Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä sinulle täysin selvät harhaluulot ärsyttävät sinua?

Vierailija
22.08.2016 |

Kertokaa. Tein tämän keskustelun puhtaasti itsekkäistä syistä ja kertoakseni, mitkä minua ärsyttävät. Toivon kommentointia omiin ärsytyksiini mutta haluan myös tietää, elänkö itse jossakin teitä ärsyttävässä harhaluulossa.

Minua ärsyttävät seuraavat harhaluulot ainakin:

Ensimmäinen asiani on täällä palstallakin monesti puhuttu aihe: immenkalvo. Olen tullut siihen tulokseen, että 90%:ia ihmisistä luulee, että immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinät toisiinsa yhdistävää, ikään kuin tamburiinin kalvon lailla virittynyttä kalvoa, joka sitten "poksahtaa", kun jotain penetroituu emättimeen. Ei, ei ja vielä kerran ei. Miten voi aikuiset ihmiset (ja kaiken lisäksi vielä naiset) luulla jotain tämänlaista? Eikö ihmisen anatomia ole käynyt sen vertaa tutuksi, että ei siellä emättimessä mitään kalvoa ole vaan immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinien ulointa kudoskerrosta eli putkimaista "kalvoa", joka sitten venyy/repeää penetroiduttaessa emättimeen, siitä mahdollinen verenvuoto. Ja väite "Immenkalvo voi kasvaa takaisin" niin kyllä, kudokset palautuvat hiljalleen takaisin venymättömyyteen tottuneeseen tilaan, jos emättimeen ei penetroiduta.

Sitten seuraava asia: kohdunkaula. Näin suorastaan punaista kun luin tällä palstalla vähän aikaa sitten keskustelua, jossa sekä miehet että naiset puhuivat siihen sävyyn, että seksiä harrastettaessa kohdunkaulaan asti penetroituminen sattuu (osa tietysti tykkää, mutta se ei ole olennainen asia tässä) ja että kun päästään kohdunkaulasta "yli", ei satu enää. Nyt valoja tauluun, kohdunkaulasta läpi penetroidutaan korkeintaan hentaissa. Kohdunkaula erottaa emättimen kohdusta ja avautuu itsestään vauvan syntymän yhteydessä kovien kipujen kanssa tai esimerkiksi lääkärin asettaessa kierukkaa, sekin kovien kipujen ja epämiellyttävän tunteen kanssa. Se, että syvälle penetroituminen ei satu toisinaan johtuu emättimen laajentumisesta. Ps. en ole mikään valittaja, mutta nyt ärsyttää sana penetraatiokin. :D

Minulla oli vielä jokin kolmaskin ihmisen anatomiaan liittyvä asia, mutta se katosi. Ehkä se vielä palaa mieleni perukoilta.

Kiitos ja anteeksi!

N25

Kommentit (382)

Vierailija
341/382 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, menee nyt aiheen vierestä mutta täytyy todeta että tämä lanka on trolleille oikea kultakaivos. :)

Vierailija
342/382 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukka kirjoitti:

Yksi muodissa oleva laihtumattomuuden selitys: "syön liian vähän". Samaan aikaan on totinen tosi, että ihminen joka menettää ruokahalunsa esim. surun vuoksi, laihtuu, koska syö liian vähän. Anorektikko laihtuu, koska syö liian vähän. Itse olen jojoilija ja silloin kun syön vähän tai oikeastaan TODELLA vähän, laihdun erinomaista vauhtia.

No mitään muuta syytä en keksi. En syö liian vähän vain joskus, vaan olen tehnyt sitä jo vuosia suurimman osan ajasta, puolet elämästäni. Luulisi että aineenvaihdunta on tottunut ja sopeutunut siihen.

Keskitysleireilläkin oli ongelmia siinä, kun vangit lakkasivat mahtumasta tiloihin lihottuaan. Siksi piti ruveta lahtaamaan porukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/382 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat ihmiset sekoittavat mehiläisen ja kimalaisen keskenään

Eikö niin että kimalainen on se iso ja pörröinen, mehiläinen taas se pieni hömelö.

Vierailija
344/382 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on hyvä ketju! Näitä olisi vaikka koko ketjun verran, mut aloitan nyt hatusta että....

Äidinmaito! Kuinka monta kertaa kuulee, että "maito loppui" tai "alkoi loppua", kun lapsi oli 3kk. Hyvin harvoin tämä oikeasti olisi mahdollista. Lapsi kitisee tietyin kausin, ja imee enemmän "tilatakseen" maitoa. Jos tämän tulkitsee maidon ehtymisenä ja antaa korviketta, vauva ei ime tarpeeksi, ja maito alkaa vähetä. Tai jos lasta ei päästä rinnalle, kun lapsi sitä kaipaa. Loppuminen on siis seurausta yleensä korvikkeesta ja ihmetyksen rajaamisesta... Maidontulon yhtäkkinen loppuminen lapsen imiessä on aika mahdotonta.

Vierailija
345/382 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että jokin sairaus tai lääkitys voisi muuttaa fysiikan lakeja niin, että ihminen lihoo syömättä. Sairaudet voivat vaikuttaa aineenvaihdunnan tehoon, mutta kilot pitää silti itse syödä. Lihottavat lääkitykset yleensä vain lisäävät ruokahalua.

Tutkimusten mukaan hypotyreoosi vähentää perusenergiankulutusta 10-60 %, potilaasta riippuen. No, jos mietitään normaalikokoista naista, jonka normaali peruskulutus on luokkaa 1300 kcal/vrk ja siihen vielä fyysinen toimeliaisuus ja liikunta päälle. Tauti kun sattuu olemaan sellainen, että ihminen kokee syvää uupumusta, voimattomuutta ja lihasheikkoutta niin tuo päivittäinen aktiivisuuskin jää olemattomaksi. Sitten kun vähennät 1300 kcal:sta pahimman skenarion mukaisen 60 % niin saat vuorokautiseksi kulutukseksi 520 kcal. Sitten sen jälkeen voidaan miettiä, että onko tuo kommenttisi oikeastaan saivartelua. Syömättä ei kukaan tosiaan liho, mutta kylläkin äärimmäisen vähäisestä syömisestä huolimatta voi hyvinkin lihoa.

Vierailija
346/382 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LJL kirjoitti:

"Alilämmöstä" puhuminen ja homeopatiaan uskominen mainittiinkin jo aiemmin, ne ärsyttävät aivan tuhottomasti.

Haluaisin kuitenkin tietää miksi sitä tilaa kutsutaan, kun kehon lämpötila on selkeästi alle oma normaalilämmön (esim. normaalilämpö 36,7 ja nyt lämpö 35,9) ja olo on puolikuntoinen, flunssainen. Jos tätä lämmönalenemaa ei saa kutsua alilämmöksi, niin miksi sitten? Ja olen terveydenhiitaja, joten perustiedot ovat hallussa.

Olo voi olla puolikuntoinen, kipeä ja flunssainen ihan riippumatta ruumiinlämmöstä. Jos sellaisen olon sattuessa lykkää mittarin kainaloon ja se näyttää mainitsemasi 35,9 astetta, on kyse sattumasta ja ihan normaalista ruumiinlämmön vaihtelusta, joka sattuu sillä hetkellä olemaan vähän keskimääräistä alempana. Tuo on kuitenkin vielä täysin normaali ruumiinlämpö. Ihmisten ei pitäisi keskittyä pelkkään kuumeeseen; voi olla kipeä ja flunssainen ilman sitäkin, tai tätä mystistä "alilämpöä", jota ei ole olemassa.

Todellinen alilämpö eli hypotermia onkin sitten ihan toinen juttu.

T. Lääketieteen opiskelija

Sulla taitaa olla infektiotautien kurssi vielä käymättä. Alilämpö voi olla yksi sepsiksen ensioireista.

Joo, SELVÄ alilämpö, mitä 35,9 astetta ei todellakaan ole.

Vierailija
347/382 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja luullaan, että ampiaiset tekevät hunajaa.

348/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luullaan, että ampiaiset tekevät hunajaa.

Jotkin ampiaislajit todella tekevät hunajaa. Eivät tietenkään kaikki.

http://aesa.oxfordjournals.org/content/91/4/466.abstract

349/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niin että kimalainen on se iso ja pörröinen, mehiläinen taas se pieni hömelö.

Näinkin asian voi tosiaan ilmaista :D

Vierailija
350/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että yleisesti luullaan lihavien pystymään ahmimaan enemmän ruokaa kuin laihojen?  Tuntemani läskit tulevat nopeammin täyteen pienemmillä annoksilla kuin jatkuvasti puputtavat ja kokonaisia mäkkäri/hese ym aterioita syövät laihat. Ehkä se ihra painaa mahalaukkua tai jotain mutta vähemmän ne syövät kuin moni normikuntoinen.

Kaikki mun tuntemat ylipainoiset syövät enemmän kuin normaalipainoiset. Monesti ylipainoiset eivät kehtaa syödä muiden seurassa isoja annoksia, vaan "tulevat täyteen" nopeasti ja voivottelevat ettei jaksa enempää. Aterioiden välillä kuitenkin on lihavilla tosi paljon napostelua yms syömistä mitä ei mukamas lasketa syömiseksi..

Vierailija
351/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain tiedoksi niille jotka ajattelevat että lapsi saa nimen vasta kun paperi on toimitettu maistraattiin. Nimenantopäiväksi laitetaan se kastepäivä, ei se päivä jolloin virkailija näpyttelee nimen järjestelmään. Sama juttu avioliitossa, kyllä se päivä on se hääpäivä kun vihitään, ei tietenkään se päivä kun se kirjataan.

Vierailija
352/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että yleisesti luullaan lihavien pystymään ahmimaan enemmän ruokaa kuin laihojen?  Tuntemani läskit tulevat nopeammin täyteen pienemmillä annoksilla kuin jatkuvasti puputtavat ja kokonaisia mäkkäri/hese ym aterioita syövät laihat. Ehkä se ihra painaa mahalaukkua tai jotain mutta vähemmän ne syövät kuin moni normikuntoinen.

Kaikki mun tuntemat ylipainoiset syövät enemmän kuin normaalipainoiset. Monesti ylipainoiset eivät kehtaa syödä muiden seurassa isoja annoksia, vaan "tulevat täyteen" nopeasti ja voivottelevat ettei jaksa enempää. Aterioiden välillä kuitenkin on lihavilla tosi paljon napostelua yms syömistä mitä ei mukamas lasketa syömiseksi..

Tähän voisi vielä lisätä kaikki juomat. Eihän sitä lasketa jos juo vaikka ison pullon limua (ei light) päivässä tai kaksi litraa maitoa. Eihän? :D Litrassa rasvatonta maitoa on jo muistaakseni 330 kaloria.

Vierailija
353/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittämä, että rasvan syönti lihottaa. No ei se rasva lihota, se on vain ruokateollisuuden luoma illluusio. 

Se, mikä lihottaa on ylenmääräinen syöminen, oli syötävä kohde mikä tahansa. Erityisesti makean syönti lihottaa, koska sitä alkaa tehdä mieli, vaikka ei olisi nälkäkään. SYödään yli tarpeen.

Ihminen pärjää yllättävän pienellä annoksella ruokaa. Ihmisen kannattaisi syödä vain oman nyrkkinsä kokoinen annos ja väittämä, että pitäisi syödä 5krt päivässä menee myös metsään. Syödä kannattaa näläntunteen mukaan, ei säännöllistä 5syöntikerran rytmiä noudattamalla. 

Rasvassa on enemmän kaloreita kuin vaikkapa kurkussa tai leivässä. Rasvan kaloripitoisuus on korkein verrattuna mihinkään ruoka-aineeseen, siksi sanotaan että ylipainoisten olisi sitä hyvä välttää,koska siitä tulee helposti liikaa kaloreja päivittäiseen kulutukseen. 

Luulen, että rageat asiasta koska et ole ymmärtänyt miksi rasvasta puhutaan. Jokainenhan tietää, että pieni määrä rasvaa ei lihota vaan on jopa hyväksi (oliiviöljy, avokado).

Jätin hiilihydraatit pois lähes kokonaan, ruokavalio koostuu kasviksista, pähkinöistä, munista ja rasvoista. Lisään runsaasti öljyä/voita ruokaani, enkä laske kaloreita ollenkaan. Lähes päivittäin syön myös rasvaista juustoa. Olen laihtunut 2 kiloa parissa viikossa, vaikka olen normaalipainoinen ollut koko elämäni. Varmasti syön ainakin 2500 kaloria päivässä vähintäänkin, verrattuna aikaisempaan 1500. Mielummin siis laihduttajan kannattaa syödä rasvaa, ei höttöleipää, pastaa, riisiä yms.

Et laske kaloreita, joten et voi tietää paljonko syöt päivässä. Toistaiseksi tiede uskoo vielä kaloriteoriaan eli syöt vähemmän kuin kulutat ja laihdut. Näin on nyt kohdallasi. 

Itse olen laihduttanut ruisleivällä, oluella, protsuilla, tuoreilla sämpylöillä todeten, että vain kaloreilla on väliä. 

Nykyisin on muotia olla normaalia vastaan tavan ruokavaliota ja se onkin osin oikei: syö mitä sinulle sopii. Hiilihydraatit ovat kuitekin tärkeitä aineita ihan henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen vuoksi. Lisäksi voi on epäterveellistä ja uudenlaiset margariinit ovat huomattavasti parempia ihmisen koneistolle. Tällä voi-vouhotuksella ei ole mitään tieteellistä pohjaa..

Vierailija
354/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittämä, että rasvan syönti lihottaa. No ei se rasva lihota, se on vain ruokateollisuuden luoma illluusio. 

Se, mikä lihottaa on ylenmääräinen syöminen, oli syötävä kohde mikä tahansa. Erityisesti makean syönti lihottaa, koska sitä alkaa tehdä mieli, vaikka ei olisi nälkäkään. SYödään yli tarpeen.

Ihminen pärjää yllättävän pienellä annoksella ruokaa. Ihmisen kannattaisi syödä vain oman nyrkkinsä kokoinen annos ja väittämä, että pitäisi syödä 5krt päivässä menee myös metsään. Syödä kannattaa näläntunteen mukaan, ei säännöllistä 5syöntikerran rytmiä noudattamalla. 

Rasvassa on enemmän kaloreita kuin vaikkapa kurkussa tai leivässä. Rasvan kaloripitoisuus on korkein verrattuna mihinkään ruoka-aineeseen, siksi sanotaan että ylipainoisten olisi sitä hyvä välttää,koska siitä tulee helposti liikaa kaloreja päivittäiseen kulutukseen. 

Luulen, että rageat asiasta koska et ole ymmärtänyt miksi rasvasta puhutaan. Jokainenhan tietää, että pieni määrä rasvaa ei lihota vaan on jopa hyväksi (oliiviöljy, avokado).

Jätin hiilihydraatit pois lähes kokonaan, ruokavalio koostuu kasviksista, pähkinöistä, munista ja rasvoista. Lisään runsaasti öljyä/voita ruokaani, enkä laske kaloreita ollenkaan. Lähes päivittäin syön myös rasvaista juustoa. Olen laihtunut 2 kiloa parissa viikossa, vaikka olen normaalipainoinen ollut koko elämäni. Varmasti syön ainakin 2500 kaloria päivässä vähintäänkin, verrattuna aikaisempaan 1500. Mielummin siis laihduttajan kannattaa syödä rasvaa, ei höttöleipää, pastaa, riisiä yms.

Et laske kaloreita, joten et voi tietää paljonko syöt päivässä. Toistaiseksi tiede uskoo vielä kaloriteoriaan eli syöt vähemmän kuin kulutat ja laihdut. Näin on nyt kohdallasi. 

Itse olen laihduttanut ruisleivällä, oluella, protsuilla, tuoreilla sämpylöillä todeten, että vain kaloreilla on väliä. 

Nykyisin on muotia olla normaalia vastaan tavan ruokavaliota ja se onkin osin oikei: syö mitä sinulle sopii. Hiilihydraatit ovat kuitekin tärkeitä aineita ihan henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen vuoksi. Lisäksi voi on epäterveellistä ja uudenlaiset margariinit ovat huomattavasti parempia ihmisen koneistolle. Tällä voi-vouhotuksella ei ole mitään tieteellistä pohjaa..

Mikä ihmeen tavan?

Vierailija
355/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän silläkin laihtuu, että syö 1400 kaloria päivässä. Mutta kukaan ei jaksa syödä niin loppuelämäänsä. Kun keho pyörii rasvalla eikä sokerilla, keho kuluttaa kaloreita enemmän vaikka liikunta ei lisääntyisi ollenkaan (=keho saa hyödynnettyä ravintoa paremmin). Aiheesta on tehty tieteellisiä tutkimuksia.

Esimerkiksi eilen söin seuraavasti:

Aamupalaksi söin kourallisen manteleita, 50g parmesanjuustoa sekä ison kupillisen kahvia kauramaidolla.

Lounaaksi uunijuureksia (lanttua, porkkanaa, parsakaalia, kukkakaalia), joukossa 1dl rypsiöljyä ja nokare voita. Lisäksi voissa paistettu vegepihvi.

Välipalaksi soijarahkaa, joukossa ruokalusikallinen kookosöljyä, kourallinen auringonkukansiemeniä ja teelusikallinen hunajaa.

Päivälliseksi täytettyä myskikurpitsaa. Itse kurpitsa voideltu voilla, täytteenä herkkusieniä, sipulia ja kesäkurpitsaa reilussa öljyssä paistettuna.

Illalla join kupillisen vihreää teetä ja söin yhteensä 150g juustoa (sinihome, brie ja kermajuusto).

Pelkästä rasvasta tulee jo 1017 kaloria, siihen päälle juustot, pähkinät ja siemenet.

Vierailija
356/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain tiedoksi niille jotka ajattelevat että lapsi saa nimen vasta kun paperi on toimitettu maistraattiin. Nimenantopäiväksi laitetaan se kastepäivä, ei se päivä jolloin virkailija näpyttelee nimen järjestelmään. Sama juttu avioliitossa, kyllä se päivä on se hääpäivä kun vihitään, ei tietenkään se päivä kun se kirjataan.

No mikä päivä laitetaan niillä, joita ei kasteta? Vanhimman kohdalla vietiin itse perille. Kahden seuraavan paperit postitettiin. Ei ollut nimiäisiä.

Vierailija
357/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtitieteeseen liittyvä käsittämättömän yleinen harhaluulo on se, että aurinko olisi jotenkin suuri/ muuten poikkeuksellisen tähti. Tai vielä pahempi ihan aikuisilta ihmisiltä kuultu: aurinko ei ole tähti vaan aurinko (sehän on paljon suurempikin kuin tähdet, daa!) Missä nämä ihmiset ovat olleet koko peruskoulunsa?!

Lisäksi monet uskovat, että tähdet ja linnunrata kiertävät aurinkoa.

Vierailija
358/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rastaanpesät pitää tuhota pihalta, koska muuten rastaat syövät kaikki marjat. Todellisuudessa rastaat pesivät alkukesällä, poikaset lähtevät parin viikon ikäisinä pesästä ja kyseiset pihan rastaat ovat jo kaukana muilla ruokailumailla kun marjasato kypsyy. Tilalle tulee toki muita rastaita, mutta pesien tuhoaminen ei tähän vaikuta.

Vierailija
359/382 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Käsite SOSSUN LUUKKU sekä sanana että pelastavana ilmiönä. Vaikeuksissa olevalle ihmiselle sanotaan, että mene vain sossun luukulle... Sellaista ei ole olemassakaan, on vain kylmä laskelma ihmisparan tuloista - menoista ja kylmä vastaus: EI TUKEA (useimmiten)

2. Kaikki pyöreät ihmiset syövät paljon, eikä heillä ole älyä päässään, kun eivät osaa säännöstellä syömisiään.

3. Kaikki sairaudet johtuvat ylipainosta. Näin ainakin lääkäreiden mielestä. Lihavia ihmisiä on turha edes tutkia, koska ainoastaa laihdutus auttaa vaivoihin. Älkää lihavat hakeutuko lääkäriin!

4. Rasvaton maito ja kasvisrasvat ovat terveellisiä. Jo pienille lapsille syötetään niitä vaikka ne ovat itseasiassa

VAARALLISIA. Ja edelleen: KEVYTTUOTTEET ovat terveellisiä, vaikka ovat pelkkää lisäainetta ja siis myrkkyä.

5. Koholla olevaan KOLESTROLIIN työnnetään väkisin lääkkeitä vaikka kyseessä on geeneissä olevat tekijät. Lääkkeistä vakavia sivuoireita, ei hyötyä!

Vierailija
360/382 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harhaluulo siitä, että joku oikea opettaja todella voisi tällaisella palstalla alkaa vastailemaan kysymyksiin oppilaistaan ja työpaikastaan. (tämä kadonnut "mamujen opettaja").

Opettajilla on vaitiolovelvollisuus, eivätkä he voi julkisesti edes nimettömänä tehdä tällaisia kysy-mitä-vaan-juttuja, saati että alkaisivat vastailla arvosanojen, lukumäärien, kansallisuuksien uteluihinja ketomaan ihmisten ongelmista.

Tähän liittyen. Minua ärsyttää harhaluulo siitä että vaitiolovelvollisuus on jonkinlainen yleinen periaate joka koskee monia erilaisia työntekijöitä. Vaitiolovelvollisuudesta sovitaan aina erikseen ja monesti se on allekirjoitettu sopimus, jossa eritellään asiat joista allekirjoittaja on velvollinen pysymään vaiti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi