Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vehnätön ruokavalio, kuinka vaikea todellisuudessa?

Vierailija
21.08.2016 |

Yleisin kotimainen viljahan se toki on, ja homma hankaloituu varmasti esim. kahviloissa tai perhejuhlissa, kun lähtökohtaisesti kaikki leivonnaiset sisältävät vehnää. Mutta miten noin muuten? En ole vielä asiaan niin perehtynyt, että sisältävätkö esim. tavanomaiset valmisruuat, lounasravintolaruuat ynnä muut yleensä vehnää? Keliakiasta ei ole kyse eli esim. ruuan valmistusvälineistä tai muista ei tarvitse välittää, ja ohraa, kauraa ja ruista söisin edelleen.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vaikeaa. Ainakin minusta.

Olen nyt yrittänyt olla gluteenittomalla dieetillä terveyssyistä useamman kuukauden ja tuntuu, että syömiset loppuu.

Gluteeniton leipä on pahaa ja kyllästetty säilötäaineilla. En keksi riittävästi normaalin leivän korvikkeita kun perunalle olen allerginen ja riisistä en tykkää.

GLUTEENITON EI OLE SAMA ASIA KUIN VEHNÄTÖN.

Mitä sä huudat? Kyllä mä ja varmaan suurin osa muistakin sen tietää.

Sanot että vehnätön dieetti on vaikeaa sinusta, kun olet gluteeniton. Vehnätön ja gluteeniton eivät ole sama asia.

Kerroin kokemuksistani gluteenittoman dieetin suhteen että koen sen vaikeana, joten kokisin vehnättömänkin dieetin vaikeana. Se oli pointti.

Eli mun mielestä vehnätön ruokavalio on vaikeaa.

Vierailija
42/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa mutta vaatii viitseliäisyyttä. Käytännössä voi valita gluteenittoman vaihtoehdon esim ravintolassa. Jos pullasta kieltäytyminen kyläpaikoissa on kynnyskysymys, ehkä kannattaa vielä harkita.

Gluteeniton ei ole sama kun vehnätön

Ei, mutta esim. pizzapohjissa on yleensä tarjolla ns. normi ja sitten se gluteeniton. AP:n pitäisi valita gluteeniton, vaikka hän on "vaan" vehnätön. Mutta kuten yllä sanottua, niin ei mitenkään mahdoton ruokavalio. Alkuun toki vaatii vähän totuttelua ja ainesosaluetteloiden tarkkaa selailua, mutta potentiaalisesti vehnää sisältävät tuotteet oppii helposti tunnistamaan. Lisäksi jos kyse ei ole edes keliakiasta tai allergiasta, ei liene haittaa, jos ruokavaliosta joskus vahingossa tai tahallaan poikkeaa. 

Totta, mutta se gluteeniton saattaa varsin hyvin sisältää vehnää, josta on vaan gluteeni poistettu.

Mitä siihen vehnään jää, kun gluteeni poistetaan? Ei kai muuta kuin tärkkelystä ja jonkin verran kivennäisaineita. Kuitua, jos kyseessä on kokojyvävehnä. Mikä siinä vehnässä siis on se paha juttu? Sellainen, joka muissa viljoissa ei ole niin paha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön kaurapuuroa tai riisipuuroa, leipänä(sen mitä syön, yleensä en pupella leipää, vaan olen ruokaihminen :D) kaura 100%. Paljon jää syötävääkin, maitotuotteet, suurin osa, kaikki kasvikset, liha, kananmuna. En ole kokenut mitenkään vaikeaksi vehnätöntä ruokavaliota. En syö kahvipullaa muutenkaan, joten kaljupääkahvit on ihan riittävästi. Kastikkeet voi tehdä maizenaan, tai suurustaa vaikka juustoilla. 

En huomaa mitään eroa maissimakaronissa verrattuna vehnämakaroniin, joten sitä käytän jos makaronia haluan syödä. En osta ikinä valmisruokia, koska näkemykseni ja kokemukseni mukaan niitä ei tarvitse yhtään mihinkään.

Minä en syö edes maitotuotteita, kun en vaan pidä niistä ja silti on tosi paljon syötävää. 

Vierailija
44/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta kävi heti ilmi, ettei täällä saa sanoa viljattoman ruokavalion olevan vaikea. Kaikki on helppoa. Kaiken täytyy olla helppoa, tai muuten on tyhmä ja laiska ja itsekuriton lössö. On tosi helppoa löytää täysin viljattomia ruokia ja tosi helppoa luopua kaikesta siitä, mitä on ennen syönyt. Mistään ei tule ongelmaa. On ainoastaan kivaa viedä kutsuille omat ruuat tai vähintäänkin mahtavan ihanaa, ettei voi juoda muuta kuin kahvia. Tietenkin kaikki juovat kahvia! Sellaista vaihtoehtoa ei olekaan, että joku voisi haluta muuta kuin kahvia mustana ja sokerittomana. 

Siinä sinulle vastaus, ap. Vehnätön ruokavalio on HELPPO!

Vierailija
45/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään vaikeaa. Kodin ulkopuolella voi valita gluteenittoman vaihtoehdon tai ihan tavallisen vaihtoehdon, jossa ei muutenkaan käytetä vehnää. Juhlia nyt ei kai kellään alvariinsa ole ja sielläkin voi jättää kahvipöydän syömiset väliin, ellei ole ilmoittanut vehnättömästä ruokavaliosta.

Kotona olen pystynyt helposti korvaamaan vehnän muilla jauhoilla. Toki helpottaa, että itse pystyn syömään kauraa ja vehnää sisältävät leivät olen korvannutkin kauraleivällä. On mielestäni parempaa kuin gluteenittomat leivät, jotka sisältää vaikka sun mitä ja ovat kalliitakin. Makeassa leivonnassa käytän useimmiten kaura+perunajauhoseosta, välillä myös gluteenittomia jauhoseoksia. Tattarista tulee hyvät joulupiparit ja pitsapohjat.

Vierailija
46/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt yrittänyt olla gluteenittomalla dieetillä terveyssyistä useamman kuukauden ja tuntuu, että syömiset loppuu.

Gluteeniton leipä on pahaa ja kyllästetty säilötäaineilla. En keksi riittävästi normaalin leivän korvikkeita kun perunalle olen allerginen ja riisistä en tykkää.

Miksi et tee siemenleipää, jos leipää on nyt pakko syödä? Minä olen jättänyt leivän pois enkä edes tarvitse mitään korviketta sille. Syön vaan ihan oikeaa ruokaa leivän sijaan. 

Vierailija
47/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö kahvipullaa muutenkaan, joten kaljupääkahvit on ihan riittävästi.

Mitä ovat kaljupääkähvit?

Vierailija
48/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö kahvipullaa muutenkaan, joten kaljupääkahvit on ihan riittävästi.

Mitä ovat kaljupääkähvit?

No kahvi vaan ilman pullaa tai muuta lisukkeita. 

Vierailija
49/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen se on helppoa. Muutama vaikea tilanne:

- Vanha täti kyläillessäni tuputtaa pullaa ja sanoo, että kyllä sä nyt tämän kerran voit ottaa.

- Oikein gourmet-ravintola, joka tekee vain sitä yhtä menua, eikä rupea säätämään gluteenittomaksi.

- Ja joskus tekee ihan vain mieli jotain perinteistä venhäpitoista herkkua, kuten laskiaispullaa. Onneksi ei kovin usein. 

Leipää syön, mutta ruisleipää jossa ei ole vehnää. Sellaisesta olen ennenkin eniten pitänyt.

Vierailija
50/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enimmäkseen se on helppoa. Muutama vaikea tilanne:

- Vanha täti kyläillessäni tuputtaa pullaa ja sanoo, että kyllä sä nyt tämän kerran voit ottaa.

- Oikein gourmet-ravintola, joka tekee vain sitä yhtä menua, eikä rupea säätämään gluteenittomaksi.

- Ja joskus tekee ihan vain mieli jotain perinteistä venhäpitoista herkkua, kuten laskiaispullaa. Onneksi ei kovin usein. 

Leipää syön, mutta ruisleipää jossa ei ole vehnää. Sellaisesta olen ennenkin eniten pitänyt.

Minä vien kyläpaikkaan aina leipäjuustoa tuliaisiksi. Kerran kaveri ilmoitti, ettei tarvitse tuoda leipäjuustoa, kun hän on itse jo sitä ostanut valmiiksi tarjottavaksi. 

Vierailija
51/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta kävi heti ilmi, ettei täällä saa sanoa viljattoman ruokavalion olevan vaikea. Kaikki on helppoa. Kaiken täytyy olla helppoa, tai muuten on tyhmä ja laiska ja itsekuriton lössö. On tosi helppoa löytää täysin viljattomia ruokia ja tosi helppoa luopua kaikesta siitä, mitä on ennen syönyt. Mistään ei tule ongelmaa. On ainoastaan kivaa viedä kutsuille omat ruuat tai vähintäänkin mahtavan ihanaa, ettei voi juoda muuta kuin kahvia. Tietenkin kaikki juovat kahvia! Sellaista vaihtoehtoa ei olekaan, että joku voisi haluta muuta kuin kahvia mustana ja sokerittomana. 

Siinä sinulle vastaus, ap. Vehnätön ruokavalio on HELPPO!

Luulin ensin että se on vaikeaa, mutta kun muutin omia tapoja ja tottumuksiani, niin huomasin että kyse on vain siitä kuinka jankkinen luonne on, ja kuinka vaikeaksi haluaa asiansa tehdä. Tottakai se on vaikeaa jos haluaa välttämättä syödä ainoastaan vehnää sisältäviä tuotteita. Suosittelen luopumaan tuollaisesta pakkomielteestä, niin huomaa ettei se olekaan niin vaikeaa kun ensin tuntui!

Vierailija
52/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viljattomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla. Se on helpompaa kuin ensin luulin. Tosin se vaatii enemmän viitseliäisyyttä, koska kaikki valmis ja nopea kura on tehty juuri näistä aineista. Toisaalta ruoanlaitto on palkinnut enemmän kuin koskaan. Olen alkanut arvostamaan ruokaa enemmän ja nykyään sen laittaminen ei ole vain pakollista pahaa. Tunne siitä, ettei ehdi laittamaan ruokaa, johtui jatkuvasta nälästä, jolloin ruokaa piti saada nopeasti. 

Vierailija
53/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viljattomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla. Se on helpompaa kuin ensin luulin. Tosin se vaatii enemmän viitseliäisyyttä, koska kaikki valmis ja nopea kura on tehty juuri näistä aineista. Toisaalta ruoanlaitto on palkinnut enemmän kuin koskaan. Olen alkanut arvostamaan ruokaa enemmän ja nykyään sen laittaminen ei ole vain pakollista pahaa. Tunne siitä, ettei ehdi laittamaan ruokaa, johtui jatkuvasta nälästä, jolloin ruokaa piti saada nopeasti. 

Nyt jatkuva nälkä on kadonnut ja syön harvemmin. Ei siis tarvitse miettiä koko ajan, mitä söisin seuraavaksi ja olla laittamassa ruokaa. 

Vierailija
54/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa mutta vaatii viitseliäisyyttä. Käytännössä voi valita gluteenittoman vaihtoehdon esim ravintolassa. Jos pullasta kieltäytyminen kyläpaikoissa on kynnyskysymys, ehkä kannattaa vielä harkita.

Ei, mutta esim. pizzapohjissa on yleensä tarjolla ns. normi ja sitten se gluteeniton. AP:n pitäisi valita gluteeniton, vaikka hän on "vaan" vehnätön. Mutta kuten yllä sanottua, niin ei mitenkään mahdoton ruokavalio. Alkuun toki vaatii vähän totuttelua ja ainesosaluetteloiden tarkkaa selailua, mutta potentiaalisesti vehnää sisältävät tuotteet oppii helposti tunnistamaan. Lisäksi jos kyse ei ole edes keliakiasta tai allergiasta, ei liene haittaa, jos ruokavaliosta joskus vahingossa tai tahallaan poikkeaa. 

Totta, mutta se gluteeniton saattaa varsin hyvin sisältää vehnää, josta on vaan gluteeni poistettu.

Mitä siihen vehnään jää, kun gluteeni poistetaan? Ei kai muuta kuin tärkkelystä ja jonkin verran kivennäisaineita. Kuitua, jos kyseessä on kokojyvävehnä. Mikä siinä vehnässä siis on se paha juttu? Sellainen, joka muissa viljoissa ei ole niin paha.

Vehnäallergikko reagoi vehnän proteiiniin ja se jää jäljelle vehnään, josta on poistettu gluteeni.

Vierailija
55/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää syödä leipää tai leivän korvikkeita? Onnä sitä nyt muutakin ruokaa.

Vierailija
56/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vehnäallergikko reagoi vehnän proteiiniin ja se jää jäljelle vehnään, josta on poistettu gluteeni.

Gluteenihan juuri on sitä proteiinia. Tai oikeammin gluteeni on sen proteiinin vesiliuos. Jos vehnään jätetään proteiinia, siitä muodostuu gluteenia esim. leipätaikinassa.

Vierailija
57/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joille on vaikeaa jättää ruokavaliosta pois vehnä, syövät todennäköisesti muutenkin kaikkea turhaa ja prosessoitua. Jos ruokavalio on jo valmiiksi terveellinen ja "puhdas", niin eipä tuo vehnä kirpaise kuin jonkun satunnaisen laskiaispullan tai pitsan verran.

Vierailija
58/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täysin viljaton ruokavalio IBS:n takia. Ainoa, mitä voin käyttää viljan korvikkeena ovat manteli- ja kookosjauho. On siis mahdollista elää näin, mutta kahvilat, tarjoilut jne. ovat kyllä poissa laskuista. Omat eväät mukaan kaikkialle. Kotona näistä aineksista voi leipoa ihan mitä tahansa ja melkeinpä kaiken voi tehdä viljattomana. Pinterest on täynnä keto-reseptejä, jotka sopivat viljattomalle ruokavaliolle.

Vierailija
59/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteenihan juuri on sitä proteiinia. Tai oikeammin gluteeni on sen proteiinin vesiliuos. Jos vehnään jätetään proteiinia, siitä muodostuu gluteenia esim. leipätaikinassa.

Vehnässä on myös muita proteiineja. Jotkut vehnäallergiset sietää gluteenia, jota on myös muissa kotimaisissa viljoissa.

Vierailija
60/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tee siemenleipää, jos leipää on nyt pakko syödä? Minä olen jättänyt leivän pois enkä edes tarvitse mitään korviketta sille. Syön vaan ihan oikeaa ruokaa leivän sijaan. 

Oman logiikkasi mukaan sinä et ole edes syntynyt, koska esi-isäsi ja -äitisi ovat syöneet ei-ruokaa (siis leipää). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän