Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!
Kommentit (1118)
Minä olen kaikkiruokainen mutta en pidä kylmäsavu- enkä graavilohesta
nuljuvan suutuntuman takia. Ostan kyllä mutta paistan pannulla jolloin tulee hyviä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi tuttava, jolla on vaikeuksia syödä ruokaa, jossa eri ruoka-aineet ovat sekaisin.
Liha, kastike, perunat, kaikki omille alueilleen.
Tuoreet vihanneksetkaan eivät oikein kelpaa, etenkään salaatissa.
30+ on ikää, käy töissä, mutta kärsii ylipainosta ja muista mt-ongelmista.
Kyse ei ole nirsoilusta, vaan yhdestä tyypillisestä autismiin / aspergerin oireyhtymään
kuuluvasta oireesta. Näkyy jo pienessä lapsessa, joka ei voi syödä ruokaa, jos se on lautasella sekaisin. Mulla itselläni ei ole tätä rajoitetta, mutta on muutamia muita juttuja, ja voin vakuuttaa, että se ei ole aina helppoa yrittää selittää muille. Pahin on se, että mun vartalon oikeaa puolta ei saa toinen ihminen koskettaa. Raja on täysin tarkka ja menee kehon keskellä.
Joidenkin mielestä sekin on vain temppuilua, mutta ei ole.
Sympatiat ystävällesi, voi olla, että tällainen oireyhtymä vaikuttaa mielenterveyteen, jos sitä ei ympäristö ymmärrä. Jutelkaa siitä yhdessä rakentavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää raakaa kalaa ja ajattelen, että minun ei tarvi sitä syödä, kun en kertakaikkiaan pysty. No eikös appivanhemmat tarjonneet kerran jotain leipäsiä, missä oli graavilohta päällä. Ajattelin, että vähin äänin olen vaan ottamatta, mutta eiköhän siitä syntynyt kunnon ruljanssi. Rupesivat tuputtamaan oikein kunnolla, kunnes viidennen tekosyyn jälkeen jouduin sanomasn, että en tykkää. Siitä alkoi seuraavaa ruljanssi, että voi voi mitäs nyt sitten tarjotaan… Todella ärsyttävää!
Graavilohi ei ole raakaa kalaa.
Onhan se raakaa. Se on ns. suolasäilöttyä kalaa, ei kypsennettyä.
"Graavilohi on pohjoismainen ruokalaji, joka valmistetaan kypsentämällä lohi kuumentamatta."
Ei se oikeasti kypsy, vaan se säilyy. Rakenne on yhä raa'an kalan.
Sun pitäisi varmaan sitten joskus oikeasti maistaa raakaa kalaa, niin huomaisit eron.
Olen maistanut ja en tykännyt. Okei, sen verran voin tulla vastaan että graavilohi on rakenteeltaan puolikypsää. Mutta ei se yhtä lohkeavaa ja helposti pureskeltavaa ole kuin paistettu lohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää raakaa kalaa ja ajattelen, että minun ei tarvi sitä syödä, kun en kertakaikkiaan pysty. No eikös appivanhemmat tarjonneet kerran jotain leipäsiä, missä oli graavilohta päällä. Ajattelin, että vähin äänin olen vaan ottamatta, mutta eiköhän siitä syntynyt kunnon ruljanssi. Rupesivat tuputtamaan oikein kunnolla, kunnes viidennen tekosyyn jälkeen jouduin sanomasn, että en tykkää. Siitä alkoi seuraavaa ruljanssi, että voi voi mitäs nyt sitten tarjotaan… Todella ärsyttävää!
"Graavilohi on pohjoismainen ruokalaji, joka valmistetaan kypsentämällä lohi kuumentamatta."
Sun pitäisi varmaan sitten joskus oikeasti maistaa raakaa kalaa, niin huomaisit eron.
Olen maistanut ja en tykännyt. Okei, sen verran voin tulla vastaan että graavilohi on rakenteeltaan puolikypsää. Mutta ei se yhtä lohkeavaa ja helposti pureskeltavaa ole kuin paistettu lohi.
Onko vaikeaa, kun ei ikinä voi myöntää olevansa väärässä?
Mä yökkään heti, jos puraisen jotain niljakasta kuten esim jänteistä palaa pihvissä.
Pitopalveluni järjesti eräälle asiakkaalle 50v.juhlien tarjottavat.
Yksi vieraista oli keliaakikko, joten hänelle piti tehdä oma gluteeniton kakkupalanen.
Kun tuli jälkiruokakahvien aika, tämä keliaakikko tuumasi "taidan sittenkin syödä tuota täytekakkua kun näyttää niin herkulliselta!"
Ja se gl-kakkupalanen jäi syömättä 🙄
No, lasku lähti myös siitä gl-kakkupalasesta.
Usein sitä kyllä mietti että kuinkahan moni oikeasti sairastaa keliakiaa...
Tää ”keliaakikoiden” lisääntyminen vaarantaa kyllä oikeasti sairaat. Lisääntyy käsitys, että jos oikein tekee mieli niin voi sitä ihan vehnäpullan syödä.
Vierailija kirjoitti:
Pitopalveluni järjesti eräälle asiakkaalle 50v.juhlien tarjottavat.
Yksi vieraista oli keliaakikko, joten hänelle piti tehdä oma gluteeniton kakkupalanen.Kun tuli jälkiruokakahvien aika, tämä keliaakikko tuumasi "taidan sittenkin syödä tuota täytekakkua kun näyttää niin herkulliselta!"
Ja se gl-kakkupalanen jäi syömättä 🙄
No, lasku lähti myös siitä gl-kakkupalasesta.
Usein sitä kyllä mietti että kuinkahan moni oikeasti sairastaa keliakiaa...
Itse taas mietin usein, että kuinkahan monta näistä järjenvastaisesti toimivista keliaakikoista kertovista tarinoista on oikeasti totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaikeaa, kun ei ikinä voi myöntää olevansa väärässä?
Miten niin ikinä? Johan mä sanoin että tuun vähän vastaan. Mutta en edelleenkään pidä sitä täysin kypsennettynä kalana, koska rakenteeltaan on lähempänä raakaa. Niljakasta, limaista ja sitkeää. Ja jos se olisi täysin kypsennettyä, niin miksi raskaana olevat ei saa sitä syödä?
Minulla on keliakia ja se on vaikuttanut myös vitamiinien imeytymiseen - en ikinä ota ruokaa, jos epäilen sen edes kontaminoituneen gluteenin kanssa. Työkaverillani on keliakia, hän saattaa maistaa esim. leivoksen. Kesällä töihin tuli 2 keksipakettia, 12 keksiä paketissa, me keliaakikot saimme niistä 3.
Kerran elintarvikekioskissa eräs asiakas pyysi marmeladirasian nähtäväkseen. Kysyi voiko sitä avata vähän että olisi nähnyt sisällön. Myyjä kieltäytyi koska ei olisi voinut enää myydä sitä jos asiakas ei olisi ottanut sitä. No onpa tarkkaa asiakas sanoi ja lähti pois.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen, että termi nirso ymmärretään hyvin eri tavalla.
Ovatko muuten kaikki tässä muiden "nirsoiluista" nillittäneet itse ns ihmiskomposteja, joihin uppoaa mikä juoma tai ruoka tahansa? Jotenkin epäilen suuresti.
Nirsolla paloi käämit, kun alkaa nimittely. :)
Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pystyä kohteliaisuudesta pieni pala syömään tai juomaan mitä vain, jos ei ole allergiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nirsoilu ei koskaan ole hauskaa, raivostuttavaa lähinnä. Kaikesta ei tarvitse pitää tietenkään, mutta sitten on niitä oikeasti nirsoilijoita, joilla on pitkä lista asioista, jotka on "yäk", "hyi" ja "ällöö". Sellainen käytös on huonoa.
Kerran eräissä juhlissa olin käyttänyt kakuntäytteenä Piltti-soseita, koska en juuri välitä makeista hilloista. Yksi teki ison numeron siitä, ettei voi syödä "yököttävää vauvanruokaa". Huomautin, että kyseessä on ihan vain hedelmäsose. Mutta yökkäily jatkui. Kovin kohtelias vieras...äh.
No joo, minäkään en ymmärrä noita pilttikakkuja, en tosin olisi yökkäillyt mutta väliin olisin jättänyt...
Jos et tietäisi täytteenä olevan pilttisosetta saattaisi syödä kuitenkin kakkua, ja voi kamala saattaisikin olla hyvää
Menin vuonna 1998 Arkkuun iskemään pimuja. En kelvannut kenellekkään.
Noita ruoka-aine allergioita on ja suolistosairautta mikä estää joidenki raaka-aineiden käytön niin olen sitten nirso. Sitä on turha joillekin selittää että jos nyt syön tuota mitä väkisin tuputetaan niin heikosti käy. Jotkut ihmiset on vielä niin ovelia ja älykkäitä että ne tietää hyvin varmasti sen että kun heillä ei näitä ongelmia ole niin ei voi tietenkään olla muillakaan.
Tarttuvaa nirsoutta
Olen aina inhonnut geisha-karkkeja ja ostan niitä vierasvaraksi, ettei vain emäntä itse syö niitä. Nyt jouluna aikuinen poikani kyseli, haluanko jotakin uutta geisha makua. Isänsä oli pistänyt kiertoon työnantajaltaan saamansa karkkirasian. Me kaikki olemme herkkusuita, ja tuo on ainoa karkki, mikä ei kelpaa minulle.
Keliaakikoista. Mun mutsilla on se, mutta yhtäkkiä kun kävi lääkärissä niin oli niin hyvin parantunut, että voi syödä "vähän myös gluteenia.
Ihminen on suht nuori, mutta sen jutut on kyllä välillä outoja. Eikä mitään saa kyseenalaistaa.
Jos keliaakikko syö jatkuvasti gluteenia, niin siitä saa suolistosyövän.
Mutta sanoppa tolle.
Vierailija kirjoitti:
Menin vuonna 1998 Arkkuun iskemään pimuja. En kelvannut kenellekkään.
Huomasivat heti, että sulle kelpaa kuka vaan, niin et sitten enää kelvannut kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Noita ruoka-aine allergioita on ja suolistosairautta mikä estää joidenki raaka-aineiden käytön niin olen sitten nirso. Sitä on turha joillekin selittää että jos nyt syön tuota mitä väkisin tuputetaan niin heikosti käy. Jotkut ihmiset on vielä niin ovelia ja älykkäitä että ne tietää hyvin varmasti sen että kun heillä ei näitä ongelmia ole niin ei voi tietenkään olla muillakaan.
Niin ja sitten, kun ne oireet ei välttämättä tule heti. Vakava allergia toki voi aiheuttaa välittömästi hengitysteiden kuroutumisen umpeen, mutta joku suolistojuttu saattaa iskeä vasta tuntien päästä ja kusipää syöttää salaa toiselle jotain sopimatonta ja toteaa sitten hiljaa mielessään arvanneensa, ettei siitä mitään seuraa. Sitten toinen kärsii karmeista vatsakivuista seuraavat vuorokaudet.
Erään sukulaisen vaimo on tällainen ruoan nyppijä, joka väittää olevansa vaikka mille allerginen, vaikka oikeasti ei vaan tykkää niistä. Kohta 40-vuotias ja edelleen tilaa esim. pikaruokapaikassa hampurilaisen pelkällä ketsupilla. Tämä tapa tietenkin tarttunut myös lapsiinsa. Minusta myös suoraan sanottuna keksii lapsillensa allergioita, esimerkiksi sen perusteella, että alle 2-vuotiaana jostain hedelmästä mennyt maha vähän löysälle, niin sitä tulee välttää ajasta ikuisuuteen. Minusta se ei ole allergiaa, vaan keho nyt hetken saattaa johonkin uuteen ruoka-aineeseen pienellä lapsella totutella.
On myös allerginen näille ruoille tasan sen verran, jos ei tarjottavat näytä liian herkullisilta. Saattaa myös todella epäkohteliaasti ilmaista vierailla, miten ruoka on hänelle epäsopivaa.