Kuinka nopeasti kävelet 10km?
Mulla menee tunnissa kun koiran kanssa mennään iltakävelylle.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
blackpanda kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
blackpanda kirjoitti:
Kävelen lähes päivittäin 10km lenkin ja suunnilleen 1h 30min menee reipasta vauhtia.
Nainen vai mies? Jos nainen niin todella kova vauhti
Nainen. Kävelen kyllä aika helkkarin lujaa. Oon kova urheilemaan muutenkin että en sieltä hitaimmasta päästä ole. Mutta koska aihe herättää niin paljon ihmetystä, niin täytyypä vielä tarkistaa asia ens kerralla ja ottaa tarkka aika ylös. Vaikea kuvitella että mun sports tracker valehtelisi. :D Onko toi 1h 30min tosiaankin teidän mielestä mahdoton aika??
Ei toki mahdoton, mutta kuten sanoin, todella kova vauhti, varsinkin vaihtelevassa maastossa. Tuossahan vauhti on noin 6,7 km/h, joka on etenkin lyhyelle naiselle melkoista vipellystä ja sitä vipellystä pitää ylläpitää koko 1,5 tunnin ajan. Mitä lyhyemmät jalat, sitä tiuhempi on frekvenssi, luonnollisesti.
Noniin, itsellä pitkät jalat suhteessa muuhun kroppaan, ja pitkistä askeleistani olen usein saanut kuulla. Ehkä siinä on osaselitys kovaan vauhtiin. =)
Menisi varmaan päivä. En ole tainnut ikinä elämäni aikana kävellä 10 kilometriä. Pisin kävelymatka viime vuosilta on varmaan joku vajaa 2 km.
Mittasin äsken ajastimen kanssa, kävelin ylös viettävällä tiellä painavien rattaiden kanssa 1km 8,5minuuttia eli tällä vauhdilla menisi jos oikein laskin 1h25min. Ilman rattaita tasasella tai loivassa alamäessä pääsen vielä kovempaa. 10km olen joskus kävellyt vaihtelevassa maastossa pysähdellen liikennevaloihin ilman rattaita about 1h ja vartti. Ohitan kadulla kävelyvauhtiani pitkätkin miehet keposesti.
Ei tarvitse uskoa, mutta totta on.
Kyllä minäkin joskus kuvittelin jotain hiihto- ja juoksuvauhdistani. Sitten hankin GPS:n. Suosittelen APllekin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee tunnissa kun koiran kanssa mennään iltakävelylle.
Ei taida vuffe käydä hirveästi kakalla tai pisulla. Saatika nuuhkia tuoksuja.
No hyvä, että sinä nautit. Koirasi ei.
Eihän moiseen suoritukseen lihasta tai kuntoa juurikaan tarvita, vaan kyse on siitä, että sinun pitää koko 90 minuutin ajan pitää yllä tiuhaa frekvenssiä. Pulssihan tuollaisessa suorituksessa hyväkuntoisella tuskin paljoa 120 enempää hakkaa, toki riippuen siitä kuinka pitkä on, eli kuinka tiuhaan joutuu tikkaamaan.
Joka tapauksessa en epäile ollenkaan, etteikö 176 senttinen pitkäraajainen hyväkuntoinen nainen kykenisi kävelemään tuota vauhtia puoltatoista tuntia, mutta onko se normaali lenkkivauhti vaihtelevalla ja mutkaisella reitillä, onkin jo toinen juttu. Voi toki ollakin, mutta silloin on kyseessä harvinaisempi tapaus.
Jospa vähän mietitään sitä kuinka tiuha se askeltahti täytyy tuohon vauhtiin olla. Askelpituuden keskimääräiseen mittaan on olemassa laskukaava ja se on naisilla 0,413 x pituus. Tämä tarkoittaa sitä, että 176 senttisen naisen askelmitta on keskimäärin 0,73 metriä ja kun tiedämme matkan ja siihen käytetyn ajan, voimme laskea, että askeltiheys 176 senttisellä naisella 152 askelta minuutissa, joka on rapiat 2,5 askelta sekunnissa. 160 senttisellä naisella taas askelmitta on vain 0,66 metriä, joten samainen matka samassa ajassa vaatii 160 senttiseltä naiselta peräti 170 askelta minuutissa, joka on liki kolme askelta sekunnissa. Jokainen ymmärtää, että kolme askelta sekunnissa on aivan helvetinmoista vipellystä ja tätä vipellystä on siis ylläpidettävä koko 90 minuuttia, joten fokus ei saa hetkeksikään karata itse kävelystä, muuten saattaa alkaa askeltiheys lipsumaan.