Miksi laulajan pitäisi tehdä biisit itse?
He ovat ensisijaisesti LAULAJIA! He voiva olla siinä, omassa jutussaan, aivan huikean taitavia! Miksi he eivät saisi tehdä vain sitä, minkä parhaiten taitavat? Mikä paha muiden tekemien laulujen esittämisessä on?
Ennen vanhaan homma pyöri pääsääntöisesti niin, että jotkut teki biisit ja niille etsittiin sitten esittäjät.
Miksi muuten laulujen tekijöitä ei sitten "velvoiteta" esittämään ja levyttämään niitä itse, jos kerta laulajan pitäisi muka tehdä musiikkinsa omin avuin?
Säveltäjä, sanoittaja ja laulaja ovat eri asioita!!
Kommentit (41)
Sama vaatimus ei kuitenkaan koske esim oopperalaulajia tai sinfoniaorkesteria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut laulajat eivät vain osaa tehdä biisejä, vaikka yritys on kova. Timo Kotipelto on esimerkiksi tällainen. Nykyään tekeekin yhdessä biisit joko Jani Liimataisen tai Matias Kupiaisen kanssa, kun omat kyvyt ei riitä. Timo Tolkki taas aikanaan ei kelpuuttanut Kotipellon sävellyksiä kuin Aasian bonusbiiseiksi, ja hyvä niin.
Kotipellon soololevy Serenity on hybä esimerkki, albumi täyttä kuraa mukaheviä. Yksi ookoo biisi mukana, ja senkin on säveltänyt Tuomas "Tartu Mikkiin kitaristi" Wäinölä.
Olet haukkunut Kotipeltoa jo useassa eri ketjussa. Kertoisitko mikä mättää?
Kotipelto on vuosien varrella menettänyt hienon äänensä lähestulkoon kokonaan, ja säveltäjänä hänen kyvyt ovat osoittautuneet hyvin rajalliseksi, minkä mies näyttää itsekin tajunneen (sooloura telakalle, sävellystyön jakaminen Liimataisen ja Kupiaisen kesken).
Enemmän mättää kuitenkin täällä henkivä kaksinaismoralismi: Yötä, Cheekiä, Antti Tuiskua, Jenniä, Anna Abreuta, Sannia, Jannaa ym. saa arvostella vapaasti, muttei Timo Kotipellon kaltaista kansainvälistä artistia.
Ei tarvitse tehdä. Voi ne basistikin säveltää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap pointtisi, mutta jos artisti ei ole tehnyt itse biisiään niin tietyt aiheet tuntuu vähän höhliltä. Esim jos artisti laulaa sydänsuruista, menetyksestä, rakkaudesta. Tällöin biisi tuntuisi ns. aidommalta ja syvellisemmältä jos siinä olisi aitoa tunnetta taustalla. Toki jokainen voi olla kokenut esim rakkautta tai surua, mutta on se silti eri asia jos artisti laulaa jonkun toisen tunteista. Itselleni biisit ovat ennenkaikkea tunteiden välitystä, joten siksi arvostan tätä puolta niissä. Jossain bilebiiseissä tai rallatuksissa ei niin väliä, mutta ei niissä tunnetta sen kummemmin muutoinkaan ole.
Eli sun mielestäsi siis Frank Sinatra on feikki, Nat King Cole on feikki, Billie Holiday on feikki, Olavi Virta on feikki ja niiden kuunteleminen tuntuu höhlemmältä kuin Sannin ja Cheekin? ... kuten ylipäänsä kaikkien ennen singer-songwriter purismia olleiden laulajien?
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Laulaminen on oma ilmaisumuotonsa, hyvä laulaja ilmaisee äänellään musiikin keinoin enemmän kuin sanat ikinä pystyvät kertomaan. Se vaatii keskittymistä lauluun ja vain ihan harva kykenee olemaan sekä todellinen laulaja että biisinkirjoittaja. Singer-songwriter purismin vuoksi nykyisin tingitään lauluilmaisusta, hyväksytää umpisurkeat, ilamisullisesti mykät laulajat, jotka korvaavat laulupuutteensa sanoituksilla. Biisit menevät sanat edellä, laulajan musiikillinen ilmaisu unohtuu, musiikki unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut laulajat eivät vain osaa tehdä biisejä, vaikka yritys on kova. Timo Kotipelto on esimerkiksi tällainen. Nykyään tekeekin yhdessä biisit joko Jani Liimataisen tai Matias Kupiaisen kanssa, kun omat kyvyt ei riitä. Timo Tolkki taas aikanaan ei kelpuuttanut Kotipellon sävellyksiä kuin Aasian bonusbiiseiksi, ja hyvä niin.
Kotipellon soololevy Serenity on hybä esimerkki, albumi täyttä kuraa mukaheviä. Yksi ookoo biisi mukana, ja senkin on säveltänyt Tuomas "Tartu Mikkiin kitaristi" Wäinölä.
Olet haukkunut Kotipeltoa jo useassa eri ketjussa. Kertoisitko mikä mättää?
Kotipelto on vuosien varrella menettänyt hienon äänensä lähestulkoon kokonaan, ja säveltäjänä hänen kyvyt ovat osoittautuneet hyvin rajalliseksi, minkä mies näyttää itsekin tajunneen (sooloura telakalle, sävellystyön jakaminen Liimataisen ja Kupiaisen kesken).
Enemmän mättää kuitenkin täällä henkivä kaksinaismoralismi: Yötä, Cheekiä, Antti Tuiskua, Jenniä, Anna Abreuta, Sannia, Jannaa ym. saa arvostella vapaasti, muttei Timo Kotipellon kaltaista kansainvälistä artistia.
Sun Kotipeltodissailusi on ihan vain typerää ja maanisen oloista sen lisäksi. Sanoin jo aiemmin, sanon nyt: Kotipelto ei koskaan ole ollut mikään ylivertainen hevilaulaja, vaan stiplaillut esim. vireen osalta livenä aina silloin tällöin. Soundinsa ei ole ollut mikään ihan hirveen erityinen ja rallienglanti häiritsee ketä häiritsee. Ei se siitä mitenkään ole romahtanut, oma kokemus miltei että päin vastoin, petrannut. En nyt ihan viime vuonna ole livenä kuullut, mutta ei siitä ihan tolkuttoman kauaakaan ole, viimeisessä Saunassa Stratojen kera ja siellä ainakin kuulosti jopa paremmalta kuin aiemmin: voima, kaikupohja ja varmuus oli parempaa kuin mitä hamasta nuoruudesta muistin.
Vai faktojen esittäminen on typerää ja maanista?
Eniten tätä itkua "Ei ole aito jos ei itse tee musiikkiaan" aiheuttaa varmaan ihan vaan se että pääseepä jollain argumentilla haukkumaan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vai faktojen esittäminen on typerää ja maanista?
Mun nähdäkseni nimenomaan faktojen valossa näin on, koska faktisesti tarksteltuna olet täysin väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Mm jarkko ahola on urallaan mennyt vain alamäkeä alkaessaan kosiskella mummo yleisöä. Vähän kuin elvis. Juominenkin näkyy samalla tavalla naamasta.
Jarkko Aholan tilanne on se, että se on tänä päivänä erittäin harvinainen aito menneen hyvän ajan todellinen vanhanliiton laulaja, joka pystyy, osaa ja jolla on laulullista ajatusta ilmaista itseään puhtaasti laulaen. Siksi se herättää klassikot henkiin tavalla että sitä halutaan kuunnella, liikuttaa myös vanhoja äijiä, ylipäänsä niitä jotka ymmärtävät mitä laulaminen todella voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kumman tekemät biisit toimii paremmin Steve Harriksen vai Bruce Dickinsonin?
^ Richie Blackmoren biisit vai Dion?
- Bändeissä tuntuu toimivan parhaiten että laulaja ei yksi kirjoita biisejä.
Maailmalla on paljon artisteja, jotka ovat hienoja laulajia, itseasiassa suurimpia maailmantähtiä, mutta eivät tee biisejään, korkeintaan tiimin osina merkittynä tekijänä. Robbie Williams, Michael Buble, Beyonce ....
On ihan Suomen ongelma että biisintekijät eivät osaa kirjoittaa oikeille laulajille biisejä vaan kirjoittavat itselleen ja sitten vikisevät ja raakkuvat biisinsä tyhjiksi.
Musa on vain musaa mutta kyllä minä arvostan laulajaa joka tekee omat biisinsä enemmän kuin laulajaa joka laulaa myyntiin(levylle) hänelle myytyjä lauluja. Niin se vain menee kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumman tekemät biisit toimii paremmin Steve Harriksen vai Bruce Dickinsonin?
Kyllä Harrisilla enemmän niitä kovia biisejä on mutta toisaalta jätkä onkin aikoinaan säveltänyt enemmän ku muut. Bruce on yleensä kirjoittanut omat Maiden-klassikkonsa yhdessä jonkun muun kanssa, esim. Adrian Smithin. 2000-luvulla ei Stevekään ole kovin paljoa kirjoittanut yksikseen enää.
M22
Vierailija kirjoitti:
Musa on vain musaa mutta kyllä minä arvostan laulajaa joka tekee omat biisinsä enemmän kuin laulajaa joka laulaa myyntiin(levylle) hänelle myytyjä lauluja. Niin se vain menee kohdallani.
Ja tässä on se syy miksi Suomi-artisti eivät menesty maailmalla, suomalisita ei tule maailmantähtiä. Koska kaikki arvostavat vain lyriikkavetoista suomipoppia ja rokkia.
Chisu, Sanni ja Cheek ovat surkean huonoja laulajia. Hyviä biisin tekijöitä, eli voisivat tehdä biisejä muille ja lopettaa honottamisen, vinkumisen ja raakkumisen.
Vierailija kirjoitti:
Chisu, Sanni ja Cheek ovat surkean huonoja laulajia. Hyviä biisin tekijöitä, eli voisivat tehdä biisejä muille ja lopettaa honottamisen, vinkumisen ja raakkumisen.
Tekeekö Cheek itse biisinsä? Siinä tapauksessa parempi olla tarjoamatta niitä muille.
M22
No jos on oikeasti hyvä laulaja, niin osaa tulkita muidenkin tekemiä biisejä. On moniakin bändejä, joissa laulaja ei pahemmin osallistu biisien tekoon (esimerkkinä vaikkapa Nightwish).
Toisaalta se ei ole mikään meriitti että laulaja tekee itse kappaleensa, jos ne ovat yksinkertaisesti paskoja. Tästä Sanni on hyvä esimerkki.
Olen itse laulaja-lauluntekijä ja on hassua lukea tällaista. Myös laulaja on musiikin kuuntelija. Tekin samaistutte musiikkiin,tunne välittyy. Sama koskee meitä laulajiakin. Biisiin samaistuu, joku tuntuu kirjoittaneen just mun sydänsurusta. Toisen kirjoittamaa biisiä johon vahvasti samaistuu, voi tulkita hyvin aidosti. Joskus eri esittäjä tuo biisiin vielä uuden tulkinnan ja tunteen. Näin käy Vain Elämää - ohjelmassa. On hienoa kuulla: Tää voi tarkoittaa vielä tätäkin asiaa, uusia sävyjä löytyy. Hyvä kirjoittaja osaa kirjoittaa tunteella filtiivistä tarinaa. Fiktiivisessä tarinassa on kuitenkin kaikki myös totta. Huomaa, että tässä ketjussa ei ymmärretä biisinkirjoittamisesta tai kirjoittamisesta pahemmin. Esim. Erinin Vanha nainen hunningolla, Erin ei ole kovin vanha ja on onnellisessa avioliitossa. Silti esittää biisinsä uskottavasti. Ja sitten Katri Helenan versio on kokonaan oma juttunsa. Mä olen kirjoittanut biisejä kauan, ja huomannut että vanhoista omista biiseistä tulee ajan myötä sellaisia niin kuin joku muu olisi ne kirjoittanut. Ei edes muista mistä sydänsurusta ne kertovatkaan. Sitten kun oma sydän särkyy uudestaan, siitä omasta biisistä löytää uuden tarinan. Ja mikä tahansa biisi jota joutuu treenaamaan, kuuntelemaan ja esittämään tuhansia kertoja muuttuu lopulta rutiiniksi. Ihan sama onko sen biisin tehnyt itse vai ei, se täytyy esitystilanteessa näytellä läpi koska se on itselle jo niin kulunut. Se tunne pitää repiä jostain, ei se enää liity siihen biisiin. Ammattilaiset varmaan kykenevät ajattelemaan samalla mitä sitä tekis ruoaksi ja onko roskis viety ja kohta pitää taas ajaa seuraavalle keikkapaikalle. Joidenkin esityksistä se välillä näkyy. Rutinoituminen edeltää usein taukoa. Laulajan työ on kova homma ja siinä tekee pitkän matkan siitä luovasta hetkestä kun biisin eka versio syntyy. Ja jokainen, joka saa demon josta pitäis tehdä se omannäköinen biisi, tekee myös luovan työn sitä biisiä työstäessään. Pitää kehitellä miten sen laulaa, eikä se välttämättä heti onnistu. Samalla tavalla jokaisella kuuntelijalla on oma tulkinta ja fiilis biisistä kuin laulajillakin.
Ei tarvi. Kiva jos onnistuu, mutta harva laulaja on sekä hyvä laulaja, esiintyjä että biisinikkari. Kaksi ensimmäistä ominaisuutta ovat itselleni tärkeämpiä kuin se, että esittää vain itse kirjoittamiaan biisejä.