Lapsiperheelliset: mitä ajattelette kun luette velojen kuvausta lapsivapaasta arjesta..?
Ja toisaalta myös näiden ajatuksista lapsiperhe-elämään liittyen yleisimminkin?
Itsehän olen siis sitä mieltä, että jokainen voi lisääntyä tai olla lisääntymättä ihan oman halun mukaan eikä asia minulle kuulu, mutta hieman hymyilyttää jatkuva VAPAUDEN korostaminen vela-narratiivissa.
Ymmärrän kyllä, mitä sillä tarkoitetaan, mutta kyllä mulla on sen verran velvoitteita jo ilman lapsiakin, että todellinen "vapaus" kuulostaa utopialta. Vapaa-ajastakin menee aina aikaa pakollisten asioiden hoitoon, oli lapsia tai ei. Jos vastuusta puhutaan, olemme jo valmiiksi velvollisia mm. noudattamaan Suomen lakia, maksamaan veroja, käymään töissä tai hakemaan niitä jne.
Toki ymmärrän, että lapsien saaminen lisää näiden velvoitteiden määrää huomattavast ja itse lapsistakin tulee pitää huolta, mutta se todella sitova pikkulapsiaika kestää lopulta vain hetken ja saa jotenkin ylikorostuneen osan lapsiperhe-elämästä puhuttaessa. Minun lapseni ovat lopulta vain lainassa minulla.
Noin yleensä pidän vapaaehtoislapsettomuutta monin tavoin järkevänä valintana (esim. taloudellisesti), vaikka minulle itselleni vanhemmuus ja nimenomaan sellainen säännelty, sitova arki sopii paremmin.
Kommentit (436)
Lisääntyminen on suurin ympäristörikos, mutta silti vela on itsekäs kun ei lasta hanki. Missä logiikka?
Maailman itsekkäin lause on: mä haluan lapsen
Vierailija kirjoitti:
Joka nimittää lasta paskatuubiksi on takuulla lapseton.Jäänyt vähän lapseksi itsekin.Aikuinen ihminen käyttää sivistyneempiä sanoja.Vai ootko muuten vaan maalainen? Ehkä et vaan osaa?
Onko maalaisuudessa jotakin väärin? En ole henkilö jolle vastasit, mutta maalta kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen perheellinen on elänyt myös sitä lapsivapaata arkea, ellei kyse ole jostain teinivanhemmasta. Mietin onko vela vähän yksinkertainen kun ei tajua sitä.
Jo tutkimustenkin mukaan korkeammin koulutetut ja älykkäämmät ihmiset ovat niitä, jotka pitkittävät lasten tekoa tai jättävät lapset kokonaan hankkimatta.
Lapset vaativat paljon ja sitovat vanhemmat ajoittain aivan kokonaan. Hyvän elämän tarjoaminen lapselle vaatii älyttömän määrän vaivannäköä ja sitoutumista. Lapsen kasvatus on parhaimmillaan hyvin vaativaa, ja ikinä sitä ei voi tehdä "liian" hyvin. Älykäs ihminen voi tämän ymmärtää tehdessään päätöstä lasten hankkimisesta.
En halua olla ilkeä, mutta välillä tuntuu, ettei kaikilla ole samanlaisia eväitä tähän päätöksentekoon. Eri ihmiset arvottavat eri tavoin lapsen vaatimat asiat. Ja tämä saattaa näkyä lopulta lasu-asiakkuutena tms.
On myös paljon niitä ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti ymmärrä ajatella, että on muunlaistakin elämää, kuin tämä yleisesti automaationa valittu elämä avioliittoineen, lapsineen, autoineen ja omakotitaloineen. Vaatii älykkyyttä nähdä elämän tarjoamat muutkin vaihtoehdot.
Kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen perheellinen on elänyt myös sitä lapsivapaata arkea, ellei kyse ole jostain teinivanhemmasta. Mietin onko vela vähän yksinkertainen kun ei tajua sitä.
Jo tutkimustenkin mukaan korkeammin koulutetut ja älykkäämmät ihmiset ovat niitä, jotka pitkittävät lasten tekoa tai jättävät lapset kokonaan hankkimatta.
Lapset vaativat paljon ja sitovat vanhemmat ajoittain aivan kokonaan. Hyvän elämän tarjoaminen lapselle vaatii älyttömän määrän vaivannäköä ja sitoutumista. Lapsen kasvatus on parhaimmillaan hyvin vaativaa, ja ikinä sitä ei voi tehdä "liian" hyvin. Älykäs ihminen voi tämän ymmärtää tehdessään päätöstä lasten hankkimisesta.
En halua olla ilkeä, mutta välillä tuntuu, ettei kaikilla ole samanlaisia eväitä tähän päätöksentekoon. Eri ihmiset arvottavat eri tavoin lapsen vaatimat asiat. Ja tämä saattaa näkyä lopulta lasu-asiakkuutena tms.
On myös paljon niitä ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti ymmärrä ajatella, että on muunlaistakin elämää, kuin tämä yleisesti automaationa valittu elämä avioliittoineen, lapsineen, autoineen ja omakotitaloineen. Vaatii älykkyyttä nähdä elämän tarjoamat muutkin vaihtoehdot.
Kukin tavallaan.
Jos kaikki olisivat niin "älykkäitä" kuin velat, lakkaisimme olemasta. Jonkun "älykkään" mielestä se varmaan olisi parempi kuin hyvä, koska liikakansoitus kiusaa jne jne, mutta minusta tuntuisi surulliselta, että liian "älykäs" kansa lakkaa olemasta ja tilalle tulee esimerkiksi nyrkkiä puivia, ympäristönsä pahki räjäyttäviä, naisiaan sortavia ihmisiä, jotka viis välittävät siitä, onko heillä lapsia yksi vai kymmenen.
Tottakai suuri osa lapsiperheistä on toimivia, jossa lapset ja vanhemmat voivat hyvin. Kaikissa perheissä näin ei kuitenkaan ole. Näille vanhemmille olisi suonut vähän lisää harkintakykyä. Kaikkien ei siis tarvitse lisääntyä.
Yksinkertainen ihminen valitsee useimmiten lapsiperhe-elämän, koska niin "kuuluu" tehdä. Se ei tarkoita sitä, että kaikki lapsia hankkineet ovat yksinkertaisia.
Lapsettomista naisista 2/3 ei ole naimisissa, 1/4 on naimisissa ja 8% eronnut.
Yle uutiset
Siinä syy.
Korkeasti koulutetut naiset jäävät nykypäivänä harvemmin lapsettomiksi, uusi lapsettomien joukko on matalasti koulutetut naiset.
Yle uutiset
En nyt jaksa tuota koko tappaluketjua lukea mutta meinasin kertoa teille omasta lapsivapaasta elämästäni.
Minä en pidä matkustelusta, kahviloissa istumisesta tai bilettämisestä. Minä pidän yksinäisyydestä, rauhasta ja hiljaisuudesta. Asun vanhassa maatalossa yksikseni. Tai no yksin ja yksin.. Minulla on hevonen, lampaita, kanoja, kissoja, koiria ja muutamia matelijoita. Käyn töissä kirkonkylällä ja vapaa-ajan vietän suurimmaksi osaksi kotonani puuhaillen.
En tarvitse elämääni miestä tai lapsia. En ole koskaan haaveillut tästä perinteisestä "mies, naimisiin, lapsia ja omakotitalo" - keissistä. Huomasin eron tässä asiassa jo ala-asteella kun muut tytöt haaveili prinsessahäistä.
Minulle vapaus merkitsee sitä että saan olla juuri sellainen kuin olen. Eläinrakas hiljaisuudesta ja omasta rauhasta nauttiva introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Yle uutiset
Siinä syy.
Vielä vuonna 2016 joku ajattelee, että naimisiinmeno olisi jonkunlainen edellytys lastenhankinnalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle uutiset
Siinä syy.
Vielä vuonna 2016 joku ajattelee, että naimisiinmeno olisi jonkunlainen edellytys lastenhankinnalle?
No ei. Moni lapseton pn sinkku. Ikisinkku.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen, että hyvä heille, kun ovat elämäänsä tyytyväisiä. Itselläni yksi lapsi, jonka kanssa on voinut hyvin pienestä saakka tehdä niitä asioita, joista olen ollut kiinnostunut. On ollut motorisesti taitava, joten olemme voineet käydä esim. kiipeilemässä ja maastopyöräilemässä jo siitä asti, kun lapsi on ollut neljä. Lisäksi meillä on todella hyvä tukiverkosto, joten olen sitä vapautta saanut juuri niin paljon kuin haluan. Itselläni ei ole tarvetta harrastaa estotonta seksiä keittiön pöydällä kolmelta sunnuntai-iltapäivänä(tämänkaltaisia esimerkkejä on lähes jokaisessa velakeskustelussa). Ja ihan oikeasti, onneksi kaikki eivät tee lapsia. Maailma pursuaa yli jo nyt.
Sitä estotonta seksiä harrastetaan sitten kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa.
En usko että meidänkään lapset puolisoineen edes uskoisivat jos kertoisin heille tämän hetkisestä seksielämästämme.
Vaikka juuri keittiönpöydällä suunnutai- iltapäivällä.
Juuri eilen mieheni sanoi että meidän seksi on parempaa nyt kuin mitä se oli nuorena.
Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä ettei lapsia kannata hankkia ellei niitä halua.
Kuulostaa vain joskus ne perustelut vähän heppoisilta.
Toisaalta ei kai tarvi olla mitään perusteluja, jos ei halua niin ei halua.
Suomessa on miljoona yksinasujaa. Moni vela on yksinasuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle uutiset
Siinä syy.
Mieti. Sikiääkö ne pyhästä hengestä? Antaa osviittaa siitä, että moni vela ei edes seurustele, naimisiinmenosta puhumattakaan. Vaikeaa silloin on perhettä perustaa.