Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!
Kommentit (1118)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokainen nirsoilija ja asennevammainen ennakkoluuloija voi olla syömättä mitään omalle ahtaalle yksioikoisuudelleen liian outoa, kunhan siitä hänen pelleilystään ei tarvitse kaikkien muiden kärsiä.
On järkyttävää että kaikki muut joutuvat syömään mautonta ja tylsää junttiruokaa, kun yksi aikuinen pikkuvauva ei osaa syödä kuin ihmiset.
Miksi ihmiset alkavat nöyristelemään näiden pellejen takia?
Syököön nirsoilija vaikka paskaansa, mutta ilman että pilaa toisten ruokanautinnon.
Olisihan se naurettavaa että kukaan ei voisi koskaan poistua kotoaan edes ulos puistoon, koska ennakkoluuloinen perheen jäsen pelkäisi ulkoilmaa.
Olisihan se aika syvältä jos kukaan ei saisi katsoa televisiosta muuta kuin salatutelämät ja emmerdalen, koska muut ohjelmat jotakin yksilöä ahdistaisivat.
Eihän siinäkään olisi mitään järkeä että kaikki jättäisivät käymättä huvipuistossa, koska Einari ei tykkää niistä laitteista.
Normaaliälyiset ihmiset tajuavat mitä on allergia, siitä ei tarvitse täällä jauhaa enää.
Enpä oikein ole varma. Olen joutunut joskus hämmentävästi jopa useita kertoja vänkäämään siitä millaiseen ravintolaan voimme mennä porukalla, koska en itse moniallergisena (anafylaktisen shokin vaara eli hengenvaarallisista allergioista kyse...) valitettavasti vaan voi mennä mihin tahansa.
Ja sitten porukassa on ollut joku (ihan fiksu ja muuten ihan täyspäinen) jonka mielestä allergiat ovat rinnastettavissa siihen että hän ei halua mennä mihinkään ravintolaan, jos sen taustalla on ravintolaketju. Se ravintolan ketjuun kuulumattomuus on sitten ollut yhtä painava kriteeri paikan valitsemiselle kuin se etten minä lähde pahimmassa tapauksessa ambulanssilla sairaalaan. (Juu, ehdotin etten lähde ollenkaan mukaan mutta siihen ei suostuttu.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää en pysty syömään tulista ruokaa suolisto-ongelmien takia. Jalapeno aiheuttaa kauheimmat olot. Kerran eräissä juhlissa oli pizzaa ja varmistin että eihän niissä ole mitään tulisia mausteita. "Ei oo."
Jalapeno oli pistetty ihan pieneksi silpuksi jauhelihan sekaan enkä sitä heti maistanut. Kerkesin kaksi palaa haukata. Sitten pitikin jo mennä vessaan kun mahassa alkoi kiertämään ja heti kotiin seuraavat kolme tuntia ripuloimaan. En minäkään yleensä ruokajuhlissa ala ripulijuttuja kertomaan, niin ehkä se tulee ilmi nirsoutena kun joku kyselee tai ei ota tarjoiluja.
Älkää testailko, kiitos!Kannattaa kokeilla habaneroa tai naga jolokiaa. Jos jalapeno aiheuttaa pahimmat oireet. Chili on terveellistä ja hyvää.
:D ja heti ollaan täälläkin tyrkyttämässä ihan tuntemattomille...
Olin ruokaravintolassa tarjoilijana. Asiakkaiksi tuli nelihenkinen perhe, lapset ala-asteikäisiä.
Perheen äiti tilasi moussakan. Kun toin annokset pöytään, äidin ilme nyrpistyi. Moussakka ei kuulemma näyttänyt täsmälleen samalta, kuin se, mitä hän oli kreikan matkallaan saanut.
Maistamatta palaakaan äiti lähetti annoksen takaisin keittiöön.
En muista, minkä ruoan hän sitten kelpuutti, mutta muistan ajatelleeni, että hyvääpä esimerkkiä näyttää lapsilleen, kun ei voi edes maistaa.
Mainittakoon vielä, että ravintola oli tasokas ja hyvin pidetty.
Minulla on keliakia ja muita autoimmuunisairauksia, olen myös "laktoosivammainen", ravintolassa tilatessa tämä on aina kiusallista koska pakkohan rajoitteet on selvittää (ettei mene kolme päivää potien), useimmiten hoituu asiallisesti. Kerran kuulin tarjoilijan kuittailevan tilauksestani kollegalleen, tarjoilijan tullessa takaisin, totesin miellyttävän rauhallisesti että "tiedäthän, ettei ruokarajoitteeni ole oma valintani, vaan johtuu kroonisesta sairaudesta". Veti aivan punaiseksi, toivottavasti otti opikseen. Asennevammaisuuteen sairaita kohtaan törmää tämän tästä. Asiakkaiden haukkuminen ei myöskään ole kovin ammattimaista asiakaspalvelijalta, 20-vuotta aspaa tehneen ei vain asiakkaan nimiin voin sen todeta.
Tuttavani, yli 65-vuotias mies. Matkustellut ja työnsä vuoksikin joutunut ruokailemaan eri maissa ja pöydissä, on niin nirso ettei syö esim medium pihviä, näin tapahtui seurueessa Hollannissa. Kyllä häpesin, lisäksi naamasta näkee kun ei voi/halua olla ihmisiksi. Pihviä tilatessa olisi voinut sanoa well done, olisi saanut kypsän. Nyt vain nyrpisteli. Lisäksi hän on runsaasti n 50-60 kg ylipainoinen, joten makkara maistunut. Häpesin!
Eräs pizzeria vanhassa kotikaupungissani myi kanakoreja, joka siis käytännössä sisälsi kanansiipiä, mozzarellatikkuja ja dippikastiketta. Kori itsessään on erittäin iso ja tuhti ateria. Kerran jonossa seistessäni kuulin jonkun tilaavan kyseisen korin ilman melonia. Annokseen kuuluu ehkä kaksi tai kolme pientä melonin palaa, muita kasviksia siinä ei juuri ole. Ellei sitten ollut allerginen, mielestäni todella outoa pyytää jättämään pois kasvikset, jotka käytännössä ovat lähinnä koristeena.
Asuin vielä vanhempieni luona, ja kaverini oli kylässä iltaruoan aikaan. Meillä oli burgeripäivä, ja ruoan tehnyt isäni teki burgerin myös kaverilleni. Kaverini sitten ennen kuin oli palaakaan ehtinyt purra heitti suoraan kaikki kasvikset pois burgerista niin että jäljelle jäi vain pihvi ja sämpylä. Minä sitten estin ruokahävikin ja söin hänenkin kasviksensa :D
Kyseisen kaverin ruokavalio on yksipuolisuudellaan muutenkin ihmetyttänyt minua, vaikka en muuten ikinä kiinnitä huomiota muiden syömisiin.
KaikkiaÄrsyttää kirjoitti:
Moni näistä viesteistä voisi olla kirjoitettu minusta :D Olen erittäin nirso ja usein saankin siitä kuulla.
Keitoista kieltäydyn vaan jos pystyy. En voi vaan sietää.
Millään tavalla valmistetut kasvikset/vihannekset/juurekset on ehdoton ei. Ja vain tietyn kaupan/merkin/tilan/lajike pitää olla. Ja sitten vielä se että vähänkin "erikoinen" niin en suostu edes maistamaan. Kurkku, porkkana, tavallinen salaatti, maustekurkku, Golden Delicious omena, lanttu ja pienissä määrin tomaatti (vain reissumies leivän välissä, ohuet viipaleet) sekä kesällä mansikat että herneet on oikeastaan ainoat mitä syön heviosastolat. Caesar salaatti kyllä menee, mutta sen pitää olla rainbowin caesar salaatti.
Kanan pitää olla Atrian tai Kariniemen tulisesti maustetut siivet (Ja vain tietyn muoteiset, sellaiset soikeat.) Tai sitten hunajamarinoitu filee tai suikale. Ennen meni Atrian marinoitu koipi, mutta sekin on nyt "Hyi" listalla.
Jos pitää itse nautaa käyttää, se on jauhelihana ja siitä teen pullia. Naudan fileet ym. menee jos joku muu tekee ja se on pihvinä. Missään muussa ei todellakaan. Lihakastikkeet ym. saa oksentamaan jo hajun takia.
Sikaa en syö kuin makkarassa ja yllätys, siinäkin merkin ym. suhteen nirso. Jos se ei ole perinteinen hiillos 4 makkaran paketissa, ei kiitos.
Kalana menee raindowin tonnikala öljyssä, graavilohi (mummon tekemä), lämminsavustettu lohi ja ahven, sekä lohi myös kylmäsavustettuna.
Näiden lisäksi hirvi ja kalkkuna (Vain Atrian ohuen ohut leike) on ainoita lihoja joita syön silloin tällöin. Mitään muuta lihaa en suostu edes maistamaan.
Maitotuotteita käytän erittäin vähän. Maitoa en juo, ainut juqurtti on banaanijuqurtti.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin :D Lähinnä syyt siihen miksi nirso olen, on se että suutuntuma on monessa ruuassa järkyttävä, ne haisee, saa oikeasti voimaan pahoin (Esim. Ananas saa oksentamaan) tai ovat vain epäillyttäviä.
Kuukauden ruokalistani koostuu noin 6 eri ruuasta joita sitten syön sen koko kuun, kuin myös seuraavan ja sitä seuraavan. Kaikkiaan ruokia joita syön on varmaan 20, mutta vain tiettyjen henkilöiden tekemänä.
Voisitkohan kertoa mitä ne 6 eri ruokaa on?
Kuulostaa äärimmäisen rajoittuneelta, joko toi on vitsi (toivon että on) tai tarvitset kipeästi ravitsemusterapeuttia.
Itsellä tietyt rakenteet/maut ruuassa aiheuttavat oksennuksen.
Onneksi ei tarvitse ventovieraiden tai tuttujenkaan mielipiteistä välittää. Syökää vaikka p@skaa kohteliaisuudesta.
Varmaan minä itse. En voi syödä jugurttia jos siinä on sattumia ja lapsena oli ihan karmeaa ne natkuvat sipulinpalat lihapullissa, en edelleenkään suostu syömään mieheni tekemiä lihapullia/lihamureketta koska ei suostu jättämään sipulia pois. Sanoo sen olevan ihan pientä silppua ja pehmeää, mutta en vaan pysty. Leivän päälle en voi laittaa mitään kinkkuleikettä kun siinä on niitä valkoisia läskikohtia ja samasta syystä en ole koskaan voinut syödä joulukinkkua. Syön muutenkin jouluisin lähinnä riisipuuroa maidolla.
En myöskää pysty hyppäämään mukaan sushivillityksee, koska raaka kala ei uppoa ja lapamadot huolettaa.
Minä kyllä syön etanat, simpukat, kaikki juustot, sisäelimet, kasvikset jne.
Minulla on sen sijaan vaikeuksia tiettyjen makeiden makujen kanssa ja saan makeasta tosi huonon olon. Esimerkiksi joku perus suomalainen mansikka-/vadelmahillo tuntuu olevan täynnä pelkkää sokeria ja yksikin lusikallinen jää pyörimään suuhun. Samoin esimerkiksi joulunaikaan kaikkien mausteiden sekoittaminen esim. makeaan piparkakkuun tekee sen, ettei pysty syömään yhtään. (samat mausteet intialaisessa ruuassa taas ovat ylintä herkkua). Tai joku kostea tuhti suklaakakku on ihan painajainen. Makeasta tuli fyysisesti todella oksettava olo ja koko päivä on pilalla, jos pitää miettiä, joutuuko vessaan oksentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan minä itse. En voi syödä jugurttia jos siinä on sattumia ja lapsena oli ihan karmeaa ne natkuvat sipulinpalat lihapullissa, en edelleenkään suostu syömään mieheni tekemiä lihapullia/lihamureketta koska ei suostu jättämään sipulia pois. Sanoo sen olevan ihan pientä silppua ja pehmeää, mutta en vaan pysty. Leivän päälle en voi laittaa mitään kinkkuleikettä kun siinä on niitä valkoisia läskikohtia ja samasta syystä en ole koskaan voinut syödä joulukinkkua. Syön muutenkin jouluisin lähinnä riisipuuroa maidolla.
En myöskää pysty hyppäämään mukaan sushivillityksee, koska raaka kala ei uppoa ja lapamadot huolettaa.
Aikuistu ja/tai hanki apua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi tuttava, jolla on vaikeuksia syödä ruokaa, jossa eri ruoka-aineet ovat sekaisin.
Liha, kastike, perunat, kaikki omille alueilleen.
Tuoreet vihanneksetkaan eivät oikein kelpaa, etenkään salaatissa.
30+ on ikää, käy töissä, mutta kärsii ylipainosta ja muista mt-ongelmista.
Asberger?
Moni esim. autismikirjolla oleva on todella "nirso" muiden silmin eli aivot on rakennettu vierastamaan esim muutoksia (ruoka laitettu eri tavalla kuin on kotona tottunut), on aistiherkkyyttä (ruuan rakenne voi olla ylitsepääsemätön asia kuten se yksi havaittu vähän niljakkaalta näyttävä sipulinpala tai ruuan rakenne suorastaan sattuu suussa tai toisaalta se tuntuu kuvottavalta jos on liian pehmeää eikä sitä havaitse suussa aistipulmien vuoksi) Jne jne. Autismikirjo ei näy päällepäin ja se on elinikäinen neuropsykiatrinen ominaisuus. Joskus muille nirsoiluna näyttäytyvä käytös onkin tällaista. Ei toki aina mutta en nähnyt että kukaan olisi maininnut niin laitetaan nyt tämä kommentti.
Onhan se mieletöntä se valikoivuus, oma autistipoika ei kertakaikkiaan pysty syömään pitkää paprikasuikaletta joka on päistä käyrä. Rakastaa kuitenkin paprikaa joten pilkon ne päät muille salaattiin ja hän saa suorat palansa. Sipulin raastan ruokiin koska tajusin jossain vaiheessa että stoppia ei teekään maku vaan rakenne. Yhtäkkiä alkoi maistua myös tuliset ruuat kun tajusi että ne tuntuvat suussa ja mauttomat mössöt meinaavat tulla ylös koska on niin paljon aistialiherkkyyttä. Onhan tää tällasta ja yritän laventaa koko ajan ruokavaliota mutta on tämä sellaista yksi askel eteen ja kaksi taakse touhua että ymmärrän myös sen jos joku ei vaan jaksa vaan mennään siihen nugettilinjalle. Kyllä sitä taivastelua on saanut kuulla ihan riittämiin mutta ajattelen vaan että tietäisittepä vaan. Joskus jos jaksan mainitsen aistihommista mutten aina jaksa. Tuskin lapsi aikuisenakaan kaikkiruokainen on mutta söisi nyt kaikista ruoka-aineryhmistä jotain niin se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni ei tykännyt kasvisrasvajäätelöstä. Tarjosin sitä kun hän kävi kylässä ja hän ei huomannut yhtään mitään.
Kaverin lapsi ei tykkää rahkasta missään muodossa. En ole kehdannut sanoa että meillä synttärikakussa on aina kerman rakennetta tukemassa myös rahkaa. Em lapsi on aina syönyt mielellään täytekakkua meillä.
Taisi tuttavasi olla kohtelias. En minäkään pidä kasvirasvajäätelön mausta. Ottaisin toki kyläpaikassa kohteliaasti pienen palasen.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa työskennellessäni ei ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun joku porukka tilasi meiltä ruoat niin, että muille oli noutopöytä ja ruoka-aineallergikoille erikseen tilatut annokset. Ja sitten kävi niin että buffet loppui kesken mutta tilattuja annoksia jäi yli, kun se buffetruoka näyttikin niin hyvältä.
Rehellisesti sanottuna: ne ruoka-allergisten ruoat on joissain ravintoloissa aivan skeidaa. Kun kanapihviin ei saa laittaa jotain maustetta, niin sitä hädin tuskin maustetaan yhtään millään (vaikka yrttejäkin on maailma pullollaan) ja sama juttu salaattien ym kanssa.
Olen allerginen paprikalle, sipulille ja omenalle. Näistä omena on pahin. Muita siedän pieniä annoksia. Joten voisin ihan hyvin juhlissakin syödä tavallista ruokaa, mutta siitä seurauksena on sitten vaan se että naama loistaa tulipunaisena, raavin ranteet rikki, suuta kirveltää jne. Silti nälissäni voin valita tuskan ennemmin kuin mauttoman valkoisen kanafileen.
Tämä nyt ei välttämättä ole 100% nirsoilua, mutta tuttavaperheemme jonka kanssa reissaamme yhdessä pitäytyy vain samoihin valmistajiin ja tuotteisiin vuosi vuoden jälkeen. Aamiaisella he tutkivat tarkkaan meidän leipä, juusto ja makkarapaketit tyyliin voisikohan näihin vaihtaa. Seuraava kysymys on, että mistä nämä ostettu? No, käymme samoissa ruokakaupoissa. Itse olemme makupuolella avoimia, että kaupan hyllystä lähtee mukaan aina uusia vaihtoehtoja.
Kun grillaamme heillä on makkaraa, meillä juustoa, lihaa, kasviksia tms. Muutama vuosi sitten maistoivat meiltä halloumia, nyt heillä on mukana makkaraa ja halloumia. Kyllä tämä tästä:).
KaikkiaÄrsyttää kirjoitti:
ainut juqurtti on banaanijuqurtti.
Tämä on kyllä ärsyttävin ikinä näkemäni tapa kirjoittaa "jogurtti".
JUKVURTTI
Vierailija kirjoitti:
Yksi mun sukulainen ei voi syödä mitään seuraavia:
- kermavaahto
- sipuli
- valkosipuli
- riistaliha
- lampaanliha
- sienet
- mausteet (paitsi suola ja mustapippuri)
- juustot
- äyriäiset
- paprika
- mansikkaKerran olen ollut hänen kanssaan samaan aikaan juhlissa, jossa alkuruokana oli sienikeittoa, pääruokana poronkäristystä ja jälkkärinä mansikkakakku. Ne ilmeet!
Mä en ymmärrä nirsoilua, se on vain junttia ja ärsyttävää. Jos ei jostain pidä, niin sitten vaan jättää ottamatta, mutta monella nirsolla ihmisellä on tapana kauhistella ääneen ja marista sopimattomia ruokia. Täysin naurettavaa, kun kyse ei kuitenkaan ole mistään apinanaivopadasta, vaan ihan tavallisista ruoista.
Tuota nirsoa sukulaista yritin aikani miellyttää tarjoiluilla, mutta hänen ruokarajoitteensa sulkevat pois niin monet tavalliset tarjottavat, että en enää jaksanut. Närkkikööt sitten jotain mikä kelpaa.
Luin listan ja huomasin, että siinä oli 3 minun ruokarajoitettani - sienet(trehaloosi-intoleranssi), paprika ja pippuri, joille olen allerginen. Paprika-allergiaa en itse tajua, en nimittäin ole allerginen tomaatille enkä koivulle ja ne ovat saman ryhmän allergeeneja, itse epäilen, että nirsoilen paprikan suhteen. Mutta voi sitä kutinan määrää, kun erehdyn syömään.
Yksi tuttuni oli hyvin nirso, sanoi aina lähes kaikesta ruuasta hyi yäk, en syö... Ulkomaille matkustaessaan ensi kertaa eläessään ei ollut maistanut mitään paikallisia herkkuja vaan oli käynyt tyyliin mäkkärissä/subwayssa syömässä joka päivä!
Kerran menimme yhdessä ravintolaan ja hän ei halunnut tilata mitään, närppi sitten alkupala leipäkorista sämpylöitä ja nyrpisteli annoksillemme (oltiin isommalla porukalla syömässä.) Sitten kävikin sen jälkeen kaupassa ostamassa ison läjän herkkuja ja karkkeja, joita tyytyväisenä sitten nälkäänsä söi. Ei kyllä enää yhdessä käyty syömässä ja muutenkin välit viilenivät huomattavasti.