Onko työttömillä oikeus mihin ylimääräiseen kivaan sinun verorahoillasi?
Kun kerran työttömät elävät ihmisten verorahoilla, niin millainen elintaso on heille moraalisesti oikein mielestäsi? Pitääkö elää mahdollisimman yksinkertaisesti, niin että vain perustarpeet tulevat tyydytetyiksi vai onko työttömälläkin oikeus esim. käydä elokuvissa, syödä ravintolassa, ostaa kallista kosmetiikkaa jne?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran työttömät elävät ihmisten verorahoilla, niin millainen elintaso on heille moraalisesti oikein mielestäsi? Pitääkö elää mahdollisimman yksinkertaisesti, niin että vain perustarpeet tulevat tyydytetyiksi vai onko työttömälläkin oikeus esim. käydä elokuvissa, syödä ravintolassa, ostaa kallista kosmetiikkaa jne?
Ja tässä yksi idiootti oikein erottelee "työttömät versus ihmiset".
Eli työttömälle ei edes ihmisarvoa anneta?
Kuka vielä ihmettelee millaisten ihmisten suosiolla Hitler pääsi valtaan .
Ja tollaiset täysin kipeät tapaukset haluavat kaiken huipuksi keskustella siitä, mikä on "moraalisesti oikein".
Tottakai sitä pitää vähän provosoida aloituksessa, sillä tavoin tulee eniten vastauksia. Sinäkin vastasit koska provosoin ;) Oon itse työtön :) Haluan saada kunnon väittelyä täällä aikaan.
Myös työttömät maksavat veroja. Jäljelle jäävä raha palautuu täysimääräisesti Suomen talouden kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
xD
Siis joo, tuota nuin maksaahan se työtönkin veroja! työmarkkinatuesta menee semmoset 20% veroihin
Mistä? Valtio vaan pidättää itsellään sen 20% Voithan sä uskotella toki itsellesi että maksat veroja **tusti kun makaat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien lapsinlisiä tulee leikata.
Himmaa sitä lisääntymisviettiä, ettei kunnon veronmaksajille tulee lisää elättejä.
Seksissä on aina raskauden riski. Oletko kieltämässä työttömiltä seksinkin, yhden elämän perustarpeista?
Voisiko joku perustella miksi miinus? Tottahan se on, että vaikka kuinka ehkäisisi niin on mahdollsita tulla raskaaksi.
Työtönhän maksaa peruspäivärahasta tai työmarkkinatuesta 20 prossaa veroja joka kuukausi, mikä on suhteessa paljon enemmän kuin pienituloisella työntekijällä! Myös ansiosidonnaisesta menee veroja. Työttömä joituvat maksamaan samat välilliset verot kuin muutkit: alvit,piiloverot kuten vesimaksuja. lämmitys jne. En siis ole mikään uhriutuva työntekijä, jolla on nautintona työttömien mollaaminen ja alistaminen vaan kuka tahansa voi nykyään joutua työttömäksi. Itse olen huolissani lähinnäjatkuvista veronbnvähennyksisyä yrityksille ja pääomatuloja nauttiville. Veronmaksuhalu rapautuu, kunyksityinen eliitti ei maksa verojaan järjettömistä pääomatuloistaan ja veroja kierretään ulkomaille yritysjärjestelyillä. Se vituttaa eniten.
Myös kaikki julkisen puolen työntekijät (lainausmerkeillä tai ilman) elävät ja kuluttavat verorahoillamme.
Toisaalta kaikki työttömätkin osallistuvat välillisten verojen maksuun joiden osuus valtio budjetista kasvaa joka vuosi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä peruspäivärahasta riitä mainitsemiisi huvituksiin tai ylellisyyksiin, ellei ole terve ja jonkinlainen kotitalousnero, joka osaa laittaa ruokaa (lähes) ilmaisista aineksista.
Mä oon pitkäaikaistyötön, ja mun työmarkkinatukeni menee kokonaan huvituksiin, sillä mieheni elättää minut muuten kokonaan. Kävi flaksi. Olen kyllä saanut kuulla olevani kaksinkertainen loiseläjä. Tosin ehkä hieman tottahan se on?? No, mä nautin mun elämästäni ja oon kiitollinen tuuristani.
-AP
Mä suon sen, että vaikka yksinhuoltajana niska limassa painankin, verovarojani käytetään vielä heikommassa asemassa olevien tukemiseen. Sun kommentti herättää surua. MItä hienoa on siinä, ettei aikuinen seiso omilla jaloillaan ja kykene vastaamaan elämästään itse? Työttömyyskorvaus on tarkoitettu siirtymäajaksi, kun sinä itse yrität saada elämäsi taas kuntoon. Nyt leuhkit sillä, että olet jäänyt pikkulapsen asemaan. MInusta oman elämänsä elämättä jättäinen on ehkä surullisimpia kohtaloita. Oman elämän elämisen perusta on se, että elät sen mukaan, mihin omat taitosi tienata riittävät. Jos olet sen verran heikolahjainen, ettet tule omillasi timeen,niin sitä varten on sitten tuet, ettet kuole nälkään. Että minä en kyllä näe mitään hyvää tuuria tai kiitollisuutta tuossa. Ehkä yritit lohduttaa itseäsi tuolla kommentilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä peruspäivärahasta riitä mainitsemiisi huvituksiin tai ylellisyyksiin, ellei ole terve ja jonkinlainen kotitalousnero, joka osaa laittaa ruokaa (lähes) ilmaisista aineksista.
Mä oon pitkäaikaistyötön, ja mun työmarkkinatukeni menee kokonaan huvituksiin, sillä mieheni elättää minut muuten kokonaan. Kävi flaksi. Olen kyllä saanut kuulla olevani kaksinkertainen loiseläjä. Tosin ehkä hieman tottahan se on?? No, mä nautin mun elämästäni ja oon kiitollinen tuuristani.
-AP
Mä suon sen, että vaikka yksinhuoltajana niska limassa painankin, verovarojani käytetään vielä heikommassa asemassa olevien tukemiseen. Sun kommentti herättää surua. MItä hienoa on siinä, ettei aikuinen seiso omilla jaloillaan ja kykene vastaamaan elämästään itse? Työttömyyskorvaus on tarkoitettu siirtymäajaksi, kun sinä itse yrität saada elämäsi taas kuntoon. Nyt leuhkit sillä, että olet jäänyt pikkulapsen asemaan. MInusta oman elämänsä elämättä jättäinen on ehkä surullisimpia kohtaloita. Oman elämän elämisen perusta on se, että elät sen mukaan, mihin omat taitosi tienata riittävät. Jos olet sen verran heikolahjainen, ettet tule omillasi timeen,niin sitä varten on sitten tuet, ettet kuole nälkään. Että minä en kyllä näe mitään hyvää tuuria tai kiitollisuutta tuossa. Ehkä yritit lohduttaa itseäsi tuolla kommentilla?
En ole ap, mutta...
Kun se työllistymiskysymys ei aina t. useimmiten ole pelkästään taidoista kiinni, vaan siinä voi merkitä enemmän se, mihin tahoihin olet verkostoitunut tai sekin, ettei sinun ammattitaidolla ole enää kysyntää t. rahallista arvoa; se taitojen vähättely vituttaa eniten ainakin minua. Muuttuva maailma jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Työelämässä olin aina stressaantunut, nyt mulla on aikaa, rahaa ja mielenrauha. Olen onnellinen. Ja kaikkea kehittävääkin tulee tehtyä, kun sitä aikaa on siunaantunut. Tosin AV-palstailu ei tähän kuulu :D Kunnioitan todella paljon kaikkia yksinhuoltajia. Teillä on ehkä kaikista rankinta, mutta toki se lapsi myös varmasti antaa paljon. Mitä muuta tähän voisi sanoa? Kukin tyylillään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Työelämässä olin aina stressaantunut, nyt mulla on aikaa, rahaa ja mielenrauha. Olen onnellinen. Ja kaikkea kehittävääkin tulee tehtyä, kun sitä aikaa on siunaantunut. Tosin AV-palstailu ei tähän kuulu :D Kunnioitan todella paljon kaikkia yksinhuoltajia. Teillä on ehkä kaikista rankinta, mutta toki se lapsi myös varmasti antaa paljon. Mitä muuta tähän voisi sanoa? Kukin tyylillään :)
Tämä oli siis ap. Tuli muuten mieleen, että tapahtuuko kaikki ihmistä kehittävä palkkatyössä? Aika yksinkertainen näkemys mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien lapsinlisiä tulee leikata.
Himmaa sitä lisääntymisviettiä, ettei kunnon veronmaksajille tulee lisää elättejä.
Seksissä on aina raskauden riski. Oletko kieltämässä työttömiltä seksinkin, yhden elämän perustarpeista?
Voisiko joku perustella miksi miinus? Tottahan se on, että vaikka kuinka ehkäisisi niin on mahdollsita tulla raskaaksi.
Siksi miinus koska seksi EI ole perustarve.
Jos haluaa jotain parempaa ostaa tai käydä vaikka matkoilla niin sitten säästää siitä mitä saa. Jos ei voi niin se on harmin paikka. Silloin, kun olin työtön niin säästin kaikesta mistä saatoin ja niillä rahoilla mitä kertyi niin ostin sitten mitä halusin ja reissasin kotimaassa. Ikinä en ole törsännyt rahojani ja sitten mennyt sossunluukulle vinkumaan lisää tai ottanut pikavippejä. Töissä ollessani pistän rahaa jatkuvasti säästöön pahan päivän varalle. Elämä on valintoja täynnä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
No juu. Kyllä tänä päivänä vastuu omasta elämästä esim. työn kautta stressaa suurinta osaa ihmisiä. Ja ymmärrän kyllä etteivät kaikkien rahkeet tai taidot riitä uudistamaan itseään muuttuvan työelämän myötä. Kerro nyt kuitenkin lapsillesi, ettei ole ihan normaalia että aikuinen ihminen puuhastelee kaikkea rauhaisaa ja kehittävää 24/7. Että joku muu sen puuhastelun aina maksaa. Pitkäaikasityöttömyyshän on vahvasti periytyvää ja kun lapsesi ovat aikuisia, sosiaaliturva lienee aikas heikoissa kantimissa, eikä sitä elättäjäpuolisoakaan aina niin vain löydy. Toki, jos miehesi sut voi elättää, mikäs siinä. Mut se että downsiftailet esim. meikäläisen verovaroin ei ole ok. Kiitos kunnioituksesta, onhan se aika vaativaa kasvattaa lapsensa itse, omalla työllään. Hyvin olen onneksi onnistunut. Ja ihana miesystäväkin on. Valittu puhtaasti rakkaudella :) Ja tosiaan, kukin tyylillään. Mulla on niin antoisa työ, että elämästäni puuttuisi paljon ilman sitä. Tosin sitten kehittäisin jonkun toisen työn. Unelmia piisaa.
Työtönkin maksaa veroja. Ilmankos monet luulee, että korvauksilla elellään herroiksi, kun eivät ole muistaneet vähentää veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Sun täytyy olla superhyvä suihinottaja.
Minä tunnen työttömän yksinhuoltajan, joka saa työttömyystukea, asumislisää, KELAn elatustuen (mies ei maksa) sekä korotetut lapsilisät. Luonnollisestikaan ei maksa lasten päivähoidosta mitään. Hän shoppailee vähintään viikottain, yleensä aina kun hänet tapaa esittelee kivoja juttuja mitä viimeksi on ostanut (esim. vaatteita). Jos haluaa jotain kalliimpaa, niin vanhemmat antavat rahaa.
Hänellä ei ole hätäpäivää, koska ei tulisi saamaan yhtään enempää rahaa käteen vaikka olisi töissä, kun etuudet heikkenisivät. Käsittääkseni ei edes hae töitä, perheelleen tosin taitaa esittävänsä hakevansa, koska he tukevat "väliaikaisesti" taloudellisesti. Talk about kannustusloukku.
No tulisivat sitten töihin tekemään ja tienaamaan, kun tuli uusi laki, että saa tienata hieman, eikä menetä korvauksia, niin eipä sekään ole työhalukkuutta työttömien keskuudessa lisännyt... Pitäisi itse saada valita milloin tekee ja mitä muuten lorvivat mieluummin ja valittavat, kun raha ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mihin vaan, mihin saavat rahansa riittämään.
Juuri näin, suu säkkiä myöten. Jokainen tavallinen palkansaajakin joutuu laskemaan, mihin raha riittää, mistä tinkii, jotta saisi jotain kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen työttömän yksinhuoltajan, joka saa työttömyystukea, asumislisää, KELAn elatustuen (mies ei maksa) sekä korotetut lapsilisät. Luonnollisestikaan ei maksa lasten päivähoidosta mitään. Hän shoppailee vähintään viikottain, yleensä aina kun hänet tapaa esittelee kivoja juttuja mitä viimeksi on ostanut (esim. vaatteita). Jos haluaa jotain kalliimpaa, niin vanhemmat antavat rahaa.
Hänellä ei ole hätäpäivää, koska ei tulisi saamaan yhtään enempää rahaa käteen vaikka olisi töissä, kun etuudet heikkenisivät. Käsittääkseni ei edes hae töitä, perheelleen tosin taitaa esittävänsä hakevansa, koska he tukevat "väliaikaisesti" taloudellisesti. Talk about kannustusloukku.
Mutta ymmärräthän, että jos
Sinä tunnet tällaisen yksinhuoltaja työttömän, se ei tarkoita sitä, että kaikki työttömät olisivat samalla viivalla. Tiedän kyllä, että kaikkein edullisinta työttömälle on olla yksinhuoltaja ja asua vuokralla. Aina ei näin kuitenkaan ole.