Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja ei anna muuttopäivää vapaaksi, mitä tehtävissä?

Vierailija
23.08.2016 |

Muutto ollut yli kuukauden tiedossa ja heti anoin sen yhden arkipäivän vapaaksi (vuorotyö). Pomo kuittasi toiveen, että: "ok, pyyntö huomioitu."
Saatiin uudet listat ja mulle oli merkattu vuoro. Sanoin heti asiasta, mutta enää ei kuulemma voi alkaa vuoroja muuttamaan.
Muutto on kolmen ihmisen/perheen kesken saman vuokrafirman sisällä, joten mun on oikeastaan pakko sinä päivänä roudata kamani ulos tästä nykyisestä kämpästä siihen uuteen. Pomo ei ymmärrä tätä, eikä ole vastannut mulle koko päivänä, kun laitoin töistä viestin ja kerroin, ettei ainakaan vuokranantajan suunnasta oikein voi nyt joustoa hakea.
Yritän tietenkin saada nyt jonkun vaihtamaan vuoroa kanssani, mutta mitä jos kukaan ei pysty? Onko liitosta mitään apua? Työnantaja kuitenkin päättää vuorot ja vapaatoiveet ovat vain toiveita... Silti tosi joustamatonta minusta. Yksi päivä vain kyseessä!:(

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että ilmoitat liittoon tuollaisesta kiusaamisesta.

Kiusaamistahan tuo on kun sanotaan että huomioitu on ja sitten ei huomioidakaan.

Vierailija
2/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat liittoon, ja kysyt, mitä muuttopäivästä sanotaan työehtosopimuksessa. Meillä se on annettava palkattomaksi vapaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä TES sanoo että vapaa on, joten miten omassasi sanotaan?

Vierailija
4/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyt yhtä mulkuksi ja haet saikkua. Saat tsägällä pari ylimäärästä päivää vielä paikkojen kuntoon laittamiseen.

Jos lääkäri on sinut kipeäksi todennut ja sen paperiin kirjoittanut ei ole pomolla siihen mitään nokan koputtamista.

Vierailija
5/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muuttopäivä pakko antaa vapaaksi työehtosopimuksen mukaan jos sitä muistaa pyytää hyvissä ajoin. Palkatonta kaikille ja itseasiassa työnantaja antaa jopa palkallisen päivän kaikille yli vuoden työsuhteessa olleille jos virallinen muuttopäivä osuu virka-ajalle.

Vierailija
6/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin töistä omaa lomaa, jos minulla olisi sellainen välttämätön meno, josta ei voisi millään joustaa.

Vierailija
7/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pitäisin töistä omaa lomaa, jos minulla olisi sellainen välttämätön meno, josta ei voisi millään joustaa.

Tämä, noin mulkku työnantaja voi haistaa paskan.

Vierailija
8/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...jonka jälkeen työnantaja tekee päätöksen, että jokaisesta saikkupäivästä toimitettava tokari.

Vierailija
9/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin heti saikkua kaks viikkoa. Sitä saa mitä tilaa (pomolles).

Vierailija
10/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhdyt yhtä mulkuksi ja haet saikkua. Saat tsägällä pari ylimäärästä päivää vielä paikkojen kuntoon laittamiseen.

Jos lääkäri on sinut kipeäksi todennut ja sen paperiin kirjoittanut ei ole pomolla siihen mitään nokan koputtamista.

NIinkö? Miksi ihmeessä sitten laissa sanotaan selkeästi, että lääkäri toteaa sairausloman tarpeen ja työnantaja päättää, onko se palkallinen vai ei. Jos on vuoden sisään muuttamassa esim, kolmatta kertaa, niin ko. päivälle haettu sairausloma ei välttämättä ole enää palkallinen.

Vierailija
11/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vielä koettaa neuvotella pomon kanssa. Saikkupäivällä uhkailu ei kannata. Pomo saattaa pyytää jatkossa lääkärintodistuksen kaikista saikuista. Saisitko siihen palkattoman vapaan tai lomapäivän? Jos joku kuitenkin suostuisi vaihtamaan, kun on hyvä syy.

Vierailija
12/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIinkö? Miksi ihmeessä sitten laissa sanotaan selkeästi, että lääkäri toteaa sairausloman tarpeen ja työnantaja päättää, onko se palkallinen vai ei. Jos on vuoden sisään muuttamassa esim, kolmatta kertaa, niin ko. päivälle haettu sairausloma ei välttämättä ole enää palkallinen.

Mutta kyllä tan pitää lakeja noudattaa. Ei voi vain päättää, että nyt en maksakaan tolle Maijalle palkkaa kun on taas kuumeessa.

Vierailija
13/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttofirma. Kamat on muutettu päivän aikana ja sinä pääset ns valmiiseen pöytään. Ne ei ihan oikeasti paljoa maksa. Tulee helposti kalliinmaksi muuttaa itse. Bensat, talkooruuat, jne.

Vierailija
14/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki ois kiva tälläiseen lakiin, jossa työnantaja voi mielivaltaisesti päättää kenelle maksetaan sairausajanpalkka.

Taidat olla joku yhdenmiehen yrityksen tj :)

Vierailija
15/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vielä koettaa neuvotella pomon kanssa. Saikkupäivällä uhkailu ei kannata. Pomo saattaa pyytää jatkossa lääkärintodistuksen kaikista saikuista. Saisitko siihen palkattoman vapaan tai lomapäivän? Jos joku kuitenkin suostuisi vaihtamaan, kun on hyvä syy.

Koska vapaapäivää oli pyydetty jo hyvissä ajoin, eikä enää voi tehdä mitään. Opettelisit lukemaan aloitukset, etkä vain kirjoittamaan omiasi.

Jos työnantaja tekisi mulle noin, niin mulla olisi äkkiä selkä rikki ja viikon saikku, joka minun pitäisi joka tapauksessa toimittaa työnantajalle. Voi sitten jatkossa miettiä, että kannattiko olla huomioimatta yhden vapaan pyyntöä. Sitä pomo saa, mitä tilaa.

Vierailija
16/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...jonka jälkeen työnantaja tekee päätöksen, että jokaisesta saikkupäivästä toimitettava tokari.

Mitä sitten? Mulle ainakin saa kyllä antaa sitten kenkää, en rupea minkään pikkuhitlerin pillin mukaan pomppimaan.

Vierailija
17/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan ole enää pariinkymmeneen vuoteen ollut muuttopäivä palkallinen vapaa tessin mukaan.

Ja on työpaikkakohtaista, voiko vuorotoiveita esittää lainkaan, kaikkialla ei voi.

Jos teillä kumminkin sellainen oikeus on annettu, niin valita uudelleen pomolle, jos et onnistu vaihtamaan vuoroa. Aika iso moka, ettei ollutkaan laittanut sitä sulle vapaaksi.

Ei välttämättä kumminkaan mitään kiusantekoa, voin 30 hengen työyhteisölle vuoroja laativana kertoa, että varsinkin suusanalliset vuorotoiveet unohtuu takuusti ennen varsinaista vuorojen suunnittelua. Myös erilliset sähköpostit, tekstarit yms. unohtuu tai hukkuu helposti, kun niitä tippuu kevyesti kymmeniä per kolmiviikkoisjakso - siksi meillä on yksi yhteinen drive-dokumentti, johon kirjatut toiveet huomioidaan, muita ei. Pahimmilaan mulle on yritettu panna jopa Facebookin kautta viime hetken toiveita ja sitten räyhätty päin näköä, kun en ole niitä nähnyt ja huomioinut....

Tietysti jos todistettavasti olit noin tärkeästä asiasta kirjallisesti esittänyt toiveen ja pomo oli sen unohtanut, niin totta munassa sen voi vielä korjata. Ja pitääkin korjata, pomon mokahan tuo oli, jos olit kirjallisesti toiveesi asianmukaisesti ilmoittanut.

Vierailija
18/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisiko vuoron vaihto kollegan kanssa?

Vierailija
19/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttofirma. Kamat on muutettu päivän aikana ja sinä pääset ns valmiiseen pöytään. Ne ei ihan oikeasti paljoa maksa. Tulee helposti kalliinmaksi muuttaa itse. Bensat, talkooruuat, jne.

Juu yhteenkään muuttofirmaan ei pidä luottaa niin paljoa, että jättäisi KAIKEN heidän hoidettavakseen. Siinä on helposti vaatteet kaatopaikalla "ai sori luultiin sitä roskasäkiksi" ja kaikki niin hujan hajan, että menee vuosi sotkun selvittämiseen. Hyvä renki, mutta tosi huono isäntä, noi muuttofirmat meinaan.

Vierailija
20/61 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniinon kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki ois kiva tälläiseen lakiin, jossa työnantaja voi mielivaltaisesti päättää kenelle maksetaan sairausajanpalkka.

Taidat olla joku yhdenmiehen yrityksen tj :)

Totta. Itseaiheutetut saikut eivät ole välttämättä palkallisia, eivätkä kaikki burn-out-diagnoosit.

Mutta jos ap:lla on esimerkiksi flunssan takia saikkutodistus, työnantaja ei kyllä voi kieltäytyä palkanmaksusta.

https://www.palkkaus.fi/Cms/Article/sairausajan_palkka

(Tuo vuorojen laatija)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän