Onko kenelläkään positiivisia kokemuksia Triptyl-lääkkeestä?
Millä annostuksella ja mihin käyttötarkoitukseen sitä on sulle määrätty?
Itselleni lääkäri määräsi 10 mg annostuksella jännityspäänsärkyyn ja tarvittaessa annostuksen nosto 20 mg.
Netti tuntuu vaan olevan täynnä negatiivisia kokemuksia kyseisestä lääkkeestä. :(
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän unen laadun parantamiseen, siis estämään aamuöistä heräilyä. Toimii hyvin eikä ole sivuvaikutuksia.
Sama täällä, menopaussin tuomaan heräilyyn ja migreenin estoon. Käytän vain 5 mg, vaikka määrätty 20 g. Se riittää ja yhtään isommasta menen tokkuraan, suu kuivuu, mieliala negatiivinen.
Käytän triptyliä hermoperäiseen vulvodyniaan nyt 10mg. Toinen viikko nyt lääkkeen kanssa menossa. Kauanko haittavaikutukset mm. väsymys, pahoinvointi, raajojen kihelmöinti voi kestää? Toisin sanoen onko kellään kokemuksia että haittavaikutukset kestivät jopa kuukauden kunnes hävisivät. Kipuun lääke auttaa minulle hyvin. Toivoisin asiallisia vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö päänsäryn syy kannattaisi ennemminkin selvittää ja tarttua siihen? Esim. jos niskat jumittaa niin pitää jumpata ja jos silmissä on vikaa niin hoidetaan silmälaseilla.
Mulle on tehty kattavat neurologiset tutkimukset, otettu aivoista ct-kuvat ym. Käyn myös 2 viikon välein fysioterapiassa ja teen tunnollisesti fyte-harjoitukset ja liikun muutenkin päivittäin. Näkö ok. Migreeni on diagnosoitu 20 vuotta sitten. Ap
Kattavat neurologiset tutkimukset?
Mistä noin hyvää hoitoa saa?
Itse jouduin jopa kustantaa mri.
Ei ole. Olin tokkurainen pienelläkin annoksella ja öisin oli vaan sekava olo, esim. Päässä saattoi soida tauotta joku biisi.
Itse sain 38v miehenä vuoden kuurin triptyl 30mg hermokipuun ja kyllä huomasin heti ekan pillerin jälkeen että hermokipu väheni mutta lääkärin mukaan voi mennä jopa 1.5v että se poistuu kokonaan.
Sivuvaikutuksina vatsan turvotusta, ehkä vatsa ei toimi niin usein kun ennen. Pientä suun kuivumista. Joskus aamuisin tokkurainen olo.
Mun mielestäni triptyl 10mg on aivan ihana lääke nimenomaan illalla otettuna uneen. Ainakin verrattuna kaikkiin sen vaihtoehtoihin. Seuraavana päivänä ei ole mitään lääkepöhnää, on virkeä ja mieliala on hyvä. Eikä turvota, lihota, tai tee aiheuta muutakaan sellaista. Omalla kohdallani satamiljoonaa kertaa parempi lääke kuin mikään mirtazapin tai imovane ym. Mutta nämähän ovat yksilöllisiä juttuja, mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan positiivisia, unettomuuteen ja ahdistukseen. Ei triptyliin jää koukkuun.
Hei. Samoja pulmia. Käytän Triptyl 25mg 1,5 tablettia. Yksi tabletti ei vienyt kipuja pois. Vähän huolettaa annoksen suuruus, vaikka olen ymmärtänyt että tämäkin annos on vielä pieni. Saitko apua?
Eikö muilla ole ollut sivuvaikutuksia?
Musta tulee ihan raivopää jos otan useampana iltana putkeen.
Ja suoli tukossa koko ajan, liikunta raskaampaa.
minulla päänsärky johtui pikkuaivolaskwumasta ja ahtaasta nestekierrosta, leikattu ja migreeni sekä ponnistuspäänsärky loppui kokonaan, mutta kehossa kovia kipuja
25mg iltaisin harvinaisen lihassairauden aiheuttamiin kipuihin sekä migreenin estoon. Molempiin toiminut hyvin ja auttaa myös nukkumaan paremmin. Alkuun kun aloitin 10mg, silloin suu kuivui ja näin painajaisia, molemmat vaivat helpottivat parissa viikossa. 10mg ei riittänyt, en huomannut mitään vaikutusta, mutta kun nostettiin 25mg niin alkoi toimia. Positiiviset kokemukset minulla. Kaikkia lääkkeitä pitää vaan kokeilla, jotta tietää mikä itselle sopii ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut muita, mutta ei. Se on 60-luvun lääke, joka vahvasti sedatiivinen. Nukuttaa! Pikkuannoksella yöksi ok= unta, lähes missä tapauksessa vaan( n.70%). Mutta ei sovi kuin nk raskaampi psykiatria/ tai satunnaisina käyttöinä ellei muu pelitä yöhön. Ja tästäkin poikkeuksia.
Älkää ottako Triptyliä. Se estää hermoston palautumisen. Eli jos tulee pieni vamma hermoon, se ei parane. Vanhatkin hermovammat alkavat särkeä uudelleen. Aivoihin se vaikuttaa mm. aiheuttamalla dementiaa. Ei tarvi odotella vanhuuteenkaan, vaan ihan lyhyelläkin aikavälillä aivotoiminta alkaa sakata. Aiemmin onnistuneet asiat takkuavat ja lipsuvat, eikä pää toimi niinkuin pitäisi.
Lisäksi virtsarakko ei tyhjene kunnolla - vaikka lopettaisit lääkkeen. Pissalla käymiseen menee aina paljon aikaa, kun joutuu odottamaan, että rakko supistuu uudelleen ja tyhjenee vähän lisää. Toinen vaihtoehto on juosta vähän väliä pissalla.
Suolen lamaantuminen onneksi loppuu, kun lääkkeen käytön lopettaa. Eipä sekään silti mikään mukava sivuvaikutus ole.
Jos olisin tiennyt, että Triptylin käyttö tuhoaa terveyteni näköjään pysyvästi, en olisi ikinä koskenut siihen!
Aika pienet annokset muille määrätty.
Mulle määrättiin triptyl 4x25mg/ päivä, eli yhteensä siis 100mg päivässä krooniseen eturauhasentulehdukseen. En tiedä onko siitä hyötyä, ei kivut mihinkään ole kadonneet, ehkä toki lieventyneet. Sivuvaikutuksena ensin väsytti pirusti, nykyään ei niinkään. Sillälailla ristiriidassa että triptyl määrättiin kivunhoitoon, että normaali elämä onnistuu, lääkäreiden mielestä siihen ei ilmeisesti seksi kuulu. Toi tappaa kaiken halun, ainakin tuolla määrällä. Toisaalta ilman lääkitystä kipu tappaa kaiken halun.
Vierailija kirjoitti:
Triptyliin jää koukkuun, ja uni ei tule ilman lääkettä, aiheuttaa riippuvuutta. Pää siis pitää saada sekaisin. Fibromyalgia on ns. roskakoridiagnoosi, potilas on jpk- eli joka paikan....
Kyllä on kauhea kommentti. Vähättelet sairautta, joka on joillekin ihan invalidisoiva sairaus.Olet ilmeisesti ihminen, joka et kärsi minkäänlaisista kroonisista kivuista.
Mihin aikaan tämä kannattaisi ottaa unettomuuteen?