Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!

Vierailija
13.08.2016 |

Hauskoja tarinoita nirsoilusta tänne, kiitos :)

Kommentit (1118)

Vierailija
461/1118 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?! Laktoosi-intolerantti ei voi syödä sieniä?? Itsellä sama vaiva ja sienet ovat herkkuani, ei mitään oireita; eihän niissä laktoosia ole!

https://fi.wikipedia.org/wiki/Trehaloosi-intoleranssi

Vierailija
462/1118 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sä et syö suoraan tilalta tulevia kananmunia, koska ne tulevat kanan pyllystä?

Mistä sä ajattelet, että ne kaupassa myytävät kananmunat tulevat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1118 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä tuottavalla on kanoja maatilallaan ja hän tarjosi kananmunia kaverilleen ilmaiseksi. Tämä ei niitä halunnut koska "nehän tulevat kanan pyllystä" ..... ja osti niitä mieluummin kaupasta.

Saanko kysyä, miksi niistä "pyllymunista" kieltäytyminen oli nirsoilua? Itsekin kieltäytyisin, noitahan saa kaupasta turvallisinakin versioina. Nirsoilua olisi olla kokonaan syömättä munia.

:D

Mikä on sen kananmunan TURVALLINEN versio? Se on ihan sama KANANMUNA siellä tilalla ja siellä kaupassa.

Tiesitkö sinä ettei kananmunaa saa pestä tai huuhdella ollenkaan? Koska jos näin tehdään tulee kananmunasta b-luokan muna. Se kelpaa vain enään elintarviketeollisuuden käytöön osana jotain einestä JA heti.

Muna kun pestään niin siitä lähtee pois suojakalvo ja siinä sitten munan sisään pääsee kaikkija epämääräisiä...

Vierailija
464/1118 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki allergiat ovat vain luonteenheikkoutta ja parantuvat kun ne vain unohtaa ja syö kuin normaalit ihmiset. Ei ennen valitettu mistään laktoosista tai gluteiinista vaan syötiin sitä mitä oli.

Ennen ei ollut laktoosi-intoleranssia kun maito otettiin suoraan navetasta. Se on maidon pastörointi meijerillä mikä aiheuttaa laktoosi-intoleranssin. Tämä ei ole sitten mikään huuhaa-juttu. Minulla on sekä ravitsemusalan korkeakoulutus että omakohtaista kokemusta asiasta. Kun olin lapsi, joimme mummolasta haettua ns navettamaitoa. Koko perhe voi hyvin. Mummolasta laitettiin lehmät pois ja siirryimme ostettuun maitoon. Vähän tämän jälkeen alkoi äidilläni ja veljelläni vatsaoireet ja kun asia vihdoin tutkittiin, heillä todettiin molemmilla laktoori-intoleranssi. Minulla ja isälläni ei ole.

Olen haastatellut paljon laktoosi-intolerantikoita sekä opiskeluaikana että myöhemminkin ja ne vanhemman polven ihmiset jotka vielä ovat juoneet navettamaitoa, osaavat yhdistää oireiden alkamisen kauppamaidon aloitukseen. Tiedän myös ainakin kolme perhettä jossa on kokeiltu navettamaitoa laktoosi-intolerantikoille ja kaikki ovat pystyneet juomaan sitä ongelmitta. Nykyään navettamaidon saanti on vain todella hankalaa.

Keliaakikkojakin oli ennen mutta hyvin vähän. He vain kuihtuivat pikkuhiljaa pois ja kuolivat suhteelisen nuorina kun suolisto ei toiminut kunnolla. Sitä en tiedä mistä johtuu että keliaakikkojen määrä on kasvanut viime vuosina aivan hirveästi.

Jos sinulla todellakin on alan koulutus, niin tiedät myös mitä ovat EHEC, yersinia ja listeria.

Vierailija
465/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää en voi sietää kookosta. En edes jos kookoshiutaleita on ripoteltu kakun päälle. Joskus jotkut jankkaavat kuinka "ei se maistu" mutta kun maistuu. Toinen on kahvi, sen maistaa kans heti.

Itsekkään en siedä kookosta, vaikka olen maistanut sitä kakkuna, kuivattuna, juomana niin ei pysty. Verimakkaraakaan en pistä suuhuni. Kerran maistoin ja ei ollu mieleeni. On myös montaa muutakin mitä en pysty/ halua syödä, mutta tarpeen tullen kyllä osaa en suinkaan kaikkia. Nämä nyt on hieman eri asioita kuin nirsoilu.

Itse tunnen henkilön, jolle ei saa laittaa mausteita ruokaan, ei saa olla pippuria, ei suolaa. Pitää olla oikeanlaista pitsaa, jopa tiettynlaista ruisleipää. Kyseistä tyyppiä on tosi hankala saada edes maistamaan yhtikäs mitään. Jos syön tai pistän jotain einestä mistä hän ei tykkää saattaa alkaa kauhea paasaaminen ja valitus. Kyseinen tyyppi on hyvin tarkka monesta muustakin asiasta. Jos ei tehdä juuri etiketin mukaisesti niin alkaa paasaaminen. Hauskinta tässä on se, että kunhan tätä huomioidaan kaikki on hyvin, mutta kun muita huomioidaan eikä häntä niin riemu repeää.

Vierailija
466/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänastiset esimerkit eivät mielestäni ole olleet kovinkaan hauskoja. Jokainen päättää itse, mitä syö ja mitä ei. Monien eri ruokien välttäminen tekee syömisestä esimerkiksi ystävien kanssa niin hankalaa, että tuskin monikaan tekee sitä ihan vaan huvikseen. Taustalla voi allergian tai ruoansulatuselimistön sairauksien olla monimutkaisempiakin syitä. Hyviin tapoihin kuuluu tällaisessa tilanteessa mielestäni, että asiasta ei puolin eikä toisin tehdä numeroa. "Nirsoilija" valitsee siitä, mitä on tarjolla, ja muu seurue ei päivittele asiaa. Aika ankea ruokapöytäkeskustelu siitä yleensä tulee, jos ryhtyy perustelemaan esimerkiksi lääketieteen kautta jonkin ruoka-aineen välttämistä :(

Vierailija
467/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51-vuotias, enkä ole vielä koskaan sushia maistanut, aikomus kyllä on. Syy ei ole nirsoilussa vaan siinä, etten ole vaan saanut mennyksi sushipaikkaan.

Vierailija
468/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaongelmainen kirjoitti:

Tähänastiset esimerkit eivät mielestäni ole olleet kovinkaan hauskoja. Jokainen päättää itse, mitä syö ja mitä ei. Monien eri ruokien välttäminen tekee syömisestä esimerkiksi ystävien kanssa niin hankalaa, että tuskin monikaan tekee sitä ihan vaan huvikseen. Taustalla voi allergian tai ruoansulatuselimistön sairauksien olla monimutkaisempiakin syitä. Hyviin tapoihin kuuluu tällaisessa tilanteessa mielestäni, että asiasta ei puolin eikä toisin tehdä numeroa. "Nirsoilija" valitsee siitä, mitä on tarjolla, ja muu seurue ei päivittele asiaa. Aika ankea ruokapöytäkeskustelu siitä yleensä tulee, jos ryhtyy perustelemaan esimerkiksi lääketieteen kautta jonkin ruoka-aineen välttämistä :(

Kai nirsoilusta jokaisella ihmisellä on hieman eri näkökulma. Itselleni sana nirsoilu tarkoittaa sitä, että jostain pienestä asiasta tehdään iso. Jos et olle allerginen tai muuten tule ruoasta ongelmaa miksi tehdä hirveän iso numero asiasta?

Itseäni ärsyttää syödä ruokapöydässä, missä kokoajan kitistään ja valitetaan kuinka ruoka on huonoa koska on laitettu aineksia tai mausteita mistä tämä yksi ainoa ihminen ei tykkää 5 ihmisestä. Tulee tunne, ettei ruoka saisi maistua millekkään tai siinä saisi olla melkein mitään. Pitää tehdä sille yhdelle ainoalle ihmiselle tyyliin pelkkää makaroonia eikä mitään muuta, jota sitten joko kaikkien on tyydyttävä syömään tai tehdä erillinen " Gurmee" ateria vain häntä varten.

Totta kai jokaisella on aina joku tietty asia, mitä ei vain pysty tai halua syödä, mutta se on hieman eri asia jättää tyyliin kala/ pippuri laittamatta jos vieras ei siitä tykkää, kuin alkaa miettimään erikseen mitä maustetta ei saa laittaa ja mitä saa laittaa pari murusta ruuanjoukkoon ettei ole liian mausteista.

Esim: vieras ei tykkää syödä kanaa, kalaa tai sikaa. Ei saa käyttää "liikaa" suolaa ( vain pari suolamurua vain, ei yhtään enempää eikä vähempää). Pippuria ei yhtään, jauhelihamaustetta ei yhtään/ pikkurillin kynnenpään verran tai muuten koko ruoka menee pilalle jne. Tämä on minusta jo aivan liikaa. 

Vierailija
469/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tainnut ymmärtää tämän ketjun hieman väärin. Kyse ei ole allergioista tai siitä mistä ruoista ihminen pitää tai ei pidä. Kyse on ihmisistä, jotka ovat tehneet syömisestä järjettömän vaikean tapahtuman ihan itse. Ikävintä on se, jos sivulliset joutuvat sietämään/kärsimään tämän nirppailun vuoksi.

Vierailija
470/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen 40-kymppinen nainen sanoi minulle kerran: "En ole vielä koskaan maistanut avokadoa." Petti pokka. :D

Minä maistoin eka kerran luullakseni 46-vuotiaana. On yhäkin paljon juttuja joita en ole maistanut, ehkäpä tässä joskus ehtii ostaa ja ihmetellä mitä niistä tekisi, ainakin jos ovat riittävän halpoja.

Ihmettelen mitä nauramista tuossa olikaan alunperinkään. Olen 47v enkä ole koskaan maistanut avokadoa.

Vierailija
471/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tainnut ymmärtää tämän ketjun hieman väärin. Kyse ei ole allergioista tai siitä mistä ruoista ihminen pitää tai ei pidä. Kyse on ihmisistä, jotka ovat tehneet syömisestä järjettömän vaikean tapahtuman ihan itse. Ikävintä on se, jos sivulliset joutuvat sietämään/kärsimään tämän nirppailun vuoksi.

Mistä sä tiedät, että ihminen on tehnyt syömisestä vaikean ihan itse? On esimerkiksi ihmisiä, joilla on psyykkiseen problematiikkaan liittyen hankalia pelkoja ja välttämiskäyttäytymisiä, joita ei ole ruokaseuralle yhtä helppo selittää kuin jotain mainstream diabetestä tai laktoosi-intoleranssia.

Vierailija
472/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä tiedät, että ihminen on tehnyt syömisestä vaikean ihan itse? On esimerkiksi ihmisiä, joilla on psyykkiseen problematiikkaan liittyen hankalia pelkoja ja välttämiskäyttäytymisiä, joita ei ole ruokaseuralle yhtä helppo selittää kuin jotain mainstream diabetestä tai laktoosi-intoleranssia.

Johan noita esimerkkejä on tullut tässä ketjussa vaikka kuinka paljon. Uskon kyllä, että taustalla on usein mielenterveysongelmia ja syömishäiriöitä. Silloin apu löytyy ammattiauttajalta.

Vierailija
473/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ihmisiä jotka eivät uskalla maistaa mitään uutta. Esimerkiksi eri maiden ruokia ei uskalleta edes kokeilla. Ravintoloista kelpaa vain mäkkäri tai joku sellainen missä saa tilattua pizzaa. Ihme tylsimyksiä!

Mä olen ollut tällainen ekoilla aikuisena tehdyillä matkoilla. Lähinnä söin pastaruokia, joissa oli jauhelihaa. Tosin uskalsin tilata myös fetapalan.

Johtuu siitä, että kotona 80-luvulla äiti oli onneton kokki, ruoka todella yksipuolista ja 'salaattia' oli vain koulussa. Oikeaa salaattia olen syönyt vasta aikuisena ja oli vähän outoa.

Kasviksista olen aina pitänyt ja suht kaikkiruokainen, mutta moniin tavallisiin makuihin olen tutustunut vasta aikuisena.

Juuri nyt suunnittelen tekeväni sinisimpukoista jotain herkkua.

Vierailija
474/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyseinen kirjoittaja, mutta kyllä sen vain ihmisestä huomaa, kun alkaa olemaan sitäluokkaa ettei ole enää mitään järkeä. En minäkään huuda ja kitise isoon ääneen sienistä, jos vaikka vanhempani/sukulaiseni/kaverini tekee sienikeittoa kun ei tiedä etten siitä tykkää. Minä yritän vähintään maistaa, mutta pyrin syömään sen loppuun silti. Myöhemmin voin sanoa, ettei sieni oikein ole minun herkkua, mutta jos se on vähänkään syöntikelpoista niin en kitise. Jos on joku tietty ruoka ja ei oikeasti pysy sisällä niin sanon, etten pysty sitä syömään. Vieraassa otan kyseistä ruokaa sen verran, kun mahdollisesti pystyn syömään tai en ota ollenkaan.

On täsyin eri asia ladella tai pahimmassa tapauksessa kitistä ja valittaa kun joku on  pistänyt pöytään kurkkua,paprikaa, tomaattia taikka  juustoa mistä henkilö ei tykkää,maito tai puuro merkki on aivan vääränlaista eikä sitä voi syödä.  Tehdään numero kun ruokaan on pistetty aivan vääränlaisia mausteita tai aivan liikaa maustetta. Sitten ottaa nokkiinsa kun pyytää tekemään itselleen parempaa ruokaa, valittaa ehkä jopa siitäkin. Kyllä se peruskohtelias ihmisen pitäisi osata olla ja arvostaa toisen tekemää ruokaa. Jättää vaan kylmästi syömättä jos ei sitten kelpaa ja jättää kitisemisen siihen.

Vierailija
475/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä tuottavalla on kanoja maatilallaan ja hän tarjosi kananmunia kaverilleen ilmaiseksi. Tämä ei niitä halunnut koska "nehän tulevat kanan pyllystä" ..... ja osti niitä mieluummin kaupasta.

Saanko kysyä, miksi niistä "pyllymunista" kieltäytyminen oli nirsoilua? Itsekin kieltäytyisin, noitahan saa kaupasta turvallisinakin versioina. Nirsoilua olisi olla kokonaan syömättä munia.

En minäkään ota munaa pyllystä suuhun ellei sitä pestä välillä.

Kananmunat kuorin ennen käyttöä, joten pyllykerros päätyy kompostiin.

Vierailija
476/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan noita esimerkkejä on tullut tässä ketjussa vaikka kuinka paljon. Uskon kyllä, että taustalla on usein mielenterveysongelmia ja syömishäiriöitä. Silloin apu löytyy ammattiauttajalta.

Ei ammattiauttajakaan tuollaisia ongelmia poista ihan vaan nappia painamalla. Eikä täällä havaittu "hahaa, autisti ei suostunut syömään kalaa" -asenne ainakaan auta. Toivottavasti nämä syömisongelmattomat kaikkitietävät osaavat reaalimaailmassa käyttäytyä fiksummin kuin täällä.

Vierailija
477/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nirsoile. En vain syö julkisella paikalla, tai en syö. Yksinkertaisesti. Minulla on ongelma, johon en saa kunnon hoitoa. Sukulaiset tietävät, että syön vain "hiiren aavistuksen" juuri siinä kattauksessa.  Miniannoksia 4 tunnin välein.  Ravintolajuhlissa on ongelmaa, jolloin tilaan pelkän salaatin koko illaksi tms. Ei, ei ole mitään anoreksiaa.  Minä vain olen oikeasti  järkyttävä läski/ inhottava laiska kuntosalilla pumppaamaton lihava . Perheelle laitan hyvää kasvis/kalaruokaa. Minulla on sekä fyysistä että rahallista varaa laihduttaa, kuten minun täytyykin. En enää nauti mistään syömisestä, ja nettituttavani kyllä tsemppaavat.

Vierailija
478/1118 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut lapsena tosi nirso. Kotona syötiin suppeaa valikoimaa perus kotiruokia ja ne meni hyvin. Nyt 40 tienoilla olen tullut yhä rohkeammaksi totuttelemaan erilaisiin ruokiin ja makuihin. Olen tottunut uusiin makuihin esim entiseen inhokkiini raakaan paprikaan. Mutta sitten huomasin että aina paprikaa syötyäni minulle tulee heikko olo ja huimaa (samoin kuin joistakin muistakin ruuista). Niinpä syön paprikaa vain harvoin ja lähinnä jos en kehtaa kieltäytyä siitä. Vaikka mausta nykyään tykkäänkin.

Tavallinen banaani aiheuttaa minulle oksennusreaktion jos yritän syödä paljailtaan. Vielä aikuisenakin. Salaateissa ja vaikka leivänpäällä banaani ok eli ei kyse allergiasta ym vaan ihan vain suuntuntumasta.

Koska minulla on erilaisia syitä nirsoiluihini ja allergioita en jaksa juurikaan hermostua muiden rajoitteista. Kunhan eivät nyt ole ihan mahdottomia. Teen ruuan ilman kookoskermaa kun miehen veli kylässä kun ei siitä tykkää vaikka muuten kaikkiruokainen. Tai toiselle sukulaiselle en tarjoa vohveleita väkisin kun ei niitä halua syödä jne.

Vierailija
479/1118 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä kiinnostaa lukea ihmisten luetteloita mikä kelpaa ja mikä ei.

Voi että kun tuli ikävä sitä ketjua jossa jokainen sai kertoa kuinka juuri heidän perheessään letut paistetaan.

Jokainenhan on erityisen kiinnostunut siitä miten juuri teidän perheessänne letut paistetaan.

Yhtäpaljon kiinnostavat nuo luettelot joissa kerrotte mitä se teidän perheenne jäsen ei voi syödä.

No mutta hyvä lapsi, miksi luet ketjua joka ei kiinnosta!

Ensinnäkään en ole hyvä, toisekseen en ole mikään lapsi.

Sinulla on tuossa sellainen päättelyvirhe että alkoi vähän jo säälittää puolestasi.

Ketju kiinnostaisi jos ihmiset kertoisivat otsikonmukaisista asioista, eivätkä luetteloisi ketään kiinnostamattomia ruoka-aine luetteloita.

Vierailija
480/1118 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsena todella nirso liharuokien suhteen. En vain saanut jauhettua lihapaloja, ja ne jäivät poskeen pyörimään (voi johtua äitini ruoanlaittotaidostakin...). Joulukinkkuakin maistoin ekaa kertaa 15-vuotiaana. Nyt syön paljonkin lihaa, ei edes läski tai rusto haittaa.

Nykyään oikeastaan ainut nirsoilun kohde on homejuustot. En yksinkertaisesti pidä mausta, jo pienikin määrä maistuu kastikkeissa ja täytteissä, ja valitettavasti pilaa ruoan. Varsinkin haju ellottaa. Ärsyttää itseänikin nirsoilla sen suhteen, kun tiedän kuitenkin kyseessä olevan syötävää tavaraa, monet siitä pitävät ja olen yrittänyt siedättääkin itseäni ostamalla usein eri voimakkuusasteilla olevia - mutta ei. Ei siitä tule minulle syötävää, vaikka miten yrittäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme