Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vehnätön ruokavalio, kuinka vaikea todellisuudessa?

Vierailija
21.08.2016 |

Yleisin kotimainen viljahan se toki on, ja homma hankaloituu varmasti esim. kahviloissa tai perhejuhlissa, kun lähtökohtaisesti kaikki leivonnaiset sisältävät vehnää. Mutta miten noin muuten? En ole vielä asiaan niin perehtynyt, että sisältävätkö esim. tavanomaiset valmisruuat, lounasravintolaruuat ynnä muut yleensä vehnää? Keliakiasta ei ole kyse eli esim. ruuan valmistusvälineistä tai muista ei tarvitse välittää, ja ohraa, kauraa ja ruista söisin edelleen.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kooämpee kirjoitti:

... Vehnää on myös kasvisliemikuutiossa, muistaakseni Maggin tekemässä versiossa. Vehnää on lähes kaikessa. Myös melkein jokaisessa karkkisekoituspussissakin. Joka ikinen kerta pitää lukea ainesosat niin ei tule yllätyksiä.

Olen 36v ja ollut 5kk täysin vehnätön. Ennen tätä about parisen vuotta ollut kaikkia mitä ihmeellisimpiä oireita, joita lääkäri, eikä silmälääkäri " voi todeta". Aina olen ollut normaalipainoinen, en tupakoi, ryyppää ja normi liikunnallinen.

Oireena, puuskutusta, kovaa ahdistusta, paniikkikohtauksia, stressiä, silmiin sattuu kirkkaat valot, silmiä kirvelee ja vaikea kohdistaa katsetta, (näkö erinomainen), silmävärvettä kai, omituista ihottumaa hiusrajassa ja rintakehässä, niveloireita myös lonkissa, kuiva iho ollut aina. Maha turpoaa välillä.. Kaikkia tämmöisiä oireita..

Nyt 5kk vehnätön ja meni about viikko niin silmiin ei enää sattunut(!) , kasvojen iho oli selvästi kosteampi, myöhemmin järkyttävä stressi on lähes poistunut, en puuskuta, maha ei ole turvonnut ja lihakset on paljon vetreämmät ilman liikuntaa.. Niveloireet poistuneet... Siis kerta kaikkiaan ihan uskomatonta miten ihminen saattaa hyötyä vehnättömästä ruokavaliosta.

Minusta vehnätöntä on helppo noudattaa...

Mulla oli samoja oireita, ja keliakitesti ei näyttänyt mitään. Aloin sitten omin neuvoin turhan lääkäriramppquksen jälkeen itse vehnättömälle ja olo koheni mielettömästi.

Yksi iso ero ulkonäössä oli se, että kasvojeni ihoa aina peittänyt tasainen ihonalainen näppyläkerros joka oikeastaan näkyi vain kirkkaassa valossa röpelöisenä varjoina (ei siis mitään punaisia kutisevia) hävisivät! Samoin kyynärtaipeiden kutina ja kyynärpäiden lohkeilu ja hilseily hävisi, iho normalisoitui. Tämä siis bonuksena suolisto- ym oireiden katoamisen lisäksi.

Vehnätön ei ole vaikeaa, siihen kun tottuu. Leivon itse leipäni ja pullani mm. puhdaskaurasta ja perunajauhoista.

Vierailija
22/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole vaikeaa. Mulla on jäänyt vehnä pois, kun se vaan turvottaa vatsaa. 

En syö leipää, pastaa ja leivonnaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin varmasti on jättää leipä kokonaan pois tai tehdä itse perunarieskaa ja laittaa siihen vain itse tehtyjä jauhoseoksia, esim. maissijauhoa ja riisijauhoa ja leivonnaisissa suosia esim perunajauhoista tehtyä kääretorttua ja vastaavia. Pastan valinnassa kannattaa olla tarkka ja ottaa pelkästä maissista tehdyt, niitä on ainakin ollut. Valmiita leivonnaisia, tiettyjä mausteseoksia ja valmisruokia kannattaa välttää, niin pääsee helpoimmalla. Juhlissa sanoo vaan, että ei mun takia tartte eritysruokia tehdä ja ottaa suosiolla omat eväät.  Koska ei voi luottaa siihen, että asiaan perehtymätön osaa kuitenkaan valita oikein. Meillä nyt jo aikuinen lapsi on ollut ikänsä vehnäallerginen ja siti joskus on tullut valittua vääriä jauhoja kaupasta, kun paketti on niin samanlainen. Sitten vasta kotona huomaa että hupsista. Tästä syystä on nykyään valittu vain yhden aineen jauhoja, ei miksejä.  

Vierailija
24/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotimaisille viljoille allerginen ja vielä yliherkkä (eri asiat) ja ne aiheuttavat minulle nopeiden oireiden lisäksi tulehduksia. Esimerkiksi niveleni tulehtuvat viljatuotteiden syömisen jälkeen ja saan pitkään kestäviä ihottumia.

Viljattomasti eläminen on ollut yllättävän vaikeaa. Varsinkin lomamatkat ovat haaste ja joudun viemään vilja-allergian ja muiden ruoka-aine ellergioiden vuoksi omat ruoat mukana.

Siis mitä ruokia otat mukaasi? Käytetäänkö vehnää sitten ruualaitossa vaikka tilaisi ravintolassa kasviksia ja kalaa, kanaa tai pihvin ilman kastiketta? 

Vierailija
25/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä, leivonnaiset, pasta ja valmisruuat pois.

Vierailija
26/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mullakin kasvoissa oli ikuinen röpelikkö poskissa(semmoista valkoista nypykköä) jota aina rappasin ja puristelin pois, iho kun on aina ollut niin kuiva niin mikään rasva ei niitä näppylöitä poistaneet kunnes sitten vehnätön auttoi tähänkin ikuiseen vaivaan.. Onneksi itse tajusin kokeilla vehnätöntä elämää.

Vierailija
27/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko helppoa. Esim eilen otin kahvilassa katkarapuleivän ja söin siitä haarukalla vain täytteet. Samoin toimin esim pitsan kanssa. Pihvin tilaan kasviksilla ilman kastiketta, jne. Ja juhlista selviän ihan kupillisella kahvia, jos sattuu olemaan niin ”huono” tilanne.

Vierailija
28/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa kun skippaa leivonnaiset ja prosessoidut ruuat ruokavaliosta kokonaan. Jos esimerkiksi tekee pihvin itsetehdyllä yrttivoilla tms.  ja perunoita porkkanaraasteella niin voi olla varma ettei vehnää ole ateriassa. Teen kaikki ruuat itse alusta saakka. Voin olla täysin varma ettei ole mitään sellaista ruuassa jota mun ei pitäisi syödä. 

Vierailija
29/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta sanon, että aika hankalaa. vehnätöärkkelystä on monessa paikassa, ja todellakin moni gluteeniton tuote sisältää vehnätärkkelystä, josta on gluteeni otettu pois. Vehnää on mm. löytynyt kastikkeista, karamelleista, suklaasta, valmisruoista, jäämiä löytyy erilaisista jauhoista, hiutaleista, leivistä, mausteista, mausteseoksista, kauramuroista, oluista,  jne. jne. Vieraisilla monet tietenkin tekevät ne leipomukset niistä gluteenittomista jauhoista, joissa on vehnää.

Miten suklaassa voi olla muka vehnää, tai muitakaan jauhoja. Toki jossain keksisuklaassa voi olla vehnää jne. mutta eihän se ole suklaata, vaan keksiä. Ei suklaaseen saa laittaa mitä vaan.

Vierailija
30/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko helppoa. Esim eilen otin kahvilassa katkarapuleivän ja söin siitä haarukalla vain täytteet. Samoin toimin esim pitsan kanssa. Pihvin tilaan kasviksilla ilman kastiketta, jne. Ja juhlista selviän ihan kupillisella kahvia, jos sattuu olemaan niin ”huono” tilanne.

Siis tilaat pitsan ja syöt vain täytteet? Minä tilaisin mieluummin vaikka salaatin sitten tai jotain muuta vehnätöntä. En kyllä pitsaa tilaisi pelkkien täytteiden takia. 

Vierailija
31/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon ollut nyt vuoden syömättä muita viljoja kuin kauraa, aika tarkkaan saa syynätä tuoteselosteet mutta olo on kyllä ollut hyvä aiempiin vuosiin verrattuna! Mulla siis menee ruoansulatus ihan sekaisin muista kotimaisista viljoista vaikka ei ole keliakiaa.

Aluks on vaikeeta se selosteiden syynäys ja vaihtoehtojen keksintä ruokaa varten, mutta kun tuotteet tulevat tutuiksi niin on helppoa. Välillä on kyllä kunnon pullaa ja ruisleipää ikävä…

Vierailija
32/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo täytteet eivät ole vehnättömiä, niissä on sitä vehnäpölyä ihan varmasti.  Vaikuttaa provolta...

Vierailija
33/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kaurapuuroa tai riisipuuroa, leipänä(sen mitä syön, yleensä en pupella leipää, vaan olen ruokaihminen :D) kaura 100%. Paljon jää syötävääkin, maitotuotteet, suurin osa, kaikki kasvikset, liha, kananmuna. En ole kokenut mitenkään vaikeaksi vehnätöntä ruokavaliota. En syö kahvipullaa muutenkaan, joten kaljupääkahvit on ihan riittävästi. Kastikkeet voi tehdä maizenaan, tai suurustaa vaikka juustoilla. 

En huomaa mitään eroa maissimakaronissa verrattuna vehnämakaroniin, joten sitä käytän jos makaronia haluan syödä. En osta ikinä valmisruokia, koska näkemykseni ja kokemukseni mukaan niitä ei tarvitse yhtään mihinkään.

Vierailija
34/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse välttelen suurimmalta osin vehnää, mutta syön välillä jonkun vehnää sisältävän valmisruuan tms. Ostan 100% kauraleipää ja käytän yleensä gluteenitonta pastaa (riisistä tai linsseistä tehty). Ei mitään keliakiaa eikä muutakaan virallista syytä, mutta en vain halua käyttää. Ruisleipää syön joskus enemmänkin. Ravintoloissa en syö kauheasti korkean hinnan ja yleensä huonon laadun takia. Oon aika tarkka ruuassa muutenkin ja käyttääkö paremmatkin ravintolat kuinka paljon paistamista ja rypsiöljyäkin valmistuksessa?

Vierailija
35/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaisesti gluteenittomat tuotteet eivät sisällä vehnätärkkelystä, jota löytyy monista gluteenittomista tuotteista. Kyllä tuotteita saa syynätä tarkkaan, mutta vehnätön ruokavalio on helpompaa nykyään kuin kymmenen vuotta sitten luontaisesti gluteenittomien tuotteiden määrän lisääntymisen vuoksi.

Vierailija
36/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikeaa. Ainakin minusta.

Olen nyt yrittänyt olla gluteenittomalla dieetillä terveyssyistä useamman kuukauden ja tuntuu, että syömiset loppuu.

Gluteeniton leipä on pahaa ja kyllästetty säilötäaineilla. En keksi riittävästi normaalin leivän korvikkeita kun perunalle olen allerginen ja riisistä en tykkää.

Vierailija
37/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat kodin ulkopuolella ruokaillessa kysellä luontaisesti gluteenitonta ruokaa, samoin erikoisruokavaliota kysellessä. Tosin sillä et tule saamaan sitä ruista tai ohraakaan.

Vierailija
38/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt yrittänyt olla gluteenittomalla dieetillä terveyssyistä useamman kuukauden ja tuntuu, että syömiset loppuu.

Gluteeniton leipä on pahaa ja kyllästetty säilötäaineilla. En keksi riittävästi normaalin leivän korvikkeita kun perunalle olen allerginen ja riisistä en tykkää.

GLUTEENITON EI OLE SAMA ASIA KUIN VEHNÄTÖN.

Vierailija
39/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä huudat? Kyllä mä ja varmaan suurin osa muistakin sen tietää.

Vierailija
40/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä huudat? Kyllä mä ja varmaan suurin osa muistakin sen tietää.

Sanot että vehnätön dieetti on vaikeaa sinusta, kun olet gluteeniton. Vehnätön ja gluteeniton eivät ole sama asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä