Onko kenelläkään positiivisia kokemuksia Triptyl-lääkkeestä?
Millä annostuksella ja mihin käyttötarkoitukseen sitä on sulle määrätty?
Itselleni lääkäri määräsi 10 mg annostuksella jännityspäänsärkyyn ja tarvittaessa annostuksen nosto 20 mg.
Netti tuntuu vaan olevan täynnä negatiivisia kokemuksia kyseisestä lääkkeestä. :(
Kommentit (80)
Minulla estolääkkeenä migreeniin. Hyvä ja halpa. Suun kuivuus ja ummetus haitat, niihin tottuu ja fluori- ja xylitolimeskytabletit auttaa ja ummetuslääkkeen otan tarvittaessa. Hyvät unet bonuksena. Hieman heikentää muistia, joten tenttiin lukiessa en käytä.
Kyllä fibromyalgia kuuluu sinne romukoppaan.Itselläni on ns. karpatia, synnynäinen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla estolääkkeenä migreeniin. Hyvä ja halpa. Suun kuivuus ja ummetus haitat, niihin tottuu ja fluori- ja xylitolimeskytabletit auttaa ja ummetuslääkkeen otan tarvittaessa. Hyvät unet bonuksena. Hieman heikentää muistia, joten tenttiin lukiessa en käytä.[/quote
Täytyy kysyä, miksi migreenin täsmälääke ei käy? Suuri joukko käyttää niitä, paitsi täällä. Heikentää muistia, ei tuo ole pikkujuttu, opiskelijalla täytyy muistin toimia.
Kaikenlaisia "asiantuntijoita" täällä. Ihan asiallinen kroonisen kivun lääke, vaikuttaa kipuhermoratojen noradrenaliinivälittäjäaineen kautta. Ei kannata uskoa kaikkia nettihörhöjä. Nimenomaan päänsärkypuolella vertaistuki on juurikin: ei auta (kuten ei mikään muukaan määrätty lääke), masennuslääke!, hirveät haitat jne. Kannattaa luottaa lääkäriin ja ajatella omilla aivoilla. Parin pv kokemuksella ei kannata ryhtyä toisia tohtorilla en. Ja estolääke ja kohtauslääke ovat eri asia, triptaaneita tarjonneille tiedoksi. Ja ei sitten triptaaneita yli 2 krt viikossa, triptanismin riski.
T. Lääkäri ja migreenikko
muistan vain että oli yksi kolmesta lääkkeestä josta otin yliannostuksen kuoleman merkeissä, tosin en kuollut vaan jouduin psyk. osastolla. Ei muuta
Vierailija kirjoitti:
Kyllä fibromyalgia kuuluu sinne romukoppaan.Itselläni on ns. karpatia, synnynäinen.
Kuulostaa lähinnä siltä, että kuulut itse romukoppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä samaa toivottelen... tosiasiassa fibropotilaat ovat rasite terveydenhuollolle, tauti ei tapa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia "asiantuntijoita" täällä. Ihan asiallinen kroonisen kivun lääke, vaikuttaa kipuhermoratojen noradrenaliinivälittäjäaineen kautta. Ei kannata uskoa kaikkia nettihörhöjä. Nimenomaan päänsärkypuolella vertaistuki on juurikin: ei auta (kuten ei mikään muukaan määrätty lääke), masennuslääke!, hirveät haitat jne. Kannattaa luottaa lääkäriin ja ajatella omilla aivoilla. Parin pv kokemuksella ei kannata ryhtyä toisia tohtorilla en. Ja estolääke ja kohtauslääke ovat eri asia, triptaaneita tarjonneille tiedoksi. Ja ei sitten triptaaneita yli 2 krt viikossa, triptanismin riski.
T. Lääkäri ja migreenikko
Kerranki hyvä kirjoitus. Kiitos,
t. 10mg unta parantamaan, ei sivuvaikutuksia, ei riippuvutta(välillä pitkiä aikoja ilman)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä samaa toivottelen... tosiasiassa fibropotilaat ovat rasite terveydenhuollolle, tauti ei tapa.
Ihan tosissasi väität, että tästä vaivasta kärsivä on rasite terveydenhuollolle? Ymmärrätkö edes, että ei fibromyalgikko välttämättä hae lääkäriltä apua niinkään kipuihinsa vaan esimerkiksi krooniseen unettomuuteen, jolla jo itsessään voi olla tuhoisat vaikutukset ihmisen mielenterveydelle ja työ- sekä oppimiskyvylle. Vuosia jatkunut unettomuus on asia, jota ei toivo edes sinun kaltaiselle ihmiselle, joka mitätöi toisten vaivoja ja oireita. Joku hakee apua suoliston ja virtsaelinten ongelmiin. Onko väärin, että toistuvasti sulamatonta ruokaa kivuliaasti ripuloiva henkilö hakeutuu hoitoon, jotta voidaan sulkea pois esimerkiksi chronin tauti taikka colitis. Esimerkiksi itse en välttämättä pääse kotoa pois virtsavaivojen takia, koska virtsaan jopa yli kaksikymmentä kertaa päivässä, vaikka juon 1 - 1.5 litraa päivässä. Pelkästään jo tuo vaiva rajoittaa sosiaalista elämää ja myös niinkin arkista asiaa kuin lenkkeilyä. Joku puolestaan hakee apua seksuaalielämän ongelmiin, koska seksuaalinen kanssakäyminen voi olla mahdotonta alapääongelmien takia, jotka myös liittyvät fibromyalgiaan. Vaikka fibromyalgia ei tapa, niin se ei tarkoita sitä, etteikö tuon dignoosin saanut voisi hakea apua oireyhtymän aiheuttamiin oheisongelmiin. Kokeile itse elää muutama kuukausi nukkumatta ja seksittä istuen ripuloimassa ja kusemassa 24/7 ja tule sen jälkeen kertomaan uusi mielipide asiasta.
Noniin, tännehän pääsi hienoja ihmisiä lyömään faktoja tiskiin.
Haloo, eiköhän jokaisella estolääkitystä syövällä ole kohtauslääkkeet käytössä. Teidän mielestä estolääkkeelle ei ole aihetta siinä vaiheessa kun triptaania joutuu napsimaan pari-kolme kertaa viikossa? Tuskin yksikään lääkäri alkaa jakelemaan estolääkkeitä ennenkuin kohtauslääkkeet on kokeiltu ja kohtaukset lähes kroonistuneet.
Toisten kipujen vähättelijöihin en jaksa ottaa edes kantaa. Olet iloinen että te olette terveitä ihmisiä vailla kipuja, ettekä kuormita terveydenhuoltoa.
Ja kyllä, siinä vaiheessa kun on nukkunut vuosien ajan parina yönä viikosta siedettävästi, opiskelut ja työnteko kärsii kun kokoajan pitää jäädä kotiin migreenikohtausta potemaan, todellakin kaipaa "päätä sekaisin." Mulle on ihan sama mitä "vanhanaikaisia psykoosilääkkeitä" pillerini ovat, jos ne toimivat unettomuuteeni ja vähentävät migreenikohtaukset murto-osaan entisestä, samalla sallien minulle normaalin elämän (semmoisen kuin teillä täydellisillä ihmisillä) napsin niitä enemmän kuin mielelläni.
t. pään sekaisin haluava
^niin ja lisään että tämä vanhanaikainen psykoosilääke aiheutti minulle aloittaessa parin viikon ajan suurta väsymystä ja suun kuivumista. Parin viikon jälkeen kroppa tottui ja nämä hirveät sivuoireet olivat tiessään. Muita sivuoireita ei ole tulllut, ja elän tätä nykyä lähes normaalin ihmise elämää hyvine yöunineen. Semmoinen myrkky se.
t. pään sekaisin haluava
Onko kukaan käyttänyt lievään tai keskivaikeaan masennukseen? Kauanko jouduitte syömään ja miten pääsitte eroon? Nostiko tämä lääke teillä miten paljon painoa?
Minulle todettiin 2021 keväällä alkava masennus, joka vähitellen tämän vuoden aikana kehittyä varsinaiseksi masennukseksi. Tätä edeltävä aika oli kuukausia normaalia aikaa ja koirakin viikkoja alakuloisuutta ja ahdistusta.
Tällä hetketellä oireet on lieviä. Mukana on myös jonkin verran ahdistuneisuutta. Aloitin terapian tässä kuussa ja nyt kun päädyin katsomasn viime viikolla YouTubesta videoita nykyisten tai entisten masentuneiden selviytymistarinoista tuli parin kohdalla maininta tämä kyseinen lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän unen laadun parantamiseen, siis estämään aamuöistä heräilyä. Toimii hyvin eikä ole sivuvaikutuksia.
Sama, 10-20 mg, mutta mulla sivuvaikutuksena se, että seksihalut katosivat. Pystyn kyllä, mutta pitää aktiivisesti aloittaa touhut ja orgasmin saaminen ei ole ihan niin helppoa.
Sama tarkoitus, mutta puolikas 10 mg riittää, eikä mitään sivuvaikutuksia.
Minulle määrättiin ahdistukseen, ilmeiseen luulosairauteen ja huonoihin uniin. Väsytti julmetusti ja kuivatti suuta, mutta nukahtaminen vaikeutui entisestään ja heräilyt jatkui. :(
Hyvä lääke unettomuuteen. Vaivannut koko ikäni 40v nykyään vasta tiedän mitä on herätä virkeänä. 10mg käytössä ja saan paljon energiaa lisää, työn ohessa opiskelunkin jaksaa hyvin. 3v ollut käytössä 5päivää ja 2 väliin, koska ainoana sivuvaikutuksena polvien väljyys, mutta tuolla saan sen kuriin. Alkuaikoina oli suun kuivumista, mutta se on poistunut tähän mennessä.
-unettomuuteen. Väsytti vaan, en saanut unta, teki jotenkin levottoman olon ja seuraavana iltapäivänäkin vielä väsytti tietysti kun ei saanut unta.
-kipukynnyksen nostoon. Mitä helvettiä? Kivun syytä kai pitäisi tutkia? Lääkäriä vaihtamalla pääsi sitten sitä selvittämään.
Vierailija kirjoitti:
-unettomuuteen. Väsytti vaan, en saanut unta, teki jotenkin levottoman olon ja seuraavana iltapäivänäkin vielä väsytti tietysti kun ei saanut unta.
-kipukynnyksen nostoon. Mitä helvettiä? Kivun syytä kai pitäisi tutkia? Lääkäriä vaihtamalla pääsi sitten sitä selvittämään.
Tottakai ne kivun syyt tutkitaan. Syiden tietäminen ei poista kipuja, niihin auttaa lääke, useassa tapauksessa esi. Triptyl, joka kohottaa kipukynnystä. Hyvin siedetty lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kipukynnyksen nostoon. Mitä helvettiä? Kivun syytä kai pitäisi tutkia? Lääkäriä vaihtamalla pääsi sitten sitä selvittämään.Tottakai ne kivun syyt tutkitaan. Syiden tietäminen ei poista kipuja, niihin auttaa lääke, useassa tapauksessa esi. Triptyl, joka kohottaa kipukynnystä. Hyvin siedetty lääke.
Triptyl ei auttanut yhtään mihinkään, kun en voinut sitä syödä. Kuten sanottu, lääkäriä vaihtamalla selvisi syy kipuihin ja lääkittiin oikealla lääkkeellä. Ja sain myös sen tarvitsemani nukahtamislääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
On myös tilanteita, missä kivun syy on varsin hyvin tiedossa, mutta sitä ei saada pois. Silloin tarvitaan tällaisia lääkkeitä. Esimerkkinä nyt vaikkapa endometrioosi.
Tietenkin on masennusta hoidettaessa mg isommat. Enpä ikinä nähnyt enää 15v ketään, jolle ao paras mielialalääke, vrt haitat ja lue pois harvinaisuudet. Mutta dg oli jännityspäänsärky. Ao ap jätti paljon ehkä kertomatta. Hyvä jos toimii oireen poistamiseen kunnolla. Mutta aika kökkö sivuvaikutuksin, yl, jo pieninä annoksina. Pahimmallaan akateeminen masis pissaa housuun huomaamatta. Ei muuta.