Ihmiset ei osaa olla kaupan jonossa.
Jos on kori, se laitetaan lattialle ja potkitaan eteenpäin toisten nilkkoihin. Kärryt sohii mihin sattuu. Tai niillä estetään ohitus nopeammalle kassalle. Ja sitten kun on maksun aika, sitten vasta aletaan kaivaa lompakkoa kassin pohjalta ja ensin käytetään kaikenmaailman etukortteja ennenkuin maksetaan. Eikö sitä korttia voi ottaa siinä jonossa jo esiin? Ja "ai kassi unohtu", kuule, kanna vaikka kainalossas.
Kommentit (83)
No jos yhtään lohduttaa niin eniten verenpaineet nousee varmaan niiden klähmijälasten vanhemmilla. Oma 5-vuotiaani on mahdottoman omatoiminen ja utelias lapsi, ja vaikka kuinka kielletään, selitetään ja varoitetaan niin aina välillä hän joko sekoittaa "laarit" tai kiinnostuu muuten vaan muiden ostoksista jos niissä on jotain mielenkiintoisen näköistä.
Onneksi ihmiset yleensä hyväksyy mukisematta pahoitteluni ja poikani anteeksipyynnön...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää eniten ne jotka jää seisomaan likuhihnan alkupäähän, vaikka omat ostokset on jo melkein kassalla menossa ja pitkä pätkä hihnaa tyhjänä, johon ei pääse laittamaan ostoksiaan kun se yks pönöttää siinä edessä. Sitten toinen on ne lapset, jotka penkoo mun ostokset laarissa sillä aikaa kun maksan.
Mulle tulee joskus tämmöinen tilanne. Se johtuu siitä, että en halua mennä hengittämään edellä olevan niskaan, kun se maksaa. Ja sama syy ollut niinäkin kertoina, kun olen ollut vastaavassa tilanteessa takana. Mitä sitten? Ei se jonotusaika vähene, vaikka hihnalla olisikin tyhjää tilaa hetkellisesti!
No jos edellinen asiakas on maksamassa niin voi sitä siinä jonossa vähän edemmäs mennä eikä tarvi jäädä siihen koripinon viereen pönöttämämään, niin että siitä raosta ei mahdu edes seuraavan asiakkaan käsi laittamaan mitään hihnalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä nautin tämän aloituksen jälkeen siitä, että saan toimia kassalla just väärin ja todella hitaasti. Aion tehdä kaiken omaan tahtiini välittämättä mykistä raivopäistä à la AP takanani. Käytän vielä paljon kohteliaisuussanoja ja juttelen siinä sitten lisäksi mukavia kassojen kanssa.
Aijaiai. Kyllä siinä ap:n kortisolitasot nousee taivaisiin. Aaaah! Vahingonilo on paras ilo.
Onneksi on tullut automaattikassoja. Niillä ei ole oikeastaan koskaan näitä mt-potilaista asioimassa, ne haluavat kiusata ihmisiä eikä koneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää eniten ne jotka jää seisomaan likuhihnan alkupäähän, vaikka omat ostokset on jo melkein kassalla menossa ja pitkä pätkä hihnaa tyhjänä, johon ei pääse laittamaan ostoksiaan kun se yks pönöttää siinä edessä. Sitten toinen on ne lapset, jotka penkoo mun ostokset laarissa sillä aikaa kun maksan.
Mulle tulee joskus tämmöinen tilanne. Se johtuu siitä, että en halua mennä hengittämään edellä olevan niskaan, kun se maksaa. Ja sama syy ollut niinäkin kertoina, kun olen ollut vastaavassa tilanteessa takana. Mitä sitten? Ei se jonotusaika vähene, vaikka hihnalla olisikin tyhjää tilaa hetkellisesti!
No jos edellinen asiakas on maksamassa niin voi sitä siinä jonossa vähän edemmäs mennä eikä tarvi jäädä siihen koripinon viereen pönöttämämään, niin että siitä raosta ei mahdu edes seuraavan asiakkaan käsi laittamaan mitään hihnalle.
Tavarajono ei liiku silloin kun edellä olevaasi edellä oleva vasta maksaa, joten myös sinä voit seistä tumput suorana vaikka hihnalla olisikin tilaa laittaa pari ostosta. Kun maksaja lähtee ja sinun edellä oleva siirtyy kassakoneelle ja kassa alkaa piippailla ostoksia niin hina alkaa liikkua ja sinä pääset purkamaan siihen tavarasi. Todennäköisesti sinulle silti jää taas aikaa odotella kun edellä olevasi maksaa jonka jälkeen pääset omalla vuorollasi maksupäätteelle kassan eteen. Ei ole vaikeaa, eikä hosuminen nopeuta tapahtumia vaan hidastaa niitä.
Kumman tehtävä on laittaa se kapula, sen joka laittanut tavarat hihnalle vai sen joka on laittamassa?Eli edellä menevä vai perässä tuleva?
Voisin tässä avautua myös postissa asiakkaiden ihmeellisestä toiminnasta. Joskus tulee niin kädettömiä ihmisiä, etteivät osaa itse laittaa edes tavaroita pakettiin saati sitten tehdä muutakaan. Siinä sitten paineen all kiireessä aletaan paketoimaan jonkun Pekka-Liisan pakettia kun ei ole yhtään omatoimisuutta. Kyse ei ole edes siitä, että pitäisi osata postin käytäntöjä vaan ihan perushommaa tyyliin oikean paketin/pussin valintaa ja tavaroiden sinne sisään tunkemista. Huoh...
Tai sitten jonotellaan omaan vuoroa turhautuneena ja aletaan vasta sitten kassalla ettimään sitä lähetystunnusta. :'D Pliiis ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole koskaan ihan sinne alkupäähän jäänyt. Mutta ei se 10cm tyhjä tila auta sua yhtään, kun siinä hihnalla on ensin mun tavaroita. Lopeta se hätäily, kun olet kuitenki saanu romus hihnalle, ennenkuin olen saanut maksettua omat ostokseni. Aikaa ei mene yhtään sen enempää.
Onneksi mun ei tarvitse käydä ruuhka-aikaan kaupassa, ku hätähousut on just tommosia ärsyttäviä urpoja, joilla ei ole minkäänkäänlaista aikakäsitystä ja suunnitelmallisuutta edes yksinkertaisissa, arkisissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Kumman tehtävä on laittaa se kapula, sen joka laittanut tavarat hihnalle vai sen joka on laittamassa?Eli edellä menevä vai perässä tuleva?
Fiksumpi, nopeampi tai se joka näkee sen tarpeelliseksi. Tämä sivujuonne on nyt loppuun käsitelty. Hae vanhoja keskusteluita jos kiinnostaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
SIIS IHAN HELVETIN SAMA!! Kumpi kerkeää eka! Miks tota pitää edes miettiä?! Älytöntäää....
Jos joku irtotuote on jäänyt punnitsematta, niin kumman kuuluu punnita se, myyjän vai asiakkaan?
Mä olen kerran unohtanut punnita kurkun ja ajatuksissani vaan laittanut sen koriin. Sitten kassalla on huomattu asia ja silloin juoksin ite sen punnitsemaan, myyjä kiitti kovasti.
Olen huomannut, että yleensä myyjät juoksee. Hyvä ainakin siinä kohtaa, kun kassalla on hitaasti liikkuva vanhus. Ja kai se on myös hyvää asiakaspalvelua.
Kummin te ajattelette? Menisitkö itse punnitsemaan vai antaisit myyjän mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole koskaan ihan sinne alkupäähän jäänyt. Mutta ei se 10cm tyhjä tila auta sua yhtään, kun siinä hihnalla on ensin mun tavaroita. Lopeta se hätäily, kun olet kuitenki saanu romus hihnalle, ennenkuin olen saanut maksettua omat ostokseni. Aikaa ei mene yhtään sen enempää.
Onneksi mun ei tarvitse käydä ruuhka-aikaan kaupassa, ku hätähousut on just tommosia ärsyttäviä urpoja, joilla ei ole minkäänkäänlaista aikakäsitystä ja suunnitelmallisuutta edes yksinkertaisissa, arkisissa asioissa.
Itse olen myös huomannut että joitakin urpoja hermostuttaa se jos en omalla hihnavuorollani lado tavaroitani mahdolisimman nopeasti ja tiiviisti hihnalle, jopa kasaksi, vaan odottelen ihan rauhassa että hihtalle tulee tilaa ja laittelen tavaroita sitten siistiin jonoon hihnalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä edelle olevana laitan sen kapulan ihan mielelläni ostosteni taakse, koska en halua maksaa muiden ostoksia. Myös takana ollessa laitan sen kapulan ihan mielelläni ostosten eteen, koska en halua häslinkiä. Oletan siis, että vaikka edellä oleva ei olekkaan laittanut kapulaa, niin tuskin hän siltikään haluaa maksaa ostoksiani. Joskus ollaan jonottavan kanssa laitettu melkein yhdessä se kapula ostosten väliin, ja huomattu, että molemmat haluaa hoitaa vain omat ostoksensa.
Kuinka tyhmä ihmisen pitää olla? Vai onko se erotin joku isompikin palikkatesti?
Antakaan muuten vanhuksille tilaa kassajonoissa. Niillä tulee aina kestämään vähän kauemmin kuin muilla ja se on vaan fakta. Eniten kassana turhauttaa ne vanhuksien niskassa läähättävät hätähousut, jotka saa vaan vanhukset hätääntymään kun ovat muka tiellä ja kestää kauan. Vanhuksella muutenkin voi mennä kauan, mutta jos kyseessä on hösläävä ja hätäilevä vanhus niin kestää viis kertaa kauemmin. Kortin kanssa vekslataan ees taas kun laitetaan koodia liian aikaisin eikä hösellykseltään kuunnella kassankaan neuvoja. :(
Tulee välillä ihan paha mieli ja itse ainakin yritän olemuksellani rauhoittaa kassana asiakasta ja saada maksusuorituksen kunnialla loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku irtotuote on jäänyt punnitsematta, niin kumman kuuluu punnita se, myyjän vai asiakkaan?
Mä olen kerran unohtanut punnita kurkun ja ajatuksissani vaan laittanut sen koriin. Sitten kassalla on huomattu asia ja silloin juoksin ite sen punnitsemaan, myyjä kiitti kovasti.
Olen huomannut, että yleensä myyjät juoksee. Hyvä ainakin siinä kohtaa, kun kassalla on hitaasti liikkuva vanhus. Ja kai se on myös hyvää asiakaspalvelua.
Riippuu just aika pitkään asiakkaasta. Yleensä olen itse aina menossa ellei asiakkaana ole isompaa porukkaa mistä joku voi käydä tai muuten asiakas vaatii saada itse juosta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarajono ei liiku silloin kun edellä olevaasi edellä oleva vasta maksaa, joten myös sinä voit seistä tumput suorana vaikka hihnalla olisikin tilaa laittaa pari ostosta. Kun maksaja lähtee ja sinun edellä oleva siirtyy kassakoneelle ja kassa alkaa piippailla ostoksia niin hina alkaa liikkua ja sinä pääset purkamaan siihen tavarasi. Todennäköisesti sinulle silti jää taas aikaa odotella kun edellä olevasi maksaa jonka jälkeen pääset omalla vuorollasi maksupäätteelle kassan eteen. Ei ole vaikeaa, eikä hosuminen nopeuta tapahtumia vaan hidastaa niitä.
No kun sillä edellä olevalla on yleensä tässä tapauksessa vain pari ostosta ja lähes se koko hihna on tyhjä ja mulla ois paljon ostoksia. Sitten pääsen laittamaan niitä vasta silloin kun se maksaa ja mulla menee ostoksia laitellessa koko aika ja en ehdi pakata niitä ennen maksamista. Sitten on hirveä kiire pakata ja toiseksi seuraava katsoo vihaisena kun sille ei ole kaukaloa. Mutta eihän sinunlaiset osaa kuin ajatella itseään.
Jotku pövästit vieläkin luulevat että rahalla maksaminen on nopeampaa.
Kortilla maksaessa olen jo ovella menossa siinä vaiheessa kun kassa saa tulostettua kuitin.
Rahalla maksaessa menee ensin aikaa kun asiakas laskee lompakosta rahat ja antaa kassalle, sen jälkeen kassa laskee ne rahat uudelleen ja syöttää summan kassakoneeseen. Sitten kassa odottaa kuitin tulostamisen ja ojentaa vastarahan kuitin kanssa ja tämän jälkeen vielä menee aikaa kun asiakas laittaa rahat lompakkoon ja lompakon taskuun tai laukkuun. Tähän voi sitten tulla lisäviityksiä kun asiakas ei löydä oikeaa rahaa tai antaa väärän rahan kassalle jne.
Kapulan laittaa edellä menijä, jotta takana tuleva tietää että nyt ei tule enää ostoksia ja on hänen vuoronsa lastata tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Jotku luulee että jonossa menee vähemmän aikaa kun se on lyhyt, eli kasaavat tavaransa mahdollisimman korkeaksi ja lyhyeksi röykkiöksi ja seisovat tappituntumalla edellisen asiakkaan kanssa. Totuushan on se että kassa piippailee nopeammin tavarat kun ne ovat siistissä järjsestyksessä peräkkäin.
Juu tämä on ihan hyvä, mutta ei mielellään yksitellen peräkkäin niinkuin jotkut tekee. Kassahihnalla on myös leveyttä. :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole onneksi koskaan käynyt noin. Jos olisin laatikkomarketissa, niin varmaan jättäisin tuotteen ostamatta ja kävisin sitten pikkukaupasta ostamassa kyseisen tuotteen. Tai jos myyjä on nopea, omatoiminen ja palvelualttiina ihmisenä mennyt jo tuotteen kanssa samalla kun jahkailen, niin toki ostaisin sen.
Epäonnistunut punnitus ja maksun epäonnistuminen, vaikka tilillä olisi rahaa, on mun henkilökohtaiset painajaiset kaupassakäynnissä 😄
Tänään oli joku järjen jättiläinen punninnut tomaatit väärällä numerolla ja siitä saatiin sitten jumalaton säätö aikaseks. Siinä oli asiakas ja myyjä huuli pyöreenä. Mulla oli kiire (joo vali vali :D), mutta oisko myyjän vaan töissä olevana pitänyt kipasta punnitsemaan ne tomaatit oikein, kun sen asiakkaan liikkuminen oli todella hidasta. Siinä sitte päiviteltiin, että mitäs nyt sitten :O myyjä sitten lopulta kävi ne punnitsemassa. Ois varmaan pitäny vaan napata se pussi ja käydä ite! :D