Ihmiset ei osaa olla kaupan jonossa.
Jos on kori, se laitetaan lattialle ja potkitaan eteenpäin toisten nilkkoihin. Kärryt sohii mihin sattuu. Tai niillä estetään ohitus nopeammalle kassalle. Ja sitten kun on maksun aika, sitten vasta aletaan kaivaa lompakkoa kassin pohjalta ja ensin käytetään kaikenmaailman etukortteja ennenkuin maksetaan. Eikö sitä korttia voi ottaa siinä jonossa jo esiin? Ja "ai kassi unohtu", kuule, kanna vaikka kainalossas.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumman tehtävä on laittaa se kapula, sen joka laittanut tavarat hihnalle vai sen joka on laittamassa?Eli edellä menevä vai perässä tuleva?
SIIS IHAN HELVETIN SAMA!! Kumpi kerkeää eka! Miks tota pitää edes miettiä?! Älytöntäää....
Älykkäät laittaa heti omien ostosten perään, tyhmät odottaa että seuraava laittaa ja sitten jos se ei laitakaan niin kiukuttelevat myyjälle kun veti toisen ostoksia. Tää kapulahomma on hyvä keino päätellä onko ihminen tyhmä vai älykäs.
Mua ärsyttää, kun jotkut jäävät pakkaamaan ostoksiaan kassan sivuun sen sijaan, että menisivät sinne päätyyn. Sitten kun haluaisin maksaa, niin kärryni ei mahdu kunnolla kortinlukijan ja tämän pakkaajan väliin. Muutenkaan en tykkää näppäillä tunnuslukuani niin, että joku seisoo siinä ihan vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotku luulee että jonossa menee vähemmän aikaa kun se on lyhyt, eli kasaavat tavaransa mahdollisimman korkeaksi ja lyhyeksi röykkiöksi ja seisovat tappituntumalla edellisen asiakkaan kanssa. Totuushan on se että kassa piippailee nopeammin tavarat kun ne ovat siistissä järjsestyksessä peräkkäin.
Juu tämä on ihan hyvä, mutta ei mielellään yksitellen peräkkäin niinkuin jotkut tekee. Kassahihnalla on myös leveyttä. :)
Leveuden käyttö siten että tavaroita on rinnakkain ei kyllä nopeuta kassan toimintaa. Kyllä se on nopein tapa että tavarat napisitaan kassan läpi siistissä jonossa.
Tästä tulikin mieleeni että yleensä tai aina kassakoneessa on viivakoodin lukija kassaa vastapäätä, eli kassa vie totteen viivakoodin lukijaan niin että koodi on tuotteessa kassasta pois päin. Jos laitan tuotteen hihnalle siten että viivakoodi on lukijaa päin, eli tuote valmiiksi oikeassa asennossa ja se tarvitsi vain vetää suoraan lukulaitteen ohi, joka olisi tietysti kaikein helpoin ja nopein tapa, niin silloinpa koodi onkin niin että kassa ei näe sitä ja hän alkaa käännellä tuotetta, kunnes näkee koodin ja kääntää tuotteen takaisin alkuperäiseen asentoon koodin lukemista varten.
Olenkin todennut että tuotteet on parasta laittaa niin että kassa näkee koodin tuotteesta hihnalta ottaessa ja kääntää sen itse oikeaan asentoon, jolloin se turha kääntely ja koodin etsiminen jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää, kun jotkut jäävät pakkaamaan ostoksiaan kassan sivuun sen sijaan, että menisivät sinne päätyyn. Sitten kun haluaisin maksaa, niin kärryni ei mahdu kunnolla kortinlukijan ja tämän pakkaajan väliin. Muutenkaan en tykkää näppäillä tunnuslukuani niin, että joku seisoo siinä ihan vieressä.
Jos on lyhyt ihminen niin sieltä päädystä on tosi vaikea saada tavaroita kun se taso on siinä edessä ja pitää kurottaa sen yli. Ei saa millään kurotettua kaikki ostoksiin (monet on heitelty sinne sivuun eikä ne kulje hihnaa pitkin enää), eikä siihen tasolle ole kohteliasta nousta, se voi vaikka romahtaa aikuisen painosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lyhyt ihminen niin sieltä päädystä on tosi vaikea saada tavaroita kun se taso on siinä edessä ja pitää kurottaa sen yli. Ei saa millään kurotettua kaikki ostoksiin (monet on heitelty sinne sivuun eikä ne kulje hihnaa pitkin enää), eikä siihen tasolle ole kohteliasta nousta, se voi vaikka romahtaa aikuisen painosta.
Enpä ole tullut ajatelleeksi – hyvä, kun sanoit! Yritän olla jatkossa ärsyyntymättä, jos sivupakkaaja on lyhyt :)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ärsyttävää, usein ovat niin tohkeissaan ostoksistaan että eivät edes huomaa tai kuule kun toinen pyytää tietä että pääsisi pakkaamaan omansa.
Saksassa huomasin että siellä asikkaat ottavat kaiken ilon irti omasta henkilökohtaisesta palveluajastaan. Siellä kun ei ole kaukaloita kassan päässä, niin kassa hinnoittelee aina muutaman tavaran ja sitten odottaa että asikas siirtää ne ostoskärryynsä tai ostoskärryssä olevaan kassiinsa ja sitten taas hinnoitellaan muutama tavara jne. Kassatyöntekijällä menee todella paljon enemmän aikaa asiakkaiden odotteluun kuin suomessa eikä se tosin tunutunut ketään hermostuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on esim pakko pakata siinä sivussa seisten selkävamman takia. Meillä lähikaupassa varsinkin on todella leveä se taso missä on tarkoitus ostokset pakata ja sattuu kurotella. Ulkoapäin ei näy että olisi mikään vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syystä tai toisesta pakkaa kaukalon sivusta, niin pitäisi olla sen verran hereillä että päästää sen toisen kaukalon ostosten ostajan myös pakkaamaan omia tavaroitaan, eikä odotuta persus tientukkona niin pitkään että saa ensin kaikki omansa pakattua.
Ärsyttää kaupoissa tai postissa missä on vuoronumerot. Aina joku lompsii jonon ohi ilman vuoronumeroa reteesti hymyillen ja toteaa ettei kai haittaa jos tästä ohi menee. Ja yleensä ennen kun ehtii vastata se on jo selittämässä asiaa kassan kanssa.
Toinen on perheet jotka luulevat että saavat etuilla vain koska lisääntyivät. Lisäksi tukkivat käytävät lastensa kanssa ja antavat lasten törmäillä muihin pikkukärryillä. Tai sitten antavat lapselle maksamattomia tuotteita syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on esim pakko pakata siinä sivussa seisten selkävamman takia. Meillä lähikaupassa varsinkin on todella leveä se taso missä on tarkoitus ostokset pakata ja sattuu kurotella. Ulkoapäin ei näy että olisi mikään vialla.
Meillä taas lähikaupassa on niin paljon tilaa kassan vieressä että voisit pakata vaikka maakuulta sivusta ja vielä mahtuisi kiertämään ohi.
Mutta joissakin kaupoissa se väli on niin ahdas että mieshenkilö ei ainakaan mahdu puristumaan naisesta ohi ilman ahdistelu tai raiskausyrityssyytettä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kaupoissa tai postissa missä on vuoronumerot. Aina joku lompsii jonon ohi ilman vuoronumeroa reteesti hymyillen ja toteaa ettei kai haittaa jos tästä ohi menee. Ja yleensä ennen kun ehtii vastata se on jo selittämässä asiaa kassan kanssa.
Toinen on perheet jotka luulevat että saavat etuilla vain koska lisääntyivät. Lisäksi tukkivat käytävät lastensa kanssa ja antavat lasten törmäillä muihin pikkukärryillä. Tai sitten antavat lapselle maksamattomia tuotteita syötäväksi.
Täytyy kyllä sanoa että en ole ikinä törmännyt siihen että lasten varjolla yritettäisiin etuolla jonoissa. Kyllä ne etuilijat ovat yleensä vähän vanhempia rouvia, sellaisia joissa ei siemenet enää idä, tai sitten nuoria pisnesnaisia joilla on muka tärkeä kiire.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ne mummot jotka maksavat ostoksensa niin että kaatavat läjän 5 centin kolikoita kassalle ja alkavat siitä laskemaan.. Ja välillä mennään laskuissa sekaisin ja aloitetaan alusta.. :D
mä teen noin tahallaan että maksan mahdollisimman pienillä kolikoilla enkä pidä mitään kiiretää :D se tunne on aivan mahtava kun joku asiakas huokaa ja eleet on sellanen "voi vittuuuuh" :D
Vierailija kirjoitti:
... Enemmän ärsyttää paikat joissa ei ole vuoronumeroa, se tuntuu monille olevan ihan suora kehoitus etuiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas lähikaupassa on niin paljon tilaa kassan vieressä että voisit pakata vaikka maakuulta sivusta ja vielä mahtuisi kiertämään ohi.
Mutta joissakin kaupoissa se väli on niin ahdas että mieshenkilö ei ainakaan mahdu puristumaan naisesta ohi ilman ahdistelu tai raiskausyrityssyytettä.
Päästän kyllä aina kaikki ohi jos siinä ei tilaa ole ohittaa. Ainoa huono puoli tietenkin on se että toiset saattaa tuntea että tirskistelen heidän pin numeroita vaikka ne maksupäätteen sivut kyllä peittää numerot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ne mummot jotka maksavat ostoksensa niin että kaatavat läjän 5 centin kolikoita kassalle ja alkavat siitä laskemaan.. Ja välillä mennään laskuissa sekaisin ja aloitetaan alusta.. :D
mä teen noin tahallaan että maksan mahdollisimman pienillä kolikoilla enkä pidä mitään kiiretää :D se tunne on aivan mahtava kun joku asiakas huokaa ja eleet on sellanen "voi vittuuuuh" :D
Mikä diagnoosi?
Minulla on ollut tapana laskea ostoskori lattialle jonottaessani ja olen sitä joskus jaloillani töninytkin eteenpäin. Mutta oikeastaan on aika epämiellyttävää ajatella, että korin pohja voi siinä lattialla osua vaikka kakkakokkareeseen, joka on tullut siihen jonkun asiakkaan kengänpohjassa. Ja sitten kun korit ladotaan päällekkäin, niin minun korini kakkainen pohja tulee vastakkain toisen korin pohjan kanssa ja siten kosketuksiin jonkun ostosten kanssa. Tämä on kyllä etova ajatus.
Kavin kaupassa asken ja eipa ollut jonoa kassalla. Kun ei ollut viela Kaljan myyntia. Anteeksi a puuttuminen, en loyda sita taas.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta ihmiset ärsyyntyykin. Itse en koskaan ole huomannut mitään häiriöitä jonotuskäyttäytymisessä. Kassajonossa seisomiset on mulle ihania, meditatiivisia rentoutumishetkiä, aikaa itselle. En edes huomaa mitä ne muut siellä edessä tai takana touhuavat. Ainoastaan jos joku lapsi saa oikein äänekkään uhmakohtauksen lähettyvillä, niin siihen voin kiinnittää huomiota.
Näiden valittajien tulisi pysyä kotona ja tilata tavarat kotiinkuljetuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää eniten ne jotka jää seisomaan likuhihnan alkupäähän, vaikka omat ostokset on jo melkein kassalla menossa ja pitkä pätkä hihnaa tyhjänä, johon ei pääse laittamaan ostoksiaan kun se yks pönöttää siinä edessä. Sitten toinen on ne lapset, jotka penkoo mun ostokset laarissa sillä aikaa kun maksan.
Mulle tulee joskus tämmöinen tilanne. Se johtuu siitä, että en halua mennä hengittämään edellä olevan niskaan, kun se maksaa. Ja sama syy ollut niinäkin kertoina, kun olen ollut vastaavassa tilanteessa takana. Mitä sitten? Ei se jonotusaika vähene, vaikka hihnalla olisikin tyhjää tilaa hetkellisesti!
Ohis. Minäkään en halua mennä liian lähelle maksajaa, mutta otan askeleen käytävälle päin hihnasta ja takanatuleva voi alkaa lappamaan ostoksia.
Taidat olla vähän tavallista hitaampi. Ei minulla ole vaikeuksia purkaa tavaroita nopeammin kärrystä hihnalle, mitä ne menee kassasta läpi. Ja koska edellisellä asiakkaalla oli vähän tavaroita, niin siellä kassan takan on sitten jo kaksi kaukaloa vapaana, eikä pitäisi olla vaikeukia ehtiä pakata omia tavaroista ennen kuin sitä kaukalo tarvitaaan seuraavalle asiakkaalle.
Olen kyllä huomannut että ihmisten pakkausnopeudessa ja järjestelmällisyydessä on suuria eroja. Huippuhitaita ovat tietysti ne jotka pitävät pakatessa vielä toisessa kädessä laukkua/lompakkoa ja toisessa puhelinta ja puhuvat puhelua.