Imettäessä rinnan ei kuulu näkyä julkisesti
Sohaisen varmaan kunnolla muurahaispesää mutta oonko oikeesti ainoa, jonka mielestä imettäminen pitäisi hoitaa katseilta suojassa joko eri paikassa TAI vaikka harsolla rinta peittäen?
Mulla on kolme lasta ja kaikkia olen imettänyt. Itselle se tuntui sen verran yksityiseltä ja intiimiltä, että hoidin sen em. Tavoilla.
Kerran yleisellä ulkokirppiksellä ostoksia tehdessäni, myyjä myi tavaroitaan avoimesti vauva rinnalla ja koko rinta esillä. Kieltämättä vaivaannutti.
Onhan imetys toki luonnollista mutta niin on kusella käyntikin, eikä sitäkään julkisesti oo sopivaa hoitaa.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Perheettömät eivät kuulu perheparkkiin ja silti ne varaa niitä paikkoja joka päivä. Käyvät myös inva/lapsenhoitovessoissa, kun ei ole jonoa. Ei laitonta, sanovat.
No, niin kauan kuin edellä mainittu perseily minun, vauvan äidin, sekä nälkäisen lapseni kustannuksella jatkuu ja lapsen imettäminen julkisesti on laillista, imetän vaikka molemmat rinnat näkyvillä.
Itseäsi sä vain häpäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sohaisen varmaan kunnolla muurahaispesää mutta oonko oikeesti ainoa, jonka mielestä imettäminen pitäisi hoitaa katseilta suojassa joko eri paikassa TAI vaikka harsolla rinta peittäen?
Mulla on kolme lasta ja kaikkia olen imettänyt. Itselle se tuntui sen verran yksityiseltä ja intiimiltä, että hoidin sen em. Tavoilla.
Kerran yleisellä ulkokirppiksellä ostoksia tehdessäni, myyjä myi tavaroitaan avoimesti vauva rinnalla ja koko rinta esillä. Kieltämättä vaivaannutti.
Onhan imetys toki luonnollista mutta niin on kusella käyntikin, eikä sitäkään julkisesti oo sopivaa hoitaa.
Ei varmaan ole kolmea lasta. Joku teinipoika taas provoilee. Kun minun vauvalle tulee nälkä, imetän vauvani, sopi se sitten sinulle tai muille fanaatikoille. Luulisi että kolmen lapsen äidillä olisi muutakin tekemistä kuin täällä palstalla syyllistää pienten lasten äitejä. Paineita ja hommaa lastenhoidossa on muutenkin, ilman että toiset äidit rupee sanelemaan sääntöjä sille miten lapset pitää ruokkia. Mieti nyt vähän.
Eka kerta kun mua teinipojaksi tituleerataan. :) Kyllä mulla vaan on kolme lasta. Koululainen, eskarilainen ja 3-vuotias. Tänään oli aikaa, koska kaikki oli samaan aikaan koulussa & kerhossa. Kyllä mä onnistuin hoitamaan imettämisen muita huomioiden. Välillä imetin lastenhoitohuoneessa tai autossa. Joskus junassa harson kanssa. Yleensä pyörittiin sen verran kodin ympärillä, että kotiin ehti. Imetin muutenkin mieluiten makuullaan.
Mä en taas käsitä sitä, miksi sitä tissiä halutaan näyttää, imetti tai ei. Kirpparijuttu on tosi! Samoin kerran vieraisilla ollessamme talon emäntä otti rinnan meidän kaikkien nähden esiin olkkarissa ja imetti. Mä en ois ikään kehdannu tehdä niin, vaan jos oli vieraita, menin toiseen huoneeseen.
Luuletko sinä omahyväinen että naiset oikein haluavat näytellä sitä rintaa imettäessä? Ja mikä sinä olet sanomaan miten imetys kuuluu tehdä? Kuka sinut on valtuuttanut kertomaan miten paljon rinta saa vilahtaa? Lapseni syö miten syö eikä asia kuulu sinulle tippaakaan oli sinulla lapsia sitten kolme tai ei yhtään.
Itse olen kerran nähnyt ap:n kuvailemaa imetystä, ja siitä on monta vuotta. Olin kahvilassa töissä ja eräs nainen alkoi siinä sitten imettämään. Se oli ensin luukku auki, heilui siinä H-kupin tissi paljaana aikansa kun kaiveli vauvaa vaunuista ja alkoi syöttämään. Kyllä mä sitä ihmettelin suuresti, että miksi se ei voinut hommaa vähän hienovaraisemmin hoitaa. Hän oli ilmeisesti näitä minä, oikeuteni vilautella koska vauvani naisia. Siis ihan oikeesti se hyöri ja pyöri siinä tissi paljaana :D
Itse olin aika häveliäs esikoisen kanssa enkä kehdannut julkisesti imettää, oli tosi kurjaa aina etsiä jotain vessaa missä olisi voinut imettää. Nyt ei sitä ongelmaa ole onneksi toisen kanssa (liiallista häveliäisyyttä), mutta toki pyrin parhaani mukaan itseni peittämään. Ei välttämättä vauvalla ole harsoa päässä mutta rinnan päälle laitan ja joskus vähän sivulta suojaan neuletakilla. Tuollainen yllä mainittu rinnat paljaana toitarointi ei tulisi mieleen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kenenkään muun imetyshommat ei kuulu sinulle pätkän vertaa.
minun vauvani syö s silloin kun sillä on nälkä. enkä vedä koko rintamusta tiskiin, mutta en kyllä ala harsollakaan peittelemäân.
jos SINUA tämä häiritsee, katso muualle, tai peitä vaikka pääsi harsolla :)
Melkoista omahyväistä paskaa taas. Onhan se toki mukavaa katsella, kun äiti kaivaa suurieleisesti riipputissinsä esille ja taapero kävelee jostain kauempaa tissille maitoa juomaan.
Tuolla sinun logiikalla kuka vaan voi kävellä alasti kadulla ja jos häiritsee niin katsokoon muualle.
Uskomatonta.Miksi sinun pitäisi ruokailla alasti? Kaikki ruokailuvälineet otat kuitenkin esille, etkä peitä lautasta tai suutakaan, vaikka tunget sinne rumaa maksa- tai kaalilaatikkoa.
Työpaikoilla monet ottaa paljon rintaa rumempia eväspussejaan esille, jossa majoneesit pursuavat käsille. Ihan samalla tavalla roskaisesti saatetaan syödä grilliruokia keskellä vilkasta keskustaa kulttuurikohteiden edessä. Hyvin harva edes älähtää, vaikka hampurilaispaperien roskat usein jätetään muiden siivottavaksi.
Vauvan ruokailu julkisestikin on erittäin siistiä, kun vertaa monien eväiden syöntiin. Silti jostain syystä aikuisten ruoalla sotkeminen ja roskaaminen nousee hyvin harvoin keskustelunaiheeksi. Mikä siinä rinnassa pelottaa enemmän kuin kadulle särjetyssä kaljapullossa?
Tässä ei ole vauvasta eikä vauvan ruokailusta kyse, vaan siitä äidin imettämisestä ja kuinka hän asian hoitaa. Kun paheksuu tissit paljaava imettäviä naisia, niin pelkää rintoja? Okei...
Mitä paheksuttavaa lapsen ruokailussa on jos se ei edes pelota ketään? Mistä muusta imetyksessä on mielestäsi kyse, kuin lapsen ruokavälineistä ja ruokailusta?
Ei rintaa pidetä esillä kuin sn hetken, kun lapsi syö. Moni jättää paljon rumemma likaiset lautasetkin ravintoloissa joissa on kärryt niitä varten pöytään. Usein ruoan jämiäkin. Minusta se on tyylittömämpää kuin ruokkia lasta.
Ruokailu on perustarve vauvalla ihan siinä missä aikuisella. Miksi pienen lapsen ruokailu olisi rumempaa?
No juuri näin! Olen ajatellut aivan samaa myös synnytysten kohdalla: mistä muusta siinäkään on kyse kuin kauniista, ihanasta ja ihmeellisestä tapahtumasta, jossa uusi ihminen saapuu tähän maailmaan! Kaikkihan me olemme joskus syntyneet, joten ihan luonnollinen meille kaikille. Nyt kun naikkarikin on vielä remontissa, niin eikös niitä voisi ruveta hoitamaan vaikka keskellä Kauppatoria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minun vauvani syö s silloin kun sillä on nälkä. enkä vedä koko rintamusta tiskiin, mutta en kyllä ala harsollakaan peittelemäân.
Ulostaminenkin on luonnollista! Ulostan silloin, kun minulla on hätä, enkä varmasti peittele pyllyä tai mitään muutakaan. Jos häiritsee, niin katso muualle.
Ja sitten varmaan syöt sen paskan, kun olet noin luonnollinen.
Anteeksi, mutta ulosteen syöminen ei ole ihmiselle luonnollista toisin kuin imetys, ulostus, masturbointi tai seksi.
Minä kun luulin, että tässä nimenomaan oli kyse siitä, että imetys on luonnotonta. Mitä se onkin, jos suositus on peittää se harsolla.
Imetys on luonnollista. Seksi on luonnollista. Se ei tarkoita, että noita luonnollisia toimia pitäisi harrastaa julkisesti kaikkien silmien alla. Onko miehen siitin luonnoton ilmestys, kun se pitää kerran peittää julkisella paikalla?
Vaikka sitä pidätkin suussa, se ei ole ruokaa. 1/5 koska vastasin
Mitä tekemistä ruoalla on minkään kanssa?
Ensinnäkin: ei kukaan ole maitoa vastaan, vaan sitä paljasta rintaa. Paljas rinta ei ole ruokaa, vaikka se olisi vauvan suussa.
Toiseksi, saako mieheni imeä nänniäni julkisesti, sillä maitohan nyt on ruokaa ja ruokailu on luonnollista?
Oletko ihan täyspäinen tai edes 1/5-päinen?
Voisin kyllä kysyä, että oletko itse ihan täyspäiväinen, kun stressaat niin kovin siitä, että vilahtaako imettävän äidin nänni vai ei? Jos se sinun elämääsi jotenkin helpottaa, niin senkun imetät miestäsi julkisesti. Sen vaan sanon, että on se aikuisella ihmisellä suhteellisuudentaju ja muu moraali hakusessa, jos vetää yhtälömerkin näiden kahden asian välille. Maailmassa näkee paljon asioita, joita ei voi kieltää ja sen kanssa pitää vaan oppia elämään.
"Voi voi kun sinä olet nyt väärässä!" "Tämähän on itsestäänselvyys, en vaivaudu edes selittämään!" "Miten et muka tajua?" "Se nyt vaan on niin!"
Ja sama meno jatkuu; taas pelkkää päivittelyä ja tuhinaa vailla mitään argumenttia. Tai noh, argumentointivirheiksihän nuo lasketaan, mutta mitään sisältöä viestilläsi ei ole.
Jospa vain muodostaisit loogisen perustelun sille mielipiteellesi. Onko se oikeasti mahdotonta?
P.S. En stressaa, vaan pidän debaateista. Haluan jonkun perustelevan loogisesti kantansa, mutta vauvapalstalla se lienee mahdottomuus.
Ihan oikeasti, myönnän olevani väärässä ja poistun heti, kun joku vaivautuu selittämään päivittelyn ja vänkäämisen sijasta. Eli en varmaan ikinä.
En ole tuo aikaisempi kommentoija, mutta kommentoin silti. Jos kerran pidät debaateista, selitä sitten itse oma kantasi asiaan. On totta että ulostaminen ja seksi on luonnollista, aivan kuten imetyskin. Kukaan täyspäinen ei silti pasko pitkin kaupunkia, varmaan ihan omasta tahdostaan. Mutta kautta aikojen imetystä ei ole pidetty mitenkään hävettävänä ja yhtä intiiminä juttuna kuin esimerkiksi seksiä, joka on LAISSA KIELLETTY julkisilla paikoilla. Imetystä ei minun tietääkseni ole missään kielletty julkisilla paikoilla, vaikka nänni saattaakin toisinaan vilahtaa. Sinun mielipiteesi on, ettei paljasta pintaa kuulu näkyä yhtään imetettäessä, mutta tämä on siis vain sinun mielipiteesi ja sinä tässä vänkäät, huomaatko? Ei sinun mielipidettäsi kukaan poista ja saat olla mitä mieltä haluat, mutta imetys on silti täysin laillista julkisilla paikoilla ja osa ihmisistä sitä tulee aina tekemään, enemmän tai vähemmän peittävästi. Minukin häiritsee tupakoitsijat mutta minkäs teet, siirryn pois jos tupakoitsija tulee liian lähelle. Ei luulisi sinunkaan olevan vaikea päätä kääntää, jos juuri sinun silmiesi alla (aika epätodennäköistä) joku rintansa esiin vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä imetyspaita kyllä peittää kaiken. Nänni vaan näkyy ja se on vauvan suussa. En mä kurki tai töllistele todellakaan imettäjiä, mutta ei ole oikein pakottaa toisia katsomaankaan, kuten myymällä tavaroita rinta paljaana tai vaikka jossain junassa toisen kasvojen edessä, missä toisen on tosi vaikea siirtyä muualle tai jos haluaa kohteliaasti välttää katsomista, niin pitäisi ikkunaa tai seinää tuijottaa.
Tämä EI ole imetysvihamielistä vaan toisia huomioivaa käytöstä. Vaikka kuinka puskapissat on luonnollisia niin ei ole kyllä kiva sellaistakaan tapahtumaa lähietäisyydeltä pakosta todistaa.
Ap
Puhut muuten asiaa, mutta vertaamalla syömistä pissalla käymisren menetät arvostukseni.
Pissaaminen hoidetaan muutenkin eri tiloissa, syöminen on julkisesti hyväksyttyä.Eli siinä tapauksessa jos syötön miehelle makupalana maitoa rinnasta keskelle puiston penkkiä kenelläkään ei ole mitään sanottavaa asiaan koska rinnasta syöminen on ok?
No jos sun mies on samalla sun poika, ni syötä ihmeessä.
Samalla voit lypsää miehesi kikkeliä ja miehesi sanooÖÖÖ, ÖÖÖÖÖ...
Ei mua häiritse kuin ne muutamat, joiden on ihan pakko vetää koko rinta esiin hyvin näyttävästi. Mutta mua häiritsee tosin tasapuolisesti liian lyhyet shortsit ja hameet sekä paidattomat miehet muualla kuin rannalla. Töissä häiritsee eräs nainen jolla on aina kesällä joko liian lyhyt hame tai syvä halkio hameessa. Hän ei osaa istua hameen kanssa vaan levittelee jalkojaan ja on kerran myös esitellessään uutta hamettaan nostanut helman niin ylös että alushousut näkyy. Olen oikeasti nähnyt tämän nelikymppisen naisen alushousut kahvihuoneessa lukuisia kertoja, vaikka en ole mitenkään erityisemmin tiiraillut.
Sitten puistossa Pelle tulee puun takaa ja tarjoaa kikkelistä makupalaa miehellesi. Romanttinen hetki, ÖÖÖ, ÖÖÖÖ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoista omahyväistä paskaa taas. Onhan se toki mukavaa katsella, kun äiti kaivaa suurieleisesti riipputissinsä esille ja taapero kävelee jostain kauempaa tissille maitoa juomaan.
Tuolla sinun logiikalla kuka vaan voi kävellä alasti kadulla ja jos häiritsee niin katsokoon muualle.
Uskomatonta.Miksi sinun pitäisi ruokailla alasti? Kaikki ruokailuvälineet otat kuitenkin esille, etkä peitä lautasta tai suutakaan, vaikka tunget sinne rumaa maksa- tai kaalilaatikkoa.
Työpaikoilla monet ottaa paljon rintaa rumempia eväspussejaan esille, jossa majoneesit pursuavat käsille. Ihan samalla tavalla roskaisesti saatetaan syödä grilliruokia keskellä vilkasta keskustaa kulttuurikohteiden edessä. Hyvin harva edes älähtää, vaikka hampurilaispaperien roskat usein jätetään muiden siivottavaksi.
Vauvan ruokailu julkisestikin on erittäin siistiä, kun vertaa monien eväiden syöntiin. Silti jostain syystä aikuisten ruoalla sotkeminen ja roskaaminen nousee hyvin harvoin keskustelunaiheeksi. Mikä siinä rinnassa pelottaa enemmän kuin kadulle särjetyssä kaljapullossa?
Tässä ei ole vauvasta eikä vauvan ruokailusta kyse, vaan siitä äidin imettämisestä ja kuinka hän asian hoitaa. Kun paheksuu tissit paljaava imettäviä naisia, niin pelkää rintoja? Okei...
Mitä paheksuttavaa lapsen ruokailussa on jos se ei edes pelota ketään? Mistä muusta imetyksessä on mielestäsi kyse, kuin lapsen ruokavälineistä ja ruokailusta?
Ei rintaa pidetä esillä kuin sn hetken, kun lapsi syö. Moni jättää paljon rumemma likaiset lautasetkin ravintoloissa joissa on kärryt niitä varten pöytään. Usein ruoan jämiäkin. Minusta se on tyylittömämpää kuin ruokkia lasta.
Ruokailu on perustarve vauvalla ihan siinä missä aikuisella. Miksi pienen lapsen ruokailu olisi rumempaa?
No juuri näin! Olen ajatellut aivan samaa myös synnytysten kohdalla: mistä muusta siinäkään on kyse kuin kauniista, ihanasta ja ihmeellisestä tapahtumasta, jossa uusi ihminen saapuu tähän maailmaan! Kaikkihan me olemme joskus syntyneet, joten ihan luonnollinen meille kaikille. Nyt kun naikkarikin on vielä remontissa, niin eikös niitä voisi ruveta hoitamaan vaikka keskellä Kauppatoria?
En tiedä sinusta, mutta kun minä imetän niin en lennä veri, ei tartte pelätä että tulee kakat housuihin eikä muhun satu niin paljon etten tiedä miten olla.
Nämä argumentit muuttuvat aina vain naurettavimmiksi.
Vauva syö rinnasta. Vauvalla on oikeus syödä, äidillä oikeus syöttää. Ei voi vaatia pulloja käyttöön jotta vauva saisi ruokailla julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua häiritse kuin ne muutamat, joiden on ihan pakko vetää koko rinta esiin hyvin näyttävästi. Mutta mua häiritsee tosin tasapuolisesti liian lyhyet shortsit ja hameet sekä paidattomat miehet muualla kuin rannalla. Töissä häiritsee eräs nainen jolla on aina kesällä joko liian lyhyt hame tai syvä halkio hameessa. Hän ei osaa istua hameen kanssa vaan levittelee jalkojaan ja on kerran myös esitellessään uutta hamettaan nostanut helman niin ylös että alushousut näkyy. Olen oikeasti nähnyt tämän nelikymppisen naisen alushousut kahvihuoneessa lukuisia kertoja, vaikka en ole mitenkään erityisemmin tiiraillut.
Usein nämä näyttävästi imettävät myös puristelevat rintaansa, nipistelevät nänniään ja koskettelevat muutenkin itseään epäsopivasti.
Imettäminen on täysin luonnollista ja ihan fine, mutta en kyllä toivo että joku vetäisisi varoittamatta naamani edessä maitoa tihkuvan tissin tiskiin ja alkaisi imettämään. Mutta tuosta julki-imettämisestä, sitä ei todellakaan ole pakko katsoa vaan voi kääntää katseen muualle.
Olen imettänyt molempia lapsiani ja kerran kuopus sai kauhean yllättävän nälkäraivarin kesken kauppareissun. Olin isossa ostoskeskuksessa pääkaupunkiseudulla ja yritin mennä kauhealla kiireellä lastenhuoneeseen imettämään. No, en mahtunut sinne kun ulkomaalaiset oli kansoittaneet koko tilan. Pakko oli käydä käytävän penkille imettämään kun vauva karjui kun hyeena. Piilouduin lastenvaunujen taakse ja yritin vielä viritellä harsoa eteen. Aika hankalaa raivoavan vauvan kanssa. Siinä kun sitten imetin niin tuntui että ihmiset oikein tarkoituksella kurkisteli mitä mä siellä vaunujen takana teen, varsinkin miehet. Yrittikö ne nähdä että onko mulla rinta paljaana?! Ei musta olisi tuntunut luontevalta esitellä rintaa ja peitin sen harsolla koska itsestäni oli epämukavaa että joku näkisi mun rinnan. Muiden mielipiteet ei sinänsä kiinnosta.
Hiljattain näin eräässä kahvilassa kun nainen viereisessä pöydässä alkoi imettää niin valtava rinta oli paljaana kaikkien nähtävänä vaikka kuinka kauan. Musta olisi korrektia peittää se rinta silloin kun imettää jossain kahvilassa missä muut ruokailee. Se mamma ei häpeillyt yhtään.
imettämisessä kyse nimenomaan vauvasta ja vielä nälkäisestä sellaisesta. Nämä mielensä pahoittajat yleensä vielä oikein tuijottavat. Minulla oli rintaraivareita saava vauva ja siinä ei yrmeät rutisijat paljon painaneet. Tärkeintä on saada lapselle ruokaa ei miettiä jonkun randomin aikuisen mahdollista pahaa mieltä. Itse vielä lauloin ja kävelin ympäriinsä saadakseni vauvan syömään. Tikahtukaa paheksuntaanne.
Kyse on vauvan oikeuksista. Pieni vauva käyttää ainoakseen ravinnokseen äidinmaitoa. Kun vauva haluaa maitoa, se hänelle sallittakoon. Vai pitäisikö vauvan itkiessä yrittää vaan rauhallisesti selittää vauvalle, että "Ymmärrän kulta että olet nälkäinen, mutta en voi nyt ruokkia sinua kun imetyshuonetta ei ole saatavilla ja jos ruokin sinut nyt niin joku voi pahoittaa mielensä kun näkee vilauksen rinnasta"?
Kun ei näissä imetyskeskusteluissa ikinä riitä mikään näille imetyksen vastustajille. Väitetään, että on ok jos peittää harsolla, mutta toisaalta ei ole kuitenkaan ok imettää julkisella paikalla vaan pitäisi mennä johonkin vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen imettänyt molempia lapsiani ja kerran kuopus sai kauhean yllättävän nälkäraivarin kesken kauppareissun. Olin isossa ostoskeskuksessa pääkaupunkiseudulla ja yritin mennä kauhealla kiireellä lastenhuoneeseen imettämään. No, en mahtunut sinne kun ulkomaalaiset oli kansoittaneet koko tilan. Pakko oli käydä käytävän penkille imettämään kun vauva karjui kun hyeena. Piilouduin lastenvaunujen taakse ja yritin vielä viritellä harsoa eteen. Aika hankalaa raivoavan vauvan kanssa. Siinä kun sitten imetin niin tuntui että ihmiset oikein tarkoituksella kurkisteli mitä mä siellä vaunujen takana teen, varsinkin miehet. Yrittikö ne nähdä että onko mulla rinta paljaana?! Ei musta olisi tuntunut luontevalta esitellä rintaa ja peitin sen harsolla koska itsestäni oli epämukavaa että joku näkisi mun rinnan. Muiden mielipiteet ei sinänsä kiinnosta.
Hiljattain näin eräässä kahvilassa kun nainen viereisessä pöydässä alkoi imettää niin valtava rinta oli paljaana kaikkien nähtävänä vaikka kuinka kauan. Musta olisi korrektia peittää se rinta silloin kun imettää jossain kahvilassa missä muut ruokailee. Se mamma ei häpeillyt yhtään.
Näitä tilanteita tulee koko ajan enemmän kun maahantunkeutujat valtaavat myös vessat. Imettävät äidit ja vauvat joutuvat siksi usein runkkaavien pedofiilien tuijoteltavaksi.
Monet "luontevasti imettävät" oikein etsivät yleisöä puuhilleen. Etsivät varmasti näkyvän paikan ja rupeavat sitten peuhaamaan rintojensa kanssa välillä vilkuillen ympärilleen että näkeväthän kaikki. Sitten sivellään ja hivellään yleisöä odotellessa.
Sovitaanko että kukin tekee miten haluaa???
Olen tajunnut ruveta häpeämään asiaa vasta luettuani vauva palstaa....
Et palstan pitäjille terkkuja!
Ja imetän neljättä,piilossa ja peitellen,eipä imetyskään ole mennyt niin hyvin kuin aikaisemmin...
Vierailija kirjoitti:
Peitätkö itse ruokaillessa pääsi? Joku lapsi ei ole moksiskaan olla harson alla. Toiselle se voi olla todella vaikeaa.
Ja neljä lasta on, eikä todellakaan ole ollut halua näyttää rintaa. Pienet rinnat on, mutta ei kai lapsen ruokailu rintojen koosta ole kiinni? Vai onko isompi rinta sinusta helpompi piilottaa, kun odotat sitä erikseen mainiten.
Liian helposti minullakin tuli venytettyä lapsen ruokailua, jos ei sopivaa paikkaa löytynyt. Minusta siihen on yhtä turha puuttua kuin mihinkään muuhunkaan ruokailuun.
Koitin kerran peittää harsolla rinnan imettäessä, kun aamukiireessä olin pukenut imetyksen kannalta huonon paidan. Eipä onnistunut, kun vauva repi harsoa pois ja irroitti otteen aina rinnasta repimisen ajaksi. Eli lopputulos oli se, että rintaa näkyi enemmän ja pidemmän aikaa :D
Olen itsekin sitä mieltä, että imetyksen piilottelu on sukua muslimien huivipakon kanssa. Sanovat naisen omaksi valinnaksi, mutta yhteisön paine ajaa naisia häpeämään.
Vastustan kaikkea vain naisiin kohdistuvaa rajoittamista ja hallintaa. Oli kyse sitten imettämisestä tai meikkaamisesta, harmaiden hiusten värjäämisestä tai ammatinvalinnasta.
Tissejä ja ylipäänsä naisten paljasta ihoa näkee joka paikassa netistä kaduille enemmän, kuin yksikään mamma pystyy imettäessään vilauttelemaan. Kyse ei siis todellisuudessa ole siitä, että paljasta ihoa/rintaa tulisi peitellä häveliäisyydestä vaan ihan jostain muusta. Nimittäin kontrollista. Ja yliseksualisoinnista. Ajatellaan, että naisten ihot ja kehot ovat olemassa toisten katseita varten ja niiden paljaudessa on aina (lääketieteellistä yhteyttä lukuunottamatta) kyse seksistä.
Eri kulttuureissa seksualisoidaan naisten ruumista eri tavoin. Ja siihen seksualisointiin liittyy monimutkainen peittämisen ja paljastamisen kulttuuri. Joissain kulttuureissa rinnat mielletään pelkästään vauvan ruokkimiseen tarkoitetuiksi, ja näissä kulttuureissa naiset voivat kulkea rinnat täysin paljaina. Reidet saatetaan peittää, koska ne ovat enemmän "miehiä varten". Joissain kulttuureissa naiset peitetään päästä varpaisiin. Se, että imettävää äitiä kehotetaan peittämään rintansa huivilla, on rinnastettavissa siihen, että naisten pitää peittää päänsä huivilla: syystä tai toisesta nainen ei omista kehoaan ihan täysin, jolloin sitä, missä ja milloin hän voi päänsä/rintansa/reitensä paljastaa kontrolloidaan monimutkaisin tavoin.
Vauvan imettäminen ja rintojen näkyminen hämmentää siksi, että naisen ruumiinosa joka (meidän kulttuurissamme) liitetään seksiin, on paljaana ja olemassa ainoastaan yhden ihmisen tarpeita varten. Ja tuo ihminen on vauva (joskus taapero) - ihminen, jonka olemassaoloa ei tahdota oikein yleisesti sietää. On äärimmäisen kuvaavaa, että vauvan ruokailu rinnastetaan aikuisen ruokailun sijasta ulostamiseen. Mitä se kertoo siitä, millaisina ihmisinä vauvat nähdään?