Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä sinulle täysin selvät harhaluulot ärsyttävät sinua?

Vierailija
22.08.2016 |

Kertokaa. Tein tämän keskustelun puhtaasti itsekkäistä syistä ja kertoakseni, mitkä minua ärsyttävät. Toivon kommentointia omiin ärsytyksiini mutta haluan myös tietää, elänkö itse jossakin teitä ärsyttävässä harhaluulossa.

Minua ärsyttävät seuraavat harhaluulot ainakin:

Ensimmäinen asiani on täällä palstallakin monesti puhuttu aihe: immenkalvo. Olen tullut siihen tulokseen, että 90%:ia ihmisistä luulee, että immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinät toisiinsa yhdistävää, ikään kuin tamburiinin kalvon lailla virittynyttä kalvoa, joka sitten "poksahtaa", kun jotain penetroituu emättimeen. Ei, ei ja vielä kerran ei. Miten voi aikuiset ihmiset (ja kaiken lisäksi vielä naiset) luulla jotain tämänlaista? Eikö ihmisen anatomia ole käynyt sen vertaa tutuksi, että ei siellä emättimessä mitään kalvoa ole vaan immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinien ulointa kudoskerrosta eli putkimaista "kalvoa", joka sitten venyy/repeää penetroiduttaessa emättimeen, siitä mahdollinen verenvuoto. Ja väite "Immenkalvo voi kasvaa takaisin" niin kyllä, kudokset palautuvat hiljalleen takaisin venymättömyyteen tottuneeseen tilaan, jos emättimeen ei penetroiduta.

Sitten seuraava asia: kohdunkaula. Näin suorastaan punaista kun luin tällä palstalla vähän aikaa sitten keskustelua, jossa sekä miehet että naiset puhuivat siihen sävyyn, että seksiä harrastettaessa kohdunkaulaan asti penetroituminen sattuu (osa tietysti tykkää, mutta se ei ole olennainen asia tässä) ja että kun päästään kohdunkaulasta "yli", ei satu enää. Nyt valoja tauluun, kohdunkaulasta läpi penetroidutaan korkeintaan hentaissa. Kohdunkaula erottaa emättimen kohdusta ja avautuu itsestään vauvan syntymän yhteydessä kovien kipujen kanssa tai esimerkiksi lääkärin asettaessa kierukkaa, sekin kovien kipujen ja epämiellyttävän tunteen kanssa. Se, että syvälle penetroituminen ei satu toisinaan johtuu emättimen laajentumisesta. Ps. en ole mikään valittaja, mutta nyt ärsyttää sana penetraatiokin. :D

Minulla oli vielä jokin kolmaskin ihmisen anatomiaan liittyvä asia, mutta se katosi. Ehkä se vielä palaa mieleni perukoilta.

Kiitos ja anteeksi!

N25

Kommentit (382)

Vierailija
301/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän samaan voi lisätä vielä jokakeväiset horinat detoxista!! Ihmisruumis puhdistaa itseään myrkyistä ja kuonista todella tehokkaasti, sitä varten on olemassa esim. maksa ja munuaiset. Millään viherpirtelöillä, saunomisella tai mehupaastoilla ei tätä prosessia pysty nopeuttamaan tai tehostamaan. Detoxista puhuminen ei pohjaudu mihinkään tieteellisesti todistettuihin metodeihin vaan on ihan puhdasta harhaluuloa siitä miten ihmiskeho toimii ja tehokas tapa kaupallistaa ja tuotteistaa nämä virheelliser käsitykset. On todella häiritsevää seurata miten esimerkiksi supersuosittu "fitnessguru" Jutta Gustafsson antaa kaiken maailman detox-kuuriohjeita vailla mitään todellista tietopohjaa asiasta, tai millaisia detox-aiheisia, täysin epätieteellisiin harhaluuloihin perustuvia lifestyle-oppaita ihan arvostetut suomalaiset kirjankustantamot päästää markkinoille. Aihe pyörii myös naistenlehdissä muka täytenä totena vuodesta toiseen. Olisi tietysti paljon tylsempää julkaista todenmukaisia artikkeleita jotka todistaisivat näiden väitteiden virheellisyyden.

Vierailija
302/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaluulo siitä, että joku oikea opettaja todella voisi tällaisella palstalla alkaa vastailemaan kysymyksiin oppilaistaan ja työpaikastaan. (tämä kadonnut "mamujen opettaja").

Opettajilla on vaitiolovelvollisuus, eivätkä he voi julkisesti edes nimettömänä tehdä tällaisia kysy-mitä-vaan-juttuja, saati että alkaisivat vastailla arvosanojen, lukumäärien, kansallisuuksien uteluihinja ketomaan ihmisten ongelmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapset eivät tykkää mausteista. No ei kai, jos ne on totutettu maustamattomaan ruokaan...

Vierailija
304/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikiö kuolee siihen, että napanuora kuristaa sen kurkkua, siis samoin kuin kuristettaisiin jo syntyneen ihmisen kurkkua. Sikiö kuolee hapenpuutteeseen sen vuoksi, että happi ei kulje napanuorassa. Ihan sama, vaikka se olisi kietoutunut jalan, käden tai vartalon ympärille. Lähes kaikilla vauvoilla on napanuora vähintään kerran kaulan ympärillä.

Lähes kaikilla? No, meillä yhdellä kahdeksasta.

Vierailija
305/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

LJL kirjoitti:

"Alilämmöstä" puhuminen ja homeopatiaan uskominen mainittiinkin jo aiemmin, ne ärsyttävät aivan tuhottomasti.

Haluaisin kuitenkin tietää miksi sitä tilaa kutsutaan, kun kehon lämpötila on selkeästi alle oma normaalilämmön (esim. normaalilämpö 36,7 ja nyt lämpö 35,9) ja olo on puolikuntoinen, flunssainen. Jos tätä lämmönalenemaa ei saa kutsua alilämmöksi, niin miksi sitten? Ja olen terveydenhiitaja, joten perustiedot ovat hallussa.

Vierailija
306/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on Skandinaviassa, me skandinaaviset sitä ja tätä...

Ja tähän vielä lisäyksenä pikkupimut instassa jotka tägää kuvansa #scandigirl.

Yritä nyt jumalauta ymmärtää ettet ole mikään skandi vaan fennoskandi!

Vierailija
307/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jollakin geenimanipuloidulla ruualla ratkastaisiin maailman ravinto-ongelma.

Se toimisi enintään yhtä tehokkaasti, kuin useimmat lääkkeet, eli peittäisi oireet, mutta ei poistaisi ongelmaa.

Kun tämän suojan alla ongelma jatkaisi paisumistaan, pullahtaisi se jälleen esille, vielä vakavampana ongelmana.

Vierailija
308/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että leski perii puolet kuolleen puolisonsa omaisuudesta ja lapset sitten puolet.

Ei. Leski ei peri yhtään mitään, ellei a) pari ole lapseton tai muutenkaan vainajalla ole rintaperillisiä b) testamentilla ole toisin määrätty.

Leski voi saada tasinkoa kuolinpesästä, jos vainaja oli varakkaampi osapuoli. Jos leski on täysin pennitön, ei siis äyriäkään omaa omaisuutta, silloin saa tasinkona puolet vainajan omaisuudesta.

Vierailija
309/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LJL kirjoitti:

"Alilämmöstä" puhuminen ja homeopatiaan uskominen mainittiinkin jo aiemmin, ne ärsyttävät aivan tuhottomasti.

Haluaisin kuitenkin tietää miksi sitä tilaa kutsutaan, kun kehon lämpötila on selkeästi alle oma normaalilämmön (esim. normaalilämpö 36,7 ja nyt lämpö 35,9) ja olo on puolikuntoinen, flunssainen. Jos tätä lämmönalenemaa ei saa kutsua alilämmöksi, niin miksi sitten? Ja olen terveydenhiitaja, joten perustiedot ovat hallussa.

Olo voi olla puolikuntoinen, kipeä ja flunssainen ihan riippumatta ruumiinlämmöstä. Jos sellaisen olon sattuessa lykkää mittarin kainaloon ja se näyttää mainitsemasi 35,9 astetta, on kyse sattumasta ja ihan normaalista ruumiinlämmön vaihtelusta, joka sattuu sillä hetkellä olemaan vähän keskimääräistä alempana. Tuo on kuitenkin vielä täysin normaali ruumiinlämpö. Ihmisten ei pitäisi keskittyä pelkkään kuumeeseen; voi olla kipeä ja flunssainen ilman sitäkin, tai tätä mystistä "alilämpöä", jota ei ole olemassa.

Todellinen alilämpö eli hypotermia onkin sitten ihan toinen juttu.

T. Lääketieteen opiskelija

Vierailija
310/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta kaste-nimiasiasta: 

Suomen evankelis-luterilainen kirkko sanoo nettisivuillaan kasteesta näin:

"Nimen valinta

Vanhemmat antavat lapselle nimen ennen kastetta. Kastetilaisuudessa nimi ilmoitetaan heti aluksi, jotta lasta voitaisiin puhutella toimituksessa nimeltä. Nimi kertoo, että lapsi on ainutlaatuinen, oma persoonansa. Hän saa ottaa kasteen lahjan henkilökohtaisesti vastaan. Kasteessa Jumala kutsuu lapsen nimeltä omakseen, vanhempien lapsesta tulee myös Jumalan lapsi." (Lähde)

Eli kirkonkin mukaan nimi tulee olla valittu ja lapselle annettu ennen kastetta. Kasteessa sitten tämä jo nimetty lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi. Lapsi siis ei saa kasteessa nimeä. 

Omasta mielestäni lapsella on nimi ihan heti sitten kun vanhemmat ovat sen päättäneet. Sillä, milloin se on maistraatissa tai papin tiedossa tai sukulaisten tiedossa, ei ole merkitystä.

Nimenomaan, mutta kun vanhemmat voivat päättää, että nimi on virallinen, kun se papin suusta ulos tulee. Siihen asti sen voi vaikka muuttaa. Huoh!

Vierailija
311/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenien peritymisjutut.

Esimerkiksi että on kohtuullisen epätodennäköistä että kaksi sinisilmäistä saisi ruskeasilmäisen lapsen, vaikka on ihan normaalia että ruskeasilmäisillä on sinisilmäisiä lapsia.

Tai että ei se ole mikään erikoisihme, jos kaksi mulattia saa lähes vaaleaihoisen lapsen vaikka kahden yönmustan vaaleaihoinen lapsi on todennäköisesti albiino.

Jne.

Geenien periytyminen on kyllä varsin selvää ja jopa Mendelin lait toimivat moneen asiaan. Mutaatioitakin voidaan ennustaa, epigenetiikka, iRNA jne on tieteenä olemassa ja tiedossa. Laskeppas huviksesi miten todennäköistä on se, että kaksi täysin afrikkalaisen taustan omaavaa, ruskeasilmäistä ihmistä, saa sinisilmäisen lapsen.

:D Et tainnut lukea kuin joka toisen rivin... Ensimmäinen esimerkki käsitteli pelkästään silmien väriä ilman viitettä ihon väriin tai kansalaisuuteen.

Eli rautalangasta: esimerkiksi kaksi suomalaista ruskeasilmäistä saa sinisilmäisiä lapsia. Onko se ihme? No ei ole. Se on ihan normaalia.

Sen sijaan kaksi suomalaista sinisilmäistä vanhempaa ruskeasilmäisen lapsen kanssa vaatii jo jonkinlaisen poikkeuksen peritymisessä, todennäköisempää on että biologinen isä on joku muu kuin se sinisilmäpuoliso jos äitikin on sinisilmäinen.

Mua ärsyttää se harhaluulo, että kahden ruskeasilmäisen lapsesta tulisi väistämättä ruskeasilmäinen. Todella moni luulee näin ja myös vain toisen vanhemman ollessa ruskeasilmäinen ajatellaan, että lapsi saisi jollain 90% todennäköisyydellä ruskeat silmät.

Jos mietitään ihan simppelisti tuota periytyvyyttä, niin tyypillisesti suomessa ruskeasilmäisellä on toiselta vanhemmalta se ruskea geeni ja toiselta sininen (ja sen sinisen voi saada myös ruskeasilmäiseltä vanhemmalta). Jos vain toisella vanhemmista on tällä tavalla ruskeat silmät niin se on ihan 50-50 tuleeko lapselle siniset vai ruskeat silmät. Jos taas molemmilla on tällä tavalla ruskeat silmät, todennäköisyys saada ruskeasilmäinen lapsi on 75-25 ruskean hyväksi.

Sitten taas JOS on sattunut saamaan molemmilta vanhemmiltaan sen ruskean geenin niin ainoastaan siinä tapauksessa hänen lapsensa saa 99% todennäköisyydellä ne ruskeat silmät, mutta ei liene erityisen yleistä meillä suomessa.

Periytyvyys ei kuitenkaan oikeasti ole ihan noin simppeliä ja kaikenlaisia mutaatioitakin on mahdollista esiintyä. Esim. omalla isälläni on hyvin sekaväriset sini-harmaa-vihreä-vaaleanruskeat silmät (joissa siis sitä kellertävää vaaleanruskeaa esiintyy vain aivan pieninä täplinä), ilman lähempää tarkastelua sanoisi ehkä sini-harmaiksi, mutta todellisuudessa niiden "kuuluisi" olla ruskeat. Jostain syystä ruskea väri ei ole silmiin kehittynyt vaikka sen pitäisi aina olla peittävä. Isäni lapsista kaikilla yhtä lukuunottamatta on ruskeat silmät vaikka äiti sinisilmäinen, isän äidillä oli ruskeat silmät.

Itsellä ruskeasilmäisenä on lapsia toisen ruskeasilmäisen kanssa, toisella lapsella ruskeat silmät ja toisella samanlaiset kuin isälläni ja uskon hänen taas mahdollisesti "periyttävän" ruskeita silmiä edelleen isäni tapaan vaikkei hänellä ruskeat silmät itsellään olekaan.

On sulla joitain pointteja, mutta lue ihmeessä kuitenkin vähän faktoja. Googlaa vaikkapa resessiiviset ja dominoivat alleelit. Saatat yllättyä, vaikka on sulla pieni jyvä tuossa tohinassasi.

Tiedän näistä. Kyllä, ruskea on dominoiva, mutta saatat saada siltä ruskeasilmäiseltä vanhemmaltasi sen sinisen resessiivisen alleeliin. Ei ole yhtään sen todennäköisempää saada sitä resessiivistä sinistä kuin dominoivaa ruskeaa. Sinisilmäiseltä vanhemmalta saat resessiivisen sinisen ja on ihan 50-50 kummanko saat siltä ruskeasilmäiseltä vanhemmalta. Sinisiin silmiin tarvitaan siis kaksi sinistä ja ruskeaan vain yksi ruskea, mutta ihan yhtä suurella todennäköisyydellä saat siltä toiselta vanhemmalta sen sinisen kun ruskean.

Tätä mä juuri tarkoitan tällä raivostuttavalla harhaluulolla, joka on varmaan 90% ihmisistä.

Tältä sivulta voitte vaikka leikkiä silmienvärin periytyvyyttä ennustavalla laskurilla:

http://dna.frieger.com/calc-quick.php

Vierailija
312/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä harhaluulo, mutta tietämättömyydestä johtuva tapa pestä hampaat aamupalan jälkeen. Okei kai asia on ok, jos aamupalan jälkeen kerkeät odottelemaan hampaiden harjausta sen vähintään puoli tuntia, mutta muussa tapauksessa hampaan kiille menee pilalle. Hampaita ei koskaan saa pestä heti ruokailun jälkeen!

Vierailija
313/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että säästä puhutaan kelinä. Ei ole sama asia. Säätiedotus ja kelivaroitus. Mahtava keli ulkona... yäk. Paitsi tietysti jos on esim. hiihtämässä.

Eiköhän tämä ole ihan murteesta johtuvaa.

Vierailija
314/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LJL kirjoitti:

Olisko vaikka ihan normaali alle yhden asteen poikkeama normaalilämmöstä tai mittausvirhe?

Vierailija
315/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että kasteessa annetaan nimi. Miten minun lapsellani oli kelakortti ja passi ennen kastetta?

Yleensä lapsen nimi julkistetaan kastepäivänä, jos muksun vanhemmat kuuluvat Suomen luterilaiseen kirkkoon. Sitä ennen muksulla on vain henkilötunnus ja hän on poika Virtanen tei tyttö Virtanen.

Vierailija
316/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että raskaana ollessa ei saa kantaa mitään painavaa ja muutenkin pitää tyyliin maata sohvan pohjalla 9 kk. Mua suorastaan vituttaa kuulla tätä koko ajan joka suunnasta. Olen nyt 9. kuulla raskaana ja kyllä, pyöräilen edelleen, pesen mattoja, muuttotavaroita kanniskelen, lenkkeilen ja käyn salilla. Vauva on edelleen kohdussani eikä syntynyt ennen aikojaan niinkuin eräät pelottelivat. Toki eri asia, jos raskaudessa on ollut jotain ongelmia tai muitalia huomioon otettavia seikkoja terveydessä, mutta ihan normaali raskaus ei tee naisesta vuodepotilasta automaattisesti.

Sama, tosin itse en oo ollut ikinä raskaana mutta mun kaveri sain tuossa noin viikko sitten tietää et nyt on ja siitä on tullut ihan mahdoton. Ei voinut mun kanssa lähtee käymään 100 kilsan päässä meidän kotipaikkakunnalla koska istumien autossa niin pitkän matkan on haitallista sikiölle ja selälle kun on raskaana. Ei voi lähteä lenkille enää mein koirien kanssa, ollaan siis aina lenkkeilty mun kahden koiran kanssa niin että hän taluttaa toista ja mä toista. Se on kuulema vaarallista jos vaikka koira vetää hänet kumoon ja lapsi vahingoittuu. Mun koirat painaa noin 10 kiloa eikä ole ikinä vetäneet ketään kumoon, tätä kaverianikaan vaikka ollaan yhdessä lenkkeilty vuosia :D

Tossa nyt pari esimerkkiä. Huomenna on menossa ekaan neuvolaan, raskaus todettu kotitestillä, menkat pari kuukautta myöhässä eli aika alussa on jos todella on. Huhhuijakkaa, jos jo eka viikko on noin hankalaa niin mitä seuraavat kuukauden tulee olemaan?

Mä ihmettelen kans samaa, itse harrastin maastojuoksua ja juoksin täysillä 7: kuun loppuun ja sitten vähän hiljentelin ja aivan hyvin voin koko ajan.

Ehkä se varovainen tyyppi todella haluaa tämän vauvan.

Itselläni eka raskaus meni kesken. Harrastin tanssia ja join kahvia, en varonut, olin onnellinen. Keskenmeno tuskin johtui liikunnasta, mutta toisen raskauden kanssa olin varovaisempi. Lopetin kahvinjuonnin, koska se aiheutti supistuksia jo ensimmäisten kuukausien aikana ja liikuntaakin vähensin.

Vierailija
317/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että kasteessa annetaan nimi. Miten minun lapsellani oli kelakortti ja passi ennen kastetta?

Yleensä lapsen nimi julkistetaan kastepäivänä, jos muksun vanhemmat kuuluvat Suomen luterilaiseen kirkkoon. Sitä ennen muksulla on vain henkilötunnus ja hän on poika Virtanen tei tyttö Virtanen.

Vaikka vanhemmat kuuluvatkin ev.lut kirkkoon, lapsen nimen SAA paljastaa jo ennen kastetta. Ei  kirkko ole asettanut siihen mitään sääntöä. Joskus jopa kutsussa lukee "tervetuloa Minna Maarit Susannan kastejuhlaan x.x."

Vierailija
318/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että liitto maksaa työttömyyspäivärahat.

Että työtön saa lapselleen aina ilmaisen päivähoidon.

Vierailija
319/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenien peritymisjutut.

Esimerkiksi että on kohtuullisen epätodennäköistä että kaksi sinisilmäistä saisi ruskeasilmäisen lapsen, vaikka on ihan normaalia että ruskeasilmäisillä on sinisilmäisiä lapsia.

Tai että ei se ole mikään erikoisihme, jos kaksi mulattia saa lähes vaaleaihoisen lapsen vaikka kahden yönmustan vaaleaihoinen lapsi on todennäköisesti albiino.

Jne.

Geenien periytyminen on kyllä varsin selvää ja jopa Mendelin lait toimivat moneen asiaan. Mutaatioitakin voidaan ennustaa, epigenetiikka, iRNA jne on tieteenä olemassa ja tiedossa. Laskeppas huviksesi miten todennäköistä on se, että kaksi täysin afrikkalaisen taustan omaavaa, ruskeasilmäistä ihmistä, saa sinisilmäisen lapsen.

:D Et tainnut lukea kuin joka toisen rivin... Ensimmäinen esimerkki käsitteli pelkästään silmien väriä ilman viitettä ihon väriin tai kansalaisuuteen.

Eli rautalangasta: esimerkiksi kaksi suomalaista ruskeasilmäistä saa sinisilmäisiä lapsia. Onko se ihme? No ei ole. Se on ihan normaalia.

Sen sijaan kaksi suomalaista sinisilmäistä vanhempaa ruskeasilmäisen lapsen kanssa vaatii jo jonkinlaisen poikkeuksen peritymisessä, todennäköisempää on että biologinen isä on joku muu kuin se sinisilmäpuoliso jos äitikin on sinisilmäinen.

Mua ärsyttää se harhaluulo, että kahden ruskeasilmäisen lapsesta tulisi väistämättä ruskeasilmäinen. Todella moni luulee näin ja myös vain toisen vanhemman ollessa ruskeasilmäinen ajatellaan, että lapsi saisi jollain 90% todennäköisyydellä ruskeat silmät.

Jos mietitään ihan simppelisti tuota periytyvyyttä, niin tyypillisesti suomessa ruskeasilmäisellä on toiselta vanhemmalta se ruskea geeni ja toiselta sininen (ja sen sinisen voi saada myös ruskeasilmäiseltä vanhemmalta). Jos vain toisella vanhemmista on tällä tavalla ruskeat silmät niin se on ihan 50-50 tuleeko lapselle siniset vai ruskeat silmät. Jos taas molemmilla on tällä tavalla ruskeat silmät, todennäköisyys saada ruskeasilmäinen lapsi on 75-25 ruskean hyväksi.

Sitten taas JOS on sattunut saamaan molemmilta vanhemmiltaan sen ruskean geenin niin ainoastaan siinä tapauksessa hänen lapsensa saa 99% todennäköisyydellä ne ruskeat silmät, mutta ei liene erityisen yleistä meillä suomessa.

Periytyvyys ei kuitenkaan oikeasti ole ihan noin simppeliä ja kaikenlaisia mutaatioitakin on mahdollista esiintyä. Esim. omalla isälläni on hyvin sekaväriset sini-harmaa-vihreä-vaaleanruskeat silmät (joissa siis sitä kellertävää vaaleanruskeaa esiintyy vain aivan pieninä täplinä), ilman lähempää tarkastelua sanoisi ehkä sini-harmaiksi, mutta todellisuudessa niiden "kuuluisi" olla ruskeat. Jostain syystä ruskea väri ei ole silmiin kehittynyt vaikka sen pitäisi aina olla peittävä. Isäni lapsista kaikilla yhtä lukuunottamatta on ruskeat silmät vaikka äiti sinisilmäinen, isän äidillä oli ruskeat silmät.

Itsellä ruskeasilmäisenä on lapsia toisen ruskeasilmäisen kanssa, toisella lapsella ruskeat silmät ja toisella samanlaiset kuin isälläni ja uskon hänen taas mahdollisesti "periyttävän" ruskeita silmiä edelleen isäni tapaan vaikkei hänellä ruskeat silmät itsellään olekaan.

On sulla joitain pointteja, mutta lue ihmeessä kuitenkin vähän faktoja. Googlaa vaikkapa resessiiviset ja dominoivat alleelit. Saatat yllättyä, vaikka on sulla pieni jyvä tuossa tohinassasi.

Tiedän näistä. Kyllä, ruskea on dominoiva, mutta saatat saada siltä ruskeasilmäiseltä vanhemmaltasi sen sinisen resessiivisen alleeliin. Ei ole yhtään sen todennäköisempää saada sitä resessiivistä sinistä kuin dominoivaa ruskeaa. Sinisilmäiseltä vanhemmalta saat resessiivisen sinisen ja on ihan 50-50 kummanko saat siltä ruskeasilmäiseltä vanhemmalta. Sinisiin silmiin tarvitaan siis kaksi sinistä ja ruskeaan vain yksi ruskea, mutta ihan yhtä suurella todennäköisyydellä saat siltä toiselta vanhemmalta sen sinisen kun ruskean.

Tätä mä juuri tarkoitan tällä raivostuttavalla harhaluulolla, joka on varmaan 90% ihmisistä.

Tältä sivulta voitte vaikka leikkiä silmienvärin periytyvyyttä ennustavalla laskurilla:

http://dna.frieger.com/calc-quick.php

Lisään tähän vielä sen verran, että sinä joka käskit perehtymään faktoihin niin tutustupas sinäkin hetkinen ihan rauhassa ja kerro mulle ihmeessä jos olenkin väärässä. Äläkä yritä esittää viisasta ilman mitään selkeää faktatietoa vaan selitä sitten mulle miten tämä homma oikeasti mielestäsi menee.

Vierailija
320/382 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ööö.. meidän poika sai vasta kasteessa nimen. Papille annettiin se paperi ja hän toimitti sen sinne minne lie pitääkään. Ennen kastetta hän oli virallisissa kirjoissa "Poika Heikkinen" vasta kasteen jälkeen saatiin kwlakortti yms.

Joo, sen paperin olisi itsekin voinut aikaisemmin toimittaa sinne minnelie mutta kyllä se lapsi useimmiten saa kastetilaisuudessa nimensä. Ellei lapselle tehty hätäkastetta tai jos tarkoitat nimiäisiä, mikä on eri asia niin useimmiten nimi tulee vasta kasteessa.

Kasteessa lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi. Kyse ei ole nimen antamisesta, vaikka nimi usein vasta kasteen yhteydessä julkistetaankin. Millään muulla tavoin nämä asiat eivät liity toisiinsa.

Kristikunnan historiassa on lukuisia ihmisiä, jotka ovat saaneet nimen kasteessa. Esimerkiksi islaminuskosta kristityiksi kääntyvät eivät välttämättä halua pitää musliminimeään. Tällöin vaikkapa Muhammedista voi tulla Markus tms.

Kasteessa toki liitetään seurakunnan jäseneksi, mutta kastettava saa myös uuden elämän lahjan ja haasteen Jeesukselta Kristukselta, jonka kuolemasta ja ylösnousemuksesta kastettava pääsee osalliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan