Vaatteiden ostaminen - en vain osaa!
Tein jo pari vuotta sitten päätöksen, etten enää heräteostele vaatteita, vaan harkitsen tarkkaan, mitä ostan. Päätin myös, että yritän ostaa vähän laadukkaampia vaatteita. En halua enää, että mulla on kaapissa pitämättömiä vaatteita, tai sellaisia, jotka ovat "ihan hyviä", mutta joista en kuitenkaan oikein tykkää. Tämä osoittautui vaikeammaksi kuin luulinkaan. Tuntuu, että en oikein itsekään tiedä, millaisesta tyylistä tykkään. Sen lisäksi vaatteiden ostaminen on käytännössä hankalaa: mulla ei ole maailman helpoin vartalomalli, joten vaatteita pitäisi sovittaa ennen ostamista. Asun pienellä paikkakunnalla, ja mulla on tosi harvoin aikaa käydä kiireettömästi vaatekaupoissa - täältä en osta kuin tyyliin alushousuja ja urheiluvaatteita. Olen ostanut netistä joitain vaatteita, ja vaikka ne sitten eivät ole sopineetkaan niin hyvin kuin haluaisin, olen pitänyt ne, koska olen juuri sillä hetkellä tarvinnut niitä vaatteita. Aaargh! Miksi tämä on niin vaikeaa? Aina tuntuu, ettei olekaan "mitään päällepantavaa".
Kommentit (40)
Niin siis mikä tässä nyt on? Itse et osaa ja apua et halua. Kuule sitten täytyy vaan olla joko alasti tai niissä epäsopivissa vai mikä se alkuperäinen vika nyt olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyy neuvoja, ja niitä hänelle annetaankin, mutta hän vastaa niihin, että "mut kun en mä viitsi enkä jaksa"...
Niinpä. Hirvee valitus mut mikään ei kelpaa.
Mä en kysynyt neuvoja.
Ap
Vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyy neuvoja, ja niitä hänelle annetaankin, mutta hän vastaa niihin, että "mut kun en mä viitsi enkä jaksa"...
Mä en kysynyt neuvoja.
Ap
Vaan?
Vituttaa.
Ap
Joo, no ei sille sitten mitään voi. Jos et ehdi lähteä kaupoille niin sitten et ehdi. Sitten täytyy olla niissä vaatteissa mitä on. Mahtaisitkohan sä ehtiä ompelijalle? Jos teidän kylässä semmonen sattuisi olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mikä tässä nyt on? Itse et osaa ja apua et halua. Kuule sitten täytyy vaan olla joko alasti tai niissä epäsopivissa vai mikä se alkuperäinen vika nyt olikaan.
Olen jo kirjoittanut, lue sieltä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, no ei sille sitten mitään voi. Jos et ehdi lähteä kaupoille niin sitten et ehdi. Sitten täytyy olla niissä vaatteissa mitä on. Mahtaisitkohan sä ehtiä ompelijalle? Jos teidän kylässä semmonen sattuisi olemaan.
Ei ole ompelijaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen - kysyinkö neuvoja? Ja muuten, jos kerron avauksessani, että ei ole aikaa lähteä koko päiväksi kaupoille, miten sitä aikaa mulle yhtäkkiä kertyy, kun joku keksii mulle ehdottaa koko päiväksi kaupoille lähtemistä?
Ap
Ei ole kerran vuodessa edes mahdollisuutta lähteä isompaan kaupunkiin ostamaan vaatteita itselleen? No sitten ei auta muu kuin tilata niitä epäsopivia netistä. Suosittelisin kyllä järkeistämään ajankäyttöä, jos haluaa jotain muutosta elämäänsä.
Ostatko sä kerran vuodessa kaikki tarvitsemasi vaatteet? Missä kaupassa myydään kesä-, talvi- ja välikausivaatteita samaan aikaan? Kerro heti, siitä saattaa tulla mun lempikauppa.
-
Mä käyn isommissa kaupungeissa aika usein, mutta ongelmana on se, että siellä on jotain muuta ohjelmaa. Ei ole aikaa käydä kaupoissa, paitsi ehkä ihan pikaisesti, ja se taas ei riitä kuin maksimissaan yhden vaatteen hankkimiseen.
Ap
Vuonna 2014 ostin kesävaatteita, seuraavana vuonna talvivaatteita ja tänä vuonna ns. välikausivaatteita eli asuja syksyyn ja kevääseen. Ostan laadukasta ja kestävää, joten talvivaatteiden osto joka 3. vuosi onnistuu hyvin. Lisäksi voin ostaa netistä muutaman topin tms., mutta pääosin ostan vaatteita kerran vuodessa. Laatu maksaa, mutta se myös kestää ja vaatteet sopivat hyvin, ei ole tullut virheostoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kysynyt neuvoja.
Ap
Vaan?
Vituttaa.
Ap
No se ei varmasti täällä helpota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen - kysyinkö neuvoja? Ja muuten, jos kerron avauksessani, että ei ole aikaa lähteä koko päiväksi kaupoille, miten sitä aikaa mulle yhtäkkiä kertyy, kun joku keksii mulle ehdottaa koko päiväksi kaupoille lähtemistä?
Ap
Ei ole kerran vuodessa edes mahdollisuutta lähteä isompaan kaupunkiin ostamaan vaatteita itselleen? No sitten ei auta muu kuin tilata niitä epäsopivia netistä. Suosittelisin kyllä järkeistämään ajankäyttöä, jos haluaa jotain muutosta elämäänsä.
Ostatko sä kerran vuodessa kaikki tarvitsemasi vaatteet? Missä kaupassa myydään kesä-, talvi- ja välikausivaatteita samaan aikaan? Kerro heti, siitä saattaa tulla mun lempikauppa.
-
Mä käyn isommissa kaupungeissa aika usein, mutta ongelmana on se, että siellä on jotain muuta ohjelmaa. Ei ole aikaa käydä kaupoissa, paitsi ehkä ihan pikaisesti, ja se taas ei riitä kuin maksimissaan yhden vaatteen hankkimiseen.
Ap
Vuonna 2014 ostin kesävaatteita, seuraavana vuonna talvivaatteita ja tänä vuonna ns. välikausivaatteita eli asuja syksyyn ja kevääseen. Ostan laadukasta ja kestävää, joten talvivaatteiden osto joka 3. vuosi onnistuu hyvin. Lisäksi voin ostaa netistä muutaman topin tms., mutta pääosin ostan vaatteita kerran vuodessa. Laatu maksaa, mutta se myös kestää ja vaatteet sopivat hyvin, ei ole tullut virheostoja.
Niin, mä tiedän, että laatu maksaa. Mutta kun on ollut tässä lyhyen ajan sisään kaksi kertaa raskaana, on pitänyt ostaa erilaisia vaatteita vartalon muuttuessa, ja kenkiäkin on pitänyt uusia, kun toisen raskauden myötä suurin osa kengistä on jäänyt pieneksi. Joskus voi ajatella, että no, mä ostan sitten ensi kesäksi uuden sellaisen ja sellaisen vaatteen, en mä sitä nyt tarvitse, mutta kun joku vaate oikeasti ei enää ole pidettävissä syystä tai toisesta, se pitää korvata heti. Ja sitten äkkiä tilaa netistä, ja pakko ottaa käyttöön, kun ei ole mitään muutakaan, vaikkei se maailman paras olisikaan.
-
Ostaisin tosi mielelläni kalliita, mutta laadukkaita vaatteita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kysynyt neuvoja.
Ap
Vaan?
Vituttaa.
Ap
No se ei varmasti täällä helpota.
Jos sua vituttaa mun viestit, niin eihän sun tarvitse niitä lukea.
Ap
Tässä muutamia vinkkejä, jotka itse olen kokenut hyödyllisiksi:
- Katsele kuvia esim. Pinterestissä ja tallenna kansioon kuvia vaatteista/yhdistelmistä, joista pidät. Kun olet löytänyt kuvia, katso, mikä niitä yhdistää, millaisia yksittäisiä vaatteita voisit hankkia itsellesi yms. Tämä voi auttaa oman tyylin hahmottamisessa. Voit myös yrittää miettiä vaikka tyylikkään kaverin pukeutumista ja miettiä, mikä siinä erityisesti miellyttää.
- Yhtenäisen tyylin löytäminen auttaa ostosten tekemisessä. Ehkä tässä on myös tärkeää ymmärtää, että voit pitää monista eri tyylisistä vaatteista hankkimatta niitä itsellesi. Tosin mielestäni on myös tyylikästä, jos vaatekaappi on kokonaisuudessaan yhtenäinen, mutta mukana on muutamia "villejä kortteja", jotka poikkeavat päätyylistä. Ne tuovat kivaa mielenkiintoa tyyliin. Oma suositukseni on kuitenkin ensin rakentaa se sun oma päätyyli, jonka ympärille sitten pikkuhiljaa voi kerätä siitä poikkeavia vaatekappaleita.
- Klassisina pidetyt vaatteet on yleensä klassia syystä: ne ovat aina tyylikkäitä. Esim. valkoinen kauluspaita sopii moneen asuun ja niitä on niin monenlaisia, että omantyylisen löytää kyllä. Tärkeintä on tietty, että itse koet vaatteet sopiviksi ja kivoiksi itsellesi.
- Omaa tyyliä voi myös lähteä miettimään jo omistamiesi suosikkivaatteiden kautta. Mikä niissä miellyttää, miksi viihdyt niissä? Samalla kannattaa siivota rankallakin kädellä nykyistä vaatekaappia: hankkiudu eroon "ihan kivoista" vaatteista.
- Tee konkreettinen lista vaatteista, joita uuteen vaatekaappiin tarvitset ja osta vain vaatteita, jotka ovat listallasi
- Opettele tunnistamaan vaatteiden laatu. Nettikaupoissa katso tarkkaan kuvat, erityisesti lähikuvat, joissa näytetään kangas läheltä. Suosi luonnonkuituja, mutta kestävyyden kannalta sekoitekankaat ovat joskus parhaat. Pyri kuitenkin siihen, että ainakin puolet kankaasta on luonnonkuitua. Voit katsoa omistamiesi vaatteiden materiaalilappuja ja ottaa niistä mallia. Ehdoton ei täysakryylivaatteelle. Pieni määrä ei haittaa.
- Palauta kaikki vaatteet, joista et ole todella innoissasi.
- Hyäksy, että vahinko-ostoksia tulee kaikille joskus. Tässäkin asiassa oppii pikkuhiljaa paremmaksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutamia vinkkejä, jotka itse olen kokenut hyödyllisiksi:
- Katsele kuvia esim. Pinterestissä ja tallenna kansioon kuvia vaatteista/yhdistelmistä, joista pidät. Kun olet löytänyt kuvia, katso, mikä niitä yhdistää, millaisia yksittäisiä vaatteita voisit hankkia itsellesi yms. Tämä voi auttaa oman tyylin hahmottamisessa. Voit myös yrittää miettiä vaikka tyylikkään kaverin pukeutumista ja miettiä, mikä siinä erityisesti miellyttää.
- Yhtenäisen tyylin löytäminen auttaa ostosten tekemisessä. Ehkä tässä on myös tärkeää ymmärtää, että voit pitää monista eri tyylisistä vaatteista hankkimatta niitä itsellesi. Tosin mielestäni on myös tyylikästä, jos vaatekaappi on kokonaisuudessaan yhtenäinen, mutta mukana on muutamia "villejä kortteja", jotka poikkeavat päätyylistä. Ne tuovat kivaa mielenkiintoa tyyliin. Oma suositukseni on kuitenkin ensin rakentaa se sun oma päätyyli, jonka ympärille sitten pikkuhiljaa voi kerätä siitä poikkeavia vaatekappaleita.
- Klassisina pidetyt vaatteet on yleensä klassia syystä: ne ovat aina tyylikkäitä. Esim. valkoinen kauluspaita sopii moneen asuun ja niitä on niin monenlaisia, että omantyylisen löytää kyllä. Tärkeintä on tietty, että itse koet vaatteet sopiviksi ja kivoiksi itsellesi.
- Omaa tyyliä voi myös lähteä miettimään jo omistamiesi suosikkivaatteiden kautta. Mikä niissä miellyttää, miksi viihdyt niissä? Samalla kannattaa siivota rankallakin kädellä nykyistä vaatekaappia: hankkiudu eroon "ihan kivoista" vaatteista.
- Tee konkreettinen lista vaatteista, joita uuteen vaatekaappiin tarvitset ja osta vain vaatteita, jotka ovat listallasi
- Opettele tunnistamaan vaatteiden laatu. Nettikaupoissa katso tarkkaan kuvat, erityisesti lähikuvat, joissa näytetään kangas läheltä. Suosi luonnonkuituja, mutta kestävyyden kannalta sekoitekankaat ovat joskus parhaat. Pyri kuitenkin siihen, että ainakin puolet kankaasta on luonnonkuitua. Voit katsoa omistamiesi vaatteiden materiaalilappuja ja ottaa niistä mallia. Ehdoton ei täysakryylivaatteelle. Pieni määrä ei haittaa.
- Palauta kaikki vaatteet, joista et ole todella innoissasi.
- Hyäksy, että vahinko-ostoksia tulee kaikille joskus. Tässäkin asiassa oppii pikkuhiljaa paremmaksi. :)
Tuon materiaalien valinnan oonkin ottanut edes yhdeksi ohjenuoraksi (ja huomannut sen myötä, miten huonoa materiaalia nykyajan vaatteet ovat). Tuo "ihan kivoista" vaatteista eroon hankkiutuminen on mulla työn alla - mutta omatunto pistää ihan hirveästi vastaan. Onneksi monet ovat sentään kirpparilta peräisin, joten ei ole maailman epäeettisintä.
-
Tuo oman tyylin löytäminen tuntuu kaikkein vaikeimmalta! Periaatteessa ihailen tosi monenlaisia erilaisia vaatetyylejä, mutta käytännössä en tunne niissä oloani kotoisaksi. Mun pitäis pyytää yhtä kaveria joskus mukaan ostoksille...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
-
Ap
Niin, mä tiedän, että laatu maksaa. Mutta kun on ollut tässä lyhyen ajan sisään kaksi kertaa raskaana, on pitänyt ostaa erilaisia vaatteita vartalon muuttuessa, ja kenkiäkin on pitänyt uusia, kun toisen raskauden myötä suurin osa kengistä on jäänyt pieneksi. Joskus voi ajatella, että no, mä ostan sitten ensi kesäksi uuden sellaisen ja sellaisen vaatteen, en mä sitä nyt tarvitse, mutta kun joku vaate oikeasti ei enää ole pidettävissä syystä tai toisesta, se pitää korvata heti. Ja sitten äkkiä tilaa netistä, ja pakko ottaa käyttöön, kun ei ole mitään muutakaan, vaikkei se maailman paras olisikaan.
-
Ostaisin tosi mielelläni kalliita, mutta laadukkaita vaatteita.
Ap
Tuttu valitus. Kyllä minä muuten, mutta kun sitä ja tätä.
Ongelmasi on se, että et halua panostaa vaatteisiisi aikaa, rahaa tai hetken miettimistä. Mieluummin ostat sikoja säkissä eli mitä milloinkin miettimättä, sopiiko se ja onko sille käyttöä. Se on sinun ongelmasi, josta me muut emme onneksi kärsi.
Kysy neuvoa tutuilta, jotka pukeutuvat kivasti tai joilla on samantyyppinen vartalo.
Mulla ihan sama! Mua ahdistaa ostaa vaatteita kaupasta, koska masennun sovituskopissa kun mikään ei näytä hyvältä.
En tiedä helpottaako tämä vai ahdistaako lisää, mutta juuri se oman tyylin löytäminen on tässä se vaikein osio. Kun olet löytänyt tyylisi, vaatteiden hankkiminen on helppoa. Oman tyylin löytämiseen on itselläni auttanut parhaiten juuri tuo inspiroivien kuvien etsiminen ja tyylikkäiden kavereiden tyylien analysoiminen. Niistä olen sitten rakentanut itselleni sopivan kokonaisuuden, jota on helppo muokata yksittäisillä ostoksilla, mutta jonka perusolemus säilyy samana. Ehkä lisävinkkinä vaikka tuohon Pinterestiin jos sitä haluat kokeilla, on lähteä katsomaan kuvia sillä silmällä, mitä oikeasti voisit itse pukea päällesi. Kauniita kuvia löytyy valtavan paljon, mutta alkuvaiheessa niistä ei välttämättä ole paljoa hyötyä, jos ei ole pohjatyötä tehty. Eli sinua voisi auttaa, jos lähtisit alussa rauhassa katsomaan, millaisista asuista pidät ja erityisesti, mitä voisit kuvitella itsekin käyttäväsi. Ja missä tuntisit olosi hyväksi ja kauniiksi!
Lainaaminen ei ilmeisesti mobiililla onnistunut, mutta edellinen viesti siis viestin 32 kirjoittajalta vastauksena AP:n viestiin :)
Mä löysin oman tyylini kiertelemällä kaupoissa ja sovittelemalla mitä erilaisimpia vaatteita. Otin sovituskoppiin aina vaatteita, jotka voisin kuvitella ostavani ja vaatteita, mitä en ikinä ostaisi. Näin tuli soviteltua monenlaista ja löydettyä kivoja juttuja. Toinen juttu oli netistä etsiä vinkkejä vartalomalliini soveltuvista vaatteista. Näitä oppaita on paljon, googlaa esim. pear shaped body clothes tms... ja oikeesti, rohkaise nyt mielesi sen verran että menet sinne pukeutumisneuvojalle. Äitiysloman jälkeinen aika on itse asiassa tyypillisimpiä tilanteita käydä neuvonnassa, kun kroppa ja elämäntilanne on muuttunut. Ei ole ostovelvoitetta, mutta kannattaa ehkä ostaa, jos joku tuo sulle tarjottimella sopivaa puettavaa.
Oma tyyli ei kenellekään tipu taivaasta, vaan se vaatii tutkimustyötä ja kokeilua. Mutta jos lähtee opettelemaan ja kokeilemaan, niin kyllä tyyli löytyy. Muista myös, että tyyli ei ole mikään kiveenhakattu yksi juttu, vaan mieltymykset, elämäntilanteet, vartalo jne muuttuvat, eli kyse on elämänmittaiasesta matkasta näin hienosti sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä niitä vaatteita mihinkään erityiseen tilanteeseen ole tilannut, vaan siihen, että edelliset on rikki tai niin kuluneita, ettei niitä voi enää pitää. Sitten en enää jaksa nähdä sitä vaivaa, että etsisin jonkun toisen vaatteen, tilaisin sen ja huomaisin, että ei tääkään nyt ihan hyvä ole. Inhoan vaatteiden ostamista!
Ap
Älä tilaa! Ota aikaa kunnolla, mene koko päiväksi kaupunkiin vaateostoksille. Pyydä apua, sovita, osta yhteensopivia vaatteita kerralla sen verran, ettei tarvitse heti olla tilailemassa. Älä osta mitään, mikä ei tunnu 100% oikealta ja täydelliseltä. Saa maksaa vähän enemmänkin kun on oikeasti hyvä.
En ole ap, mutta samat on ongelmat.
Mä olen yrittänyt tuota samaa, että ostan vaikka yhden kauden vaatteet kerralla urakalla. Mutta eipä se oikein toimi, kun ei niitä vaatteita löydä edes yhtä saati sitten useampaa. Vain kerran, eräänä syksynä vuosikausia sitten sain sen toimimaan, kun löysin samasta liikkeestä useamman yhteensopivan vaatekappaleen kerralla.
Ennen sain netistä kohtuullisia vaatteita ulkomailta, mutta nyt sekin on mennyt vaikeammaksi, kaikki tehdään vuosi vuodelta huonommin, kankaiden laatu heikkenee eivätkä mallit ja koot pysy samana. Valikoima on muuttunut myös vähäisemmäksi.
Aina saa aloittaa täysin alusta asti sen yhden vaatekappaleen etsimisen, ei ole mitään luottomerkkejä tai -malleja enää.
Ja juu, "osta monta kun löydät hyvän!" --- jos jotain löydän, siitä on harvoin toista väriä tai edes oikeassa koossa toista samanlaista.
Jos ostaisin vaatteita jotka tuntuvat 100% täydellisiltä, kulkisin alasti.
Mä en kysynyt neuvoja.
Ap