Opettaja lörpöttelee salassapidettäviä asioita
Olen erityisen tokaluokkalaisen äiti ja viime vuonna lapseni aloitti koulunkäynnin pienluokalla. Asumme pienehkössä kaupungissa, jossa "kaikki tuntevat kaikki". Lapseni opettaja on rajanaapurini sisar. Aluksi ajattelin, että on kiva kun ope on jotenkin "tuttu", se tekisi hänestä ehkä helpommin lähestyttävän ja suhteesta tulisi rennompi. Jo viime vuonna välillä ihmettelin joitakin kommentteja ja ihmettelyjä, joita perheeni ja erityisesti lapseni saivat naapuriltani. Naapurini kauhisteli kovasti esimerkiksi lapseni moninaisia allergioita. Näistä en muista hänelle koskaan mitään kertoneeni, mutta en ajatellut asiaa sen enempää.
Nyt mittani on kuitenkin täyttynyt lopullisesti. Lapseni diagnoosia ollaan tarkastamassa/täydentämässä ja tämän vuoksi olemme käyneet lapsen kanssa tämän kouluvuoden aikana jo kahdesti keskussairaalassa, ensin neurologin ja sitten psykologin tutkimuksissa. Tutkimuksissa on mennyt koko päivä, joten olen ilmoittanut nämä poissaoloiksi opettajalle ja kertonut hänelle myös poissaolojen syyn. Tänään kun tulimme psylologin tutkimuksista, tuli naapurini hyvin pian muina miehinä "lainaamaan kananmunia" ja yhtäkkiä töksäytti, että "mitenkäs sairaalassa? Selvisikö mitään?" En osannut kuin mutista jotain epämääräistä. En todellakaan ole kertonut naapurilleni tutkimuksista mitään, enkä keksi mitään muuta juorun lähdettä kuin lapseni opettaja. :( Mitä teen? Ahdistaa, kun en kohta enää uskalla kertoa opettajalle mitään lapseni asioita.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajana olen ihmeissäni siitä, miksi niin moni vanhempi pitää minua terapeuttina ja "Leelian lepotuolina". Minulle ei kuulu uskottomuudet, parisuhdeongelmat, allergiat (ne on ruokalan juttuja, ei minun, jos siis eivät kohdistu huonepölyyn tai värikyniin), lomareissut, rahahuolet, asunnonvaihdot jne. Eikä siskoani kiinnosta rajanaapurinsa lasten asiat muuten kuin siten, että toivoo lasten pysyvän poissa pihastaan.
Älkää tehkö opettajasta uskottuanne! Mikään vaitiolovelvollisuus kun ei tarkoita sitä, että minulle voi vuodattaa mitä tahansa. Jos se kertomanne ei suoraa koske lasta ja tämän koulunkäyntiä, ei vaitiolovelvollisuuskaan ole voimassa.
Aika surkea opettaja olet jos et tajua että nuo kaikki luettelemasi asiat vaikuttaa lapseen.
Toisaalta, eihän sun tartte välittää. Kunhan saat palkkaa ja pääset mahdollisimman helpolla?En ole aiemmin kirjoittanut mutta opettaja kuitenkin. Ja opettajalle kuuluu koulunkäyntiin liittyvät asiat ei muut asiat. Mitä vähemmän tiedämme muuta sen parempi ja lisäksi on todella raskasta tietää sitä ja tätä perheistä. Niiden asioiden oikea kertomispaikka olisi esim perheneuvola, lääkäri ja joskus jopa poliisi. Ja minä opettajakin olen ihminen ja minunkin mieleni kuormittuu kun pääni on täynnä muiden huolia joita en voi edes kenellekään kertoa kun vanhemmat puhuu luottamuksella.
Lasten vanhempien avioriidat, pettämiset,exät ja nyxät ja naapurit jne kuuluu minulle opettajalle yhtä paljon kuin lähikaupan kassahenkilölle.
Teen täydestä sydämestä työtä oppilaiden eteen ja autan vanhempia tarpeen mukaan mutta asioiden tulee liittyä lapsen opetukseen kasvatukseen ja esim käytökseen.
Tämä.
Liian monet ihmiset kohtelevat aivan vääriä tahoja Leelian lepotuoleina. Se on todella kuormittavaa vastaanottajalle. Senhän takia terapeutit laskuttavat siitä.
Ja älä nyt sitä opettajaa ryhdy syyttelemään ennenkuin tiedät paremmin. Miehesi on aivan hyvin voinut kertoa asiat naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajana olen ihmeissäni siitä, miksi niin moni vanhempi pitää minua terapeuttina ja "Leelian lepotuolina". Minulle ei kuulu uskottomuudet, parisuhdeongelmat, allergiat (ne on ruokalan juttuja, ei minun, jos siis eivät kohdistu huonepölyyn tai värikyniin), lomareissut, rahahuolet, asunnonvaihdot jne. Eikä siskoani kiinnosta rajanaapurinsa lasten asiat muuten kuin siten, että toivoo lasten pysyvän poissa pihastaan.
Älkää tehkö opettajasta uskottuanne! Mikään vaitiolovelvollisuus kun ei tarkoita sitä, että minulle voi vuodattaa mitä tahansa. Jos se kertomanne ei suoraa koske lasta ja tämän koulunkäyntiä, ei vaitiolovelvollisuuskaan ole voimassa.
Aika surkea opettaja olet jos et tajua että nuo kaikki luettelemasi asiat vaikuttaa lapseen.
Toisaalta, eihän sun tartte välittää. Kunhan saat palkkaa ja pääset mahdollisimman helpolla?En ole aiemmin kirjoittanut mutta opettaja kuitenkin. Ja opettajalle kuuluu koulunkäyntiin liittyvät asiat ei muut asiat. Mitä vähemmän tiedämme muuta sen parempi ja lisäksi on todella raskasta tietää sitä ja tätä perheistä. Niiden asioiden oikea kertomispaikka olisi esim perheneuvola, lääkäri ja joskus jopa poliisi. Ja minä opettajakin olen ihminen ja minunkin mieleni kuormittuu kun pääni on täynnä muiden huolia joita en voi edes kenellekään kertoa kun vanhemmat puhuu luottamuksella.
Lasten vanhempien avioriidat, pettämiset,exät ja nyxät ja naapurit jne kuuluu minulle opettajalle yhtä paljon kuin lähikaupan kassahenkilölle.
Teen täydestä sydämestä työtä oppilaiden eteen ja autan vanhempia tarpeen mukaan mutta asioiden tulee liittyä lapsen opetukseen kasvatukseen ja esim käytökseen.
Tosi törkeää jos vanhemmat käyttävät vaitiolovelvollisuuttasi tuolla tavalla hyväksi.
Toivottavasti uskallat kertoa nämä samat asiat heille ja suojata itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on opettaja ja minusta salassapitokäytännöt ovat jopa liioiteltuja nykyään ainakin koulun sisällä. Olen ymmärtänyt, ettei opettaja voi kertoa edes kolleegalleen tietoja joista voisi olla hyötyä opetuksessa ja suhtautumisessa lapseen. Voisi olla hyödyksi esimerkiksi, että voisi sanoa kolleegalleen Pekalla olevan kotona vaikeata joten älä ihmettele hänen käytöstään. Tämmöinen tiedon jakaminen esim. luokanvalvojan taholta on ymmärtääkseni totaalisen kiellettyä. Yhdessä lapsia kasvattaen ei siis ihan toteudu käytännössä.
Kaikkeen ns. normaaliinkin toimintaan pitää pyytää huoltajan hyväksyntä. Yhteisvalinnassakin kysyttiin sallitteko tietojen luovuttamisen. En kyllä ymmärrä miksi tällaisia itsestäänselvyyksiä kysytään kaikilta. Kieltäytyminen olisi luultavasti työllistänyt todella runsaasti. Järjen käyttöön pitäisi palata. Toki tässä aloittajan kohdalla oli kysymys koulun ulkpuolelle levitettävästä tiedosta, joka aina on ollut virheellistä toimintaa.
Täysin allekirjoitan tämän.
Lapseni on erityislapsi 8 oppilaan luokalla ja aina sanon kaikissa palavereissa saa jakaa tiedon joka tarvitsee, osallistuu uskontotunnille, saa valokuvata, kyllä !
Avustaja vaihtui keväällä ja kun juteltiin, sanoi minun kanssa oli niin helppo tehdä yhteistyötä kun kaikki aina onnistui eikä mitään kyseenalaistettu.
Opettaja toimii lapseni hyväksi, siitä aloitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on opettaja ja minusta salassapitokäytännöt ovat jopa liioiteltuja nykyään ainakin koulun sisällä. Olen ymmärtänyt, ettei opettaja voi kertoa edes kolleegalleen tietoja joista voisi olla hyötyä opetuksessa ja suhtautumisessa lapseen. Voisi olla hyödyksi esimerkiksi, että voisi sanoa kolleegalleen Pekalla olevan kotona vaikeata joten älä ihmettele hänen käytöstään. Tämmöinen tiedon jakaminen esim. luokanvalvojan taholta on ymmärtääkseni totaalisen kiellettyä. Yhdessä lapsia kasvattaen ei siis ihan toteudu käytännössä.
Kaikkeen ns. normaaliinkin toimintaan pitää pyytää huoltajan hyväksyntä. Yhteisvalinnassakin kysyttiin sallitteko tietojen luovuttamisen. En kyllä ymmärrä miksi tällaisia itsestäänselvyyksiä kysytään kaikilta. Kieltäytyminen olisi luultavasti työllistänyt todella runsaasti. Järjen käyttöön pitäisi palata. Toki tässä aloittajan kohdalla oli kysymys koulun ulkpuolelle levitettävästä tiedosta, joka aina on ollut virheellistä toimintaa.
Täysin allekirjoitan tämän.
Lapseni on erityislapsi 8 oppilaan luokalla ja aina sanon kaikissa palavereissa saa jakaa tiedon joka tarvitsee, osallistuu uskontotunnille, saa valokuvata, kyllä !Avustaja vaihtui keväällä ja kun juteltiin, sanoi minun kanssa oli niin helppo tehdä yhteistyötä kun kaikki aina onnistui eikä mitään kyseenalaistettu.
Opettaja toimii lapseni hyväksi, siitä aloitetaan.
Tuttavilleen ja sukulaisilleen lapsen asioita juoruava ei toimi lapsen hyväksi.
Kyllä erityisopettajalle kuuluu vähän muutakin, kuten tietää lapsen ongelma-alueet tai diagnoosi. Siksi hän juuri on erityisopettaja.