oven toiselle, jos satun siinä olemaan tai vähintäänkin pidän ovea auki seuraavana tulijalle. Annan itsestäänselvästi bussissa paikkani raskaana oleville, vanhuksille, äideille pikkulapsen kanssa ja liikuntarajoitteisille. En pidä milloinkaan tapanani ryysiä jonoissa toisten edelle ja hallitsen sekä kiitoksen että olehyvän käytön.
Tällainen käytös on minulle luontevaa, enkä milloinkaan mieti, millä kaikilla mahdollisilla tavoilla toinen voisi sen tulkita. Jos joku on niin moukka, että ääneen tai eleillään osoittaa loukkaantuneensa siitä, että minä olin hänelle normaalilla tavalla kohtelias, en pidä sitä omana ongelmanani. Kokemukseni mukaan valtaosa ihmisistä kuitenkin arvostaa kohteliaita käytöstapoja, joten silläkin uhalla, että joku niistä vetää joskus herneen nenään, katson että kohteliaisuus kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö pääs!
Mutta olen vegaani ja koen siksi tuon kirjoittamasi erityisen loukkaavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin ovi olisi auennut itsestään.Kun taas esim Venäjällä monet naiset ei todellakaan kiitä ovien aukomisesta, siellä ajatellaan että mitä sitä nyt itsestäänselvyyksistä kiittelemään. Kyllä suomessa yleisesti ollaan mielestäni kohteliaita, mutta juuri nämä keski-ikäiset ei kyllä auta mummoja, raskaanaolevia tai vaunujen kanssa liikkujia.
T. Venakko
"juuri nämä keski-ikäiset"...
Siis sama sekopää kommentoi useasti.
Ota lääkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe vaihtelee, kohde pysyy.No, keski-ikäisten miesten käytös on monella tapaa ongelmallista, siksi on luonnollista että siitä keskustellaan. Tämä ei ole vaan minun vaan todella monen muun huomio. Myös ulkomaalaistaustaiset ystäväni ovat järjestään ihmetelleen noita epeleitä.
Ei, vaan sinä nostat.
Jotain käsittämätöntä tuubaa koko ajan vanhempia miehiä vastaan.
Ota nyt se peili eteesi: sieltä sua katselee se "käsittämätön tuuba".
Suomi on vapaa maa ja minulla on täysi oikeus sanoa perusteltu mielipiteeni, vaikka se sinua kismittääkin. Taisi se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin ovi olisi auennut itsestään.Kun taas esim Venäjällä monet naiset ei todellakaan kiitä ovien aukomisesta, siellä ajatellaan että mitä sitä nyt itsestäänselvyyksistä kiittelemään. Kyllä suomessa yleisesti ollaan mielestäni kohteliaita, mutta juuri nämä keski-ikäiset ei kyllä auta mummoja, raskaanaolevia tai vaunujen kanssa liikkujia.
T. Venakko"juuri nämä keski-ikäiset"...
Siis sama sekopää kommentoi useasti.
Ota lääkkeesi.
Mitä ihmettä? Tuo oli ainut kirjoittamani kommentti koko keskusteluun. Tässä taas näkee tämän "suomalaisen miehen kohteliaisuuden"...