Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taisi alkaa vaihdevuodet.

Vierailija
09.08.2016 |

Niin kovasti hikoiluttaa öisin ja päivälläkin on hikoilukohtauksia. Onko kenelläkään muulla alkanut näin nuorena vähän yli nelikymppisenä?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, ei oo ollut tarkoitus vähätellä korvaushoidon käyttäjiä ja heidän oireitaan. Vaihdevuosioireet voi olla hirveitä ja olen itsekin niitä kokenut todella pahoina. Sympatiat on kaikkien kärvistelijöiden puolella ja on tietysti ymmärrettävää, että siihen haluaa helpotusta ja pian ja helposti. Halusin kuitenkin vain tuoda esille sitä, että se ei oikeasti ole mitään niin vaaratonta hoitoa, vaikka sitä vielä nykyäänkin paljon sellaisena markkinoidaan.

Ja taisimme muutamien muiden kirjoittajien kanssa kirjoittaa hieman liian yksioikoisesti, että ravintoa terveellistämällä vaivat poistuu näppärästi. Ei tietenkään ole ihan noinkaan yksinkertaista, että kun vain söisi enemmän kasviksia ja liikkuisi enemmän, se olisi siinä, voila. Sen takia kirjoittelin noissa ed. viesteissäni, että kannattaa tutustua itse lisää aiheeseen. Luulen, että esim. mulla oli boorin puutos yks merkittävä tekijä pitkään, mitä en ollut ajoissa hoksannut ja vaikka ravinto piti olla kunnossa ym. niin oireilut jatkui. Munkaan resurssit ei nyt valitettavasti riitä kirjoittaan tähän ihan kaikkea mikä vaikuttaa vaihdevuosioireiluun, koska siitä tulisi oikeasti ihan pirun paksu kirja. Sen takia annoin noita esimerkkejä aiemmalla sivulla, millä hakusanoilla kannattaa aloitella esim. googlailua. Aiheesta on kuitenkin kirjoitettu niin paljon hyviä juttuja, etten lähde kirjoittamaan niitä uusiksi tähän. Niitä on niin monta juttua, joissa on korjattavaa, että se ymmärrettävästi ei ole ihan helppoa, mutta ei kannata luovuttaa heti, vaikka tuntuisi, että "kyllähän mulla pitäisi kaikki olla kunnossa". Ja joskus se ehkä voi olla pienestäkin vailla.

Tietysti jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta itseäni puolestaan harmittaa kuinka hormonikorvaushoitoa usein suorastaan tuputetaan lääkärin vastaanotoilla sekä mediassa eikä näistä vaihtoehtoisista tavoista niin paljoa puhuta ja niitä pidetään "hörhöjen juttuina". Se on pitkä ja monimutkainen tie ja palkitsee kuitenkin lopulta paljon paremmin kuin hormonikorvaushoito, uskallan väittää silti edelleen. Jokainen toki saa tehdä omat ratkaisunsa, mutta olisi hyvä aina ensin perehtyä kaikkiin vaihtoehtoihin ennenkuin suinpäin ryntää tekemään valintoja. Siihen halusin tässä ketjussa kannustaa ja herätellä. Jos kui

Vierailija
62/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hikoilen, ja paljon. Pyörällä ajaminen on täyttä helvettiä, käveleminen on täyttä helvettiä, nukkuminen on täyttä helvettiä - KAIKKI on täyttä helvettiä, koska hiki valuu aina ja koko ajan. Suihkussa käyminenkin on helvettiä: suihkun ajan on kaikki hyvin, mutta kun suihkun jälkeen vetelen lastalla ylimääräiset vedet lattialta viemäriin, hiki alkaa valua ja tekisi mieli uudelleen suihkun alle. Jatkuvasti janottaa, ja kivennäisvettä tulee kaadettua kurkusta alas puolitoista litraa kahdessa päivässä. Nyt on onneksi viileämpää kuin tässä aiemmin, ja varsinkin tuo kova tuuli tuo hieman lohtua tilanteeseen.

Olen 50-vuotias, kärsin edelleen runsaista kuukautisista ja tänä vuonna ne varsinkin ovat muuttuneet todella epäsäännöllisiksi, huhtikuussa jopa jäivät pois yhden kerran. Odotan edelleen, että luonto tekisi tehtävänsä ja ne loppuisivat itsekseen, samalla tapaa kuin ne täsmälleen 40 vuotta sitten alkoivatkin.

Muuten jaan fiiliksesi, mutta minusta juot liian vähän, jos tuo puolitoista litraa kahdessa päivässä on ainut vetenä nauttimasi neste. Voit ihan hyvin tuplata sen.

Niin, minä olen ollut siinä käsityksessä, että vettä pitäisi juoda 1,5-2 litraa PÄIVÄSSÄ, joten ekan kommentoijan "jano" ei ole kovin kovaa, jos vain 1,5 litraa kivennäisvettä menee kahdessa päivässä, ellei sitten lisäksi vedä 1,5 litraa puhdasta vettä myös.

Minä juon yleensä 2-3 litraa vettä/kivennäisvettä päivän aikana, riippuen tietysti kuinka kuuma päivä on ja mitä teen päivän aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliomuutoksia kannattaa kokeilla 6 kk ja antaa tuomio vasta sitten. Lääkkeet tehoavat nopeasti, mutta keho ja suolisto eivät muutu hetkessä.

Vierailija
64/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. Nrot 12, 16, 21, 24, 41, 61 jatkaa...

Sen takia itse muuten aloitin perehtymään tähän asiaan paremmin, koska en nimenomaan päässyt helpolla. Oli kamalaa hikoilua ja kuumotusta heti kun suihkusta pääsin jo alle kolmikymppisenä, yöhikoilua ja ne lakanat +tyyny ja petari ihan märkinä, ne kilpirauhasarvot oli pielessä, masennusta, ahdistusta, pakkoajatuksia, ärtymystä, kuukautiset ihan sekaisin ja ihme, että mies jaksoi katsella meikäläistä, kun välillä olisin vain halunnut viillellä itseäni. Kun maksa alkoi reistailla, vaikken alkoholia käyttänyt, oli viimeinen tikki. Silloin tuli halu tosissaan saada terveys kuntoon ja oli pakko löytää joku kokonaisvaltaisempi tapa hoitaa itseäni, kun kyseessä oli enemmänkin kuin vain hormonit.

Hormonit vaikuttaa kaikkeen kehossa, mutta toisaalta se vain on fakta, että niitä ei pysty oikeasti kunnolla hoitamaan hoitamalla pelkkää yhtä tai muutamaa hormonia, vaan täytyisi saada hoidettua koko paletti.

Vierailija
65/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kuukautiset takaisin korvaushoidossa? En mä sitäkään haluis. Ihanaa ku ei ois menkkoja ja ehkäsyn vois unohtaa kokonaan. Mä alan aina miettimään, että miten on rouvat ennen vanhaan pärjännyt, kun hormonikorvaushoitoja ei ole ollut olemassakaan. Kai ne on seonnut.

Vierailija
66/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju! Kertokaas mulle voiko kuukautiset loppua kuin seinään? Mun kierto on reistaillut viimeiset vuodet ja nyt 47-vuotiaana ei niitä ole näkynyt juhannuksen jälkeen eli tässä alkaa olla jo 7 vkoa väliä. Mulla on ennenkin ollut pitkä tauko, muttei näin pitkä - olisikohan nyt kyse jo siitä, että ne loppuivat?

Ja silti tuntuu kuin mulla olisi ollut pms-oireet päällä jo monta viikkoa. Ei kai kuukautisten loppuminen tarkoita yhtä pitkään pms-oireilua sitten koko loppuelo - mieluummin aloitan hormonihoidonkin kuin kestä enää tätä tunnetta, että räjähdän kohta.

Vierailija
67/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kuulemma oikeasti hyvä ja osaava (ei vain siksi, että on itsekin nainen, mutta koska on sekä lääkäri että kemisti). Suomessa toki on hyviä endokrinologeja, mutta jos on rahaa ja ongelma, voi kokeilla tätäkin:

http://dralyssaburns-hill.com/

Vierailija
68/68 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ei ole elämisen arvoista, jos se on pelkkää kurjuutta. Vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat epäkohteliaita, epäystävällisiä, ilkeitä, töykeitä ja huonosti käyttäytyviä. Pitääkö perheen sietää äidiltä joutavanpäiväistä ja turhaa kiukuttelua, huutamista, raivokohtauksia ja ilkeilyä? Työpaikalla vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat usein pahimpia sairauslomien väärinkäyttäjiä ja jatkuvasti tekosairaana. Vaihdevuosi-ikäiset ovat työpaikoilla pahimpia valittajia, ilkeilijöitä ja työpaikkakiusaajia.

Vierailija kirjoitti:

Helppo sanoa, ettei aio käyttää mitään, kun ei ole vielä kokenut millaisia oireet voivat olla. Öisin valvominen, märkien lakanoiden ja yöpaitojen jatkuva vaihtaminen, äärimmäiset mielialamuutokset, masennus, äksyily, itkuisuus yms. Siinä kun asiakaspalaverissa hiki valuu pitkin naamaasi ja silkkipaita liimaantuu ihoon, voit ehkä toisenkin kerran miettiä hankkisiko korvaushoitoa.

Minulla on terveet elämäntavat, olen hoikka ja liikunnallinen ja ajattelin itsekin, että eipä tässä mitään, mikä ei ruokavaliolla hoituisi. Hah. Hulluksi olin tulla jo muutamassa kuukaudessa kun oireet pahenivat ja hulluksi olisivat tulleet perhe ja työkaveritkin. Jos nyt olisin kyennyt töissä käymään. Hikoilun lisäksi en kerta kaikkiaan tunnistanut itseäni kaikista itkuun purskahtamisista ja raivareista. Olin kuin joku vieras ihminen.

Jokainen tekee omat valintansa, mutta ihan turha tuomita hormonien käyttäjiä jos itse on päässyt vähällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän