Miksei vaunujen kanssa tarvitse maksaa bussissa?
Ainakaan meillä päin. Joka päivä äitylit tulevat ilmaiseksi bussiin, kun muut maksavat kerrasta melkein 5€. Miksi lapsiperheet on tässäkin asiassa etuoikeutettuja? Onhan muitakin köyhiä..
Kommentit (194)
Mulle ois sinänsä ihan se ja sama tulevatko ilmaiseksi vai ei, mutta eniten ärsyttää se rattaiden kuljettavan, oli sitten mamma, mummo, isä, pappa YLIMIELISYYS!!!! Kävellään keskellä tietä, ollaan bussissa aivan tukkeena niin ettei muut pääse takaosaan jne ja kaupoissakin keskellä käytävää!!! Eikö voisi kävellä siellä sivussa??! Et sinä ole etuoikeutettu kävelemään keskellä tietä, vaikka sulla olis kymmenet rattaat niin kävele siellä missä muutkin äläkä jyrää vaunuillasi muita ihmisiä ja ole ylimielinen!
Kyllä jotkut kuitenkin maksaa, ainakin oman lähi bussini vaunumatkustajat maksaa välillä ja kysyy että voisiko joku pidellä vaunuja sillä välin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen maksamiseen mene kuin 10sek ja lapsi on näköetäisyydellä koko ajan parin metrin päässä, miksei voisi muka jättää?
Bussi joutuisi seisomaan selvästi pidempään. Saahan nuoret ja eläkeläisetkin alennusta. Mikä tässä kutittaa sinun persettä. Hanki lapsi jos noin käy kateeksi.
Mikä ongelma tuossa? Kirjoitin siis yhden aikaisemman viestin, jossa kerroin että tällä suunnalla pitää vaunujen kanssa liikkuvan maksaa myös. Ihan aikataulussa nuo linkat silti ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vaunujen kanssa bussissa tönittävänä oleminen on niin hanurista, että en maksais. 😊 toisekseen joutuu tosi usein venaamaan useamman vuoron, että mahtuu kyytiin. Jos ei olis ilmaista moni äiti jäis kotiin neljän seinän sisään ahdistumaan. Joten ihan perheiden hyvinvoinnin -> yhteiskunnan kannalta tärkeä asia, jos se nyt ei bussiyhtiöiden motiivi olekaan.
Ei ole HSL:n, bussifirmojen tms. asia tukea äitien hyvinvointia. Samalla logiikalla esim. työttömien pitäisi saada matkustaa ilmaiseksi, koska muuten jäävät neljän seinän sisälle ahdistumaan ja syrjäytyvät helpommin.
Tyypillistä minä, minä, minä mamma-ajattelua :(
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Olen ajatellut, että ilmaiset matkat kannustavat äitejä lähtemään kotoa maailmalle kun matka vaunujen kanssa on ilmainen. Käytin itsekin tätä etua hyväkseni kun lapset olivat pieniä.
Asun Helsingissä, käytän ratikkaa ja bussia. Jos äidillä on kortti, johon on ladattu aikaa, sitä ei tarvitse ratikassa piippauttaa ollenkaan. Jos on ladattu matkaa, piipauttaminen ratikassa on vaivatonta. Bussissa vauvan voi jättää vaunuihin omalle paikalleen, käydä kortinlulkijalla parin, kolmen metrin päässä ja palata vaunujen luo. Vaunuissa tietysti jarrut päällä. Jos kävisi sellainen harvinainen tilanne, että vaunut olisivat kaatumaisillaan tai lähtisivät holtittomasti vierimään johonkin suuntaan, on bussissa/ ratikassa/ metrossa ihmisiä, joilla on sen verran älliä päässä, että tarttuvat vaunuihin.
Ei siis ole mitään syytä ilmaisiin matkoihin.
Olipas typerä aivopieru. Ei niissä busseissa todellakaan aina ole ihmisiä siinä keskiosassa seisomassa, valmiina nappaamaan sun rattaista kiinni jos ne keikkaa. Suurin osa suomalaisista on sitäpaitsi niin uuvatteja ja epäsosiaalisia kömpelyksiä, että seisovat paikoillaan monttu auki vaikka joku löisi päänsä betoniin ja verta roiskuisi joka puolelle.
Bussi lähtee tosi usein liikkeelle jo ennenkuin sä saat edes rattaitten jarrua päälle! Se todellakin on turvallisuusriski jättää rattaat yksin liikkuvaan bussiin + liikkua ITSE siellä, kun jokasen pitäisi istua paikoillaan tai ainakin pitää jostain tukevasti kiinni. Sit kun lisätään yhtälöön vielä se 4v esikoinen joka pitäisi saada nopeasti istutettua johonkin lähipenkille, ettei se lennä kumoon samantien liikkuvassa kulkuneuvossa..
Sinänsä mulle aivan sama vaikka tulis lukulaitteet keskelle. Liikun omalla autolla aina kun mahdollista. On turvallisempaa lapsillekkin.
Mutta luuletteko että somppu- ja sossuäidit tuolla keinoin häviää bussista? Sallikaa mun nauraa. Sossu maksaa heille senkin lystin jatkossa.. Kröhöm, siis sinä ja minä maksamme veroistamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaunujen kanssa bussissa tönittävänä oleminen on niin hanurista, että en maksais. 😊 toisekseen joutuu tosi usein venaamaan useamman vuoron, että mahtuu kyytiin. Jos ei olis ilmaista moni äiti jäis kotiin neljän seinän sisään ahdistumaan. Joten ihan perheiden hyvinvoinnin -> yhteiskunnan kannalta tärkeä asia, jos se nyt ei bussiyhtiöiden motiivi olekaan.
Ei ole HSL:n, bussifirmojen tms. asia tukea äitien hyvinvointia. Samalla logiikalla esim. työttömien pitäisi saada matkustaa ilmaiseksi, koska muuten jäävät neljän seinän sisälle ahdistumaan ja syrjäytyvät helpommin.
Tyypillistä minä, minä, minä mamma-ajattelua :(
Kyse ei ole rahallisesta tuesta, vaan turvallisuudesta.
Kateus vie kalatkin vedestä... Huh huh! Aivan käsittämätöntä vihaa äitejä ja lapsia kohtaan, tällä palstalla. Miten voi vieraiden ihmisten valinnat ärsyttää noin paljon? Synnyttäneet naiset ja lapset on suurimman viharyöpyn alla täällä ihan jatkuvasti... Jotenkin aika surullista...
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen maksamiseen mene kuin 10sek ja lapsi on näköetäisyydellä koko ajan parin metrin päässä, miksei voisi muka jättää?
Olen nähnyt useamman kerran, kun vaunut/rattaat ovat lähteneet kaatumaan bussissa. Kerran niitä ei saanut kukaan kiinni, ja niissä istuva lapsi paukautti päänsä kovalla vauhdilla lattiaan. On oikeasti iso turvallisuusriski, jos vanhemmat alkavat jättämään rattaita keskelle ja suhaavat eteen maksamaan. Kortinlukija keskiosaan on hyvä idea, mutta edessä maksamassa käyminen on vain typerä ajatus.
Minullakin kokemusta vain ylimielisistä äideistä/isistä rattaineen. Se on todennäköisesti se syy, miksi ylipäänsä monet vanhemmat rattaineen ärsyttää ihmisiä. Ei tietenkään ärsytä se että jollakin on vauva, miksi ihmeessä se nyt ketään kiinnostaisi tai ärsyttäisi? Vaan ongelma on se ''minä tulen täältä väistäkääpäs minua!!''- asenne. Ihan ku oltais jotain maailman keskipisteitä ja kaikki ihmiset Helsingin keskustassa väistelee sua ku kuljet keskellä tietä ja jyräät vastaantulijat ja takana tulijat taas ei pääse sun ohi. Ymmärrän sen että rattailla on tietenkin vaikeampaa väistellä kun ilman rattaita, mutta eipä tarvi väistellä ketään rattailla jos voisi kulkea siellä _sivussa_ missä kuuluukin eikä keskellä käytävää. Hemmetti! Sitte vielä maristaan ja valitetaan kaikille ku sua ei palvota!!
Miksei bussin keskiosassa voi olla rattailla kulkeville kortinlukijaa?
Vierailija kirjoitti:
Vois alkaa kulkemaan tyhjien rattaiden kanssa xD
T: köyhä lapseton
Sun kaltaisten ihmisten takia kaikkien rehellisten ja fiksujen ihmisten elämä on tehty vaikeaksi. Etuuksien väärinkäyttäjät ovat ihmiskunnan paskaporukkaa.
Et varmaan tajua, kuinka tyhmältä, kapeakatseiselta ja itsekkäältä kuulostat? Maailma on menossa huonoon suuntaan ahneuden ja itsekkyyden takia, ja näin helvetin pienestä asiasta alkaa jo valitus. MÄÄ MÄÄ MÄÄ JA AINA VAIN MÄÄ....
En muuten yhtään ihmettele, että olet köyhä ja lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Kateus vie kalatkin vedestä... Huh huh! Aivan käsittämätöntä vihaa äitejä ja lapsia kohtaan, tällä palstalla. Miten voi vieraiden ihmisten valinnat ärsyttää noin paljon? Synnyttäneet naiset ja lapset on suurimman viharyöpyn alla täällä ihan jatkuvasti... Jotenkin aika surullista...
Ootko huomannut itse millaisia monet äidit ja isät lapsineen ovat kaupungilla, julkisissa kulkuvälineissä jne? Siinä syy. Eipä ole heissäkään kehuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kaltaisten ihmisten takia kaikkien rehellisten ja fiksujen ihmisten elämä on tehty vaikeaksi. Etuuksien väärinkäyttäjät ovat ihmiskunnan paskaporukkaa.
Et varmaan tajua, kuinka tyhmältä, kapeakatseiselta ja itsekkäältä kuulostat? Maailma on menossa huonoon suuntaan ahneuden ja itsekkyyden takia, ja näin helvetin pienestä asiasta alkaa jo valitus. MÄÄ MÄÄ MÄÄ JA AINA VAIN MÄÄ....
Köyhä koska olen opiskelija ja lapseton täysin omasta tahdostani. :)
Saattaa olla turvallisuusriski, sen ymmärrän. Mutta ilmanen matkustaminen on vähän pöljää kun julkinen liikenne kuitenkin kallista, miksei kortinlukijaa keskiosassa? toivottavasti tulisi pian :)
Minä en tykännyt tuosta käytännöstä edes omien lasteni vaunuaikana. Tai lähinnä silloin. Ilmaisen kyydin takia mammat ajeli paria pysäkin väliä ja ikinä ei tiennyt mahtuuko bussiin kun on oikea tarve mennä ja kulkea (lääkäri tms). Mielummin olisin maksanut ja varmasti mahtunut kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä koska olen opiskelija ja lapseton täysin omasta tahdostani. :)
Oi, anteeksi. Oletkin siis tosi hyvä ihminen. Siitä vaan ajelemaan ilmaiseksi bussilla tyhjien rattaiden kanssa. Olet sen ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi herranjestas, ihanko tosissas kuvittelit että alan raahaamaan jotain tyhjiä vaunuja ympäri kaupunkia? Vähän huumoria hei. :DD
Enpä kyllä ole kiinnittänyt huomiota. Kohdalleni sattuneet ovat ilmeisesti olleet ihan fiksua porukkaa :) Humalaiset ja narkomaanit ovat pääasiassa niitä jotka jollain tavalla häiritsevät kanssa matkustajia. Tai muuten kaupungilla liikkuessa. En tosin mistään ihan pienestä ärsyynny.
Täällä tuntuu vaan että jatkuvasti on äidit ja lapset jonkun hampaissa... Oli se sitten mitä vaan päävärkistä jalkoväliin!
Mä en itse tykkää yhtään tuosta tavasta. Teen aina kaikkeni ettei tarvitsisi mennä rattaiden kanssa julkisilla :D
- 6kk ikäisen tytön äiti
Kannattaa tutkituttaa pää, jos randomit äidit lapsineen on sulle ongelma. Ja vieläpä "suurin ongelma"!