Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!
Kommentit (1118)
Minulla on sipulin kanssa se että minulle tulee tosi huono olo siitä. Tämä ärsyttää itseäkin kun tykkään sipulista. Mutta pakko nyppiä sipuli pois ruuasta jos en halua kärsiä kamalista vatsakivuista.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä tuottavalla on kanoja maatilallaan ja hän tarjosi kananmunia kaverilleen ilmaiseksi. Tämä ei niitä halunnut koska "nehän tulevat kanan pyllystä" ..... ja osti niitä mieluummin kaupasta.
Saanko kysyä, miksi niistä "pyllymunista" kieltäytyminen oli nirsoilua? Itsekin kieltäytyisin, noitahan saa kaupasta turvallisinakin versioina. Nirsoilua olisi olla kokonaan syömättä munia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo ei suostu syömään muuta kuin perunaa ja punaista lihaa. Hyvällä tuurilla vähän vihreää salaattia ja tomaattia.
Noh, toisaalta ymmärrän että vanhemmat ihmiset voi olla vähän kaavoihin kangistuneita mutta huvittaa ne tekosyyt mitä keksitään kun ei haluta edes maistaa. Esim ei halunnut maistaa perus jauheliha-salaatti- kurkku-paprika-papu täytteisiä tortilloja koska "En minä nuista ketsuppijutuista tykkää" ja sitten vaan mutisi yksinään kun vakuutettiin ettei siinä ole ketsuppia ollenkaan.
Miksei voi laittaa kunnon lämpimiä täytteitä tortillaan? Kurkkua? Wtf.
Outo suomalainen tapa tuo, että kurkkua laitetaan tortillan täytteeksi. Tai ylipäänsä kylmiä täytteitä. En tiedä, mistä tämä on saanut alkunsa. Ehkä silloin, kun tortillat olivat Suomessa ihan uusi juttu, ja perheissä uskallettiin kokeilla niitä "tutuilla ja turvallisilla" täytteillä. Mutta hassua kyllä, että on niin yleistä. Suomitortilla on kyllä ihan vitsi, mutta ei se multa ole toisaalta pois jos ihmiset eivät osaa tehdä hyviä tortilloja.
Käytiin kavereiden kesken subwayssä ja laitettiin kaikkea mahollista leipienpäälle. Yksi ystävistä ei kuitenkaan tilannut mitään ja kun saatiin nämä matkaan alkoi valitus kuinka hän ei tykkää tietyistä ainesosista, mitä leiväpäämme laitettiin. Kun mentiin tämän kaverin tykö syömään leipiä, vältteli kaveri kyseistä talon osaa, koska se haisi pahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo ei suostu syömään muuta kuin perunaa ja punaista lihaa. Hyvällä tuurilla vähän vihreää salaattia ja tomaattia.
Noh, toisaalta ymmärrän että vanhemmat ihmiset voi olla vähän kaavoihin kangistuneita mutta huvittaa ne tekosyyt mitä keksitään kun ei haluta edes maistaa. Esim ei halunnut maistaa perus jauheliha-salaatti- kurkku-paprika-papu täytteisiä tortilloja koska "En minä nuista ketsuppijutuista tykkää" ja sitten vaan mutisi yksinään kun vakuutettiin ettei siinä ole ketsuppia ollenkaan.
Outo suomalainen tapa tuo, että kurkkua laitetaan tortillan täytteeksi. Tai ylipäänsä kylmiä täytteitä. En tiedä, mistä tämä on saanut alkunsa. Ehkä silloin, kun tortillat olivat Suomessa ihan uusi juttu, ja perheissä uskallettiin kokeilla niitä "tutuilla ja turvallisilla" täytteillä. Mutta hassua kyllä, että on niin yleistä. Suomitortilla on kyllä ihan vitsi, mutta ei se multa ole toisaalta pois jos ihmiset eivät osaa tehdä hyviä tortilloja.
Häh? En ole ikinä nähnyt mitään kurkkuja ja raejuustoja tortilloissa, joten tuskin on yleistä. Kuulostaa hirveältä, pitäähän tortilloissa olla kunnon täytteet eikä mitään kylmiä kurkkuja. Ne mitään voileipiä ole!
Vierailija kirjoitti:
Kummilapsi kieltäytyi syömästän tortillaa, sanoi ettei tykkää. Täytteinä oli jauheliha, kurkku, maissi, salaatti, raejuusto ja tomaatti. Sit kun tein ihan samoista aineista (miinus se jauheliha) annoksen, missä mikään ei koskenut toiseen, ja annoin leipää kaveriksi söi ihan tyytyväisenä.
Salaattia, kurkkua, raejuustoa ja mitä vielä... eikö tässä maassa osata täyttää tortilloja oikeilla, lämpimillä täytteillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latinokansa ja jenkit olisivat varmaan huvittuneita suomalaisista tortilloista, kyllä :D oi että, alkoi tehdä mieli veljen tekemiä ihania burritoja. Lämmin (!) papu-liha-tomaatti-juustotäyte guacamolella ja salsalla. Kurkut ja raejuustot sun muut kylmät setit ei todellakaan kuulu tortillan täytteeksi.
Hoitopaikassa perheen äiti teki kolme eri lounasta joka päivä: hoitolapselle ja itselleen normaalia kotiruokaa, vanhimmalle lapselleen vegaaniruokaa ja nuorempi suostui syömään ainoastaa spagettia paljaalta ja kuorittua sekä viipaloitua kurkkua, ainoana mausteena kelpasi aromisuola sekä spagetille että kurkulle.
Toinen tapaus on sukulaistäti. Häissämme oli pöytiin tarjoilu ja alkuruuassa oli kalaa. Pari vieraista oli kala- allergisia joten luonnollisesti heille tarjottiin muuta. Sitten oli tämä täti joka ei pitänyt kalasta. Epäilimme ettei hän myöskään pitäisi kala-allergikoille tarjottavasta lihavaihtoehdosta, joten yritimme hänelle keksiä mahdollisimman neutraalin alkuruuan ja päädyimme tomaatti-mozarella salaattiin. Lopputuloksena näimme miten hän vain sorkki ruokaa ja sanoi "jag kan inte äta det här". Pieleen siis kuitenkin meni😀
Ystäväni ei voinut syödä ruokaa, kun siinä oli vääränlaista suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki allergiat ovat vain luonteenheikkoutta ja parantuvat kun ne vain unohtaa ja syö kuin normaalit ihmiset. Ei ennen valitettu mistään laktoosista tai gluteiinista vaan syötiin sitä mitä oli.
Ennen ei ollut laktoosi-intoleranssia kun maito otettiin suoraan navetasta. Se on maidon pastörointi meijerillä mikä aiheuttaa laktoosi-intoleranssin. Tämä ei ole sitten mikään huuhaa-juttu. Minulla on sekä ravitsemusalan korkeakoulutus että omakohtaista kokemusta asiasta. Kun olin lapsi, joimme mummolasta haettua ns navettamaitoa. Koko perhe voi hyvin. Mummolasta laitettiin lehmät pois ja siirryimme ostettuun maitoon. Vähän tämän jälkeen alkoi äidilläni ja veljelläni vatsaoireet ja kun asia vihdoin tutkittiin, heillä todettiin molemmilla laktoori-intoleranssi. Minulla ja isälläni ei ole.
Olen haastatellut paljon laktoosi-intolerantikoita sekä opiskeluaikana että myöhemminkin ja ne vanhemman polven ihmiset jotka vielä ovat juoneet navettamaitoa, osaavat yhdistää oireiden alkamisen kauppamaidon aloitukseen. Tiedän myös ainakin kolme perhettä jossa on kokeiltu navettamaitoa laktoosi-intolerantikoille ja kaikki ovat pystyneet juomaan sitä ongelmitta. Nykyään navettamaidon saanti on vain todella hankalaa.
Keliaakikkojakin oli ennen mutta hyvin vähän. He vain kuihtuivat pikkuhiljaa pois ja kuolivat suhteelisen nuorina kun suolisto ei toiminut kunnolla. Sitä en tiedä mistä johtuu että keliaakikkojen määrä on kasvanut viime vuosina aivan hirveästi.
Kumma juttu kun mulla on laktoosi-intoleranssi vaikka olen maatalon lapsi. Meillä juotiin siis aina tankkimaitoa kotona. Koko lapsuuteni. Ja silti mulla on laktoosivamma. Ei kestä maha tankkimaitoa. Ei vaikka mitä tekisi. Eikä kestä maha lidlin saksalaisia jugurtteja vaikka monet väittääkin että ne sopii laktoosivammaiselle kun ne on käsitelty meijereissä eri tavalla kuin Suomessa tehdään. Ei, vatsa menee niistäkin sekaisin, ihan kuten suomalaisista.
Eikä se pastörointi vaikuta maitosokeriin millään tavalla. Eikä siihen tuottaako ihmisen elimistö laktaasientsyymiä vai ei. Tietäisit tämän kyllä jos oikeasti olisit opiskellut ravitsemusalaa. Jos entsyymiä ei ole niin maitosokeri ei pilkkoonnu. Lisäksi kannattaa muistaa, että laktoosi-intoleranssi on ihmisen normaalitila. Ei se ole mikään sairaus. Se, että elimistö tuottaa laktoosienstyymiä vielä aikuisena on geenimutaation tulos. Meillä tätä geenimutaatiota on paljon, mikä johtunee siitä että täällä pohjoisessa on käytetty maitoa enemmän kuin muualla. Aasiassa laktoosi-intoleranssia on paljon, käsitelläänkö sielläkin siis maito jotenkin väärin?
Ne laktoosi-intolerantikot jotka ei saa oireita tankkimaidosta ei ole mitään oikeita laktoosi-intolerantikoita. Todennäköisesti he ovat vaan luulosairaita tai muodin perässä juoksevia. Nythän on muotia syyttää maitoa ja varsinkin pastörointia ihan kaikista vatsavaivoista. Esitetään ammattilaista vaikka edes perustiedot ei ole kunnossa, ihan kuten sinä.
Ja kyllä niitä laktoosi-intolerantikoita oli ennenkin, sitä ei vaan tiedetty ja joko juotiin sitä maitoa (tosin ennenhän juotiin maitoa paljon vähemmän kuin nykyään) tai sitten ei vaan yksinkertaisesti juotu maitoa koska se aiheutti oireita. Nimeä näille vaivoille ei tiedetty, joten historiakirjoihin ei ole niistä jäänyt paljoa tietoakaan.
Sen verran olet oikeassa, että kirjoitin vahingossa pastörointi kun piti kirjoittaa homogenointi. Olin sen verran väsy eilen tuota kirjoittaessa ettei ajatus oikein juossut.
Muutoin seison sanojeni takana. Tiedän kyllä tasan tarkkaan mistä laktoosi-intoleranssi johtuu mutta kerro sinä minulle miksi hyvin monet laktoosi-intolerantikot voivat juoda navettamaitoa?
Oletko varma että sinulla on oikea diagnoosi?
Kertokoon edellinen myös, miksi ystäväni jolla on erittäin vaikea laktoosi-intoleranssi voi syödä italialaista jäätelöä. Tätä olemme yhdessä ihmetelleet kovasti.
Minulla on tähän selitys. Laktoosi-intoleranssin vakavuuteen vaikuttaa peräti 3 geeniä. Virheellinen geeni/mutaatio kaikissa, ja pystyy käyttämään KAIKKIA maitotuotteita (ellei ole maitoallergiaa). Kolme normaalia geeniä, vatsa ei kestä YHTÄÄN laktoosia (paitsi laktaasin avulla). 1-2 virheellistä, ja vatsa kestää eri määriä, ja vähän erilaisia maitotuotteita. Jotkut ei kestä edes vähälaktoosisia tuotteita, jotkut kestävät vähän normaalilaktoosisia. Homogenoinnin vaikutuksesta haluaisin nähdä tutkimustuloksia, joten jos sen vaikutuksesta väittänyt voisi linkittää tiedejulkaisun artikkelin tai tutkimuksen aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä tuottavalla on kanoja maatilallaan ja hän tarjosi kananmunia kaverilleen ilmaiseksi. Tämä ei niitä halunnut koska "nehän tulevat kanan pyllystä" ..... ja osti niitä mieluummin kaupasta.
Saanko kysyä, miksi niistä "pyllymunista" kieltäytyminen oli nirsoilua? Itsekin kieltäytyisin, noitahan saa kaupasta turvallisinakin versioina. Nirsoilua olisi olla kokonaan syömättä munia.
Mistähän luulet niiden kaupan munien tulevan? Ilmaantuvan tyhjästä? 3D-tulostimelta?
Meillä kylässä ollut lievästi kehitysvammainen ja autistinen vieras ei suostunut syömään tarjottua kalaa, koska epäili sen olleen jo niin pitkään kuollut, että se oli jo taatusti mätänemässä, koska "Alkaahan eläin mätänemään heti kun se kuolee" sanoi hän. Ei auttanut, vaikka se oli muiden mielestä hyvää eikä todellakaan haissut tai näyttänyt lainkaan mädäntyneelle eikä meillä todellakaan tarjota pilaantunutta ruokaa vieraille.
Olimme kahden kaverini kanssa syömässä eräässä meksikolaisessa ravintolassa. Tää yks sankari tilasi tortillan, mihin ei saanut laittaa mitään muuta kuin jauhelihaa! :D
Noh, ei siinä vielä mitään. Jauheliha taisi olla liian maustettua, joten sekään ei sitten kelvannut :D Loppujen lopuksi söi sitten vain pelkät kuoret ja minä ja toinen kaverini vedettiin haarukalla ne jauhelihat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki allergiat ovat vain luonteenheikkoutta ja parantuvat kun ne vain unohtaa ja syö kuin normaalit ihmiset. Ei ennen valitettu mistään laktoosista tai gluteiinista vaan syötiin sitä mitä oli.
Ennen ei ollut laktoosi-intoleranssia kun maito otettiin suoraan navetasta. Se on maidon pastörointi meijerillä mikä aiheuttaa laktoosi-intoleranssin. Tämä ei ole sitten mikään huuhaa-juttu. Minulla on sekä ravitsemusalan korkeakoulutus että omakohtaista kokemusta asiasta. Kun olin lapsi, joimme mummolasta haettua ns navettamaitoa. Koko perhe voi hyvin. Mummolasta laitettiin lehmät pois ja siirryimme ostettuun maitoon. Vähän tämän jälkeen alkoi äidilläni ja veljelläni vatsaoireet ja kun asia vihdoin tutkittiin, heillä todettiin molemmilla laktoori-intoleranssi. Minulla ja isälläni ei ole.
Olen haastatellut paljon laktoosi-intolerantikoita sekä opiskeluaikana että myöhemminkin ja ne vanhemman polven ihmiset jotka vielä ovat juoneet navettamaitoa, osaavat yhdistää oireiden alkamisen kauppamaidon aloitukseen. Tiedän myös ainakin kolme perhettä jossa on kokeiltu navettamaitoa laktoosi-intolerantikoille ja kaikki ovat pystyneet juomaan sitä ongelmitta. Nykyään navettamaidon saanti on vain todella hankalaa.
Keliaakikkojakin oli ennen mutta hyvin vähän. He vain kuihtuivat pikkuhiljaa pois ja kuolivat suhteelisen nuorina kun suolisto ei toiminut kunnolla. Sitä en tiedä mistä johtuu että keliaakikkojen määrä on kasvanut viime vuosina aivan hirveästi.
Kumma juttu kun mulla on laktoosi-intoleranssi vaikka olen maatalon lapsi. Meillä juotiin siis aina tankkimaitoa kotona. Koko lapsuuteni. Ja silti mulla on laktoosivamma. Ei kestä maha tankkimaitoa. Ei vaikka mitä tekisi. Eikä kestä maha lidlin saksalaisia jugurtteja vaikka monet väittääkin että ne sopii laktoosivammaiselle kun ne on käsitelty meijereissä eri tavalla kuin Suomessa tehdään. Ei, vatsa menee niistäkin sekaisin, ihan kuten suomalaisista.
Eikä se pastörointi vaikuta maitosokeriin millään tavalla. Eikä siihen tuottaako ihmisen elimistö laktaasientsyymiä vai ei. Tietäisit tämän kyllä jos oikeasti olisit opiskellut ravitsemusalaa. Jos entsyymiä ei ole niin maitosokeri ei pilkkoonnu. Lisäksi kannattaa muistaa, että laktoosi-intoleranssi on ihmisen normaalitila. Ei se ole mikään sairaus. Se, että elimistö tuottaa laktoosienstyymiä vielä aikuisena on geenimutaation tulos. Meillä tätä geenimutaatiota on paljon, mikä johtunee siitä että täällä pohjoisessa on käytetty maitoa enemmän kuin muualla. Aasiassa laktoosi-intoleranssia on paljon, käsitelläänkö sielläkin siis maito jotenkin väärin?
Ne laktoosi-intolerantikot jotka ei saa oireita tankkimaidosta ei ole mitään oikeita laktoosi-intolerantikoita. Todennäköisesti he ovat vaan luulosairaita tai muodin perässä juoksevia. Nythän on muotia syyttää maitoa ja varsinkin pastörointia ihan kaikista vatsavaivoista. Esitetään ammattilaista vaikka edes perustiedot ei ole kunnossa, ihan kuten sinä.
Ja kyllä niitä laktoosi-intolerantikoita oli ennenkin, sitä ei vaan tiedetty ja joko juotiin sitä maitoa (tosin ennenhän juotiin maitoa paljon vähemmän kuin nykyään) tai sitten ei vaan yksinkertaisesti juotu maitoa koska se aiheutti oireita. Nimeä näille vaivoille ei tiedetty, joten historiakirjoihin ei ole niistä jäänyt paljoa tietoakaan.
Sen verran olet oikeassa, että kirjoitin vahingossa pastörointi kun piti kirjoittaa homogenointi. Olin sen verran väsy eilen tuota kirjoittaessa ettei ajatus oikein juossut.
Muutoin seison sanojeni takana. Tiedän kyllä tasan tarkkaan mistä laktoosi-intoleranssi johtuu mutta kerro sinä minulle miksi hyvin monet laktoosi-intolerantikot voivat juoda navettamaitoa?
Oletko varma että sinulla on oikea diagnoosi?
Kertokoon edellinen myös, miksi ystäväni jolla on erittäin vaikea laktoosi-intoleranssi voi syödä italialaista jäätelöä. Tätä olemme yhdessä ihmetelleet kovasti.
Minulla on tähän selitys. Laktoosi-intoleranssin vakavuuteen vaikuttaa peräti 3 geeniä. Virheellinen geeni/mutaatio kaikissa, ja pystyy käyttämään KAIKKIA maitotuotteita (ellei ole maitoallergiaa). Kolme normaalia geeniä, vatsa ei kestä YHTÄÄN laktoosia (paitsi laktaasin avulla). 1-2 virheellistä, ja vatsa kestää eri määriä, ja vähän erilaisia maitotuotteita. Jotkut ei kestä edes vähälaktoosisia tuotteita, jotkut kestävät vähän normaalilaktoosisia. Homogenoinnin vaikutuksesta haluaisin nähdä tutkimustuloksia, joten jos sen vaikutuksesta väittänyt voisi linkittää tiedejulkaisun artikkelin tai tutkimuksen aiheesta?
Etelä-Euroopassa suositaan iskukuummennettua maidon prosessointia, tämä pilkoo maidon laktoosia ja tuotteesta tulee vähälaktoosista. Käytännössä tämä vastaa Suomessa HYLA/UHT maidon prosessointitapaa. Pastörisointi ei pilko laktoosia. Mieheni pystyy yleensä onglemitta syömään maitotuotteita muualla Euroopassa, minä en pysty.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu kertoi, että oli tilannut lohkoperunoita ja ne olivat KUORIMATTOMIA! Ei kyllä kuulemma siihen paikkaan enää ikinä mene syömään. Perunat kuorineen... pah... :)
Ja sellainen arkipaha oli kaveri, jonka kanssa tehtiin lihapullia ja kaveri kielsi laittamasta sipulia koska hänen lapsensa eivät söisi lihapullia joissa on sipulia. Oikeasti. (Ihanat lapset ja kiva kaveri, mutta nirsoilun puolesta jotain on selvästi mennyt pieleen)
Oma pahin kokemukseni oli graavilohi. Olin huippuköyhä opiskelija, mummi pakkasi minulle yli jääneet graavilohivoileivät mukaan. Laitoin kotona lohen mikroon koska en kertakaikkiaan pysty nielemään raakaa kalaa. Se herätti, että vaikka olin todella köyhä ja nälkäinen, nirsosin silti yleisesti herkkuna pidettyä asiaa pahasti ja "pystyin" syömään sen vasta tuhottuani rakenteen ja maun täysin mikrossa.
Et näköjään lukenut aloitusta. Tähän kerätään esimerkkejä nirsoilusta. Mitä nirsoilua on siinä, ettei syö sipulia, jos kerran ei pidä siitä? Tai lapset eivät pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että laktovammaisilla
Laktovammainen on normaali, ei aikuisen ihmisen ruokavalioon kuulu toisten eläinten maito. Laktoosin käyttökyky on mutaatio.
Normaali? Mutaatio? Kai ymmärrät, että ihminen lukemattomien mutaatioiden tulos, joten kommenttisi on melko hassu.
Nimi_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kans kokemuksia sipulista, hyvin maistui tasan niin kauan, kun sipulinpala löytyi makaronilaatikosta.
makaronilaatikkoon ei kuulu sipuli
Kuuluu, sipuli antaa makua. Makaronilaatikkoon ei kuulu liha. Lihamakaronilaatikkoon kuuluu liha, makaroni, mausteet, sipuli, munamaito.
Nirsot voisivat jo opetella syömään sitä sipulia vaikka äidit sitä eivät ole osanneet opettaakkaan. Ai miksi - no esimerkiksi siksi että monipuolisesta ruuasta saa tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita ja ruoka on jonkun maksuistakin.
Monien vahvojen ruokaällötysten syy on se, että henkilö on jollain tavalla allerginen kyseiselle ruualle, vaikkei sitä itse tietäisikään. Sipulista ja sienistä voi lentää laatta, vaikkei niitä edes maistaisi ruuasta.
Jos sipulininhoajan ruokaan laittaa sipulia, onhan se silloin jonkun makuista. Nimittäin p**makuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan, kun mä olin kokkina, niin pihvi laitettiin mikroon, jos joku kypsänä tilasi. Ja sai aina sen huonoimman lihapalasen, ihan vittuilakseen vaan, koska on niin juntti asiakas.
Ja minä olen lääkäri, ja aina kun joku vaatimalla vaatii turhanpäiten antibioottikuuria niin pistän peruspenisilliiniä, saa ainakin mahansa kuralle.
Ja minä olen automekaanikko, ja jos joku haluaa pelkän perushuollon, isken ruuvimeiseelillä bensatankkiin reiän, pissaan "pissapoikaan" ja pyyhin takapuoleni kuljettajan niskatukeen.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa työskennellessäni ei ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun joku porukka tilasi meiltä ruoat niin, että muille oli noutopöytä ja ruoka-aineallergikoille erikseen tilatut annokset. Ja sitten kävi niin että buffet loppui kesken mutta tilattuja annoksia jäi yli, kun se buffetruoka näyttikin niin hyvältä.
Ne erikoisruoat on pakko tilata jotta kaikille on syötävää. Buffetista ei koskaan voi olla varma mitä ruoat sisältävät. Usein sieltä kuitenkin löytyykin syötävää esim graavilohta ihan perusvihreää salaattia yms joita voi syödä vaikka ei voi stödä juustoa pähkinöitä laktoosia on gluteeniton ruokavalio maidoton ruokavalio tms.
Ruokapaikkojen vika on se että ei voi luottaa siihen mitä on luvattu esim laktoositon tehdään vähälaktoosittomana maidoton laktoosittimana ja jälkiruoka on juustokakku vaikka on ilmoitettu että ei juustoa jne.