Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!

Vierailija
13.08.2016 |

Hauskoja tarinoita nirsoilusta tänne, kiitos :)

Kommentit (1118)

Vierailija
641/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli ruokaa rakastava, tai ainakin aina omia tarjoilujaan kehuva pariskunta iltavierailulle. Tein iltapalaksi Valion ohjeella suolaisen pannukakkurullan runsaalla täytteellä, päälle rapea juustoraastekuorrutus. Lisukkeeksi salaattia, patonkia ym. Tämä on bravuurireseptini, saanut aina aiemmin kehuja.

No mutta nyt tulikin erittäin kiusallinen tilanne, kun kutsuin väen pöytään. Miesvieras vetäytyi taaksepäin ja alkoi kyselemään vaimoltaan, että mitä tuo tarjottava on. Kun mies kuuli sanan pannukakku, niin siitä kehkeytyi nolo väittely vaimon kanssa, että voiko pannukakusta tehdä iltapalaversion.

En enää muista että maistoiko miesvieraamme iltapalarullaa vai ei. Ilta oli pilalla ja minulle sopi se että herra jäisi nälkäiseksi ja lähtisi pian omaan kotiinsa nautiskelemaan oman jääkaappinsa antimista.

Bravuuriresepti? Pannukakku juustoraasteella kuorrutettuna? Oikeesti...

Unohdit ne runsaat täytteet. Vai onko sulla lukihäiriö?

Vierailija
642/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten minulla oli ystävätär, joka ilmoitti inhoavansa sieniä. Ilkeyttäni tein piirakan, jonka täytteenä oli jauhelihaa, sipulia, riisiä ja sieniä. Hyvin maistui! Ahmittuaan puolikkaan piirakasta sanoin, että siinä on muuten sieniäkin. Oli hiljaa.

Juu, tiedän olevani ilkeä.

Mitö ilkeyttä tuo nyt oli. Piiraan puolikkaan hyvällä halulla syönyt ei tiennyt sienistä niin sanotusti yhtään mtään. -Jatkosodan aikaan setäni oli muutaman muun sotilaan kanssa löytänyt kellarin ja siletä purkkiin säilöttyjä jotain. Eivät he sen ihmeemmin katsoneet, söivät ensin, ja kun toivat purkit loppusisältöineen päivänvaloon, tajsuivat syöneensä matojen "valtaamia" sieniä. Sen jälkeen hän ei sieniin kajonnut, enkä ihmettele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on ruoan suhteen erittäin nirso. Hän on lisäksi jääräpäinen, ja jos hän saa päähänsä jonkin (väärän) ajatuksen, ei sitä saa keskustelemalla pois. Hän saattaa luopua hölmöstä ajatuksestaan ajan mittaan, mutta jos häntä yrittää pakottaa, betonoituu hänen ajatuksensa sillä sekunnilla.

Kaikesta tästä huolimatta olen aikuisiällä onnistunut tutustuttamaan hänet uusiin ruoka-aineisiin, joihin hän on jopa mieltynyt niin, että on ottanut käyttöön omassa keittiössään.

Kun olen kutsunut hänet syömään, on valtaosa ruoasta ollut sellaista, jonka ennestään tiedän olevan hänelle sopivaa. Mukana on kuitenkin aina jokin pieni uutuus, josta ohimennen totean, että luulen hänen pitävän siitä. Enempää en asiasta puhu.

Äiti tietää, että meillä saa jättää ruokaa lautaselle ilman että kiinnitän asiaan huomiota. Ei tarvitse selitellä mitään. Sen ansiosta hän rohkenee ottaa pikkuruisen maistiaisen itselleen uutta ruoka-ainetta. Ja ehkäpä jopa joka neljäs kerta hän mieltyy siihen jo ensimmäisellä kokeilulla.

Vierailija
644/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä x monilla lapsilla on ongelmia sipulin ja tomaatin kanssa. Sitten vanhemmat eivät kerro mitä niiden tilalle voi ruokaan tai piiraaseen laittaa. Ja näiden lisäksi joissakin perheissä myös vanhemmilla on omat inhokkinsa. Yritä siinä sitten tarjota jotain, mikä käy kaikille.

Ketsuppi silti kelpaa monille tomaattinirsoillekin lapsille.

Vierailija
645/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni, välillä mietin miten kauan enää elää tuolla ruokavaliolla. On ihan kalpea ja mustat silmänaluset. Aloittaa aamun hopeateellä sekä höttöleivällä josta reunat leikattu pois. Päällä ei saa olla muuta kuin sipaisu margariinia.  Kun syö lämmintä ruokaa, niin se  on tyyliä pastaa ketsupilla tai  juustopitsa josta reunat poistettu eikä saa olla mitään pitsamaustetta tms.  Juo haaleaa vettä, ei saa olla liian kylmää. Ei juo kahvia, mehua tai limsaa. 

Olemme nyt nelikymppisiä ja muistan kouluajoilta hänen taistelunsa opettajien kanssa, kun söi todella harvoin ruokailussa mitään.

Vierailija
646/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä x monilla lapsilla on ongelmia sipulin ja tomaatin kanssa. Sitten vanhemmat eivät kerro mitä niiden tilalle voi ruokaan tai piiraaseen laittaa. Ja näiden lisäksi joissakin perheissä myös vanhemmilla on omat inhokkinsa. Yritä siinä sitten tarjota jotain, mikä käy kaikille.

Monelle tuore tomaatti aiheuttaa suuhun ärsytystä/polttelua/haavaumia. Minulle vielä aikuisenakin jostain syystä kotimaiset tomaatit tekevät tuota, ulkolaiset eivät (onneksi, koska pidän tomaateista). Eroa viljelyssä?

Kohta joku irvileuka tulee kirjoittamaan, etteivät ulkolaiset maistu samalta... no ei yksyhteen, mutta tomaatilta kuitenkin.

Ketsupissa tomaatit ovat prosessoituja.

Vierailija
647/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli niin niin paha ettei tiedä mihin tähdätä josko näin olis.

Vierailija
648/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että laktovammaisilla on usein vaikeuksia sienten kanssa. Minulla ei ole virallista diagnoosia, mutta lakkasin sietämästä maitoa murrosiässä. Sitä ennen join suuriakin määriä ongelmitta, sitten yhtäkkiä maha meni sekaisin puoli tuntia lasillisen jälkeen eikä pahimpina aikoina kestänyt edes voita. Nyt aikuisiällä syön ainoastaan kypsytettyjä juustoja, mitä tulee maitotuotteisiin.

Sienille taas olen ollut yliherkkä aina. Ei pelkästään se maku, mutta niistä on tullut kummallinen tunne kurkkuun ja jotenkin sellainen olo, että päässä heittäisi? Perheessäni on noin muuten syöty paljon sieniä, että ei johdu nirsoilustakaan. Ja kun tosiaan syön melkein mitä vaan muuta.

-ohis-[/quote

Kaikkien elimistö ei kestä sieniä. Syynä on trehaloosi-intoleranssi eli puuttuu entsyymi, joka pilkkoo sienten sisältämää sokeria.

minulla on sekä laktoosi- että trehaloosi-intoleranssi - samantapaiset oireet, mutta ainakin minulla sienestä oireet kymmenkertaiset, vaikka pahat ovat kyllä laktoosistakin. lukioaikoina sain lääkärinlausunnon trehaloosi-intoleranssista ja laktoosi-intoleranssista muutama vuosi aiemmin. 

toisessa ketjussa puhutaan ei kai haittaa - joskus jauhelihan joukossa sientä - no ei haittaa vuorokausi pytyllä ja iho palaa auki - ei todellakaan haittaa

Vierailija
649/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä miten innokkaasti persussuomalaiset piirit ovat olleet tuota tapahtumaa järjestämässä ja markkinoimassa.

Vierailija
650/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä miten innokkaasti persussuomalaiset piirit ovat olleet tuota tapahtumaa järjestämässä ja markkinoimassa.

Kaihertaakohan se aluevaaleissa ja viimeisimmässä gallupissa nähty kannatuksen romahdus niin paljon?

Vierailija
651/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että pitää oikein katuja tukkia.

Vierailija
652/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

...renkaita viillellä,

Vierailija
653/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti viranomaiset selvittävät järjestävien tahojen rahaliikenteen. On kuulemma varsin mielenkiintoinen. :D

Vierailija
654/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle tuore tomaatti aiheuttaa suuhun ärsytystä/polttelua/haavaumia. Minulle vielä aikuisenakin jostain syystä kotimaiset tomaatit tekevät tuota, ulkolaiset eivät (onneksi, koska pidän tomaateista). Eroa viljelyssä?

Kohta joku irvileuka tulee kirjoittamaan, etteivät ulkolaiset maistu samalta... no ei yksyhteen, mutta tomaatilta kuitenkin.

Ketsupissa tomaatit ovat prosessoituja.

Kotimaiset saattavat olla raakoja ja varsinkin nyt  talvella.

Minä saan niistä helposti vatsavaivoja, sama koskee paprikoita, varsinkin vihreät paprikat. Haudutan usein tomaatteja, paprikoita ja sipuleita yhdessä oliiviöljytilkan kera pehmeiksi. On hyvä lisuke ruualle ja sopii myös leivän päällysteeksi.

Vierailija
655/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen, että termi nirso ymmärretään hyvin eri tavalla.

Ovatko muuten kaikki tässä muiden "nirsoiluista" nillittäneet itse ns ihmiskomposteja, joihin uppoaa mikä juoma tai ruoka tahansa? Jotenkin epäilen suuresti.

Vierailija
656/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hauskin eikä huvittavin, mutta pahin ja se paha jatkuu vaan. Mulla niiiin nousee savu korvista välillä.

Oma 15-v poika. Ei syö MITÄÄN kypsennettyä kasvista. Keitot, risotto, wokki ym. Ihan pienenä söi kaikkea. Nirsoilu alkoi n.3-vuotiaana. Jossain vaiheessa teinkin hänelle omat versiot ilman kasviksia. Nykyään teen mitä tykkään ja muillekin maistuu ja hän joko syö tai on syömättä.

Myöskään kala ei käy. (Paitsi kalapuikot, mitä en nyt ihan kunnon kalaksi edes laske.)

Jogurtit joissa on paloja ei käy. Ainoastaan vanilija tai banaanijogurtti on syötäviä.

Juustoa ei syö. Siihen on kyllä poikkeus. Pizzassa menee, paitsi jos itse tehdään.

On niitä varmaan vielä muitakin, mutta nämä tulee nyt mieleen. Minä, mies ja kolme muuta lasta ollaan kaikkiruokaisia.

Voisin veikata, että lapsellasi on aistiyliherkkyys. Nuo kaikki mitä mainitsit on itselläkin ja itsellä on HSP tuntoon, näköön, kuuloon ja hajuihin. Makuihin se ei jostain syystä tullut, mutta oma "ruokanirsous" on juuri ruoan koostumuksen takia. Kasvikset ovat hyviä kun ne ovat tuoreita ja rouskuvia, mutta jos ne valmistetaan, ne menevät inhottavan pehmeiksi, mikä aiheuttaa juuri pahan koostumuksen. Salaateissakin mm. jos salaatti menee vetiseksi, tämä on inhottavan tuntuista. Myöskin kaali on kuin pahvia jäystäisi materiaaliltaan, mitä on vaikea saada nieltyä juuri tuon koostumuksen takia.

Jogurteissakaan ei itsellä saa olla paakkuja, koska ne aiheuttavat oksennusrefleksin, jota voisi verrata esim. jos pakotettaisiin juomaan maitoa, jossa olisi paakkuja. Tuntoaisti menee heti kuin se olisi mukamas pilaantunut. Tämä menee moniin muihinkin ruokiin, joissa on kokkareita (Mehuja, joissa on hedelmälihaa. Erilaiset puurot esim helmipuuro, joissa on kokkareita. Kaakoa, jossa lilluu näitä möykkyjä jauheesta. Smoothiet, pirtelöt. Hiivaleivät joissa on siemeniä.).

Se sipuli mitä kaikki vihaa täällä. Itsellä sipuli menee raakana jos ruoassa on jotain rouskuvaa valmiiksi, koska silloin suu ei huomaa jotain ylimääräistä rouskuvaa koostumusta. Myöskin sipuli on hyvää esim uunissa valmistettuna, kun se menee täysin pehmeäksi. Ainoa kasvis, jossa pehmeys toimii. Mutta sitten jos se jää rouskuvaksi johonkin ruokaan, mikä ei ole rouskuva, se tökkäisee suussa ja pahasti. Silloin sipulin pitää olla jauheena tai niin pienenä rouheena/paloina, ettei sitä edes huomaa.

Aistiyliherkkyys on näissä hyvin inhottavaa, sillä monet näistä ruoista maistuu hyvältä, mutta se oksennusrefleksi koostumuksen takia saa todellakin oksentamaan. Itsekin mieluusti vaihtaisin tämän pois ja söisin ruokia ilman pelkoa, että oksennan sen pihalle. Helpottaisi omaakin elämää kummasti jos ei tarvitsisi olla pikkutarkka miten ruoka valmistetaan. Maistamisessa ei ole kuitenkaan ongelmaa, koska se määrä on niin pieni, yleensä n. lusikallinen. Myöskin itsellä on tapana ystävällisesti kieltäytyä sen sijaan että teen numeroa ja myöskin mainita, että itsellä on aistiyliherkkyys, jotta kokki ei loukkaannu luullen, että hänessä on jotain vikaa. Monet ymmärtävät ja eivät ala tuomitsemaan kun istun mieluummin ruokapöytään vaan juttelemaan sen sijaan että syön, mutta aina on näitäkin, jotka tekevät siitä ison numeron kun en syö mitään/syön vaan jotain tiettyä mitä pystyn.

Vierailija
657/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketsuppi on prosessoitua. Mahdollisesti allergisoivat aine ei enää vaikuta.

Sama juttu, kun jotkut eivät pysty syömään raakaa porkkanaa, koska siitä tulee oireita, mutta kypsennettynä menee.

Itsekin sain pikkulapsena tomaatista ihottumaa kasvoihin. Tämä oli niin nuorena, etten sitä edes muista, vaan perustuu äitini havaintoihin.

Olin sitten noin 9-10 vuotiaana kylässä ja teini-ikäinen serkkuni kyseenalaisti, kun sanoin olevani tomaatille allerginen. En enää muista, söinkö sitä silloin vai en, mutta myöhemmin sitten kyllä otin tomaatinkin ruokavaliooni, kun huomasin, ettei siitä mitään oireita tulekaan.

Vierailija
658/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttava närppi vihreät paprikat lautaselle. Ja on muutenkin nirsoilija. Sitten valitteli kun tytär on nirso, tai erittäin valikoiva ruokailuja. Olen havainnut, että jos perheen isä tai äiti nirsoilevat tai eivät syö tiettyä ruoka-ainetta, niin se malli (=nirsoilu on ok) siirtyy hyvin helposti lapselle…

Miten ne vihreät paprikat oli valmistettu? Vihreä paprikahan on raaka.

Vierailija
659/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nirso ja ihan siitä syystä, että ala-asteen opettaja pakotti syömään jauhelihakastiketta vaikka mulla oikeasti oli huono olo. Siinä istuessani peltilautasen äärellä se jauheliha alkoi elää ihan omaa elämäänsä. On vaikeaa syödä jauhelihaa vieläkään.

Haluan nähdä mitä suuhuni laitan ja en missään nimessä ymmärrä miten jotkut ottavat kanankoiven ja koluavat sen luuta myöten. Siellähän on ihan hulluna kaikkea ylimääräistä, suolta ja muuta. Välttelen sujuvasti tilaisuuksia joissa jotain saattaisi etoa se, että minä pilkon ruoan ja katson puhtaat palat suuhuni.

Kananjaloissa suolia?

Vierailija
660/1118 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa yksi tyyppi jonka nimen edessä usein käytettiin nimitystä neiti, otti aamiaisella monta keitettyä kananmunaa ja jätti keltuaiset syömättä. Töissä on yksi nainen joka ylpeilee nirsoudellaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme