Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vehnätön ruokavalio, kuinka vaikea todellisuudessa?

Vierailija
21.08.2016 |

Yleisin kotimainen viljahan se toki on, ja homma hankaloituu varmasti esim. kahviloissa tai perhejuhlissa, kun lähtökohtaisesti kaikki leivonnaiset sisältävät vehnää. Mutta miten noin muuten? En ole vielä asiaan niin perehtynyt, että sisältävätkö esim. tavanomaiset valmisruuat, lounasravintolaruuat ynnä muut yleensä vehnää? Keliakiasta ei ole kyse eli esim. ruuan valmistusvälineistä tai muista ei tarvitse välittää, ja ohraa, kauraa ja ruista söisin edelleen.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, joille on vaikeaa jättää ruokavaliosta pois vehnä, syövät todennäköisesti muutenkin kaikkea turhaa ja prosessoitua. Jos ruokavalio on jo valmiiksi terveellinen ja "puhdas", niin eipä tuo vehnä kirpaise kuin jonkun satunnaisen laskiaispullan tai pitsan verran.

Tässä sulle kaipaamasi sädekehä. 

Vierailija
62/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa mutta vaatii viitseliäisyyttä. Käytännössä voi valita gluteenittoman vaihtoehdon esim ravintolassa. Jos pullasta kieltäytyminen kyläpaikoissa on kynnyskysymys, ehkä kannattaa vielä harkita.

Gluteeniton ei ole sama kun vehnätön

Ei, mutta esim. pizzapohjissa on yleensä tarjolla ns. normi ja sitten se gluteeniton. AP:n pitäisi valita gluteeniton, vaikka hän on "vaan" vehnätön. Mutta kuten yllä sanottua, niin ei mitenkään mahdoton ruokavalio. Alkuun toki vaatii vähän totuttelua ja ainesosaluetteloiden tarkkaa selailua, mutta potentiaalisesti vehnää sisältävät tuotteet oppii helposti tunnistamaan. Lisäksi jos kyse ei ole edes keliakiasta tai allergiasta, ei liene haittaa, jos ruokavaliosta joskus vahingossa tai tahallaan poikkeaa. 

Totta, mutta se gluteeniton saattaa varsin hyvin sisältää vehnää, josta on vaan gluteeni poistettu.

Mitä siihen vehnään jää, kun gluteeni poistetaan? Ei kai muuta kuin tärkkelystä ja jonkin verran kivennäisaineita. Kuitua, jos kyseessä on kokojyvävehnä. Mikä siinä vehnässä siis on se paha juttu? Sellainen, joka muissa viljoissa ei ole niin paha.

Vehnäallergikko reagoi vehnän proteiiniin ja se jää jäljelle vehnään, josta on poistettu gluteeni.

Gluteenihan juuri on sitä proteiinia. Tai oikeammin gluteeni on sen proteiinin vesiliuos. Jos vehnään jätetään proteiinia, siitä muodostuu gluteenia esim. leipätaikinassa.

Vehnässä on myös muita proteiineja. Jotkut vehnäallergiset sietää gluteenia, jota on myös muissa kotimaisissa viljoissa.

Kerropa lisää, mitä proteiineja. Vehnässä on kyllä useita proteiineja, mutta onko niistä jokin sitten sellainen, joka ei muodosta gluteenia, ja jos niin mikä/mitkä kaikki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vähän perseelleen lähteistettyä ym. mutta en jaksa alkaa jankkaamaan ilmiselvää asiaa. Jotkut vehnäallergikot todellakin sietää gluteenia. Eivät kaikki, mutta jotkut. Eiköhän sille asialle joku syy ole, että vehnäallergikot eivät ole samalla allergisia myös esim. ohralle ja rukiille, joissa myös gluteenia on.

Vierailija
64/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, joille on vaikeaa jättää ruokavaliosta pois vehnä, syövät todennäköisesti muutenkin kaikkea turhaa ja prosessoitua. Jos ruokavalio on jo valmiiksi terveellinen ja "puhdas", niin eipä tuo vehnä kirpaise kuin jonkun satunnaisen laskiaispullan tai pitsan verran.

Tässä sulle kaipaamasi sädekehä. 

Kiitos, kiitos. 😇

Totuus voi joskus kirpaista, jopa sitä syömättä jäävää pullaa enemmän.

Vierailija
65/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointini vuoksi olen sokerittomalla ja viljattomalla dieetillä. Kotona on helppo olla, kun vain tekee itse ruoat ja ostaa vain sallittuja aineita. Miehen kanssa syödään näin. Lapsille tehdään muuta ruokaa. Töissä syön lähikaupan valmissalaatteja, jos en jaksa tai muista ottaa eväitä mukaan. Aluksi oli vaikeaa olla ilman leipää, mutta nyt ei tee enää edes mieli. Teen iltapäiväkahville smoothien tai otan esim. proteenivanukasta, leipäjuustoa tai jotain muuta hyvää.

Miten jaksan uutta ruokavaliota? Erittäin hyvin, koska terveysvaikutukset palkitsevat. Ei ole ilmavaivoja, vatsa ei kierrä tai turvota, paino tippuu kohti normaalipainoa, mahdun samoihin vaatteisiin kuin 20 vuotta sitten, diabetes 2 ei tullut, vaikka olin vaarassa.

Välillä olen repsahtanut syömään hiilihydraatteja ja huomaan sen niin nopeasti voinnissani, että paluu omaan ruokavaliooni ei ole hankalaa.

Kannattaa liittyä Facebookin ryhmiin. Sieltä saa vertaistukea, kannustusta ja reseptejä.

Vierailija
66/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointini vuoksi olen sokerittomalla ja viljattomalla dieetillä. Kotona on helppo olla, kun vain tekee itse ruoat ja ostaa vain sallittuja aineita. Miehen kanssa syödään näin. Lapsille tehdään muuta ruokaa. Töissä syön lähikaupan valmissalaatteja, jos en jaksa tai muista ottaa eväitä mukaan. Aluksi oli vaikeaa olla ilman leipää, mutta nyt ei tee enää edes mieli. Teen iltapäiväkahville smoothien tai otan esim. proteenivanukasta, leipäjuustoa tai jotain muuta hyvää.

Miten jaksan uutta ruokavaliota? Erittäin hyvin, koska terveysvaikutukset palkitsevat. Ei ole ilmavaivoja, vatsa ei kierrä tai turvota, paino tippuu kohti normaalipainoa, mahdun samoihin vaatteisiin kuin 20 vuotta sitten, diabetes 2 ei tullut, vaikka olin vaarassa.

Välillä olen repsahtanut syömään hiilihydraatteja ja huomaan sen niin nopeasti voinnissani, että paluu omaan ruokavaliooni ei ole hankalaa.

Kannattaa liittyä Facebookin ryhmiin. Sieltä saa vertaistukea, kannustusta ja reseptejä.

Miksi teet lapsille muuta ruokaa? Mihin ruokiin lapset tarvitsevat kotimaisia viljoja, jos nyt kaurapuuro ja leipä jätetään laskuista. Mutta siis mihin ruokiin lisäät viljaa?

Vierailija
67/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut vaikea olla ainakaan täysin viljaton, enkä jopa helpompaa, kuin jos jättäisi pelkän vehnän pois. Karsiutuu automaattisesti niin paljon tavaraa pois ruokavaliosta, eikä tarvitse tiirailla kaupassa ainesosaluetteloita.

Välillä olen syönyt kaupan gluteenitonta leipää, mutta sekin pistää mahan sekaisin. Sen ainesosaluettelohan on pitkä kuin nälkävuosi. Eli gluteeniton ei ole minulle ratkaisu vaan täysin viljaton/luonnonmukainen.

Vierailija
68/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet lapsille muuta ruokaa? Mihin ruokiin lapset tarvitsevat kotimaisia viljoja, jos nyt kaurapuuro ja leipä jätetään laskuista. Mutta siis mihin ruokiin lisäät viljaa?

Vastaan näin ulkopuolisena, varmaan ainakin pastaruoat ovat parempia ihan tavallisesta pastasta.

Vierailija
69/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites matkoilla? Minulle on suositeltu vehnätöntä ruokavaliota, mutta epäilyttää, koska työhöni kuuluu hirveästi matkustamista, lähinnä Euroopassa mutta satunnaisesti myös muissa maanosissa. Omien eväiden kuljettaminen on mahdotonta (jotain kuivaruokaa tai naposteltavaa voi ottaa) eikä usein voi itse valita ruokapaikkaa. Ei myöskään voi jättää syömättä koska aikataulujen vuoksi ei voi sitten syödä missään muuallakaan.

Muita reissaajia? Eli miten toimitte ravintoloissa ja buffet-pöydissä? Onko ns. varmoja valintoja? 

Vierailija
70/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa valmisteessa on vehnää.Esim. Kaura tortilla...kappas sis vehnää.Eli aika puhtaita raaka-aineita saa käyttää.Mutta siten toki helppoa.Itse jätin vehnän pois myös (maha turpoaa),mutta sallin nuo kauratortilla-tyyppiset toisinaan.

Vierailija
71/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset syövät esim. puuroja, pastaa, riisiä, leipää ja hedelmiä lisukkeeksi. Heidänkin ruokavalionsa on aiempaa vähähiilihydraattisempi, joka ei varmasti ole huono asia. Ennen kun itseni tuli herkuteltua karkeilla, kekseillä ja pullilla, koko perhe lihoi ja söi niitä. Nyt meillä ei sellaisia näy, vaikka lapsilta ei ole kielletty mitään. Se olin minä, joka herkkuja kannoin kotiin.

Vierailija
72/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa valmisteessa on vehnää.Esim. Kaura tortilla...kappas sis vehnää.Eli aika puhtaita raaka-aineita saa käyttää.Mutta siten toki helppoa.Itse jätin vehnän pois myös (maha turpoaa),mutta sallin nuo kauratortilla-tyyppiset toisinaan.

Osta maissitortilloja, ovat siinä samassa hyllyssä gluteeniton-merkinnällä. Ja eikö maissista tehdyt ole niitä meksikolaisia aitoja alkuperäisiä?

Vierailija
73/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites matkoilla? Minulle on suositeltu vehnätöntä ruokavaliota, mutta epäilyttää, koska työhöni kuuluu hirveästi matkustamista, lähinnä Euroopassa mutta satunnaisesti myös muissa maanosissa. Omien eväiden kuljettaminen on mahdotonta (jotain kuivaruokaa tai naposteltavaa voi ottaa) eikä usein voi itse valita ruokapaikkaa. Ei myöskään voi jättää syömättä koska aikataulujen vuoksi ei voi sitten syödä missään muuallakaan.

Muita reissaajia? Eli miten toimitte ravintoloissa ja buffet-pöydissä? Onko ns. varmoja valintoja? 

Gluteeniton on niin yleinen ruokavalio, että sitä saa joka paikasta.

Syön lihaa/kalaa/kanaa tms. proteiinin lähdettä juuresten ja kasvisten kera. Yleensä höystän ruoan jollain maitotuotteella, (hapanmaitotuotteet, juustot).

Riisi tai peruna jossain muodossa on mulla ruoassa yleensä aina. Gluteeniton pasta harvoin.

Syön myös marjoja, hedelmiä ja jugurttia. Riisikakut on helppo pikavälipala. Samoin kuivahedelmät, pähkinät jne.

Vierailija
74/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset syövät esim. puuroja, pastaa, riisiä, leipää ja hedelmiä lisukkeeksi. Heidänkin ruokavalionsa on aiempaa vähähiilihydraattisempi, joka ei varmasti ole huono asia. Ennen kun itseni tuli herkuteltua karkeilla, kekseillä ja pullilla, koko perhe lihoi ja söi niitä. Nyt meillä ei sellaisia näy, vaikka lapsilta ei ole kielletty mitään. Se olin minä, joka herkkuja kannoin kotiin.

Ihan vaan vinkkinä haluan sanoa, että meillä tehdään lasten tykkäämäät perinteiset pastaruoat, kuten makaronilaatikko, gluteenittomaan pastaan. Hyvin maistuu, eipä juuri eroa vehnällä tehdystä ja kaikki voi syödä samaa ja aikaa säästyy kun ei tee kahta eri versiota. Useimmiten käytetään kierrepastaa, tulee hauskan näköistä. :) Mutta gluteenittomana löytyy myös makaronia. Tosin varmaan nämä tiedätkin. Myös lasagnesta ei huomaa mitään eroa gluteenittomana versiona. Spagetti taitaa olla ainut, jonka teen erikseen tavallisena ja gluteenittomana.

Vierailija
75/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotimaisille viljoille allerginen ja vielä yliherkkä (eri asiat) ja ne aiheuttavat minulle nopeiden oireiden lisäksi tulehduksia. Esimerkiksi niveleni tulehtuvat viljatuotteiden syömisen jälkeen ja saan pitkään kestäviä ihottumia.

Viljattomasti eläminen on ollut yllättävän vaikeaa. Varsinkin lomamatkat ovat haaste ja joudun viemään vilja-allergian ja muiden ruoka-aine ellergioiden vuoksi omat ruoat mukana.

Siis mitä ruokia otat mukaasi? Käytetäänkö vehnää sitten ruualaitossa vaikka tilaisi ravintolassa kasviksia ja kalaa, kanaa tai pihvin ilman kastiketta? 

En saa syödä niitä kasviksiakaan. Täysin maustamatonta kanaa tai lihaa + riisiä saisin syödä, mutta esimerkiksi aasiassa riisiin laitetaan äyriäisuutetta mausteeksi ja lihat paistetaan samalla parilalla kalojen kanssa. Yleensä kokit eivät vaan ymmärrä, joten ruoat on helpompi tehdä itse.

Vierailija
76/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki viljan proteiinit eivät ole gluteenia. Se on yksi proteiinijoukko kasveissa. Ihminen voi hyvin kestää gluteenia, mutta olla allerginen tai yliherkkä jollekin toiselle proteiinille.

"

Proteiinien klassinen luokittelu Osbornen (1907) mukaan

Tunnetuin tapa luokitella viljojen proteiineja on niiden liukoisuuden mukaan. Tämä luokittelu on nimetty keksijänsä Thomas Osbornen mukaan. Luokittelu jakaa proteiinit seuraavasti:

albumiinit liukenevat veteen

globuliinit suolaliuokseen

prolamiinit 70 % etanoliin

gluteliinit liukenevat osittain happoihin tai emäksiin ja kokonaan vain disulfidisidosten pelkistämisen jälkeen.

Lisäksi nämä niin sanotut Osborne –fraktiot on nimetty eri viljalajien mukaan seuraavasti:

vehnän prolamiinit ovat gliadiineja ja gluteliinit ovat gluteniineja (gliadiini+gluteniini=sitkoproteiinit)

ohran prolamiinit ovat hordeiineja ja gluteliinit ovat hordeniineja

kauran prolamiinit ovat aveniineja

rukiin prolamiinit ovat sekaliineja

maissin prolamiinit ovat zeiinejä

Puhuttaessa gluteenista on tärkeää ymmärtää sen kaksi eri merkitystä.

Teknologisesti gluteenilla tarkoitetaan sitkoa, jonka vehnän gliadiinit ja gluteniinit muodostavat veden kanssa sekoitettaessa.

Lääketieteellisesti gluteeni sen sijaan tarkoittaa vehnän, ohran ja rukiin prolamiineja, jotka ovat vahingollisia keliaakikoille.

"

Vierailija
77/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erittäin hyvä asia että vanhempi ei srajoita lapsensa ruokavaliota omien sairauksiensa, tai uskontonsa vuoksi.

Vierailija
78/85 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa se on kun perehtyy asiaan

Vierailija
79/85 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole mitään sairautta mikä kieltäisi vehnän syönnin, niin kokonaan kieltäytymistä vehnästä en suosittele vaan suosittelen, että sallit itsellesi silloin tällöin herkuttelupäivän jolloin voit syödä kohtuudella vaikka jotain vehnäleivonnaisia. Itse noudatan sellaista ruokavaliota missä 80 % syömästäni ruuasta on ns. terveellistä ruokaa ja 20 %vähemmän terveellistä ja tällä keinolla painoni pysyy kurissa eikä pääasiassa terveellisen ruokavalion noudattaminen tunnu miltään kidutukselta.

Vierailija
80/85 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos sinulla ei ole mitään sairautta mikä kieltäisi vehnän syönnin, niin kokonaan kieltäytymistä vehnästä en suosittele vaan suosittelen, että sallit itsellesi silloin tällöin herkuttelupäivän jolloin voit syödä kohtuudella vaikka jotain vehnäleivonnaisia. Itse noudatan sellaista ruokavaliota missä 80 % syömästäni ruuasta on ns. terveellistä ruokaa ja 20 %vähemmän terveellistä ja tällä keinolla painoni pysyy kurissa eikä pääasiassa terveellisen ruokavalion noudattaminen tunnu miltään kidutukselta.

Herkutella voi vaikka jäätelöllä. Säästyy siltä pullamössöturvotukseltakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän