Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenelläkään positiivisia kokemuksia Triptyl-lääkkeestä?

Vierailija
12.08.2016 |

Millä annostuksella ja mihin käyttötarkoitukseen sitä on sulle määrätty?

Itselleni lääkäri määräsi 10 mg annostuksella jännityspäänsärkyyn ja tarvittaessa annostuksen nosto 20 mg.

Netti tuntuu vaan olevan täynnä negatiivisia kokemuksia kyseisestä lääkkeestä. :(

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitysniskaan olen syönyt jo 10 vuotta. Ei taida auttaa särkyyn, mutta unenlaatua parantaa.

Koukkuun tähän jää siinä mielessä, että unta ei saa, jos ei ota triptyliä.

Jos on tarkoitus nauttia alkoholia, sinä iltana jätän triptylin pois.

Vierailija
22/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

25mg unen laatua parantamaan. Ei sivuvaikutuksia ja toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napsin nukkumattomuuteen ja migreeniin 30 mg päivässä. Aloitus oli tietysti asteittain. Henkilökohtaisiahan nämä kokemukset aina ovat, toinen toimii toiselle ja toinen toiselle. Minulle tämä lääke on ollut pelastus.

En yksinkertaisesti nukkunut ennen, väsytti niin maan paljon kokoajan, mutta uneen en päässyt. Ehkä kerran parissa viikossa sain nukuttua hyvin, muutoin pinnallista ja surkealaatuista unta. Migreenistä kärsin n. 3-5 kertaa viikossa. Lääkkeen myötä hävinnyt pariin kolmeen kertaan kuukaudessa.

Netti on todellakin pullollaan kauhutarinoita, ja monet karsastavat lääkettä sen luokittelun vuoksi - lääke kun luokitellaan trisyklisiin mielialalääkkeisiin. On kuitenkin hyvä huomioida, että mielialalääkkeenä annosmäärät ovat kymmenkertaisia. Aloituksen kanssa myös pitää edetä hitaasti nostaen, ei suinkaan kerralla ottaen koko määrättyä annosta. Lopetus samaan tapaan, ei lopeteta yhtenä päivänä.

Ainut "ongelma" mikä minulla tässä oli, oli alun väsyttävä vaikutus, ensimmäiset pari viikkoa tabletin oton jälkeen lääke veti olon ihan uneliaaksi ja sammahdin tunnin sisään. Minulle se tosin oli lähinnä taivaallista, ensimmäistä kertaa vuosikausiin oloni oli oikeasti unelias ja pääni painaessani tyynyyn nukahdin  välittömästi, ja nukuin miltei yön läpi syvää unta. Ensimmäiset pari viikkoa suuta kuivasi, mutta sekin loppui sitten.

Kerran unohdin uusia reseptini ajoissa, ja jouduin olemaan kolme päivää ilman lääkettä. Olo meni hirveäksi. On hyvä muistaa uusia reseptit ajoissa, sillä tätä lääkettä ei missään nimessä pidä lopettaa seinään.

Oikein käytettynä erinomainen lääke. En lähtisi syyttelemään lääkettä, jos itse sitä käyttää väärin. On hyvä muistaa että myös aspiriini voi tappaa väärinkäytettynä. Tietenkään kaikki lääkkeet eivät kaikille sovi, mutta älä tuomitse ennenkuin olet itse koittanut ja käyttänyt oikein :) Toivon että on myös sinulle passeli, minun elämänlaatua tämä on nostanut erittäin paljon!

Vierailija
24/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 25mg käytössä unen laatua parantamaan sekä fibromyalgiakipuihin. Itselläni tosin myös pitkään jatkunut jännityspäänsärky.

Kipuihin Triptylillä ei ole koskaan ollut minkään valtakunnan vastetta. Uniongelmiin ihan OK vaihtoehto. Ilman lääkettä nukuin vuosien ajan vain 2-5h/yö, lääkkeellä melko helposti sen kuudesta seitsemään tuntia, vaikka välillä heräilenkin.

Sivuoireen kuiva ja haiseva suu ainakin itsellä ja aluksi aika tokkurainen olo.

Tuota lääkettä ei kannata käyttää alkoholin kanssa. Kerran erehdyin niin tekemään ja menin myöhemmin tajuttomaksi. Annos tosiaan tuon 25mg. Aiemmin ollut joitain muita unta tukevia nykyaikaisempia lääkkeitä, joilla ei tapahdu mitään niin merkittävää reaktiota vaikka erehtyisi alkoholin kanssa käyttämään.

Vierailija
25/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kokemuksien jakamisesta. Toki lisääkin saa kokemuksista kertoa. Ap

Vierailija
26/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: tuohon suun kuivuuteen kannattaa tarttua ajoissa, ettei vaikuta hammasterveyteen. Suuhan on kuiva, jos sylkeä ei erity tarpeeksi. Apteekista saa suihkeita, jotka helpottavat oloa, lääkäri voi kirjoittaa syljen eritystä lisäävää lääkettä. Esim . sitruuna ja herukat ym. happamat ruoka-aineet lisäävät syljen eritystä. Diureetit kuten kahvi kuivattavat limakalvoja. Joa suun kuivuus haittaa, kannattaa kysellä (apteekki on hyvä paikka) ja googletella. Turha kärsiä asiasta, jolle voi tehdä jotain.

Vierailija
27/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä vielä että mihin aikaan lääkkeen uskaltaa ottaa? Tuleeko väsyttävä olo tunnissa vai parissa ja onko aamulla kuinka tokkurassa? Ap

Vierailija
28/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikö migreenin täsmälääke käy. Itselläni on sydämen sykkeessä ongelmia, ja sykettä laskeva beetasalpaaja käy hyvin myös migreenin hoitoon. Itse suhtaudun varauksella Triptyl-lääkitykseen, koska juuri migreeniin on täsmä hoitoa. Käytössäni on selektiivinen beetasalpaaja, ei siis vaikuta rauhoittavasti kuten Propral. 

Vierailija
29/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et pyydä migreenilääkitystä? Triptaanit ym? Miksi noita psyykenlääkkeitä. En suostuisi, ehkäpä koulutukseni vuoksi tiedän keskivertoa enemmän.

Terv. nro 28

Vierailija
30/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muita, mutta ei. Se on 60-luvun lääke, joka vahvasti sedatiivinen. Nukuttaa! Pikkuannoksella yöksi ok= unta, lähes missä tapauksessa vaan( n.70%). Mutta ei sovi kuin nk raskaampi psykiatria/ tai satunnaisina käyttöinä ellei muu pelitä yöhön. Ja tästäkin poikkeuksia.

Vierailija
31/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin jää koukkuun! Itselleni on viimeksi määrätty annos 25mg nostamaan kipukynnystä ja tuomaan unta. (Selkärankareuman vuoksi.)

Olen pyrkinyt tästä eroon, koska lääke tekee niin väsyneeksi ja rajoittaa muuta elämää. Toki auttaa nukkumaan ilman jatkuvaa heräilyä, mutta unettava vaikutus kestää vähän liian pitkään. Olen saanut ohjeen ottaa lääke illalla 12h ennen aiottua ylösnousua.

Nykyään olen käyttänyt lääkettä vain harvakseltaan. Joku aika sitten otin kahtena yönä peräkkäin ja näitä seuraavana yönä en sitten käytännössä nukkunut lainkaan. :(

Suu myös kuivaa, samoin esim sierainten sisäpuoli. Ja lääke saa minut näkemään painajaisia sekä joskus tuntuu, että vetää mielenkin matalammaksi..

Vierailija
32/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän unen laadun parantamiseen, siis estämään aamuöistä heräilyä. Toimii hyvin eikä ole sivuvaikutuksia.

Sama täällä, 10mg riittää, ei mitään sivuvaikutuksia eikä riippuvuutta kuten unilääkkeistä. Olen välillä pitänyt taukoja ja taas aloittanut, kun uni alkaa olla huonoa.

Vierailija
33/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on jännityspäänsärky, johon Tripyliä? Terveisin ed. Se on ensisijaisesti sedatiivinen, vanhanajan masennuslääke. Jos pääsi ok, hae pikimmiten uusi lääkäri.

Vierailija
34/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et pyydä migreenilääkitystä? Triptaanit ym? Miksi noita psyykenlääkkeitä. En suostuisi, ehkäpä koulutukseni vuoksi tiedän keskivertoa enemmän.

Terv. nro 28

Nimen omaan koulutukseni vuoksi tiedän sen verran, että esim 10 mg triptyliä ei ole mitään verrattuna useimpiin muihin ns. uudenaikaisiin lääkkeisiin.

Vierailija
35/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on jännityspäänsärky, johon Tripyliä? Terveisin ed. Se on ensisijaisesti sedatiivinen, vanhanajan masennuslääke. Jos pääsi ok, hae pikimmiten uusi lääkäri.

Kyseinen lääke pieninä annoksina ei vakuta kenenkään masennukseen, masennuslääkkeenä annokset ovat jopa kymmenkertaiset näihin muihin indikaatioihin verrattuna.

Vierailija
36/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. nro 28

Nimen omaan koulutukseni vuoksi tiedän sen verran, että esim 10 mg triptyliä ei ole mitään verrattuna useimpiin muihin ns. uudenaikaisiin lääkkeisiin.[/quote

Sitten triptaanit ovat tuttuja? 

Vierailija
37/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptyl on vanhanajan masennus tai oikeammin psyykenlääke. Hei, ei migreenilääke, toki jos on tarvetta saada nuppi sekaisin, niin ok. Kyllä, juuri kerroin miehelle, että tällä palstalla on aikamoisia lääkelistoja useammilla. Pitääkö saada pää sekaisin?

Vierailija
38/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä vielä että mihin aikaan lääkkeen uskaltaa ottaa? Tuleeko väsyttävä olo tunnissa vai parissa ja onko aamulla kuinka tokkurassa? Ap

Etkö saanut ohjetta lääkäriltä? :O Minulle on aina sanottu, että Triptyl pitää ottaa ajoissa, eli jos menee nukkumaan 21-22 aikoihin, niin otan lääkkeen klo 18 kieppeillä, että ehtii vaikuttaa. Jos ottaa vasta illalla nukkumaan mennessä, niin ei se toimi ja aamulla voi olla tokkurainen olo.

Olen käyttänyt Triptyliä vuosikymmeniä ja se on tuikitarpeellinen peruslääke. Auttaa kipuun eli nostaa kipukynnystä (fibromyalgia) ja parantaa yöunen laatua. Välillä olen joutunut olemaan useamman viikon ilman ja kroppa tuntuu heti kipuherkältä ja "kulmikkaalta" ja yöuni on pelkkää heräilyä, siis niin että aamulla (ihan ilman herätyskelloa) herätessä on ensimmäisenä ajatuksena yöunille meno. Väsymys on niin paha ja kipu niin jatkuvaa. Lääke on hyvä, mutta tauon jälkeen pitää aloittaa rauhallisesti ja syön tyyliin pari viikkoa 10 mg/ilta -annostusta ja nostan sen jälkeen vähitellen 20-30-40 mg/ilta, mikä nyt on milloinkin tilanne. Nyt kesällä riitti 20 mg/ilta, mutta varmaan syksyksi nostan annosta.

Vierailija
39/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptyliin jää koukkuun, ja uni ei tule ilman lääkettä, aiheuttaa riippuvuutta. Pää siis pitää saada sekaisin. Fibromyalgia on ns. roskakoridiagnoosi, potilas on jpk- eli joka paikan....

Vierailija
40/80 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Triptyliin jää koukkuun, ja uni ei tule ilman lääkettä, aiheuttaa riippuvuutta. Pää siis pitää saada sekaisin. Fibromyalgia on ns. roskakoridiagnoosi, potilas on jpk- eli joka paikan....

Just. Mikäs diagnoosi sulla?