Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingissä yksineläjän asumiskulut 60% nettotuloista, lapsiperheen 40%

Vierailija
17.08.2016 |

Voitaisiin vihdoin myöntää että keskituloiset yksineläjät ovat tämän yhteiskunnan todellisia väliinputoajia. Veroja maksetaan viimeisen päälle mutta eipä niille saa samanlaista vaatinetta kuin mitä yhteiskunnan suojeluksessa olevat ryhmät saavat.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1471398469196

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä. Itse en ole omistusasuntoa ostanutkaan sinkkuna, vaikka olen hieman yli keskituloinen, koska tosiaan, en halua laittaa vähintään puolta tuloistani lyhennykseen + vastikkeeseen. Asumisoikeusasunnossa asun, ja tässä pääsen 750 euron kk-maksulla (rivitalokaksio). Melkein missä tahansa muualla päin Suomea tuloillani olisi hyvinkin varaa ostaa omistusasunto ja elää mukavasti, kituuttamatta.

Vierailija
2/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoks elää Helsingissä jos ei oo varaa. Muuttais Peräseinäjoelle. Tiedä vaikka löytäis sieltä jonkun makkaraperunoiden ystävän niin ei olis enää yksineläjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä. Ja yksineläviä on paljon, enemmän kuin lapsiperheitä.

Vierailija
4/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoks elää Helsingissä jos ei oo varaa. Muuttais Peräseinäjoelle. Tiedä vaikka löytäis sieltä jonkun makkaraperunoiden ystävän niin ei olis enää yksineläjä.

Ei ole kyse siitä, ettei ole varaa, vaan siitä, että kohtuuton osa palkasta menee vuokraan/asuntolainaan, jolloin raha on poissa kulutuksesta, joka vaikuttaa mm. taantumaan ja työpaikkoihin. Peräseinäjoella ei ole työpaikkoja kaikille stadilaisille. Asuntopolitiikalla tähän voitaisiin vaikuttaa, mutta poliittinen tahto on ollut hyvin heikkoa. Pääkaupunkiseudulle tarvittaisiin enemmän yksiöitä ja kaksioita, mutta erinäiset säännökset ja kaavoitus hankaloittavat tätä.

5/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se hyödyttää, jos 40% tuloista menee asumiseen, kun ne loput 60% menee niihin lapsiin. Lapsiperheellä pitää myös olla palon isompi asunto, eli jos vaikka nelihenkinen perhe haluaa asua pk-seudulla niin kalliiksi tulee.

Itse olen sinkku ja ei minulla todellakaan mene asumismenoihin kuin ehkä 20-25% nettotuloistani, ja kaikki loppu jää omaan käyttöön /säästöön. En kadehdi lapsiperheitä todellakaan, monet ovat tosi tiukoilla.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
6/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amen, ap!

Vierailija
7/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko asua yksin. Sekin on valinta.

Vierailija
8/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti lisääntyjät ovat ensimmäisenä parkumassa yhteiskunnalta erilaisia tukia ja hyvinvointipalveluja. Monet hankkivat lapsia ilman minkäänlaista elatuskykyä.

Vierailija
9/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mitä se hyödyttää, jos 40% tuloista menee asumiseen, kun ne loput 60% menee niihin lapsiin.

Yhteiskunta hyötyy kun se raha menee kulutukseen eikä pankille tai vuokraisännälle. Rahankierto on paras keino työllisyyteen, verokertymään ja kaikkien hyvinvointiin.

Vierailija
10/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mitä se hyödyttää, jos 40% tuloista menee asumiseen, kun ne loput 60% menee niihin lapsiin. Lapsiperheellä pitää myös olla palon isompi asunto, eli jos vaikka nelihenkinen perhe haluaa asua pk-seudulla niin kalliiksi tulee.

Itse olen sinkku ja ei minulla todellakaan mene asumismenoihin kuin ehkä 20-25% nettotuloistani, ja kaikki loppu jää omaan käyttöön /säästöön. En kadehdi lapsiperheitä todellakaan, monet ovat tosi tiukoilla.

Sen isomman asunnon neliöt ovat suhteessa paljon halvemmat kuin yksiön. Itse olen myös sinkku ja kyllä, palkastani menee yli 60% asuinkuluihin. Enkä edes asu millään kalliilla alueella, vaan itähelsingissä. 

Vierailija
11/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein missä tahansa muualla päin Suomea tuloillani olisi hyvinkin varaa ostaa omistusasunto ja elää mukavasti, kituuttamatta.

Pääkaupungissa asumisesta tulee pääkaupunkilisä kustannuksiin. Siellä on suurimmat palvelut, liikenne jne. Maksat siis ns eduista. Jos muutat muualle, asuminen on halvempaa kun kaupunki ei sisällöltään vastaa pääkaupunkia.

Ei kai Helsingissä asuminen koskaan voisi olla yhtä edullista kuin muualla. Sittenhän kaikki haluaisivat muuttaa sinne sisällön perässä ja eihän se olisi käytännössä mahdollista.

Vierailija
12/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee 600e 9m2 huoneeseen. Oma valinta, en valita.

Vierailija
13/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään pakko asua yksin. Sekin on valinta.

Mutta onko se aina vapaaehtoinen valinta? Kämppäkaveria aikuisiällä ei kauhean helposti löydä, hyvistä puolisoista puhumattakaan. Helsingistä löytyvät soluasuntoratkaisuja muille kuin opiskelijoille on todella vähän. Nekin vähät mitä on, ovat lähinnä Forenomin yms. voittoa tavoittelevien yritysten ylläpitämiä ja niiden vuokra lähentelee siten yksiöiden vuokraa. Jotkut ovat jopa kalliimpia kuin saman alueen yksiöiden. 

Vierailija
14/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Olet onnekas, että pystyt elämään noin halvalla. Minun tuloni ovat bruttona 3000 e, nettona vähän päälle 2000 e. Tästä vuokraan (70-luvun 57-neliöinen kaksio lähiössä) menee 900 e, matkakorttiin, jotta pääsen Helsinkiin töihin, menee yli 100 e ja pakollisiin laskuihin (netti, kännykkä, sähkö, vakuutukset) parisataa euroa. Ei minulla jää säästöön paljon mitään, koska haluan syödä hyvin, ostaa uusia vaatteita ja meikkejä silloin tällöin sekä käydä ystävien kanssa ulkona pari kertaa kuussa.

Valintoja nämäkin, voisin tietysti kituuttaa 23 neliön yksiössä Helsingissä maksaen reilun 700 euron vuokraa ja säästäisin matkakortissa, voisin myös ostaa kaikkein halvinta ruokaa ja ostaa vaatteet kirpparilta, silloin pystyisin säästämään enemmän, mutta se ei ole sellaista elämää jota haluan. Nautin keskikokoisesta asunnostani ja nautin hyvästä ruuasta ja kauniista vaatteista.

Vierailija
15/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksineläjillä on suhteessa enemmän neliöitä kuin lapsiperheillä ja silloin se tietenkin vie myös tuloista suhteessa enemmän. Ei siinä ole mistään yhteiskunnan suojeluksesta kyse. Jutun 90-neliöisessä asuvalla oletetusti nelihenkisellä perheellä on 22,5 neliötä per nokka (usein tuon kokoisissa asuu viisikin henkeä, jolloin neliöitä on 17,5 per nokka). Yksineläjä sen sijaan asustaa yksin yleensä 40-60-neliöistä asuntoa.

Vierailija
16/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein missä tahansa muualla päin Suomea tuloillani olisi hyvinkin varaa ostaa omistusasunto ja elää mukavasti, kituuttamatta.

Pääkaupungissa asumisesta tulee pääkaupunkilisä kustannuksiin. Siellä on suurimmat palvelut, liikenne jne. Maksat siis ns eduista. Jos muutat muualle, asuminen on halvempaa kun kaupunki ei sisällöltään vastaa pääkaupunkia.

Ei kai Helsingissä asuminen koskaan voisi olla yhtä edullista kuin muualla. Sittenhän kaikki haluaisivat muuttaa sinne sisällön perässä ja eihän se olisi käytännössä mahdollista.

Se ns. sisältö on mulle pelkkää miinusta. Työn takiahan täällä monen meistä on pakko asua, ja jos töitä löytyisi joltain luonnonläheiseltä maaseutupaikkakunnalta, niin sinne kävisi tie heti. Mä inhoan kaupunkeja ja tungosta, muttta hitto kun on tullut it-alan tutkinto opiskeltua niin sen alan työt tuppaa olemaan pk-seudulla :( 

Vierailija
17/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan isommat asunnot ovat suhteessa halvempia, mutta esim. jos yksineläjällä on kaksio tai pariskunnalla on kaksio, niin onhan se selvä, että kahden palkasta menee prosentuaalisesti vähemmän, mutta onhan tilaakin vähemmän per henkilö.

Vierailija
18/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, neliöistähän asunnossa maksetaan. Sinkkuna asuin 40 neliön yksiössä, pariskuntana 45 neliön kaksiossa ja lapsiperheenä 60 neliön kolmiossa. Asukkaiden määrä on kolminkertaistunut, mutta asunnon pinta-ala ei ole edes tuplaantunut.

Vierailija
19/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksineläjillä on suhteessa enemmän neliöitä kuin lapsiperheillä ja silloin se tietenkin vie myös tuloista suhteessa enemmän. Ei siinä ole mistään yhteiskunnan suojeluksesta kyse. Jutun 90-neliöisessä asuvalla oletetusti nelihenkisellä perheellä on 22,5 neliötä per nokka (usein tuon kokoisissa asuu viisikin henkeä, jolloin neliöitä on 17,5 per nokka). Yksineläjä sen sijaan asustaa yksin yleensä 40-60-neliöistä asuntoa.

Kyllä Helsingissä yksinelävä pääsääntöisesti asuttaa 20-30 neliön asuntoa, jos vain sellaisen löytää. Niitä vain on markkinoillla aivan liian vähän suhteessa halukkaisiin. Vieläkin pienempiä soluasuntojakin haluaisivat muutkin kuin opiskelijat, mutta kuten jo aiemmin on mainittu, niitäkin on liian vähän. 

Vierailija
20/79 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Olet siis hieman huono ottamaan kantaa niiden sinkkujen tilanteeseen, joilla asumiskulut ovat 60%  nettotuloista. 

Sinulla on ilmeisesti joko tosi halpa vuokra-asunto tai velaton oma asunto ja/tai tosi hyvät tulot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme