Köyhien lapsiperheiden suunnitelmat syyslomalle.
Mitä meinaatte tehdä? etenkin te joilla on kouluikäisiä lapsia.
Kommentit (51)
Anteeksi kun näin rikkaana tungen ketjuun.
Minulla on kaksi koululaista ja vauva, jonka kanssa olen kotona. Mies saa ehkä pidettyä pari päivää vapaata viikonlopun jatkeeksi. Puuhastellaan ihan kotona, käydään varmaan kirjastossa ja kahvilassa tai syömässä, ehkä elokuvissa ja uimahallissa. Koska nämä ei ole jokapäiväisiä tai edes viikottaisia juttuja (kirjastoa laskematta), niin ne tuntuu lomalla spesiaalilta. Lapset tapaa kavereitaan. Mitään ei olla vielä suunniteltu, mutta tällaisia juttuja yleensä tehdään. Toivon, että päästään koko perheellä lähialueen retkeilyalueelle metsään, tai kai sitä voisi hienommin sanoa päivävaellukseksi. Vanhempiani, sisaruksiani ja lasten serkkuja olisi ihana nähdä, mutta siellä on taas syysloma eri aikaan kuin meillä, ovat siis töissä/koulussa/päivähoidossa.
Miksi te "köyhät" ajattelette että "rikkaat" tekee lomilla jotain upeanmahtavanerikoisenloisteliasta mihin teillä lapsineen ei ole varaa?!? Miksi uhriutua ja kadehtia olematonta?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä töissäkäyvillä aikuisilla ei ole syyslomaa.
Edes aikuisten kesälomat eivät riitä kattamaan lapsen kesälomaa.
Täysin turha loma, jäänne jostain perunannostolomista.
Täh? Syyslomaa ei ollut minun nuoruudessani. Olen 44-vuotias.
Kotona ollaan. Ei meillä ole varaa mennä minnekään, kun kaupunki lomauttaa työntekijänsä. Täytyy nyt jo säästää lomautusaikaa varten, koska palkka pidätetään joulukuun tilistä (siis töissähän täytyy käydä normaalisti, palkka otetaan viikonlopuista). Mieluummin luovun syyslomareissuista kuin joulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole köyhää nähnytkään, jos on varaa käydä risteilemässä. T. Oikeasti köyhä yh
Niin. Minä suunnittelen syyslomaa niin että mietin miten pystyn ruokkimaan lapset lounaallakin kun eivät saa koulusta ruokaa. Syysloma tulee kalliiksi kun ruokaa menee enemmän ja on otettava lomaa töistä. Kotona nökötetään koko loma.
Miksi nökötätte kotona, kai kaikilla sentään kengät on? Oikeasti on paljon ilmaista/halpaa tekemistä. Ulkona, kirjastossa, ilmaistapahtumissa vähintäänkin voi käydä. Meidän kunnalla on paljon ilmaisjuttuja syyslomalle. Jos ei ole rahaa, pitää nähdä vaivaa ja ottaa selvää. Jos joku osallistuminen maksaa esim pari kymppiä, käyt kysymässä seurakunnasta.
Mekään ei olla varsinaisesti köyhiä, ehkä keskituloisia, eikä siltikään tehdä syyslomalla ikinä mitään ihmeellistä. Ei vanhemmilla ole yhtä aikaa edes lomaa. Lapsi tykkää eniten olla ihan vaan kotona. Ehkä uimahalliin tai hoploppiin mennään.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun näin rikkaana tungen ketjuun.
Minulla on kaksi koululaista ja vauva, jonka kanssa olen kotona. Mies saa ehkä pidettyä pari päivää vapaata viikonlopun jatkeeksi. Puuhastellaan ihan kotona, käydään varmaan kirjastossa ja kahvilassa tai syömässä, ehkä elokuvissa ja uimahallissa. Koska nämä ei ole jokapäiväisiä tai edes viikottaisia juttuja (kirjastoa laskematta), niin ne tuntuu lomalla spesiaalilta. Lapset tapaa kavereitaan. Mitään ei olla vielä suunniteltu, mutta tällaisia juttuja yleensä tehdään. Toivon, että päästään koko perheellä lähialueen retkeilyalueelle metsään, tai kai sitä voisi hienommin sanoa päivävaellukseksi. Vanhempiani, sisaruksiani ja lasten serkkuja olisi ihana nähdä, mutta siellä on taas syysloma eri aikaan kuin meillä, ovat siis töissä/koulussa/päivähoidossa.
Miksi te "köyhät" ajattelette että "rikkaat" tekee lomilla jotain upeanmahtavanerikoisenloisteliasta mihin teillä lapsineen ei ole varaa?!? Miksi uhriutua ja kadehtia olematonta?
Olet oikeassa, mutta: molemmat olotilat kokeneina (hyvät tulot/paskat tulot) voin kertoa, että se, että sä VOISIT tehdä jotakin muutakin kuin olla kotona on erilainen psyykkinen tila, kuin se missä sun on pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha loma, jäänne jostain perunannostolomista.Täh? Syyslomaa ei ollut minun nuoruudessani. Olen 44-vuotias.
Ei ollut minunkaan kouluaikoinani syyslomaa, olen nyt 46-vuotias. Mutta ehkä tuolla maaseudulla lapset olivat aina tietyssä vaiheessa syksyä "sairaana" koska tilalla oli töitä, ja siksi piti säätää tällainen loma keskelle syyslukukautta.
Ei ole kuin kaksi päivää ennen viikonloppua. Käydään läheisessä kylpylässä, keilaamassa tms. Säästäkin kiinni. Emme kyllä ole varsinaisesti köyhiä mutta elkäneet hieman yli varojemme ja pitää olla talven yli tarkkana rahojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivä Tukholmassa -risteily on halpa toteuttaa.
Koululaisten syyslomien aikana vain listahinnat, ei tarjousmatkoja eikä ne ostoksista saadut bonusmatkat ole voimassa syyslomien aikana.
Onko noin? Me ollaan ainakin oltu lahjamatkalla Tukholmassa hiihtolomallakin, ei ollut ainakaan pari vuotta sitten rajattu pois. Näin Tallink/Siljalla.
Ehkä käymme Huimalassa ja kutsumme vieraita ja käymme itse jossain kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän töissä saa olla yksi kerrallaan lomalla. Yksi mamma se jo varasi syys ja hiihtolomaviikot. Eli olen töissä.
Onpas tiukka pomo kun sallii vain yhden lomailla kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha loma, jäänne jostain perunannostolomista.Täh? Syyslomaa ei ollut minun nuoruudessani. Olen 44-vuotias.
Peruskoulussa ei ollutkaan syyslomaa alkujaan. Itse en ollut ala-asteella syyslomalla. Yläasteesta en muista, mutta lukiossa jo oli syysloma. Olen 40-vuotias.
Aiemmin tosiaan oli perunannostoloma. Suomihan oli maatalousvaltainen, kyllä tarvittiin jokainen mukula peltotöihin tiettyihin aikoihin vuodesta. Pois koulusta he olisivat joka tapauksessa olleet, vaikka ei lomaa olisi ollutkaan.
Olen opettajana maatalousvaltaisella seudulla yläkoulussa. Täällä on isoja perheitä, ja jokaiselle lapselle on nakitettu oma aamunsa tekemään navettatyöt. Kun muut tulevat kouluun kahdeksaksi, navettavuorolainen tulee vasta kymmeneen. Sitä pidetään täällä aivan normaalina. Muut opettajat lähinnä kohauttelevat olkapäitään ja sanovat, että asialle ei mitään mahda. Eipä ole siis maailma mihikään muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän töissä saa olla yksi kerrallaan lomalla. Yksi mamma se jo varasi syys ja hiihtolomaviikot. Eli olen töissä.
Onpas tiukka pomo kun sallii vain yhden lomailla kerrallaan.
Työt pyörivät täysillä tuossa vaiheessa, kuka ne hoitaa jos muut lomailee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole köyhää nähnytkään, jos on varaa käydä risteilemässä. T. Oikeasti köyhä yh
Niin. Minä suunnittelen syyslomaa niin että mietin miten pystyn ruokkimaan lapset lounaallakin kun eivät saa koulusta ruokaa. Syysloma tulee kalliiksi kun ruokaa menee enemmän ja on otettava lomaa töistä. Kotona nökötetään koko loma.
Miten työssäkäyvä voi olla noin köyhä. Varsinkin kun saa palkan päälle vähintään 250€/lapsi.
Vierailija kirjoitti:
No arvaa? Miehen ex nakittaa taas pentunsa meille että pääsee yksin lomalle joten viikko menee hoitassa muiden lapsia omien lisäksi, mies itse on töissä. V*ttu.
No mitäs otit jämämiehen, jolla jo lapset valmiina.
Viiden vuoden maltillisen säästämisen ansiosta menemme syyslomaviikolla viikoksi etelään. Ensimmäinen kerta lentokoneessa koko porukalle. Terv. Yh-äiti (leski) ja 4 lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työssäkäyvä voi olla noin köyhä. Varsinkin kun saa palkan päälle vähintään 250€/lapsi.
Minkä 250 €?
Vierailija kirjoitti:
Viiden vuoden maltillisen säästämisen ansiosta menemme syyslomaviikolla viikoksi etelään. Ensimmäinen kerta lentokoneessa koko porukalle. Terv. Yh-äiti (leski) ja 4 lasta
Eikös leskiperheessä kuitenkin ole edesmenneen vanhemman eläke tukemassa toimeentuloa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä 250 €?
No lapsilisän ja siihenkin saa yh-korotuksen jonka jätin vahingossa tuohon laskematta sekä vähintään 150€/ pää kelalta tai lasten isältä, joka voi joskus maksaa enemmänkin.
Pikavipillä on hyvä risteillä, ja juuri siksi sitten onkin köyhä.