Kristitty mystikko, huhuu?!? Kysymyksiä.
Olen jäänyt miettimään joitain kirjoituksiasi. Kysymys on irrallisista asioista, joten aloitan oman.
Olet joskus sanonut, että hauskuus alkaa, kun tajuaa koko maailman olevan illuusiota. Voisitko tarkentaa?
Oletko lukenut Neile Donald Walschia? Oletko samaa vai eri mieltä hänen kanssaan?
Olen viime aikoina pohtinut seuraavaa ristiriitaa: saat mitä pyydät + todellisuutta ei pidä vastustaa vaan hyväksyä. Logiikkani mukaan jos hyväksyn todellisuuden, niin en ole pyytämässä mitään... Jos pyydän, niin olen tyytymätön todellisuuteen... Miten tämä dilemma olisi ratkaistavissa!
Kommentit (6995)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjasta Srimad Bhagavatam, viides laulu. Sivu 105
Jotta joku voitaisiin hyväksyä Jumalaksi tai Jumalan inkarnaatioksi, hänen kehossaan on oltava nähtävissä Jumalan tuntomerkit.
On ollut nykyaikanakin tapauksia, joissa ihmiset ovat väittäneet olevansa Jumala tai avatarat. Mutta sitä on helppoa tarkistaa. Ensinnäkin heistä on puhuttu tuhansia vuosia aikaisemmin vedalaisissa teksteissä, ennustuksina.
Jokin ei nyt täsmää. Kaikkiahan me olemme tavallaan Jumalia. Jos joku voitaisiin hyväksyä Jumalaksi... millaisia on hänen kehossaan olevat tuntomerkit? Jotenkin outoa...
Jos joku tulee ja väittää olevansa Jumala tai Jumalan avatar, sitä on helppo tarkistaa.
Jumalasta tai Hänen avatareista on kirjoitettu tuhansia vuosia etukäteen. Sitä paitsi heillä on Jumaluuden tunnusmerkit kehossaan. Jos näin ei ole, niin silloin se, joka väittää olevansa Jumala tai avtara, on huijari.
Vedalaisissa teksteissä on myös kirjoitettu tuhansia vuosia ennen erilaisia tapahtumia, jotka tapahtuvat kaukaisessa tulevaisuudessa. Niihin on myös kirjoitettu kuninkaiden ja hallitsijoiden dynastiat ja heidän nimensä. Ja todellakin - kaikki nämä hallitsijat olivat vallassa. Kaikki tämä on kirjoitettu niihin teksteihin jo tuhansia vuosia sitten.
Persoonaton tarkoittaa eriytymätöntä. Se on jotain mahdotonta. Jos Jumala on persoonaton, meillä ei voi olla mitään yhteyttä Häneen, koska Hänellä ei ole ominaisuuksia, Hän on persoonaton. Aineellinen aine on objektiivinen. Ei persoonallisuutta, ei aihetta. Tämä on mahdotonta.
Jumala ei ole persoonaton.
Vierailija:
"Śrī Īśopaniṣad"
"Ensimmäinen mantra:"
"Kaikki tässä maailmankaikkeudessa, olipa se sitten elollista tai elotonta, on Hänen vallassaan ja kuuluu Hänelle. Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu.
Neljäs mantra:
Asuinpaikassaan pysyttelevä Jumaluuden Ylin Persoonallisuus, liikkuu ajatusta nopeammin ja voi ohittaa kaikki juoksijat. Edes mahtavat puolijumalat eivät pysty lähestymään Häntä. Pysytellen yhdessä paikassa Hän antaa samanaikaisesti käskyjä niille, jotka lähettävät tuulia ja sateita. Täydellisyydessään Hänelle ei ole vertaista.
Viides mantra:
Korkein Jumala sekä kävelee että ei kävele. Hän on kaukana ja samaan aikaan hyvin lähellä. Hän on kaiken sisällä ja kuitenkin kaiken ulkopuolella."
Muuten hyvää asiaa, mutta en oikein käsitä tuota:
"Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija:
"Śrī Īśopaniṣad"
"Kaikki tässä maailmankaikkeudessa, olipa se sitten elollista tai elotonta, on Hänen vallassaan ja kuuluu Hänelle. Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu.
Neljäs mantra:
Asuinpaikassaan pysyttelevä Jumaluuden Ylin Persoonallisuus, liikkuu ajatusta nopeammin ja voi ohittaa kaikki juoksijat. Edes mahtavat puolijumalat eivät pysty lähestymään Häntä. Pysytellen yhdessä paikassa Hän antaa samanaikaisesti käskyjä niille, jotka lähettävät tuulia ja sateita. Täydellisyydessään Hänelle ei ole vertaista.
Viides mantra:
Korkein Jumala sekä kävelee että ei kävele. Hän on kaukana ja samaan aikaan hyvin lähellä. Hän on kaiken sisällä ja kuitenkin kaiken ulkopuolella."
"Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu."
Olen kääntänyt nämä mantrat muista kielistä. Se eroaa hieman siitä suomenkielisestä kirjasta, mutta sisältö on täsmälleen sama.
Tässä elämässä henkilö saa sen, mikä hänelle on määrätty hänen menneen elämänsä tai menneiden elämiensä perusteella. Yleensä se, mikä on määrätty ihmisen osuudekseen tälle elämälle, tulee ilman suurempia ponnisteluja, helposti. Mutta sekin voi olla monimutkaisempaa, koska karmaa on niin vaikea ymmärtää. Niin monet asiat otetaan huomioon.
Kirjasta saat varmaan hyvän selityksen. Tämä on kovin ohut kirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija:
"Śrī Īśopaniṣad"
Neljäs mantra:
Viides mantra:
Olen kääntänyt nämä mantrat muista kielistä. Se eroaa hieman siitä suomenkielisestä kirjasta, mutta sisältö on täsmälleen sama.
Tässä elämässä henkilö saa sen, mikä hänelle on määrätty hänen menneen elämänsä tai menneiden elämiensä perusteella. Yleensä se, mikä on määrätty ihmisen osuudekseen tälle elämälle, tulee ilman suurempia ponnisteluja, helposti. Mutta sekin voi olla monimutkaisempaa, koska karmaa on niin vaikea ymmärtää. Niin monet asiat otetaan huomioon.
Kirjasta saat varmaan hyvän selityksen. Tämä on kovin ohut kirja.
Toisaalta voidaan kysyä. Miksi maailmassa on niin paljon pahoja ihmisiä, ja he ovat niin rikkaita. No, he joutuvat kärsimään tekojensa seurauksista tulevissa elämissään karman lain mukaisesti. Vielä yksi asia:
Monet nykyään ja menneinä aikoina vallassa olleet ihmiset ovat suorittaneet kovaa askeesia saadakseen valtaa ja muita asioita. On olemassa Jumalallisia ja demonisia askeeseja. Monet nykyään vallassa olevat ihmiset ovat harjoittaneet demonista askeettisuutta. Mutta samaan aikaan kun he saivat valtaa, muut ihmiset kärsivät kollektiivisen karmansa seurauksista (joka on kertynyt monien elämien aikana).
Voisiko nuo veda jutut laittaa eri ketjuun? On ihan ok että laittaa yhden tai pari viestiä jonkun tietyn perinteen näkökulmaa, mutta kun tämä nyt on KM:n ketju niin ei ole kiva että tulee sivukaupalla jotain ihan muuta juttua saarnaamis- ja opetustyyliin.
Mutta toisaalta hallitsijoiden kohtalo:
Jos henkilö on vastuullisessa asemassa ja monien ihmisten kohtalot riippuvat hänestä, mutta sen sijaan, että hän palvelisi heitä ja huolehtisi heidän henkisestä ja aineellisesta elämästään, hän alkaa riistää ja käyttää heitä hyväkseen, niin mitään hyvää tästä ei seuraa.
Karman lain mukaan jokainen hallitsija saa yhden kuudesosan alamaistensa karmasta.
Ei siis ole mitään hyvää odotettavissa edes hallitsijoilta heidän kuolemansa jälkeen. Koska useammat sortavat alamaisiaan. Ja he vastaavat yhden kuudesosan verran kaikkien alamaistensa teoista. Ja alamaisia on paljon, joten hallitsijan kärsimys on suuri kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko nuo veda jutut laittaa eri ketjuun? On ihan ok että laittaa yhden tai pari viestiä jonkun tietyn perinteen näkökulmaa, mutta kun tämä nyt on KM:n ketju niin ei ole kiva että tulee sivukaupalla jotain ihan muuta juttua saarnaamis- ja opetustyyliin.
Olen täysin samaa mieltä.
Ei mulla ole mitään veda juttuja vataan mutta olisi mielekästä ja tarkoituksen mukaista, että niille on oma ketjunsa.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei kiinnostaa, en enää kirjoita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nämä veda-ketjut yleensä poistetaan melko pian niiden aloittamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole sanonut, että ei kiinnosta.
Etkö voisi avata sun jutuille oman keskustelu ketjun?
Olen ihan halleluja että lukijoita tulisi sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi avata sun jutuille oman keskustelu ketjun?Olen ihan halleluja että lukijoita tulisi sinne.
Olen avannut vauva.fi:ssa useita ketjuja, jotka kaikki ovat poistettu. Sinne alkoi tulla pitkiä Raamattukopioita heti aloittamisen jälkeen, uhkailuja ja kiroamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi avata sun jutuille oman keskustelu ketjun?Olen ihan halleluja että lukijoita tulisi sinne.
Olen avannut vauva.fi:ssa useita ketjuja, jotka kaikki ovat poistettu. Sinne alkoi tulla pitkiä Raamattukopioita heti aloittamisen jälkeen, uhkailuja ja kiroamista.
Ai ok, no sitten ymmärrän miksi haluat kirjoittaa tänne kun tämä ketju on sentään pysynyt vuosia täällä. (olen se joka ehdotti omaa ketjua)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ok, no sitten ymmärrän miksi haluat kirjoittaa tänne kun tämä ketju on sentään pysynyt vuosia täällä. (olen se joka ehdotti omaa ketjua)
Olen myös aloittanut vauva.fi palstalla useita eri uskontoja käsitteleviä keskusteluketjuja, joissa kysytään kysymyksiä ja lukijat vastaavat niihin, sen mukaan, kuin heillä on tietoa eri uskonnoista. Mutta heti aloittamisen jälkeen tuli pitkiä lainauksia Raamatusta, herjauksia, uhkailuja. Jotkut viestit kestivät useita tunteja, jotkut poistettiin muutamassa minuutissa aiheen aloittamisesta.
Olen ollut kiinnostunut eri uskonnoista. Kristityt puhuvat tapahtuvista ihmeistä. Ihmettelin, että jos kristinuskon puolella on ihmeitä, onko ihmeitä muuallakin. Aloin oppia asioita. Ihmeitä tapahtuu todellakin kristinuskon eri lahkoissa ja kristinuskon ulkopuolisissa, täysin erilaisissa uskonnoissa. Lopulta kaikki palaset loksahtivat paikoilleen, kun aloin opiskella Veda-tiedettä. Kysymyksiin vastattiin.
Niin, tämä otsikko "veda" jotenkin ei sopi kristityille.
Vedat on kova sana näillä kulmilla. Vaikea hyväksyä mitään uutta ja vastaan koulussa opittua käsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös aloittanut vauva.fi palstalla useita eri uskontoja käsitteleviä keskusteluketjuja, joissa kysytään kysymyksiä ja lukijat vastaavat niihin, sen mukaan, kuin heillä on tietoa eri uskonnoista. Mutta heti aloittamisen jälkeen tuli pitkiä lainauksia Raamatusta, herjauksia, uhkailuja. Jotkut viestit kestivät useita tunteja, jotkut poistettiin muutamassa minuutissa aiheen aloittamisesta.
Olen ollut kiinnostunut eri uskonnoista. Kristityt puhuvat tapahtuvista ihmeistä. Ihmettelin, että jos kristinuskon puolella on ihmeitä, onko ihmeitä muuallakin. Aloin oppia asioita. Ihmeitä tapahtuu todellakin kristinuskon eri lahkoissa ja kristinuskon ulkopuolisissa, täysin erilaisissa uskonnoissa. Lopulta kaikki palaset loksahtivat paikoilleen, kun aloin opiskella Veda-tiedettä. Kysymyksiin vastattiin.
Mitä mieltä olette Dvainta Vedanta - suuntauksesta ja sen opeista? Advaita Vedanta - opithan ovat samankaltaisia Mystikon käsityksen kanssa, eli Jumala on vain Yksi, ja sielut ym. aineellinen maailma sen ilmentymää. Dvaita Vedantan mukaan Jumala ja sielut ym. ovat täysin erillisiä toisistaan. Olisi mielenkiintoista tietää teiltä Vedasta kiinnostuneilta, kumpaa näkemystä edustatte, ja ennen kaikkea, miten itse selittäisitte noinkin suuret erot oppien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette Dvainta Vedanta - suuntauksesta ja sen opeista? Advaita Vedanta - opithan ovat samankaltaisia Mystikon käsityksen kanssa, eli Jumala on vain Yksi, ja sielut ym. aineellinen maailma sen ilmentymää. Dvaita Vedantan mukaan Jumala ja sielut ym. ovat täysin erillisiä toisistaan. Olisi mielenkiintoista tietää teiltä Vedasta kiinnostuneilta, kumpaa näkemystä edustatte, ja ennen kaikkea, miten itse selittäisitte noinkin suuret erot oppien välillä.
En seuraa Shankaran oppeja. Shankaran Advaita Vedanta -oppi (mayavada), jotka eivät ole vihamielisiä Jumalan palvojia ja bhakti-oppia kohtaan, mutta joista kuitenkin puuttuu usko Korkeimpaan Jumalaan väärän egon ja erilaisten maallisten kiintymyssuhteiden vaikutuksesta.
Me emme ole jumalia.
Jumalalla on kolme eri aspektia.
Kṛṣṇalla, alkuperäisellä henkilöllä, on kolme aspektia: Jumaluuden Ylin Persoonallisuus, kaikkialla vallitseva Paramātma (Ylisielu) ja persoonaton Brahmanin sädehohto. Bhakti-yogasta kiinnostuneet eivät välitä Brahmanin persoonattomasta sädehohdosta. Se on ominaisempaa tavanomaisille ihmisille. Niille jotka asuvat auringossa, auringonvalo ei ole mitenkään mielenkiintoista. Heille se on merkityksetöntä. Vastaavasti henkisesti edistyneitä ei kiinnosta persoonaton Brahmanin sädehohto. He ovat kiinnostuneempia puruṣasta, Ylimmästä Henkilöstä, Vāsudevasta. Bhagavad-gītāssa todetaan, että oivallus Ylimmästä Henkilöstä saavutetaan monien, monien elämien jälkeen (bahūnāṁ janmanām ante). Jñānīt, persoonattomuusfilosofit, joita viehättää persoonattoman Brahmanin sädehohto, yrittävät tietonsa voimalla ymmärtää Absoluuttisen Totuuden, mutta he eivät ymmärrä, että heidän tietonsa on epätäydellistä ja rajallista, kun taas Kṛṣṇa, Absoluuttinen Totuus, on rajaton. Emme voi saavuttaa rajatonta rajallisella tiedollamme. Se ei ole mahdollista.
https://vedabase.io/fi/library/tqk/4/