Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!
Kommentit (1118)
Kaavin pienempänä lihapiirakoista aina ne lihat pois koska se täyte ällötti.. oli varmaa tosi maukasta taikinaa ja ketsuppia :D
Eräs ystäväni väitti (ehkä on sitä mieltä edelleenkin), että on allerginen suolakurkulle eikä voi sitä syödä esim. hampurilaisessa, kurkkusalaatissa tai yleensäkään missään muodossa. Ööh... pystyi silti tavallista kurkkua, muita etikkaisia juttuja sekä kaikkia mausteita syömään ongelmitta. Eli keksi tuon allergian, koska ei vaan tykännyt :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan, kun mä olin kokkina, niin pihvi laitettiin mikroon, jos joku kypsänä tilasi. Ja sai aina sen huonoimman lihapalasen, ihan vittuilakseen vaan, koska on niin juntti asiakas.
Raskaana olevan pakko tilata liha kypsänä ettei saa teidän raa'asta pihvistä tauteja. Olen nähnyt millaisissa "siisteissä" oloissa siellä kokataan. En enää käy ravintoloissa. Äläkä kutsu sitten itseäsi kuin lämmittäjäksi eikä kokiksi, kun kerran vain lämmität ruokaa mikrossa.
Itse söin raskaana pihviä mediumina ihan kuin ennenkin kun se oli kotona leikattu itse isosta palasta. Liha on luonnostaan sisältä steriili ja jos pinta paistetaan, pintapöpöt kyllä kuolee. Aivan eri asia on kala, jossa voi olla loisia kalanlihan sisällä.
Ja tuon mikrohomman mä ymmärsin ainakin niin, että pihvi heitettiin paiston jälkeen hetkeksi mikroon että kypsyy sisältä. Mun mies on ammatiltaan ravintolakokki ja tekee samoin aina kun paistaa kalaa että se on varmasti läpikypsä.
Sirius* kirjoitti:
Uusi deitti vei syömään laadukkaaseen ravintolaan. Olin otettu ja hän sai siitä ison plussan, koska olen kulinaristi. Tilaukset tultiin ottamaan ja hän siinä vaiheessa sanoi tarjoilijalle :' jos annoksessa on sipula, voisiko ne nyppiä pois.' Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä miinus!
Kumpi oli tarinan nirso: Mies joka halusi poistaa sipulin annoksestaan vai sinä joka et huolinut miestä joka ei tykkää sipulista....? ;-)
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä kiinnostaa lukea ihmisten luetteloita mikä kelpaa ja mikä ei.
Voi että kun tuli ikävä sitä ketjua jossa jokainen sai kertoa kuinka juuri heidän perheessään letut paistetaan.
Jokainenhan on erityisen kiinnostunut siitä miten juuri teidän perheessänne letut paistetaan.
Yhtäpaljon kiinnostavat nuo luettelot joissa kerrotte mitä se teidän perheenne jäsen ei voi syödä.
No mutta hyvä lapsi, miksi luet ketjua joka ei kiinnosta!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki allergiat ovat vain luonteenheikkoutta ja parantuvat kun ne vain unohtaa ja syö kuin normaalit ihmiset. Ei ennen valitettu mistään laktoosista tai gluteiinista vaan syötiin sitä mitä oli.
Ennen ei ollut laktoosi-intoleranssia kun maito otettiin suoraan navetasta. Se on maidon pastörointi meijerillä mikä aiheuttaa laktoosi-intoleranssin. Tämä ei ole sitten mikään huuhaa-juttu. Minulla on sekä ravitsemusalan korkeakoulutus että omakohtaista kokemusta asiasta. Kun olin lapsi, joimme mummolasta haettua ns navettamaitoa. Koko perhe voi hyvin. Mummolasta laitettiin lehmät pois ja siirryimme ostettuun maitoon. Vähän tämän jälkeen alkoi äidilläni ja veljelläni vatsaoireet ja kun asia vihdoin tutkittiin, heillä todettiin molemmilla laktoori-intoleranssi. Minulla ja isälläni ei ole.
Olen haastatellut paljon laktoosi-intolerantikoita sekä opiskeluaikana että myöhemminkin ja ne vanhemman polven ihmiset jotka vielä ovat juoneet navettamaitoa, osaavat yhdistää oireiden alkamisen kauppamaidon aloitukseen. Tiedän myös ainakin kolme perhettä jossa on kokeiltu navettamaitoa laktoosi-intolerantikoille ja kaikki ovat pystyneet juomaan sitä ongelmitta. Nykyään navettamaidon saanti on vain todella hankalaa.
Keliaakikkojakin oli ennen mutta hyvin vähän. He vain kuihtuivat pikkuhiljaa pois ja kuolivat suhteelisen nuorina kun suolisto ei toiminut kunnolla. Sitä en tiedä mistä johtuu että keliaakikkojen määrä on kasvanut viime vuosina aivan hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni koira on todella nirso. Kaverini laittaa kulhoon tiettyja nappuloita, valmistaa kana-riisi-porkkana seoksen ja kanaliemen sekaisin. Lämmittää ruoan mikrossa!? Siltikin koira naukkii kanat ja
Jättää nappulat syomättä.
Koira on juuri niin nirso kuin miksi se on opetettu. Äitini ja isäni koira on ollut muutaman kerran minulla pidempään hoidossa. Jo ennen ensimmäistä hoitokeikkaa tiesin koiran nirsoksi mutta hämmästyin todellakin sitä äitini luettelemaa järjettömän pitkää litaniaa kuinka koiran ruoka piti valmistaa ja tarjoilla hänen armolleen (mm hienontaa haarukalla ja sekoittaa joukkoon sitä ja tätä herkkua joilla äiti huijasi sitä syömään ja lämmittää mikrossa).
No laitoin koiralle nenän eteen kylmän hienontamattoman ruoan ilman mitään lisukeherkkuja. Koira haisteli ja lähti pois mielenosoituksellisesti. Otin ruoan pois. Tarjosin seuraavana päivänä uudelleen samalla tavalla, ei kelvannut vieläkään. Kolmantena päivänä se söi jo vähän ja neljäntenä söi kuten koiran kuuluukin. Loppuajan ei ollut mitään ongelmia. Kun äiti ja isä tulivat parin viikon reissusta, kerroin että koira syö sitten nyt niinkuin koiran kuuluu, että älä hemmottele sitä piloille. Äiti oli kovasti ihmeissään mutta kiitollinen. Noh, vajaan vuoden kuluttua he lähtivät taas reissuun ja sama ongelma toistui, äiti oli taas lellinyt sen piloille.
Oma koirani on myös ollut joskus äidillä hoidossa ja kun se tulee sieltä, se on selkeästi nirsompi ja saattaa olla päivän syömättä, mutta se menee ohi tosiaan yhdessä päivässä.
Keliaakkojen määrän uskon olevan yhteydessä valtavasti lisääntyneeseen vehnän syöntiin. Ennenhän se oli vain juhlaruokaa. Asiaa ei ole tutkittu, tai ainakaan tuloksia tullut. Mutta - paljonhan sitä ennen oli sairauksia, joita ei ollut, koska niistä ei tiedetty. Ihmiset vain kuolivat. Samoin jotkut yleiset allergiat, on ihan selkeä selitys miksei niitä ollut: Kukaan ei ollut allerginen sitrushedelmille tai suklaalle aikaan, jolloin niitä ei juurikaan ollut saatavilla. Lisäksi olen täysin varma, että lisäaineet laukaisevat allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää en pysty syömään tulista ruokaa suolisto-ongelmien takia. Jalapeno aiheuttaa kauheimmat olot. Kerran eräissä juhlissa oli pizzaa ja varmistin että eihän niissä ole mitään tulisia mausteita. "Ei oo."
Jalapeno oli pistetty ihan pieneksi silpuksi jauhelihan sekaan enkä sitä heti maistanut. Kerkesin kaksi palaa haukata. Sitten pitikin jo mennä vessaan kun mahassa alkoi kiertämään ja heti kotiin seuraavat kolme tuntia ripuloimaan. En minäkään yleensä ruokajuhlissa ala ripulijuttuja kertomaan, niin ehkä se tulee ilmi nirsoutena kun joku kyselee tai ei ota tarjoiluja.
Älkää testailko, kiitos!Kannattaa kokeilla habaneroa tai naga jolokiaa. Jos jalapeno aiheuttaa pahimmat oireet. Chili on terveellistä ja hyvää.
Kylläpä olet lapsellinen! Itse tykkään myös tulisesta, jalapenot ja habanerot menee ihan hyvin, mutta ei tulisi mieleenikään laittaa niitä mihinkään ruokaan jos talossa (tai tulossa) on vieraita joiden makutottumuksia tai allergioita en tunne.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ihmisiä jotka eivät voi ostaa esim. Pirkka-tuotteita koska ne ovat huonompia kuin brändituotteet. Niin kai sitten mutta useimmiten samaa tavaraa eri paketissa.
Olin nuorena opiskeluaikoina parissakin eri elintarviketehtaassa kesätöissä. Se riippui ihan tilauksesta oliko samaa tavaraa vai ei. Toisessa tehtaassa oli useimmiten niin että vain pakkausmateriaali vaihdettiin esim nakkien ja hampurilaisten yms materiaalien pysyessä samoina. Toisessa taas tehtiin useimmiten eri reseptillä. Mutta molemmissa tehtiin molemmilla tavoin.
En tiedä onko tämä nirsoilua, mutta kerron silti. Minulla on kolme pientä lasta, 4v, eskarilainen ja ekaluokkalainen. Käymme silloin tällöin kylässä mummollani koko perheellä, mutta joskus käyn itsekin tai otan lapsia mukaan. Jos sovitaan mummon kanssa, että tulen piipahtamaan, tulen jokaikinen kerta "väärällä porukalla", aina sitä poissa olevaa kaivataan. Viikonloppuna lupasin käydä palauttamassa lainaamani kirjan ja puhelimessa sanoin, että tulen käymään sunnuntaina kuudelta. Otin nuorimmaisen mukaan kuitenkin ja muut jäivät isän kanssa kotiin. Kolmen lapsen kanssa kyläily on vähän haastavaa ja mummon pienessä osakkeessa tulee äkkiä ahdasta ja meluisaa, jos parikin lasta lähtee mukaan. Ajattelin, että tällä kertaa pääsisin itse helpommalla. Mummo heti puhumaan, että hän kuvitteli koululaistenkin tulevan. Toiset lapset olivat mukana mummolassa ihan vasta, pari viikkoa sitten.
Miksi minä en riitä vieraaksi?
Vierailija kirjoitti:
Sirius* kirjoitti:
Uusi deitti vei syömään laadukkaaseen ravintolaan. Olin otettu ja hän sai siitä ison plussan, koska olen kulinaristi. Tilaukset tultiin ottamaan ja hän siinä vaiheessa sanoi tarjoilijalle :' jos annoksessa on sipula, voisiko ne nyppiä pois.' Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä miinus!
Kumpi oli tarinan nirso: Mies joka halusi poistaa sipulin annoksestaan vai sinä joka et huolinut miestä joka ei tykkää sipulista....? ;-)
Tarina ei kertonut sitä, huolinko hänet vai en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki allergiat ovat vain luonteenheikkoutta ja parantuvat kun ne vain unohtaa ja syö kuin normaalit ihmiset. Ei ennen valitettu mistään laktoosista tai gluteiinista vaan syötiin sitä mitä oli.
Ennen ei ollut laktoosi-intoleranssia kun maito otettiin suoraan navetasta. Se on maidon pastörointi meijerillä mikä aiheuttaa laktoosi-intoleranssin. Tämä ei ole sitten mikään huuhaa-juttu. Minulla on sekä ravitsemusalan korkeakoulutus että omakohtaista kokemusta asiasta. Kun olin lapsi, joimme mummolasta haettua ns navettamaitoa. Koko perhe voi hyvin. Mummolasta laitettiin lehmät pois ja siirryimme ostettuun maitoon. Vähän tämän jälkeen alkoi äidilläni ja veljelläni vatsaoireet ja kun asia vihdoin tutkittiin, heillä todettiin molemmilla laktoori-intoleranssi. Minulla ja isälläni ei ole.
Olen haastatellut paljon laktoosi-intolerantikoita sekä opiskeluaikana että myöhemminkin ja ne vanhemman polven ihmiset jotka vielä ovat juoneet navettamaitoa, osaavat yhdistää oireiden alkamisen kauppamaidon aloitukseen. Tiedän myös ainakin kolme perhettä jossa on kokeiltu navettamaitoa laktoosi-intolerantikoille ja kaikki ovat pystyneet juomaan sitä ongelmitta. Nykyään navettamaidon saanti on vain todella hankalaa.
Keliaakikkojakin oli ennen mutta hyvin vähän. He vain kuihtuivat pikkuhiljaa pois ja kuolivat suhteelisen nuorina kun suolisto ei toiminut kunnolla. Sitä en tiedä mistä johtuu että keliaakikkojen määrä on kasvanut viime vuosina aivan hirveästi.
Kumma juttu kun mulla on laktoosi-intoleranssi vaikka olen maatalon lapsi. Meillä juotiin siis aina tankkimaitoa kotona. Koko lapsuuteni. Ja silti mulla on laktoosivamma. Ei kestä maha tankkimaitoa. Ei vaikka mitä tekisi. Eikä kestä maha lidlin saksalaisia jugurtteja vaikka monet väittääkin että ne sopii laktoosivammaiselle kun ne on käsitelty meijereissä eri tavalla kuin Suomessa tehdään. Ei, vatsa menee niistäkin sekaisin, ihan kuten suomalaisista.
Eikä se pastörointi vaikuta maitosokeriin millään tavalla. Eikä siihen tuottaako ihmisen elimistö laktaasientsyymiä vai ei. Tietäisit tämän kyllä jos oikeasti olisit opiskellut ravitsemusalaa. Jos entsyymiä ei ole niin maitosokeri ei pilkkoonnu. Lisäksi kannattaa muistaa, että laktoosi-intoleranssi on ihmisen normaalitila. Ei se ole mikään sairaus. Se, että elimistö tuottaa laktoosienstyymiä vielä aikuisena on geenimutaation tulos. Meillä tätä geenimutaatiota on paljon, mikä johtunee siitä että täällä pohjoisessa on käytetty maitoa enemmän kuin muualla. Aasiassa laktoosi-intoleranssia on paljon, käsitelläänkö sielläkin siis maito jotenkin väärin?
Ne laktoosi-intolerantikot jotka ei saa oireita tankkimaidosta ei ole mitään oikeita laktoosi-intolerantikoita. Todennäköisesti he ovat vaan luulosairaita tai muodin perässä juoksevia. Nythän on muotia syyttää maitoa ja varsinkin pastörointia ihan kaikista vatsavaivoista. Esitetään ammattilaista vaikka edes perustiedot ei ole kunnossa, ihan kuten sinä.
Ja kyllä niitä laktoosi-intolerantikoita oli ennenkin, sitä ei vaan tiedetty ja joko juotiin sitä maitoa (tosin ennenhän juotiin maitoa paljon vähemmän kuin nykyään) tai sitten ei vaan yksinkertaisesti juotu maitoa koska se aiheutti oireita. Nimeä näille vaivoille ei tiedetty, joten historiakirjoihin ei ole niistä jäänyt paljoa tietoakaan.
Sirius* kirjoitti:
Lihasnestettä. Ei sama, kuin veri. Ja ilman lihasnestettä liha on kuivaa, kuin kengänpohja.
Tilaan pihvini aina kypsänä, pidän siitä niin. Tässä viimeksi ravintolassa tarjoilija tilausta tehdessä sanoi, että hän ei suosittele kypsän pihvin tilaamista, koska se on kuin kengänpohjaa. Totesin, että se on sitten kokissa vika.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan, kun mä olin kokkina, niin pihvi laitettiin mikroon, jos joku kypsänä tilasi. Ja sai aina sen huonoimman lihapalasen, ihan vittuilakseen vaan, koska on niin juntti asiakas.
Ja minä olen lääkäri, ja aina kun joku vaatimalla vaatii turhanpäiten antibioottikuuria niin pistän peruspenisilliiniä, saa ainakin mahansa kuralle.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni väitti (ehkä on sitä mieltä edelleenkin), että on allerginen suolakurkulle eikä voi sitä syödä esim. hampurilaisessa, kurkkusalaatissa tai yleensäkään missään muodossa. Ööh... pystyi silti tavallista kurkkua, muita etikkaisia juttuja sekä kaikkia mausteita syömään ongelmitta. Eli keksi tuon allergian, koska ei vaan tykännyt :D
Etikalle voi olla allerginen. Sitä käytetään toisinaan gynekologisessa tutkimuksessa. Eräs potilas sai anafylaktisen reaktion, kun etikalla penslattiin kohdunnapukkaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu kun mulla on laktoosi-intoleranssi vaikka olen maatalon lapsi. Meillä juotiin siis aina tankkimaitoa kotona. Koko lapsuuteni. Ja silti mulla on laktoosivamma. Ei kestä maha tankkimaitoa. Ei vaikka mitä tekisi. Eikä kestä maha lidlin saksalaisia jugurtteja vaikka monet väittääkin että ne sopii laktoosivammaiselle kun ne on käsitelty meijereissä eri tavalla kuin Suomessa tehdään. Ei, vatsa menee niistäkin sekaisin, ihan kuten suomalaisista.
Eikä se pastörointi vaikuta maitosokeriin millään tavalla. Eikä siihen tuottaako ihmisen elimistö laktaasientsyymiä vai ei. Tietäisit tämän kyllä jos oikeasti olisit opiskellut ravitsemusalaa. Jos entsyymiä ei ole niin maitosokeri ei pilkkoonnu. Lisäksi kannattaa muistaa, että laktoosi-intoleranssi on ihmisen normaalitila. Ei se ole mikään sairaus. Se, että elimistö tuottaa laktoosienstyymiä vielä aikuisena on geenimutaation tulos. Meillä tätä geenimutaatiota on paljon, mikä johtunee siitä että täällä pohjoisessa on käytetty maitoa enemmän kuin muualla. Aasiassa laktoosi-intoleranssia on paljon, käsitelläänkö sielläkin siis maito jotenkin väärin?
Ne laktoosi-intolerantikot jotka ei saa oireita tankkimaidosta ei ole mitään oikeita laktoosi-intolerantikoita. Todennäköisesti he ovat vaan luulosairaita tai muodin perässä juoksevia. Nythän on muotia syyttää maitoa ja varsinkin pastörointia ihan kaikista vatsavaivoista. Esitetään ammattilaista vaikka edes perustiedot ei ole kunnossa, ihan kuten sinä.
Ja kyllä niitä laktoosi-intolerantikoita oli ennenkin, sitä ei vaan tiedetty ja joko juotiin sitä maitoa (tosin ennenhän juotiin maitoa paljon vähemmän kuin nykyään) tai sitten ei vaan yksinkertaisesti juotu maitoa koska se aiheutti oireita. Nimeä näille vaivoille ei tiedetty, joten historiakirjoihin ei ole niistä jäänyt paljoa tietoakaan.
Minulla ja siskollani on molemmilla LÄÄKÄRISSÄ todettu laktoosi-intoleranssi. Ihan siis TESTATTU eikä vaan lääkärin arvio. Minulla on jopa erittäin paha. Emme voi kumpikaan juoda normaaleja maitoja. Navetasta haettu maito ja homogenoimaton luomumaito kaupasta käy kummallekin. Joo-o luulosairaitahan me ollaan ja juostaan muodin perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran olet oikeassa, että kirjoitin vahingossa pastörointi kun piti kirjoittaa homogenointi. Olin sen verran väsy eilen tuota kirjoittaessa ettei ajatus oikein juossut.
Muutoin seison sanojeni takana. Tiedän kyllä tasan tarkkaan mistä laktoosi-intoleranssi johtuu mutta kerro sinä minulle miksi hyvin monet laktoosi-intolerantikot voivat juoda navettamaitoa?
Oletko varma että sinulla on oikea diagnoosi?
Kummilapsi kieltäytyi syömästän tortillaa, sanoi ettei tykkää. Täytteinä oli jauheliha, kurkku, maissi, salaatti, raejuusto ja tomaatti. Sit kun tein ihan samoista aineista (miinus se jauheliha) annoksen, missä mikään ei koskenut toiseen, ja annoin leipää kaveriksi söi ihan tyytyväisenä.
En lapsena kestänyt syödä kypsennettyjä vihanneksia (varsinkaan kaalia). Ja näitähän on melkein kaikissa ruuissa joten tietenkin olin "nirso". Erään luokkani opettaja oli joskus ala-asteella tietoinen tästä ja tuli aina kyttäämään etten jätä ruokaa. Kerran sitten itku kurkussa kyökein jotain kaalimuhennosta aikani kunnes lopulta oksensin toisen oppilaan päälle. Ratkiriemukasta.