Työnantaja ei anna muuttopäivää vapaaksi, mitä tehtävissä?
Muutto ollut yli kuukauden tiedossa ja heti anoin sen yhden arkipäivän vapaaksi (vuorotyö). Pomo kuittasi toiveen, että: "ok, pyyntö huomioitu."
Saatiin uudet listat ja mulle oli merkattu vuoro. Sanoin heti asiasta, mutta enää ei kuulemma voi alkaa vuoroja muuttamaan.
Muutto on kolmen ihmisen/perheen kesken saman vuokrafirman sisällä, joten mun on oikeastaan pakko sinä päivänä roudata kamani ulos tästä nykyisestä kämpästä siihen uuteen. Pomo ei ymmärrä tätä, eikä ole vastannut mulle koko päivänä, kun laitoin töistä viestin ja kerroin, ettei ainakaan vuokranantajan suunnasta oikein voi nyt joustoa hakea.
Yritän tietenkin saada nyt jonkun vaihtamaan vuoroa kanssani, mutta mitä jos kukaan ei pysty? Onko liitosta mitään apua? Työnantaja kuitenkin päättää vuorot ja vapaatoiveet ovat vain toiveita... Silti tosi joustamatonta minusta. Yksi päivä vain kyseessä!:(
Kommentit (61)
Anna mä arvaan, kyse sote-alasta! Just tollasta paskaa se voi pahimmillaan olla ihan esimiestenkin toimesta. Voi olla ihan tahallinen kiusanteko, koska asiaa ei pysty muka enää muuttelemaan, kun listat on jo tehty. Yhteys liittoon tai vie asia esimiehen esimiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Tavarat hyvin pakattuina ja muuttofirmalle homma. Roskat viette itse etukäteen kaatopaikalle ja kaikki niin valmiiksi, että typerinkin muuttomies osaa ne huonekalut ja laatikot sinne uuteen asuntoon viedä ilman ohjausta vieressä.
Mitäs jos ei ole varaa muuttofirmaan, kun on suunnitellut tekevänsä itse ja omilla apureilla?
Työnantajako maksaa sitten muuttomiehet?
Kyllä se pomo varmaan vielä vastaa. Ja vielä jos saat jonkun itse kysyttyä tilallesi, niin pomollasi ei pitäisi olla mitään syytä estää vapaapäivääsi. Tulethan kertomaan miten kävi, kun asia ratkeaa!
Pyysitkö palkallista vai palkatonta vapaata? Palkallista ei ole pakko myöntää, mutta harva työnantaja kieltäytyy antamasta palkatonta.
Vierailija kirjoitti:
Miten sairaslomaa edes saa jos ei ole oikeasti kipeä :( ja en oo tiennyt palkattomankin vapaan saamisen esim muuttoa varten olevan vaikeaa
Issias on viheliäinen vaiva jonka olemassa oloa lääkärin on mahdoton aukottomasti kiistää, siis saikkua saa helposti. Selkä myös, samoin rannekanavaoireyhtymä. Mun piti saada kerran pari päivää vapaata töistä eikä työnantaja ollut suostuvainen, menin lääkärin ovesta sisään hyvin varovasti kaksin kerroin tuskaisen näköisenä ja kävelin ulos viikon saikku mukanani. Ohjeena oli, että jos viellä seuraavalla viikolla vaivaa, niin sitten jatkotutkimuksiin tai jos tilanne pahenee niin aikaisemmin. Eihän minua mikään vaivannut, selkä oli sitten viikon verran tekokipeä ja sen jälkeen takaisin töihin, kuitenkin vielä puoliteholla, "ettei vaan pahene".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sairaslomaa edes saa jos ei ole oikeasti kipeä :( ja en oo tiennyt palkattomankin vapaan saamisen esim muuttoa varten olevan vaikeaa
Issias on viheliäinen vaiva jonka olemassa oloa lääkärin on mahdoton aukottomasti kiistää, siis saikkua saa helposti. Selkä myös, samoin rannekanavaoireyhtymä. Mun piti saada kerran pari päivää vapaata töistä eikä työnantaja ollut suostuvainen, menin lääkärin ovesta sisään hyvin varovasti kaksin kerroin tuskaisen näköisenä ja kävelin ulos viikon saikku mukanani. Ohjeena oli, että jos viellä seuraavalla viikolla vaivaa, niin sitten jatkotutkimuksiin tai jos tilanne pahenee niin aikaisemmin. Eihän minua mikään vaivannut, selkä oli sitten viikon verran tekokipeä ja sen jälkeen takaisin töihin, kuitenkin vielä puoliteholla, "ettei vaan pahene".
Minä olen terveyskeskuslääkäri ja aika ajoin näitä selkäkipua näytteleviä tulee vastaanotolle. Tunnistan kyllä aika herkästi. Osa jopa nousee ripeästi ylös aulasta ja kävelee reippaasti ovelle, mutta vastaanottohuoneen kynnyksen ylitettyään rupeavat aikottamaan ja kulkemaan kumarassa selkäänsä pidellen. Teen normaalit selkäpotilaan testit, mutta myös feikkitestejä, joista tunnistan feikkaajan. Olen monta lähettänyt pois kirjoittamatta sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen terveyskeskuslääkäri ja aika ajoin näitä selkäkipua näytteleviä tulee vastaanotolle. Tunnistan kyllä aika herkästi. Osa jopa nousee ripeästi ylös aulasta ja kävelee reippaasti ovelle, mutta vastaanottohuoneen kynnyksen ylitettyään rupeavat aikottamaan ja kulkemaan kumarassa selkäänsä pidellen. Teen normaalit selkäpotilaan testit, mutta myös feikkitestejä, joista tunnistan feikkaajan. Olen monta lähettänyt pois kirjoittamatta sairaslomaa.
Tyhmiä noin huonot feikkaajat. Ei pidä mennä pätevälle lääkärille vaan jollekin päivystyksen kandille, joka lähettää täysin terveitäkin ihmisiä sairaalaan jatkotutkimuksiin ja joka katsoo kaikki asiat netistä tai lääkärikirjasta. NIitä on ihan liian helppo vedättää. En ikinä menisi valittamaan työterveyteen tai terveyskeskukseen pätevälle lääkärille, vaan just noille kiinalaisille kielitaidottomille keikkailijoille, joilla täytetään päivystyksen lääkärivajetta.
A) vahdat vuoroa työkaverin kanssa
B) ilmoitat pomolle että otat palkattoman vapaapäivän henkilökohtaisesta pakottavasta syystä.
Miksi et muuta ennen tai jälkeen töitä? Eihän se nyt ole kuin muutaman tunnin juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ryhdyt yhtä mulkuksi ja haet saikkua. Saat tsägällä pari ylimäärästä päivää vielä paikkojen kuntoon laittamiseen.
Jos lääkäri on sinut kipeäksi todennut ja sen paperiin kirjoittanut ei ole pomolla siihen mitään nokan koputtamista.
http://yle.fi/uutiset/sairauslomalla_saa_tulla_toihin/5766693
Sairauslomasta ja sen palkkallisuuden päättää työnantja, ei lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniinon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhdyt yhtä mulkuksi ja haet saikkua. Saat tsägällä pari ylimäärästä päivää vielä paikkojen kuntoon laittamiseen.
Jos lääkäri on sinut kipeäksi todennut ja sen paperiin kirjoittanut ei ole pomolla siihen mitään nokan koputtamista.NIinkö? Miksi ihmeessä sitten laissa sanotaan selkeästi, että lääkäri toteaa sairausloman tarpeen ja työnantaja päättää, onko se palkallinen vai ei. Jos on vuoden sisään muuttamassa esim, kolmatta kertaa, niin ko. päivälle haettu sairausloma ei välttämättä ole enää palkallinen.
Linkki ois kiva tälläiseen lakiin, jossa työnantaja voi mielivaltaisesti päättää kenelle maksetaan sairausajanpalkka.
Taidat olla joku yhdenmiehen yrityksen tj :)Totta. Itseaiheutetut saikut eivät ole välttämättä palkallisia, eivätkä kaikki burn-out-diagnoosit.
Mutta jos ap:lla on esimerkiksi flunssan takia saikkutodistus, työnantaja ei kyllä voi kieltäytyä palkanmaksusta.
https://www.palkkaus.fi/Cms/Article/sairausajan_palkka
(Tuo vuorojen laatija)
Laki sanoo näin "Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan." Olennainen paino on sanalla "estynyt" eli on oltava niin sairas, että ei voi tehdä työtään. Saikkutodistus flunssasta ei tarkoita sitä, etteikö työnantaja voisi edellyttää saapumista työpaikalle ja sen varmistamista, onko aidosti estynyt tekemästä työtään. Lääkärihän ei kirjoita sairauslomaa, lääkäri toteaa työkyvyttömyysajan ja työnantajalla on oikeus vaikka joka päivä varmistaa, että työntekijä on edelleen työkyvytön. Työpaikalle täytyy tulla, mutta töitä ei tarvitse tehdä. On muuten ihan laillista, lääkäri kun harvoin kirjoittaa vuodelepomääräyksen. Ei tätä tietenkään käytetä oikeasti sairaisiin ihmisiin vaan niihin, jotka hakee sairauslomia milloin mahataudin takia, milloin flunssan. Ja aina on oikeasti terveitä, on vaan muuta menoa.
Okko hairstorella kenties töissä? Siellähän tuota "pomo mittaa kuumeen" linjaa vedettiin oikeustuomioihin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et muuta ennen tai jälkeen töitä? Eihän se nyt ole kuin muutaman tunnin juttu.
Luitko aloituksen? Muitakin muuttajia siinä samassa rumbassa, eivät varmaan voi ihan yhden työvuorojen mukaan mennä. Varsinkin jos on jo sovittu muuttoautot yms valmiiksi. Kyllä varmaan kaikki olettaa, että muuttopäivän saisi vapaaksi ilman mitään vääntöä ja kääntöä, mutta eipä näköjään!
Vierailija kirjoitti:
Pyysitkö palkallista vai palkatonta vapaata? Palkallista ei ole pakko myöntää, mutta harva työnantaja kieltäytyy antamasta palkatonta.
Vuorotyötä tekevä kyseessä, niin on varmaan pyytänyt ihan viikkovapaan. Itse teen aina näin jos on jotain menoa, niin ei tartte miettiä palkattomia tai lomapäiviä. Vuorotyössä suht helppoa. Virastoajoin työskentelevälle varmaan vähän hankalampaa. Tai joutuu varmaankin käyttämään lomia tai jotain vastaavaa.
En saanut minäkään, kun oli muillakin tärkeämpiä vapaatoiveita = ryyppyvapaita. Listantekijä työkaveri, tiesi muutosta. Mut kaverien kekkerit meni edelle. Ja hoitoala, tietenkin. Muutto meni muuten yöhommiksi, kun aamuvuoron jälkeen kannettiin ja puunattiin vanhaa kämppää. Ja taas aamuun töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko aloituksen? Muitakin muuttajia siinä samassa rumbassa, eivät varmaan voi ihan yhden työvuorojen mukaan mennä. Varsinkin jos on jo sovittu muuttoautot yms valmiiksi. Kyllä varmaan kaikki olettaa, että muuttopäivän saisi vapaaksi ilman mitään vääntöä ja kääntöä, mutta eipä näköjään!
On muuten suorastaan vittumaisia noi ristiin rastiin muutot. Kyllä siinä pitää tosiaan vähän suunnitella aikatauluja ja muuta. Ei toimi ihan niin, että Korhoset muuttaa aamulla ja Virtaset sitten kun Matti pääsee klo 17 töistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyötä tekevä kyseessä, niin on varmaan pyytänyt ihan viikkovapaan. Itse teen aina näin jos on jotain menoa, niin ei tartte miettiä palkattomia tai lomapäiviä. Vuorotyössä suht helppoa. Virastoajoin työskentelevälle varmaan vähän hankalampaa. Tai joutuu varmaankin käyttämään lomia tai jotain vastaavaa.
Mutta vuorotyössähän viikkovapaata toivotaan, vapaapäivää (palkatonta, TES:n mukaista palkallista) tai lomapäivää anotaan. Jos tietää, että kyseisenä päivänä ei yksinkertaisesti pysty olemaan työvuorossa, sitä silloin anotaan vapaaksi, ei toivota. Ihan peruskäytäntöjä työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vuorotyössähän viikkovapaata toivotaan, vapaapäivää (palkatonta, TES:n mukaista palkallista) tai lomapäivää anotaan. Jos tietää, että kyseisenä päivänä ei yksinkertaisesti pysty olemaan työvuorossa, sitä silloin anotaan vapaaksi, ei toivota. Ihan peruskäytäntöjä työelämässä.
Riippuu tietty työnantajastakin, mutta pyytämällä viikkovapaansa päivälle x syystä tai toisesta on varmaan työnantajastakin helpompi toteuttaa, kun tekee listoja. Lomiin ja palkattomiin tarvitsee usein tuuraajan.
Mutta ei varmaan ap vapaata pyytäessään tajunnut, että jotkut pomot ajattelee sen noin, että se on vaan toive, jota ei tartte toteuttaa, kun ei kerta tajunnut ihan anomalla anoa palkatonta tai lomaa :/
Noniinon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri on sinut kipeäksi todennut ja sen paperiin kirjoittanut ei ole pomolla siihen mitään nokan koputtamista.NIinkö? Miksi ihmeessä sitten laissa sanotaan selkeästi, että lääkäri toteaa sairausloman tarpeen ja työnantaja päättää, onko se palkallinen vai ei. Jos on vuoden sisään muuttamassa esim, kolmatta kertaa, niin ko. päivälle haettu sairausloma ei välttämättä ole enää palkallinen.
Linkki ois kiva tälläiseen lakiin, jossa työnantaja voi mielivaltaisesti päättää kenelle maksetaan sairausajanpalkka.
Taidat olla joku yhdenmiehen yrityksen tj :)
Opiskele vaan sitä työsopimuslakia. Ei voi päättää mielivaltaisesti, mutta työnantaja päättää, ei lääkäri.
Työehtosopimuslain 13 luku 7 §:
"Työnantajien ja työntekijöiden valtakunnallisilla yhdistyksillä on 6 §:ssä säädetystä poiketen oikeus sopia siitä, mitä 1 luvun 5 §:ssä (työsuhteen kestosta riippuvat työsuhde-etuudet), 2 luvun 5 §:ssä (työnantajan velvollisuus tarjota työtä osa-aikatyöntekijälle), 11 §:ssä (sairausajan palkka) ja 13 §:ssä (palkanmaksuaika ja -kausi), 5 luvun 3 §:ssä (ennakkoselvitys ja työntekijän kuuleminen), 4 §:ssä (lomautusilmoitus) ja 7 §:n 2 momentissa (työnantajan oikeus vähentää lomautusilmoitusajan palkka irtisanomisajan palkasta), 6 luvun 6 §:ssä (työntekijän takaisin ottaminen) sekä 9 luvussa (työsopimuksen päättämismenettely) säädetään."
http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055?search%5Btype%5D=pika&s…
Älkää aina alkako jankuttaa, kun voitte ihan itse tarkistaa asian.