Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaatteiden ostaminen - en vain osaa!

Vierailija
10.08.2016 |

Tein jo pari vuotta sitten päätöksen, etten enää heräteostele vaatteita, vaan harkitsen tarkkaan, mitä ostan. Päätin myös, että yritän ostaa vähän laadukkaampia vaatteita. En halua enää, että mulla on kaapissa pitämättömiä vaatteita, tai sellaisia, jotka ovat "ihan hyviä", mutta joista en kuitenkaan oikein tykkää. Tämä osoittautui vaikeammaksi kuin luulinkaan. Tuntuu, että en oikein itsekään tiedä, millaisesta tyylistä tykkään. Sen lisäksi vaatteiden ostaminen on käytännössä hankalaa: mulla ei ole maailman helpoin vartalomalli, joten vaatteita pitäisi sovittaa ennen ostamista. Asun pienellä paikkakunnalla, ja mulla on tosi harvoin aikaa käydä kiireettömästi vaatekaupoissa - täältä en osta kuin tyyliin alushousuja ja urheiluvaatteita. Olen ostanut netistä joitain vaatteita, ja vaikka ne sitten eivät ole sopineetkaan niin hyvin kuin haluaisin, olen pitänyt ne, koska olen juuri sillä hetkellä tarvinnut niitä vaatteita. Aaargh! Miksi tämä on niin vaikeaa? Aina tuntuu, ettei olekaan "mitään päällepantavaa".

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää voi olla itsestään selvää, mutta ainakin semmonen vinkki, että jos joku vaate on sulle istuva, niin pyri etsimään samanmerkkisiä. Niissä on isompi todennäköisyys olla sopivia, sillä firmat eivät kovin usein muuta kaavojensa mittoja.

Tilaa netistä sen verran ajoissa, että ehdit palauttaa, jos ei ole täysin sopiva.

Vierailija
2/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä niitä vaatteita mihinkään erityiseen tilanteeseen ole tilannut, vaan siihen, että edelliset on rikki tai niin kuluneita, ettei niitä voi enää pitää. Sitten en enää jaksa nähdä sitä vaivaa, että etsisin jonkun toisen vaatteen, tilaisin sen ja huomaisin, että ei tääkään nyt ihan hyvä ole. Inhoan vaatteiden ostamista!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miten kukaan ylipäänsä voi tilata netistä vaatteita. Jos mä kaupassa sovitan vaikka kymmentä vaatetta, niistä on hyvällä säkällä yksi täysin sopiva ja hyvin istuva, ja vielä hyvää kangasta ja hyvin tehty. Eihän netistä saa mitään käsitystä millainen vaate todellisuudessa on. Eikä mulla ole mielenkiintoa tilailla niitä pelkästään kokeiltavaksi ja palautella, eikä se ole ekologistakaan. Siinäköhän se syy on, miksi niin paljon näkee ihmisillä epäsopivia vaatteita? Tilataan eikä viitsitä palauttaa?

Vierailija
4/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua miten kukaan ylipäänsä voi tilata netistä vaatteita. Jos mä kaupassa sovitan vaikka kymmentä vaatetta, niistä on hyvällä säkällä yksi täysin sopiva ja hyvin istuva, ja vielä hyvää kangasta ja hyvin tehty. Eihän netistä saa mitään käsitystä millainen vaate todellisuudessa on. Eikä mulla ole mielenkiintoa tilailla niitä pelkästään kokeiltavaksi ja palautella, eikä se ole ekologistakaan. Siinäköhän se syy on, miksi niin paljon näkee ihmisillä epäsopivia vaatteita? Tilataan eikä viitsitä palauttaa?

En mäkään, mutta kun en oikein kaupoillekaan ehdi, niin pakko on ollut tilata.

Ap

Vierailija
5/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä niitä vaatteita mihinkään erityiseen tilanteeseen ole tilannut, vaan siihen, että edelliset on rikki tai niin kuluneita, ettei niitä voi enää pitää. Sitten en enää jaksa nähdä sitä vaivaa, että etsisin jonkun toisen vaatteen, tilaisin sen ja huomaisin, että ei tääkään nyt ihan hyvä ole. Inhoan vaatteiden ostamista!

Ap

Älä tilaa! Ota aikaa kunnolla, mene koko päiväksi kaupunkiin vaateostoksille. Pyydä apua, sovita, osta yhteensopivia vaatteita kerralla sen verran, ettei tarvitse heti olla tilailemassa. Älä osta mitään, mikä ei tunnu 100% oikealta ja täydelliseltä. Saa maksaa vähän enemmänkin kun on oikeasti hyvä.

Vierailija
6/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa ennestään tuttua merkkiä, niin yleensä sopii hyvin. Kuvat pitää tietysti olla hyviä joka kulmasta ja tuotteen kuvaus tarkka. Materiaali lukee selosteessa, niin kyllä siitä jo aikuinen tietää, mikä on sopivaa / hyvää materiaalia.

Vierailija
7/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä tilaa! Ota aikaa kunnolla, mene koko päiväksi kaupunkiin vaateostoksille. Pyydä apua, sovita, osta yhteensopivia vaatteita kerralla sen verran, ettei tarvitse heti olla tilailemassa. Älä osta mitään, mikä ei tunnu 100% oikealta ja täydelliseltä. Saa maksaa vähän enemmänkin kun on oikeasti hyvä.

Nii-in, kun ei ole sitä aikaa mennä koko päiväksi vaateostoksille.

Ap

Vierailija
8/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, ihan sama tilanne täällä! Saman päätöksenkin tein, mutta ei se pidä. Johtuu siitä että niitä oikeasti istuvia ja laadukkaita vaatteita on pirun vaikea löytää.  Lisäksi ei niitä samoja vaatteita vaan jaksa koko ajan katsoa ja pukea. Ihminen kaipaa vaihtelua. 

Kertokaapas muuten hyvä verkkokauppa? Ellokselta saa todella laaduttomia vatteita, (joskus sai ihan hyviä, parissa vuodessa laatu romahtanut). Silti välillä tulee hairahdettua tilaamaan kun näyttää kuvassa niin nätiltä.  Palautukseen yleensä lähtevät... Zalando on ihan ok, sieltä saa ihan hyviä vaatteita.

Ja teille jotka sanotte että mene ostoksille kaupungille,  niin tiedoksi että pienellä paikkakunnalla tarjonta ei kohtaa kysyntää, valitettavasti. Ei ole aina aikaa lähteä junalla ostoksille.

Vierailija
9/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taas toisinpäin: en edes mieti vaatteiden ostamista juurikaan, tilaan kaiken netistä, ja aina huomaan että vaatteet joita olen ostanut, sopivat monina eri yhdistelminä yhteen keskenään ja näyttävät hyvältä päällä.

Mulla on tosin tosi standardi ,helppo vartalonmalli, käytännössä aina sopii sama koko kaikista vaatteista. Omat värini ja tyylini tunnen hyvin, niin että vaistomaisesti silmä kiinnittyy vain oman tyylisiini vaatteisiin. Ja kun ne on kaikki sitä samaa värimaailmaa ja tyyliä, ne sopivat yhteenkin. 

Olen tosin oppinut vasta joskus 35 ikävuoden jälkeen tähän oman tyylini tuntemiseen. Nuorena mulla oli aina iso määrä sinänsä ok näköisiä yksittäisi vaatekappaleita, jotka ei vaan sopineet yhteen oikein mitenkään keskenään, joten aina oli päällä samoja yhdistelmiä. 

Vierailija
10/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ap, ihan sama tilanne täällä! Saman päätöksenkin tein, mutta ei se pidä. Johtuu siitä että niitä oikeasti istuvia ja laadukkaita vaatteita on pirun vaikea löytää.  Lisäksi ei niitä samoja vaatteita vaan jaksa koko ajan katsoa ja pukea. Ihminen kaipaa vaihtelua. 

Kertokaapas muuten hyvä verkkokauppa? Ellokselta saa todella laaduttomia vatteita, (joskus sai ihan hyviä, parissa vuodessa laatu romahtanut). Silti välillä tulee hairahdettua tilaamaan kun näyttää kuvassa niin nätiltä.  Palautukseen yleensä lähtevät... Zalando on ihan ok, sieltä saa ihan hyviä vaatteita.

Ja teille jotka sanotte että mene ostoksille kaupungille,  niin tiedoksi että pienellä paikkakunnalla tarjonta ei kohtaa kysyntää, valitettavasti. Ei ole aina aikaa lähteä junalla ostoksille.

Näin se on. Mullakin on Seinäjoki lähin kaupunki, eikä sielläkään ole oikein sellaisia kauppoja, joista löytyisi oikeasti kivoja vaatteita. Yksi kalliimpi putiikki on, mutta se on jo tosi kallis, ja siellä on sellaista "merkki maksaa" -kamaa (ei sillä, kivoja vaatteita).

Ap

Vierailija
11/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on taas toisinpäin: en edes mieti vaatteiden ostamista juurikaan, tilaan kaiken netistä, ja aina huomaan että vaatteet joita olen ostanut, sopivat monina eri yhdistelminä yhteen keskenään ja näyttävät hyvältä päällä.

Mulla on tosin tosi standardi ,helppo vartalonmalli, käytännössä aina sopii sama koko kaikista vaatteista. Omat värini ja tyylini tunnen hyvin, niin että vaistomaisesti silmä kiinnittyy vain oman tyylisiini vaatteisiin. Ja kun ne on kaikki sitä samaa värimaailmaa ja tyyliä, ne sopivat yhteenkin. 

Olen tosin oppinut vasta joskus 35 ikävuoden jälkeen tähän oman tyylini tuntemiseen. Nuorena mulla oli aina iso määrä sinänsä ok näköisiä yksittäisi vaatekappaleita, jotka ei vaan sopineet yhteen oikein mitenkään keskenään, joten aina oli päällä samoja yhdistelmiä. 

No kiva, olen 32 enkä edelleenkään osaa oikein pukeutua. Jos vartalo on päärynä, se on oikeasti hankalaa. Kadehdinkin tasapaksuja naisia joille menee päälle mikä vaan. :(

Vierailija
12/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, etten ole oikein löytänyt tyyliäni. Yhtenä päivänä tykkään yhdenlaisista, toisena päivänä toisenlaisista - ärsyttävää! (Olen 36.) Ja tosiaan, vartalonmallini ei ole se helpoin: leveä lantio, kapea vyötärö, pitkät raajat, paksut reidet.

Ap

Vierailija
13/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy neuvoja, ja niitä hänelle annetaankin, mutta hän vastaa niihin, että "mut kun en mä viitsi enkä jaksa"...

Vierailija
14/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyy neuvoja, ja niitä hänelle annetaankin, mutta hän vastaa niihin, että "mut kun en mä viitsi enkä jaksa"...

Hetkinen - kysyinkö neuvoja? Ja muuten, jos kerron avauksessani, että ei ole aikaa lähteä koko päiväksi kaupoille, miten sitä aikaa mulle yhtäkkiä kertyy, kun joku keksii mulle ehdottaa koko päiväksi kaupoille lähtemistä?

Ap

Vierailija
15/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa ennestään tuttua merkkiä, niin yleensä sopii hyvin. Kuvat pitää tietysti olla hyviä joka kulmasta ja tuotteen kuvaus tarkka. Materiaali lukee selosteessa, niin kyllä siitä jo aikuinen tietää, mikä on sopivaa / hyvää materiaalia.

Ihan en ole samaa mieltä. Jo pelkästään termillä trikoo myydään monta eri laatua eikä kuva kerro, millainen se vaate on oikeasti. Esimerkiksi Espritilla on laadukkaita toppeja ja sitten liruja halpistoppeja, joiden materiaaliksi kerrotaan 100% puuvilla.

Vierailija
16/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen - kysyinkö neuvoja? Ja muuten, jos kerron avauksessani, että ei ole aikaa lähteä koko päiväksi kaupoille, miten sitä aikaa mulle yhtäkkiä kertyy, kun joku keksii mulle ehdottaa koko päiväksi kaupoille lähtemistä?

Ap

Ei ole kerran vuodessa edes mahdollisuutta lähteä isompaan kaupunkiin ostamaan vaatteita itselleen? No sitten ei auta muu kuin tilata niitä epäsopivia netistä. Suosittelisin kyllä järkeistämään ajankäyttöä, jos haluaa jotain muutosta elämäänsä. 

Vierailija
17/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä suosittelen ap:lle, että varaa tähän vaateasiaan nyt ihan oikeasti yhden vapaapäivän! Varaat etukäteen ajan jostakin isomman kaupungin liikkeestä, jolla on pukeutumisneuvoja/stailisti. Jos Seinäjoella ei ole sellaista, sitten teet matkan seuraavaan isompaan kaupunkiin. Yleensä pukeutumisneuvojalle täytetään etukäteen tietoja itsestä, vartalosta, väreistä, mieltymyksistä, tarpeista jne. Hän sitten etsii sinulle sopivia vaatteita, on miettinyt valmiiksi yhdistelmiä, myös niihin kotoa jo löytyviin vaatteisiin jotka on sinulle mieluisia. Saat neuvoja, minkälaiset vaatteet sopivat sinun vartalollesi, väreihisi jne. Toki tässä on ajatuksena, että ostat jotakin heidän vaatteistaan, mutta kun muutaman tunnin olette sovitelleet vaatteita ja eri yhdistelmiä, taatusti olet jo mieltynyt johonkin ja vaatepulmasi on hetkeksi ratkaistu. Ja seuraavan kerran ostosten teko on helpompaa.

Jos et tähän pysty tulevan syksyn aikana yhtä päivää käyttämään, jatka sitten päämäärätöntä nettishoppailua. 

Vierailija
18/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole kerran vuodessa edes mahdollisuutta lähteä isompaan kaupunkiin ostamaan vaatteita itselleen? No sitten ei auta muu kuin tilata niitä epäsopivia netistä. Suosittelisin kyllä järkeistämään ajankäyttöä, jos haluaa jotain muutosta elämäänsä. 

Ostatko sä kerran vuodessa kaikki tarvitsemasi vaatteet? Missä kaupassa myydään kesä-, talvi- ja välikausivaatteita samaan aikaan? Kerro heti, siitä saattaa tulla mun lempikauppa. 

-

Mä käyn isommissa kaupungeissa aika usein, mutta ongelmana on se, että siellä on jotain muuta ohjelmaa. Ei ole aikaa käydä kaupoissa, paitsi ehkä ihan pikaisesti, ja se taas ei riitä kuin maksimissaan yhden vaatteen hankkimiseen.

Ap

Vierailija
19/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Hirvee valitus mut mikään ei kelpaa. 

Vierailija
20/40 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä suosittelen ap:lle, että varaa tähän vaateasiaan nyt ihan oikeasti yhden vapaapäivän! Varaat etukäteen ajan jostakin isomman kaupungin liikkeestä, jolla on pukeutumisneuvoja/stailisti. Jos Seinäjoella ei ole sellaista, sitten teet matkan seuraavaan isompaan kaupunkiin. Yleensä pukeutumisneuvojalle täytetään etukäteen tietoja itsestä, vartalosta, väreistä, mieltymyksistä, tarpeista jne. Hän sitten etsii sinulle sopivia vaatteita, on miettinyt valmiiksi yhdistelmiä, myös niihin kotoa jo löytyviin vaatteisiin jotka on sinulle mieluisia. Saat neuvoja, minkälaiset vaatteet sopivat sinun vartalollesi, väreihisi jne. Toki tässä on ajatuksena, että ostat jotakin heidän vaatteistaan, mutta kun muutaman tunnin olette sovitelleet vaatteita ja eri yhdistelmiä, taatusti olet jo mieltynyt johonkin ja vaatepulmasi on hetkeksi ratkaistu. Ja seuraavan kerran ostosten teko on helpompaa.

Jos et tähän pysty tulevan syksyn aikana yhtä päivää käyttämään, jatka sitten päämäärätöntä nettishoppailua. 

Mä oon hoitovapaalla, ja vaikka teenkin hieman töitä hoitovapaan ohella, mulla ei ole kovin suuria summia käytettävänä pukeutumiseen. Aika noloa mennä johonkin pukeutumisneuvojalle ja sitten olla ostamatta juuri mitään... Lisäksi mulla on ostoslistalla lähinnä arkivaatteita, koska työvaatteita en tarvitse (teen etätyötä kotoa). Mä en oikein usko, että pukeutumisneuvojat ovat tällaista tilaisuutta varten.

Ap