Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vehnätön ruokavalio, kuinka vaikea todellisuudessa?

Vierailija
21.08.2016 |

Yleisin kotimainen viljahan se toki on, ja homma hankaloituu varmasti esim. kahviloissa tai perhejuhlissa, kun lähtökohtaisesti kaikki leivonnaiset sisältävät vehnää. Mutta miten noin muuten? En ole vielä asiaan niin perehtynyt, että sisältävätkö esim. tavanomaiset valmisruuat, lounasravintolaruuat ynnä muut yleensä vehnää? Keliakiasta ei ole kyse eli esim. ruuan valmistusvälineistä tai muista ei tarvitse välittää, ja ohraa, kauraa ja ruista söisin edelleen.

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointini vuoksi olen sokerittomalla ja viljattomalla dieetillä. Kotona on helppo olla, kun vain tekee itse ruoat ja ostaa vain sallittuja aineita. Miehen kanssa syödään näin. Lapsille tehdään muuta ruokaa. Töissä syön lähikaupan valmissalaatteja, jos en jaksa tai muista ottaa eväitä mukaan. Aluksi oli vaikeaa olla ilman leipää, mutta nyt ei tee enää edes mieli. Teen iltapäiväkahville smoothien tai otan esim. proteenivanukasta, leipäjuustoa tai jotain muuta hyvää.

Miten jaksan uutta ruokavaliota? Erittäin hyvin, koska terveysvaikutukset palkitsevat. Ei ole ilmavaivoja, vatsa ei kierrä tai turvota, paino tippuu kohti normaalipainoa, mahdun samoihin vaatteisiin kuin 20 vuotta sitten, diabetes 2 ei tullut, vaikka olin vaarassa.

Välillä olen repsahtanut syömään hiilihydraatteja ja huomaan sen niin nopeasti voinnissani, että paluu omaan ruoka

Nykyään on niin hyviä gluteenittomia pastoja, ettei eroa huomaa, mutta maksavat paljon, joten itse keitän muulle perheelle normipastat ja vain itselleni noita. Makaronilaatikot ja vastaavat teen kokonaan gluteenittomasta.

Vierailija
82/85 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei ole millään tavoin vaikeaa.

Ei, jos kyse ei keliakiasta, jolloin kontaminaatiosta ei tarvitse välittää. Keliakiassa sosiaalinen haaste isompi, kun kaikkialla oltava ruoasta äärimmäisen tarkka ja olla aina "se hankaa", jotta pysyy kunnossa ja terveenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei, jos kyse ei keliakiasta, jolloin kontaminaatiosta ei tarvitse välittää. Keliakiassa sosiaalinen haaste isompi, kun kaikkialla oltava ruoasta äärimmäisen tarkka ja olla aina "se hankaa", jotta pysyy kunnossa ja terveenä.

Eihän vehnätön ruokavalio ole suinkaan gluteeniton. Ihan turha sotkea keliakiaa tähän.

Vierailija
84/85 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Paljon vaikeampi kuitenkin kuin gluteeniton.

Tietysti jos voi syödä tuotteita jotka "mahdollisesti sisältävät vehnää" eli on valmistettu jossain samassa tehtaassa vain, niin sitten helpompaa.

Vierailija
85/85 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos sinulla ei ole mitään sairautta mikä kieltäisi vehnän syönnin, niin kokonaan kieltäytymistä vehnästä en suosittele vaan suosittelen, että sallit itsellesi silloin tällöin herkuttelupäivän jolloin voit syödä kohtuudella vaikka jotain vehnäleivonnaisia. Itse noudatan sellaista ruokavaliota missä 80 % syömästäni ruuasta on ns. terveellistä ruokaa ja 20 %vähemmän terveellistä ja tällä keinolla painoni pysyy kurissa eikä pääasiassa terveellisen ruokavalion noudattaminen tunnu miltään kidutukselta.

Aika outo käsitys sulla on terveellisestä ravinnosta, jos se on kidutusta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi