Taisi alkaa vaihdevuodet.
Niin kovasti hikoiluttaa öisin ja päivälläkin on hikoilukohtauksia. Onko kenelläkään muulla alkanut näin nuorena vähän yli nelikymppisenä?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten olet raskaana
En ole.
Mulla ikää 47v ja jo muutaman vuoden ollut yöhikoilua. Päivisinkin tullut muutama hikoilupuuska, joten kai se tästä pikkuhiljaa..on tämä naisena olo yhtä juhlaa, perketti!
Mitä mieltä olette? Onko parempi käyttää hormonihoitoa vai yrittää selvitä luomuna vaihdevuosista. Hyödyt/haitat.
Olisin halunnut hormonia, korkea verenpaine niin en kai saa. Estrogeenia ihon kautta, vinkattiin muuten hyvä terveys-lehdessä.
Ja hoito pitäis aloittaa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette? Onko parempi käyttää hormonihoitoa vai yrittää selvitä luomuna vaihdevuosista. Hyödyt/haitat.
En mä ainakaan aio hoitaa tätä mitenkään. Menee ohi sitten aikanaan.
Minä olen 46 ja menkat ovat reistanneet pari vuotta, nyt vuoden verran ihan toden teolla. Ennen jämpti 28 vuorokauden kierto on kaikkea 3vko-6vko:n välillä. Kerran jäänyt tulemattakin. PMS-oireet pahenevat, pitenevät aina vain hirveämmäksi. Viikon verran jo mieliala on ihan kurassa, tuntuu kuin olisi epäonnistunut koko elämässään. Menkkojen alettua taas kaikki surkeus pyyhkiytyy pois ja mieli on päinvastoin hyvinkin tasapainoinen nuoriin äitivuosiin verratuna. Hikipuuskia on lähinnä päivisin, mutten vielä ole saanut selvää liittyvätkö kuitenkin hikoilua lisäävään lääkkeeseen.
Kamalaa on olla myös kehossaan. En ahdistuile ulkonäöstä, vaan siitä minkälaista on OLLA! Yhtäkkiä allit lepattavat, tissit ovat lötkyvää lölleröä ja häpyhuuletkin velttoa lihaa. Sen tuntee kädessäkin veskissä käydessä. Tuntuu että ympärillä vain velloo koko ajan, kun kudokset antavat periksi. Kuntosalilla on pakko käydä, ettei olisi koko ajan kipuja jossakin, kun nivelsiteet ja kaikki ovat ihan purukumia.
Hormonihoitoja haen kyllä, jos tämä vielä tästä pahenee kiivasta tahtia. Hirveätä olla naisen kehossa juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 46 ja menkat ovat reistanneet pari vuotta, nyt vuoden verran ihan toden teolla. Ennen jämpti 28 vuorokauden kierto on kaikkea 3vko-6vko:n välillä. Kerran jäänyt tulemattakin. PMS-oireet pahenevat, pitenevät aina vain hirveämmäksi. Viikon verran jo mieliala on ihan kurassa, tuntuu kuin olisi epäonnistunut koko elämässään. Menkkojen alettua taas kaikki surkeus pyyhkiytyy pois ja mieli on päinvastoin hyvinkin tasapainoinen nuoriin äitivuosiin verratuna. Hikipuuskia on lähinnä päivisin, mutten vielä ole saanut selvää liittyvätkö kuitenkin hikoilua lisäävään lääkkeeseen.
Kamalaa on olla myös kehossaan. En ahdistuile ulkonäöstä, vaan siitä minkälaista on OLLA! Yhtäkkiä allit lepattavat, tissit ovat lötkyvää lölleröä ja häpyhuuletkin velttoa lihaa. Sen tuntee kädessäkin veskissä käydessä. Tuntuu että ympärillä vain velloo koko ajan, kun kudokset antavat periksi. Kuntosalilla on pakko käydä, ettei olisi koko ajan kipuja jossakin, kun nivelsiteet ja kaikki ovat ihan purukumia.
Hormonihoitoja haen kyllä, jos tämä vielä tästä pahenee kiivasta tahtia. Hirveätä olla naisen kehossa juuri nyt.
Minulla ei oikein vaivaa kuin nuo fyysiset oireet. Elämäni on ollut aina paskaa enkä ole ollut koskaan ennenkään onnellinen joten tilanne siltä osin tuskin muuttuu. Kroppaani olen vihannut jo 15v.
Mulla tuli ensimmäiset kunnon yöhikoilupuuskat 39-vuotiaana. Parin kuulauden ajan heräsin usein aivan litimärkänä. Sen jälkeen on ollut satunnaista yöhikoilua. Kävin gynellä, joka hormonitestien perusteella oli sitä mieltä, että ei johtunut vaihtareista. FSH, AMH, munasarjat ultrassa aivan ok tasolla. Mulla on aina ollut tosi epäsäännölliset kuukautiset, joten niiden perusteella ei voi sanoa mitään. En tiedä, onko tama nyt jotain esivaihtareita vai onko estrogeenitasot muuten vaan matalalla (kuten ovat olleet nuorempanakin). Toki voi olla, että johtuu jostain muustakin, kuten gyne ehdotti. Mutta jos oireet jatkuu eikä muuta syytä löydy, ehdottomastI haen hormonihoidon. Sillähän se selviää.
Olen 45. Mulla on ollut noin 5 vuoden ajan tavallista voimakkaammat PMS oireet ja hikoilua pari päivää ennen kuin menkat alkaa. Muuten ei vielä ole oireita. Kuukautiset ei reistaa paljon, mutta ei ole enää niin säännölliset kuin nuorena. Heittää 4 päivää suuntaan tai toiseen eikä voi laskea esim. ennen matkaa onko menkat siellä vai ei.
Kannattaa lukea ja miettiä uudelleen, käyttääkö hormonikorvaushoitoa (ei elimistölle hyväksi) vai käyttääkö muita turvallisempia konsteja (joita on lueteltu tässä artikkelissa ja jotka auttavat myös syyhyn, ei pelkkään oireeseen):
http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/terveyden_avaimet/artikk…
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni alkoi juuri 40 vuotta täytettyään ja se ei alkanut hiljaa hivuttamalla, vaan todella kerralla! Käy gynellä tai tk:ssa ja muutamalla verikokeella selviää, onko kyseessä vaihdevuodet, sillä muitakin hikoiluttavia tauteja on! Jos vv, niin sitten mietit, haluatko jotain lääkkeellistä apua vai et!
Miksi pitäisi käydä lääkärissä? Ei vaihdevuodet ole sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä ihan oikeesti kumpi mahtaa olla parempi.
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut hormonia, korkea verenpaine niin en kai saa. Estrogeenia ihon kautta, vinkattiin muuten hyvä terveys-lehdessä.
Ja hoito pitäis aloittaa ajoissa.
Hyvä terveys-lehti :D:D:D
12 jatkaa
Ja hormonikorvaushoidolla tarkoitin siis tuossa "perinteistä" synteettistä hormonikorvaushoitoa. On olemassa myös bioidenttisillä hormoneilla tapahtuva hormonikorvaushoito, joka on parempi, mutta toisaalta kaikista paras olisi hoitaa mm. oikeanlaisella ravinnolla, korjaamalla vitamiini- ja hivenainepuutokset, hoitamalla maksaa ja sappea ja olemalla rasittamatta niitä ym.
Esim. boorilisä voi myös auttaa vaihdevuosioireisiin. Lisäravinteita käytettäessä kuitenkin muistettava huomioida, ettei käytä synteettisiä valmisteita näissäkään, vaan luonnollisia sekä se, ettei sokkona syö kaikkea, vaan selvitettävä, mitä tarvitsee ja kuinka paljon on ok ottaa, ettei saa elimistöään vahingossa enemmän sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä hormonihoitoa löytyy myös kaupan ruokaosastolta, ei tarvita apteekin kamaa.
Moon 49v ja mulla on vaan kuuma. Koko ajan. Kaikki lämpö tuntuu sietämättömältä. Eilenkin ulkona tuuli ja oli joku 20-22 astetta mutta mulla oli kuuma.
Googlailkaa naiset granaattiomenasta. Täysmehua ostettavissa prismoista, Tokmannista jne.
Eiköhän se riipu ihan oireiden voimakkuudesta, kannattaako hormonikorvaushoito vai ei. Jos yöunetkin menee oireiden takia, niin kyllä varmaan hoito on paikallaan. Itselleni tuli vaihdevuodet kertarytinällä 52-vuotiaana, kun kohtu ja munasarjat jouduttiin poistamaan. Mitään vaihdevuosioireita ei ollut sitä ennen ja kuukautiset oli säännölliset. Lääkäri puhui mut jo sairaalassa ympäri aloittamaan estrogeenin, koska kuulemma oireet tulevat hyvin voimakkaina, kun hormonitoiminta loppuu kerralla, ja vielä isosta leikkaukseta toipuminen siihen päälle. Olen sitten syönyt siitä asti miniannoksen estrogeeniä enkä ole vaihdevuosioireista kärsinyt.
Ystävälläni alkoi juuri 40 vuotta täytettyään ja se ei alkanut hiljaa hivuttamalla, vaan todella kerralla! Käy gynellä tai tk:ssa ja muutamalla verikokeella selviää, onko kyseessä vaihdevuodet, sillä muitakin hikoiluttavia tauteja on! Jos vv, niin sitten mietit, haluatko jotain lääkkeellistä apua vai et!