Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!

Vierailija
13.08.2016 |

Hauskoja tarinoita nirsoilusta tänne, kiitos :)

Kommentit (1118)

Vierailija
1101/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät kutsuttiin syömään kiitoksena remonttiavusta, tarjoaja varmisti meiltä kaikilta huomaavaisesti etukäteen, mitkä ruoat käyvät.

Ei valitettavasti kysynyt kaikkea, ruoassa oli kuvottavaa kookosmaitoa. Söin ottamani ja ällöttävälle haisevan ruoan, mutta voin huonosti haisuaterian vuoksi.

Olisin mielelläni syönyt enemmän vihreää salaattia, mutta perheen alaluokalla ollut lapsi ahtoi loppukulhollisen itseensä Vanhempi ei puuttunut asiaan. Lapsikin oli nirso, hän söi pelkästään ranskanperunoita ja vihreää salaattia. Nirsona aikusena vieraana olisin toivonut, että olisin saanut edes salaattia.

Toisaalta ymmärsin, että kutsuja säästi tarjoilussa. 

t. nirso

PS Vinkki: ihmiset pitävät ruoassa hyvin erilaisista asioista - esim. hyvästä tuoksusta ja syöntikelpoisuudesta.

Vierailija
1102/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kun on tätä ketjua lukenut niin oon huomannut, että ilmeisen moni ei välitä sipulista ja se tuntuu olevan täysin ylitsepääsemätöntä siitä pitäville...

Pitäisikö sipulista tehdä joku geenitutkimus niin kuin korianterista tai keksiä joku muu selitys sipulin rakastajille, että voisivat sen hyväksyä ettei kaikki vaan tykkää ja se on ihan ok?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on niin ruokarajoitteinen(ARFID), että varmaan osuisi moneen näihin tarinoihin. Mutta se ei ole kyllä kotoa opittua vaan lähinnä ollaan yritetty opettaa tuosta pois. Lapsi ihan pelkää uusia makuja ja ruokia, joita ei ole koskaan maistanut. On saanut nuorempana paniikkikohtauksia, jos joku pakotti maistamaan jotain. (Me vanhemmat lähinnä lahjotaan, mutta varsinkin vanhempi polvi uskoo pakottamiseen) Vuosi vuodelta on helpompaa, mutta välillä ottaa päähän, kun vanhempia syytetään. Ilman vuosien työtä, lapsi ei söisi kuin jauhelihaa ja makaronia, maustamattomia kanasuikaleita ja ranskalaisia. Nyt ruokavaliossa on kuitenkin paljon myös marjoja, hedelmiä ja vihanneksia.

No voi hellanlettas vau mikä taapero ihq neuromausteinen <3

Sulla on selvästi ollut helpot lapset, jos on lapsia ollut. Onneksi olkoon! Mutta arki voisi olla vielä helpompaa, jos harjoittaisit empatiakykyä. Se on taito, joka pitää oppia. Sun vanhemmat ei ehkä siihen ihan niin paljon panostanut, mutta aikuisenakin sitä voi opetella. Ympäröivä maailma ei näytä niin ärsyttävältä ja mustavalkoiselta, kun pystyy ajattelemaan asioita muiden kannalta. Suosittelen lämpimästi, itsesi ja muiden vuoksi.

Vierailija
1104/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse taitaa olla siitä, että nirsoilija pitää suurta meteliä omista mieltymyksistään ja lisäksi yrittää kieltää muilta sellaisen ruoan syömisen tai ruoka-aineen käyttämisen, josta ei itse tykkää. Listaltasi syön erittäin mielelläni ihan kaikkea muuta paitsi janssoninkiusausta, joka on tehty pakasteperunoista. Jos joutuisin tilanteeseen, jossa olisi syötävä ruokaa ja ainoa tarjolla oleva ruoka olisi juurikin pakasteperunoihin (ja ruokakermaan) tehty janssoninkiusaus, söisin sitä silti vähän enkä sanallakaan mainitsisi, ettei satu olemaan lempiruokiani. Onneksi tilaisuuksia, joissa on tarjolla janssoninkiusausta ja vain janssoninkiusausta, on aika harvakseltaan.

Jos itse vaikka tekisin ruokaa seurueelle, josta yksi olisi sanonut, ettei syö sipulia, koska ei tykkää, niin tekisin yhden sellaisen ruoan, johon ei kuulu sipuli, kuten vaikkapa tuo listallasi ollut pinaattikeitto. Tai pinaattiletut tai jotain vastaavaa. Jos tarjolla olisi useampia ruokia, muissa voisi varsin hyvin olla sipulia, koska sipulia inhoavallekin olisi kuitenkin syötävää. Ei kaikkien ruokien tarvitse olla sellaisia, että niistä tykkäävät kaikki.

Ei nirsous itsessään välttämättä, jos siitä ei tee minkäänlaista numeroa, vaan nirsoilu on se raivostuttava piirre ihmisessä.

Vierailija
1105/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidät kutsuttiin syömään kiitoksena remonttiavusta, tarjoaja varmisti meiltä kaikilta huomaavaisesti etukäteen, mitkä ruoat käyvät.

Ei valitettavasti kysynyt kaikkea, ruoassa oli kuvottavaa kookosmaitoa. Söin ottamani ja ällöttävälle haisevan ruoan, mutta voin huonosti haisuaterian vuoksi.

Olisin mielelläni syönyt enemmän vihreää salaattia, mutta perheen alaluokalla ollut lapsi ahtoi loppukulhollisen itseensä Vanhempi ei puuttunut asiaan. Lapsikin oli nirso, hän söi pelkästään ranskanperunoita ja vihreää salaattia. Nirsona aikusena vieraana olisin toivonut, että olisin saanut edes salaattia.

Toisaalta ymmärsin, että kutsuja säästi tarjoilussa. 

t. nirso

PS Vinkki: ihmiset pitävät ruoassa hyvin erilaisista asioista - esim. hyvästä tuoksusta ja syöntikelpoisuudesta.

"Ei valitettavasti kysynyt kaikkea, ruoassa oli kuvottavaa kookosmaitoa." - Et sitten saanut suutasi auki mainitaksesi inhosi kookosmaitoa kohtaan, kun tarjoaja kysyi, mitkä ruoat käyvät?

Vierailija
1106/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa suurin osa teistä olisi nirsoja kun ei herkullinen koiranliha kelpaa.

Vierailija
1107/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on niin ruokarajoitteinen(ARFID), että varmaan osuisi moneen näihin tarinoihin. Mutta se ei ole kyllä kotoa opittua vaan lähinnä ollaan yritetty opettaa tuosta pois. Lapsi ihan pelkää uusia makuja ja ruokia, joita ei ole koskaan maistanut. On saanut nuorempana paniikkikohtauksia, jos joku pakotti maistamaan jotain. (Me vanhemmat lähinnä lahjotaan, mutta varsinkin vanhempi polvi uskoo pakottamiseen) Vuosi vuodelta on helpompaa, mutta välillä ottaa päähän, kun vanhempia syytetään. Ilman vuosien työtä, lapsi ei söisi kuin jauhelihaa ja makaronia, maustamattomia kanasuikaleita ja ranskalaisia. Nyt ruokavaliossa on kuitenkin paljon myös marjoja, hedelmiä ja vihanneksia.

No voi hellanlettas vau mikä taapero ihq neuromausteinen <3

Sulla on selvästi ollut helpot lapset, jo

Älähti kun kalahti? :D Normaalit lapset ei ole automaattisesti sama kuin helppo. Paitsi ehkä nykypäivänä, jokaisella ujopiimällä on autismi ja jokaisella vilkkaalla ja hajamielisellä ADHD...

Vierailija
1108/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse taitaa olla siitä, että nirsoilija pitää suurta meteliä omista mieltymyksistään ja lisäksi yrittää kieltää muilta sellaisen ruoan syömisen tai ruoka-aineen käyttämisen, josta ei itse tykkää. Listaltasi syön erittäin mielelläni ihan kaikkea muuta paitsi janssoninkiusausta, joka on tehty pakasteperunoista. Jos joutuisin tilanteeseen, jossa olisi syötävä ruokaa ja ainoa tarjolla oleva ruoka olisi juurikin pakasteperunoihin (ja ruokakermaan) tehty janssoninkiusaus, söisin sitä silti vähän enkä sanallakaan mainitsisi, ettei satu olemaan lempiruokiani. Onneksi tilaisuuksia, joissa on tarjolla janssoninkiusausta ja vain janssoninkiusausta, on aika harvakseltaan.

Jos itse vaikka tekisin ruokaa seurueelle, josta yksi olisi sanonut, ettei syö sipulia, koska ei tykkää, niin tekisin yhden sellaisen ruoan, johon ei kuulu sipuli, kuten vaikkapa tuo listallasi ollut pinaattikeitto. Tai pinaattiletut tai jotain vastaavaa. Jos tarjolla olisi useampia ruo

Sovitaan, että ollaan vähän eri mieltä. Kuten sanoin, hienoa ja hyvä sulle jos olet jätemylly niin kuin minäkin. Itse koen, että se vaan helpottaa mun elämää ja ehkä muidenkin, mutta ei mua silti ahdista ollenkaan muiden tottumukset ja tykkäämiset. Itse en ole ikinä törmännyt nirsoon ihmiseen joka pitää meteliä, mutta lukuisia kertoja ihmisiin jotka tekee toisen ihmisen nirsoilusta ohjelmanumeron, se nirso yleensä vaan ilmoittaa ettei välitä jostain ja istuu kiltisti pöydässä muiden kanssa ja närppii jotain ranskalaista, se on ne muut jota tuo käytös ahdistaa. Eikä se pointti ollut just nimenomaan tuo mun lista, vaan se että yleensä kaikilla ihmisillä on jotain mistä ei tykkää, toisilla niitä on enemmän.

Vierailija
1109/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhatvuotiset munat kiinasta ei varmaan uppoa kaikille? Nirsot pskat!!!!!

Sipulipsykoosit päällä monella täällä. Ihan ruvetaan voimafantasioimaan kuinka salaa tai väkisin syöttää sipulia henkilölle joka ei siitä pidä, ihan sairasta.

Vierailija
1110/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse vaikka tekisin ruokaa seurueelle, josta yksi olisi sanonut, ettei syö sipulia, koska ei tykkää, niin tekisin yhden sellaisen ruoan, johon ei kuulu sipuli, kuten vaikkapa tuo listallasi ollut pinaattikeitto. Tai pinaattiletut t

Sovitaan, että ollaan vähän eri mieltä. Kuten sanoin, hienoa ja hyvä sulle jos olet jätemylly niin kuin minäkin. Itse koen, että se vaan helpottaa mun elämää ja ehkä muidenkin, mutta ei mua silti ahdista ollenkaan muiden tottumukset ja tykkäämiset. Itse en ole ikinä törmännyt nirsoon ihmiseen joka pitää meteliä, mutta lukuisia kertoja ihmisiin jotka tekee toisen ihmisen nirsoilusta ohjelmanumeron, se nirso yleensä vaan ilmoittaa ettei välitä jostain ja istuu kiltisti pöydässä muiden kanssa ja närppii jotain ranskalaista, se on ne muut jota tuo käytös ahdistaa. Eikä se pointti ollut just nimenomaan tuo mun lista, vaan se että yleensä kaikilla ihmisillä on jotain mistä ei tykkää, toisilla niitä on enemmän.

"ihmisiin jotka tekee toisen ihmisen nirsoilusta ohjelmanumeron, se nirso yleensä vaan ilmoittaa ettei välitä jostain ja istuu kiltisti pöydässä muiden kanssa ja närppii jotain ranskalaista, se on ne muut jota tuo käytös ahdistaa"

Hiukan ristiriitaista tuo kommentointisi. Esim. minua ei sinänsä haittaa yhtään, jos joku ei tykkää jostakin, mutta se nirsoilu eli numeron tekeminen tai esimerkiksi vaikkapa paprikoiden nirppiminen pois sämpylän välistä niin, että samalla kertoo - pahimmillaan pitää pitkän puheen siitä -, miten ei voi sietää paprikaa, on moukkamaista käytöstä. Jos ei tykkää paprikasta ja ostetun tai tarjotun sämpylän välissä on paprikaa, ne paprikat voi ja saa ottaa sieltä pois, mutta ei siitä tarvitse pöytäseurueelle mitään mainita tai siitä numeroa tehdä, vaan sen inhokkiruoka-aineen voi poistaa ihan eleettömästi ja hiljaa. Kiltisti istuminen tuskin on sellaista käytöstä, joka ketään ahdistaa.

Samaa mieltä olen siitä, että jos joku muu tekee numeron toisen ruokamieltymyksistä, niin se todellakin on se numeron tekijä, jonka käytös on huonoa.

Minullakin on ruokia, joista en pidä mutta joita kyllä suostun syömään, jos ei ole vaihtoehtoja. Ja jos on vaihtoehtoja, valitsen vaihtoehdon enkä mainitse sanallakaan siitä, että jätin ottamatta tuota ruokaa, koska en siitä tykkää. Kenenkään ei tarvitse kantaa huolta minun mieltymyksistäni, ei niistä tarvitse muiden edes tietää!

Jokaisen olisi tärkeää olla tekemättä numeroa syömisistä, omista ja muiden.

Vierailija
1111/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hiukan ristiriitaista tuo kommentointisi. Esim. minua ei sinänsä haittaa yhtään, jos joku ei tykkää jostakin, mutta se nirsoilu eli numeron tekeminen tai esimerkiksi vaikkapa paprikoiden nirppiminen pois sämpylän välistä niin, että samalla kertoo - pahimmillaan pitää pitkän puheen siitä -, miten ei voi sietää paprikaa, on moukkamaista käytöstä. Jos ei tykkää paprikasta ja ostetun tai tarjotun sämpylän välissä on paprikaa, ne paprikat voi ja saa ottaa sieltä pois, mutta ei siitä tarvitse pöytäseurueelle mitään mainita tai siitä numeroa tehdä, vaan sen inhokkiruoka-aineen voi poistaa ihan eleettömästi ja hiljaa. Kiltisti istuminen tuskin on sellaista käytöstä, joka ketään ahdistaa.

Samaa mieltä olen siitä, että jos joku muu tekee numeron toisen ruokamieltymyksistä, niin se todellakin on se numeron tekijä, jonka käytös on huonoa.

Minullakin on ruokia, joista en pidä mutta joita kyllä suostun syömään, jos ei ole vaihtoehtoja. Ja jos on vaihtoehtoja, valitsen vaihtoehdon enkä mainitse sanallakaan siitä, että jätin ottamatta tuota ruokaa, koska en siitä tykkää. Kenenkään ei tarvitse kantaa huolta minun mieltymyksistäni, ei niistä tarvitse muiden edes tietää!

Jokaisen olisi tärkeää olla tekemättä numeroa syömisistä, omista ja muiden."

Eli ainoa mistä tässä oikeastaan enää väännetään on se, että sulle nirso sanan muoto "nirsoilu" tarkoittaa jotain muuta kuin mulle, sulle se tarkoittaa siitä meteliä pitämistä ja mulle se tarkoittaa vaan että... En edes tiedä miten muuten tämän muotoilisi.. valikoi ruokitaan eikä vain yhtä ruokaa? Tuo on ainoa tapa miten mun kommentista saa mitenkään ristiriitaisen, muuten en ymmärrä tästä keskustelusta enää yhtään mitään.

Ja toinen on se, että olet törmännyt ihmiseen joka käyttäytyy kuin perus vegaani joka ei ole ymmärtänyt, että on mahdollista olla vegaani JA olla julistamatta sitä. Itse en yksinkertaisesti ole tavannut ihmistä joka... Olisi valikoiva ruokansa suhteen (nirso) ja julistaisi sitä, MUTTA olen monesti nähnyt ja kuullut kuinka nimenomaan muut ihmiset tekee numeron siitä nirsosta VAIKKA hän ei ole tehnyt tai sanonut mitään... Provosoivaa?

Vierailija
1112/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kun on tätä ketjua lukenut niin oon huomannut, että ilmeisen moni ei välitä sipulista ja se tuntuu olevan täysin ylitsepääsemätöntä siitä pitäville...

Pitäisikö sipulista tehdä joku geenitutkimus niin kuin korianterista tai keksiä joku muu selitys sipulin rakastajille, että voisivat sen hyväksyä ettei kaikki vaan tykkää ja se on ihan ok?

Olen myös irl huomannut, että tosi moni ei syö sipulia. En ole tajunnut kysyä miksi. Itse en ymmärrä, koska sehän kuuluu ruokaan kuin ruokaan, vaolla ihan vaan makua antamaan. Toinen inhokki on sienet. Jollakin ei elimistö sulata sienisokeria, jotakin inhottaa limamainen olemus.

Vierailija
1113/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älähti kun kalahti? :D Normaalit lapset ei ole automaattisesti sama kuin helppo. Paitsi ehkä nykypäivänä, jokaisella ujopiimällä on autismi ja jokaisella vilkkaalla ja hajamielisellä ADHD...

Ei kalahtanut. Yritin vastata selkeän passiivis-aggressiiviseen viestiin suht neutraalisti, mutta asiaan puuttumalla. Ihminen joka kokee tarpeelliseksi vastata tuollaiseen viestiin tollaisella hellanlettas-tavalla, ei ole sellainen, josta käyttäisin sanaa "normaali".

En itse käyttänyt sanaa normaali, käytin tarkoituksella sanaa "helppo", koska tarkoitin helppoja lapsia. Omani ovat todella helppoja ruokittavia jotka tykkäävät paljon kouluruoastakin, mutta niillä on omat ongelmansa, mutta ne nyt eivät kuulu tähän ketjuun, toisin kuin sen arfid-vanhemman ihan asiallinen viesti.

Vierailija
1114/1118 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erikoisruokavalio. Ollessani lukiossa, erikoisruokavalioisten oli noudettava ruokansa keittiöstä, missä ruoka oli aivan samalla tavalla itse annosteltavissa kuin linjastollakin olevat ruoat.

Ihmiset äkkäsivät tässä porsaanreiän: jos tarjolla oli jotain sellaista ruokaa joka ei maistunut, he marssivat muina miehinä hakemaan erikoisruokavalioisten ruokaa. Esim. kasvissyöjien pinaattilättyjä maksapihvien tilalle.

Tämä johti usein siihen, että jokin erikoisruoista loppui kesken. Sitten lämmitettiin nopeasti jotakin hätävaraa. Oli aina tosi mukava yllätys mennä ruokalaan, kun tarjolla oli jotain sisältä jäisiä juurestikkuja, joita sai ottaa vain kaksi. Tai sitten oli pelkkää perunaa tai raastetta. Kyllä ketutti. 

Lopulta tähän puututtiin siten, että erikoisruokavalioisten piti ilmoittautua lomakkeella, ja heidän nimensä kerättiin listaksi.  Ruokaa hakiessa tarkastettiin, että nimi löytyy listalta. Aika dorkaa, että työntekijöiden aikaa piti käyttää tällaiseen. 

Oli minullakin ruokia joista en pitänyt, mutta tarkistin listan ennalta, ja jos oli jotain mikä ei maistunut, varasin mukaan vaikka voileivän. En pitänyt esim. puuropäivistä. Minulla ei sinällään ole mitään puuroa vastaan, mutta en halua syödä sitä lounaaksi. Varsinkin jos olen syönyt sitä jo aamupalaksi. 

Vierailija
1115/1118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee unta, mutta ei viitti ja jaksa katsoa.

Vierailija
1116/1118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen naisoletettu mcdonalsissa kaivaa kassista irtonaisen t - pussin kun oli ostanut kuuman veden . Ei mitään turkkilainen perhe jäi seisomaan tarjotin kädessä pöydän viereen  odottaen että saavat siitä meiltä pöydän vaikka pöytiä oli vapaana kuin koko alakerta oli vapaa.  Kuin eräs helluntailainen nainen tunkeutui istumaan pöytään missä muutama syömässä ja pyysi saada haukata palan muilta.  Hävetkää .  

Vierailija
1117/1118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli nälkä kun luin tätä ketjua

Vierailija
1118/1118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen nainen kiersi pummina ravintoloissa niin kun hänelle tarjottiin pizzaa hän irvisteli hyi ja lopulta kelpasi kasviskeitto mitä syödessä hän irvisteli ja ei pitänyt sitäkään hyvänä.  Oksettava tapaus.  Ei edes kiittänyt , iljettävä niljake.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi