Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa sikahintaisiin vuokriin?

Näin se vain on
22.08.2016 |

Vuokralaiset itse nostavat vuokria työntämällä rahansa avokäsin vuokraisännilleen. Sitten itketään, kun raha ei riitä elämiseen tai pesämunaan omaa asuntoa varten. Vuokralaiset ikään kuin ovat itse rakentaneet oman vuokraloukkonsa avokätisyydellään.

Onneksi itse olen sen verran pienituloinen, että vuokra-asuminen ei ole minulle vaihtoehto. Asun omassa omistusasunnossa ja korkokulu on 30 €/kk + vastike 110 €/kk.

Nykyisellä kaskukeskusten asuntojen hintojen nousutahdilla kannattaa se oma asunto ostaa heti! Vuoden päästä on taas paljon kalliimpaa ja jatkuvasti kallistuvaan vuokraankin ehditte siinä ajassa polttaa härskin summan rahojanne.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa mutta entä jos sitä lainaa ei myönnetä?

Itsellä on tosiaan sellainen tilanne että Helsingissä n. 800m metrolta ihan rauhallisella alueella siistiss'ä taloyhtiössä jossa oma talonmies jne, 75 neliötä hintaan 650e/kk. Sisältyy kaksi autopaikkaa. Kannattaako ostaa oma tällä hetkellä, opiskellessa, (mistä edes saisi lainan? :D ) mitä luulet? 

Vierailija
2/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa työttömänä pankista lainaa, enkä kyllä haluakaan tässä taloustilanteessa. Ei ole halpoja asuntoja edes täällä maalla missä asun, samanhintaisia ovat kuin tuossa lähikaupungissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla on omistusasunto 76 neliötä, mutta asun silti vuokralla.

Kun perustin uusperheen, pitu meidän saada 5 makuuhuonetta tietyin ehdoin, jotta kaikki neljä teiniä pääsevät liikkumaan hyvin.

Kyselin lainaa - olisin saanut sitä max 160 tuhatta. Meillä olisi siis ollut rahaa käytettävissä noin 350 t.

Mutta... Tämän asunnon arvo on 600-700 t... Mikään pankki ei anna meille sellaisia lainoka. Eli tässä aaumme muutaman vuoden, kunnes kaksi lapsista muuttaa pois.

Vierailija
4/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisen asunnon saa 110€ vastikkeella?

Vastikkeen ja koron lisäksi asumiskustannuksiin pitäisi laskea myös remppakulut huoneistossa, koneet ja laitteet, taloyhtiöt remontit esim. julkisivu, putki jne.

Ja aika vähän maksat korkoa vai oliko sinulla vapaata pääomaa.

Ja on harhaa kuvitella asuntojen hintojen nousuun, kun viime vuosina niiden arvo on laskenut, paitsi pk-seudulla.

Ja oletko laskenut, kuinka paljon saat tuottoa sijoitetuille rahoille?

Vierailija
5/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olet ihan oikeassa. Vuokralaiset yhdessä vuokraisäntien kanssa ylläpitävät asuntokuplaa. Jotkut poliitikot yrittävät sitä vielä pönkittää, varmaankin oman etunsa vuoksi. En oikeastaan ikinä ole ymmärtänyt, mikä saa ihmisen maksamaan asunnosta, joka ei ole edes oma. Luultavasti takana on useimmiten jokin vääristynyt ideologia. Okei, on tietenkin sitä porukkaa, joka ei osaa/halua nähdä yhtä päivää pidemmälle, tarkoitan nyt päihderiipuvaisia, työttömiä, matalasti koulutettuja jne. Näitä on ollut aina, mutta ainakin toivon, että heitä on vähemmistö. Vuokrabisneksen takana on yhteiskunnallisesti katsottuna jotain vielä paljon sairaaampaa.

Vierailija
6/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon kiinnosta maksaa varainsiirtoveroa 1-3 vuoden välein, miehen työantaja (valtio) kun pakottaa muuttamaan melko tiheällä tahdilla ja 3kk varoitusajoilla.

Vierailija
7/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt suomalaisten hehkutusta omistusasunnon edullisuudesta, kun muualla maailmassa sitä ei ymmärretä esim.Euroopassa tai vaikkapa Ruotsissa.

Itselläni on sijoitusasunto, jonka olen perinyt ja saan siitä vain muutaman prosentin tuoton ja saisin samalla rahalla paremman tuoton jossakin muualla, mutta pidä sitä kuitenkin turvallisena sijoitusmuotona alhaisten suhdanteiden aikana.

Asun omistamassa okt, en siksi, että se olisi edulliset kustannukset, vaan asumismukavuuden, tosin maksan siitä kalliin hinnan.

Omistusasuminen on edullista, jos olisi jatkuvat korkeasuhdanteet, jolloin tuotto tulisi myyntivoitosta, mutta sekin häviää, jos ostaa uuden asunnon käyttöönsä.

Vierailija
8/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siinä, että ihmist käyttävät järjettömät summat kuussa asumiseen. Kaikissa elämäntilanteissa ei kuitenkaan ole järkevää ostaa asuntoa. En kuintenkaan ymmärrä miksi pitää asua niin leveästi. Kaikilla on oltava oma kämppä ja asunto kämppiksen kanssa ei kelpaa. Monet helsingin ulkopuolella asuvat yksin kaksioissa, kaikilla lapsilla on oltava oma huone jo vauvana jne.

Vierailija
9/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä pankissa voi vuosikausia maksella pelkkää korkoa, ap?

Todellisuudessa ne kalliit vuokrat ovat voimassa alueilla, joissa myös omistusasuminen on hel..tin kallista. Et sinä vuokraakaan paljon maksa perähikiällä - ja toisaalta jossakin stadin hyvällä alueella, jossa vuokra yksiöstä on 800 egeä, sen yksiön ostaminen omaksi maksaa 150 tuhatta euroa.

Ja siinä puhutaankin hyvä ap jo sitten ihan toisen kokoluokan kustannuksista.

Lainalaskurin mukaan 150 tonnin laina kustantaa 573 euroa kuussa, 30 vuoden ajan. Ja se siis näillä erittäin alhaisilla lainakoroilla, noussee lähivuosina.

Minkä päälle maksat yhtiövastikkeen ja veden, kaupunkikeskustoissa noin 150 e/yksiö. JA varaudut tämän tästä eteen tuleviin remontteihin.

Yhteensä tuo tekee siis jotakuinkin sen saman mitä vuokra.

Asumiskustannukset laskevat vasta 30 vuoden päästä.

Toki, kun kuolet, sinä ehkä jätät maksetun asunnon perinnöksi jollekin, jos et kupsahda 30 vuoden sisällä. Mutta koska sinun joka tapauksessa on pakko jossakin asua, oma asunto ei ole sillä tavalla PÄÄOMAA, että voisit sen pistää elämiseen.

Vierailija
10/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, entä ne lainan lyhennykset? Omaan asuntoon otettu laina ei ole sijoitus, koska et voi realisoida sitä ja pistää elämiseen. Se on asumiskustannus, muista se!

Vierailija
11/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt niin hölmö olisi että maksaisi lastulevykuutiosta suomen hintoja?

Vierailija
12/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siinä, että ihmist käyttävät järjettömät summat kuussa asumiseen. Kaikissa elämäntilanteissa ei kuitenkaan ole järkevää ostaa asuntoa. En kuintenkaan ymmärrä miksi pitää asua niin leveästi. Kaikilla on oltava oma kämppä ja asunto kämppiksen kanssa ei kelpaa. Monet helsingin ulkopuolella asuvat yksin kaksioissa, kaikilla lapsilla on oltava oma huone jo vauvana jne.

Mielestäni aikuisen ihmisen elämään ei kuulu mitkään kimppakämpät. Kyllä useimmat haluavat päättää itse milloin käyvät suihkussa, milloin tekee ruokaa, olla kotonaan niin kuin haluaa ilman että täytyy täysin ulkopuolinen ihminen ottaa huomioon ja suunnitella omat tekemisensä sen mukaan.

Tähän ehkä ainoan poikkeuksen tekee opiskeluasunnossa (soluasunto) asuminen, se on tilapäinen elämänvaihe ja yleensä silloin ollaan noin kaksikymppisiä.

Vierailija
13/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni aikuisen ihmisen elämään ei kuulu mitkään kimppakämpät. Kyllä useimmat haluavat päättää itse milloin käyvät suihkussa, milloin tekee ruokaa, olla kotonaan niin kuin haluaa ilman että täytyy täysin ulkopuolinen ihminen ottaa huomioon ja suunnitella omat tekemisensä sen mukaan.

Tähän ehkä ainoan poikkeuksen tekee opiskeluasunnossa (soluasunto) asuminen, se on tilapäinen elämänvaihe ja yleensä silloin ollaan noin kaksikymppisiä.

Olen tuntenut kommuuneissa Helsingissä asuneita ihmisiä ja ovat kyllä kärsineet tällaisista asenteista, että "Kyllä minäkin silloin 60-luvulla olin alivuokralaisena". Näissä kommuuneissa on ollut selvät säännöt yhteisöasumiseen ja siellä on ollut kaksikymppisiä mutta myös kolmikymppisiä, jotka ovat olleet siellä juurikin alhaisempien asuinkustannusten vuoksi. Nykyään kun just ihmiset ei välttämättä valmistu työmarkkinoille, joilla on heti heille vakkarityö, vaan tilanne on paljon epävarmempi, on tuo heille ollut ok vaihtoehto. Myös ohimenevä, mutta tuo ohimenovaihe on voinut olla pitempi nyt, kun juuri vaikka valmistumisen jälkeen on löytynyt työtä, joka on ollut vain se 1500 e kuussa.

Vierailija
14/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pikku ystäväiseni, kun kaikki eivät saa pankista asuntolainaa. Itselläni syynä siihen on 1990-luvulla ollut ulosotto. Merkintä ei näy luottotiedoissa eikä näkynyt alunperinkään koska minua ei todettu varattomaksi, mutta se näkyy pankkien omassa, keskinäisessä mustassa listassa vieläkin. Siihen vedoten minulta on evätty asuntolaina. Että vuokralla ollaan.

Vierailija
15/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskepa ap. mitä maksat pankille korkoa ja lainan hoitokuluja koko laina)ajalta. Nyt korot ovat alhaiset, mutta ei siitä kauaa ole kuin ne oli 10-15%.

Siinä asuntoa maksetaan moneen kertaan.

Ja monet pankit eivät edes suostu lainoihin, jonka asiakas maksaisi etupainotteisesti tai kokonaan etukäteen, vaikka korot nousisi.

Vierailija
16/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeastaan ikinä ole ymmärtänyt, mikä saa ihmisen maksamaan asunnosta, joka ei ole edes oma. Luultavasti takana on useimmiten jokin vääristynyt ideologia. Okei, on tietenkin sitä porukkaa, joka ei osaa/halua nähdä yhtä päivää pidemmälle, tarkoitan nyt päihderiipuvaisia, työttömiä, matalasti koulutettuja jne.

Mitä järjetöntä paskaa. Kuule, on paljon ihmisiä, joille omistusasuminen ei suinkaan ole se ideaalisin asumismuoto. Esimerkiksi minä: hyvinkoulutettu, hyväpalkkainen lapseton sinkku. Ei kiinnostusta omaan taloon, ei pihaan, ei autoon, ei remontteihin, ei kodinsisustukseen. Haluan pienen, mutkattoman, uuden asunnon, jossa voin elää huoletta, ja jos joku paikka hajoaa, voin yhdellä puhelinsoitolla vuokraisännälle saada sen hoidettua. Halutessani voin vaihtaa asuntoa nopeastikin, ei tarvitse kikkailla asunnon myynnin ja ostamisen kanssa. Minun ei tarvitse kerätä omaisuutta tai perintöä kenellekään. Maksan mielelläni reilusti siitä, että saan nämä vuokra-asunnon edut, ja voin elää huolettomasti edelleen.

Vierailija
17/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pikku ystäväiseni, kun kaikki eivät saa pankista asuntolainaa. Itselläni syynä siihen on 1990-luvulla ollut ulosotto. Merkintä ei näy luottotiedoissa eikä näkynyt alunperinkään koska minua ei todettu varattomaksi, mutta se näkyy pankkien omassa, keskinäisessä mustassa listassa vieläkin. Siihen vedoten minulta on evätty asuntolaina. Että vuokralla ollaan.

Täh?? Kun merkintä poistuu niin ei siitä enää mitään jälkiä pitäisi nähdä. Eihän tossa ole mitään järkeä, että vuosikausia vanhan merkinnän takia et saisi koskaan lainaa! Tuota on kyllä vaikea uskoa. Ja jos on totta niin on kyllä aika masentavaa, sillä kuinkahan monella suomalaisellakin on paraikaa merkintä ja heiltäkin se häviää, kun velat maksettu ja luottotiedot kunnossa, mutta pankit eivät näille myöntäisi lainaa, kun heillä joskus ollut merkintä? Tuo on kyllä aika paha, jos näin on. Itsekkin suunnitellut, että asuntolainaa haen jossakin vaiheessa. Luottotiedot kunnossa, mutta merkintä on ollut aikoinaan nuoruuden virheiden takia.

Vierailija
18/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkkoja ollaan niin aika harva tuhlaa omia rahojaan sikahintaisiin vuokriin, vaan ne tuhlattavat rahat ovat veronmaksajien rahoja. Työttömyyskorvaus, opintoraha, asumistuki ja -lisä, tt-tuki, lapsilisä, yh-korotus, Kelan elatustuki jne... Moni kallista vuokraa maksava raapii elantonsa ja vuokransa kasaan listaamistani tulonsiirroista. Korkeiden vuokrien maksuhalukkuus olisikin huomattavasti vähäisempää jos vuokralaiset todellakin maksaisivat asumisensa omista rahoistaan. Mutta se vaatisi jo töihinmenoa.

Vierailija
19/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut – enkä tule koskaan olemaan – sellaisessa tilanteessa, että voisin saada pankista lainaa asunnon ostamista varten. Näin takuueläkeläisenä sitä vaan elellään vuokra-asunnossa niin kauan kuin elellään. tietysti jos joskus loton päävoitto osuu kohdalle, asia voi tulla uuteen harkintaan.

Vierailija
20/61 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Muutin ekaan vuokra-asuntoon 20-vuotiaana, opintotuella, opintolainalla ja asumistuella selvisin. Kesätöissä kävin (se raha meni talven aikana opiskelumenoihin)

2) Opiskelun jälkeen ei tietenkään ollut mitään säästöjä, vaan muutin vuoralle 800€/kk sen verran lähelle työpaikkaa, että en tarvinnut edes autoa (johon ei olisi ollut varaa)

3) Tuollaista vuokraa kun maksaa, niin ei jää mitään säästöön

4) Miehen kanssa yhdessä saimme 10 vuotta sitten 100% asuntolainan (mitä emme saisi nykyään) ilman takaajia ja ilman vakuuksia.

5) Nyt maksamme 1000€ kuussa asumisesta, joten en sitten tiedä onko tämäkään halpaa....

6) Asuntolaina vaan siksi, että tällaista asuntoa ei ole vuokralla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä