Taisi alkaa vaihdevuodet.
Niin kovasti hikoiluttaa öisin ja päivälläkin on hikoilukohtauksia. Onko kenelläkään muulla alkanut näin nuorena vähän yli nelikymppisenä?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnotaisi tietää, ovatko nuo luiden vahvuuteen ym. liittyvät syyt yhtä tärkeitä korvaushoidon aloittamisen syitä kuin hikoilut ja muut perinteiset vaihdevuosivaivat.
Mun ymmärtääkseni myös verisuonisto pysyy kimmoisampana hormonikorvaushoidon ansiosta. Toki näistä on monia erilaisia tutkimustuloksia ja riippuu siitäkin, millaisessa lähtötilanteessa hormoneita aletaan käyttää..
Vierailija kirjoitti:
Hyvät kanssasiskot,
Tutustukaa nyt hyvänen aika oikeasti ensin hormonitoimintaan kunnolla:
mitä hormonit ovat, miten ja mistä ne syntyvät, mitä niitä varten tarvitaan, mitkä elimet osallistuu niiden toimintaan jne. Miettikää, ovatko nuo toiminnot kunnossa ja tulisiko niitä ennemmin hoitaa ensin?
Ja miettikää sitten uudelleen, vieläkö haluatte keinotekoista hormonikorvaushoitoa...Elimistö on iso kokonaisuus ja hormonikorvaushoito on vain lyhytnäköinen pikaratkaisu, kun ihmisillä ja lääkäreillä on vain niin kiire saada pikainen "ratkaisu" ongelmaan, eikä kummallakaan ole aikaa eikä halua perehtyä kunnolla asiaan. :-(
Joo, ei ole toiminnot kunnossa: munasarjat eivät eritä tarpeeksi estrogeenia. Eipä lääketiede (eikä vaihtoehtoinenkaan sellainen) tiedä, miten siihen pystysi vaikuttamaan. Joten otan sen hormonin sitten ulkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät kanssasiskot,
mitä hormonit ovat, miten ja mistä ne syntyvät, mitä niitä varten tarvitaan, mitkä elimet osallistuu niiden toimintaan jne. Miettikää, ovatko nuo toiminnot kunnossa ja tulisiko niitä ennemmin hoitaa ensin?
Ja miettikää sitten uudelleen, vieläkö haluatte keinotekoista hormonikorvaushoitoa...Elimistö on iso kokonaisuus ja hormonikorvaushoito on vain lyhytnäköinen pikaratkaisu, kun ihmisillä ja lääkäreillä on vain niin kiire saada pikainen "ratkaisu" ongelmaan, eikä kummallakaan ole aikaa eikä halua perehtyä kunnolla asiaan. :-(
Joo, ei ole toiminnot kunnossa: munasarjat eivät eritä tarpeeksi estrogeenia. Eipä lääketiede (eikä vaihtoehtoinenkaan sellainen) tiedä, miten siihen pystysi vaikuttamaan. Joten otan sen hormonin sitten ulkoisesti.
Siihen hormonien tuotantoon pystyy vaikuttamaan ruualla mitä syöt. Ei siihen tarvita apteekin pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni alkoi juuri 40 vuotta täytettyään ja se ei alkanut hiljaa hivuttamalla, vaan todella kerralla! Käy gynellä tai tk:ssa ja muutamalla verikokeella selviää, onko kyseessä vaihdevuodet, sillä muitakin hikoiluttavia tauteja on! Jos vv, niin sitten mietit, haluatko jotain lääkkeellistä apua vai et!
Miksi pitäisi käydä lääkärissä? Ei vaihdevuodet ole sairaus.
Joo, ihan tervettähän se on, kun yrität tehdä töitä, kun päällä on tuntikausia kestävä yletön hikoilu. Tai kun yöllä saat nukahdettua vasta klo 4-5 aamuyöstä, kun se tuntien hikoilutuskohtaus viimein menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut hormonia, korkea verenpaine niin en kai saa. Estrogeenia ihon kautta, vinkattiin muuten hyvä terveys-lehdessä.
Ja hoito pitäis aloittaa ajoissa.Hyvä terveys-lehti :D:D:D
Hyvä Terveys -lehti on ihan asiallinen julkaisu. Ei kai muuten Lääkäriseura Duodecim tilaisi sitä jäsenilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 46 ja menkat ovat reistanneet pari vuotta, nyt vuoden verran ihan toden teolla. Ennen jämpti 28 vuorokauden kierto on kaikkea 3vko-6vko:n välillä. Kerran jäänyt tulemattakin. PMS-oireet pahenevat, pitenevät aina vain hirveämmäksi. Viikon verran jo mieliala on ihan kurassa, tuntuu kuin olisi epäonnistunut koko elämässään. Menkkojen alettua taas kaikki surkeus pyyhkiytyy pois ja mieli on päinvastoin hyvinkin tasapainoinen nuoriin äitivuosiin verratuna. Hikipuuskia on lähinnä päivisin, mutten vielä ole saanut selvää liittyvätkö kuitenkin hikoilua lisäävään lääkkeeseen.
Kamalaa on olla myös kehossaan. En ahdistuile ulkonäöstä, vaan siitä minkälaista on OLLA! Yhtäkkiä allit lepattavat, tissit ovat lötkyvää lölleröä ja häpyhuuletkin velttoa lihaa. Sen tuntee kädessäkin veskissä käydessä. Tuntuu että ympärillä vain velloo koko ajan, kun kudokset antavat periksi. Kuntosalilla on pakko käydä, ettei olisi koko ajan kipuja jossakin, kun nivelsiteet ja kaikki ovat ihan purukumia.
Hormonihoitoja haen kyllä, jos tämä vielä tästä pahenee kiivasta tahtia. Hirveätä olla naisen kehossa juuri nyt.
Sitä hormonihoitoa löytyy myös kaupan ruokaosastolta, ei tarvita apteekin kamaa.
Niistä Supermarketin kasvisestrogeeneistä ei ollut mitään apua, apteekin hormonikorvaushoidolla hikoilu loppui jo lääkkeen aloituspäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut hormonia, korkea verenpaine niin en kai saa. Estrogeenia ihon kautta, vinkattiin muuten hyvä terveys-lehdessä.
Ja hoito pitäis aloittaa ajoissa.Hyvä terveys-lehti :D:D:D
Hyvä Terveys -lehti on ihan asiallinen julkaisu. Ei kai muuten Lääkäriseura Duodecim tilaisi sitä jäsenilleen.
Perustelu se on tuokin :)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 46 ja menkat ovat reistanneet pari vuotta, nyt vuoden verran ihan toden teolla. Ennen jämpti 28 vuorokauden kierto on kaikkea 3vko-6vko:n välillä. Kerran jäänyt tulemattakin. PMS-oireet pahenevat, pitenevät aina vain hirveämmäksi. Viikon verran jo mieliala on ihan kurassa, tuntuu kuin olisi epäonnistunut koko elämässään. Menkkojen alettua taas kaikki surkeus pyyhkiytyy pois ja mieli on päinvastoin hyvinkin tasapainoinen nuoriin äitivuosiin verratuna. Hikipuuskia on lähinnä päivisin, mutten vielä ole saanut selvää liittyvätkö kuitenkin hikoilua lisäävään lääkkeeseen.
Kamalaa on olla myös kehossaan. En ahdistuile ulkonäöstä, vaan siitä minkälaista on OLLA! Yhtäkkiä allit lepattavat, tissit ovat lötkyvää lölleröä ja häpyhuuletkin velttoa lihaa. Sen tuntee kädessäkin veskissä käydessä. Tuntuu että ympärillä vain velloo koko ajan, kun kudokset antavat periksi. Kuntosalilla on pakko käydä, ettei olisi koko ajan kipuja jossakin, kun nivelsiteet ja kaikki ovat ihan purukumia.
Hormonihoitoja haen kyllä, jos tämä vielä tästä pahenee kiivasta tahtia. Hirveätä olla naisen kehossa juuri nyt.
Apua. Mulla on useimmat noista oireista, ja olen vasta 35. Yöhikoilua on ollut jo muutaman vuoden, samoin pms-oireiden pahenemista. Nivelien kanssa on alkanut olla ongelmia jne. Ei vielä, en tahdo..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä hormonihoitoa löytyy myös kaupan ruokaosastolta, ei tarvita apteekin kamaa.
Niistä Supermarketin kasvisestrogeeneistä ei ollut mitään apua, apteekin hormonikorvaushoidolla hikoilu loppui jo lääkkeen aloituspäivänä.
Et sitten kokeillut ruokaa? Sitähän sieltä ruokaosastolta ostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni alkoi juuri 40 vuotta täytettyään ja se ei alkanut hiljaa hivuttamalla, vaan todella kerralla! Käy gynellä tai tk:ssa ja muutamalla verikokeella selviää, onko kyseessä vaihdevuodet, sillä muitakin hikoiluttavia tauteja on! Jos vv, niin sitten mietit, haluatko jotain lääkkeellistä apua vai et!
Miksi pitäisi käydä lääkärissä? Ei vaihdevuodet ole sairaus.
Joo, ihan tervettähän se on, kun yrität tehdä töitä, kun päällä on tuntikausia kestävä yletön hikoilu. Tai kun yöllä saat nukahdettua vasta klo 4-5 aamuyöstä, kun se tuntien hikoilutuskohtaus viimein menee ohi.
Ei siihen lääkäriä tarvita.
Kannattaisi ihan ensimmäisenä selvittää, onko todella kyse vaihdevuosista vai jostain muusta, ennen kuin miettii miten hoitaa vai hoitaako. Minäkin luulin viime vuonna että vaihdevuodet olivat tulleet, kun oli niin kuuma koko ajan. Tilasin netistä jonkin vaihdevuositestinkin. Kun lopulta tajusin käydä lääkärillä, selvisi että minulla olikin vain kilpirauhasarvot aivan päin helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette? Onko parempi käyttää hormonihoitoa vai yrittää selvitä luomuna vaihdevuosista. Hyödyt/haitat.
Mä en todellakaan aio selvitä luomuna, jos mulla on minkäänlaisia oireita. Ajattelen sen niin, että kehoni viestittää mulle, ettei se ole tasapainossa, vaan oireet kertovat mulle jonkin olevan vialla ja vaativan korjausta.
Siis hormonihoitohan ei ole mitään korjaamista, vaan lähinnä vain oireiden hoitamista "laastarilla", joka ei oikeasti hoida niitä syitä eikä todellakaan palauta kroppaasi tasapainoon, vaan vain sekoittaa sen keinotekoisesti. Tutustu noihin aiemmin lueteltuihin konsteihin, miten hoitaa "luomuna" (ravinto, hyälaatuisen ravintolisät ym.), ne on niitä, miten saat oikeasti korjattua.
Jotain rajaa tälle höpötykselle, puhe sekottamisesta on ihan huuhaata. Nykyään eletään luonnottoman pitkään hedelmällisen iän jälkeen. Äitini - 70v on kokeillut pari kertaa lopettaa ja sitä hikoilun ja tuskaisuuden määrää. Käyttää yhä ja sanoi, että kuolee ennemmin kuin ottaa ne oireet takaisin.
Tuo hoito suojaa naisen sydäntä, muutoin lähestytään miesten sydäntautiriskiä. Äiti on myös iholtaan tosi hehkeä ikäisekseen.
Todellakin otan tarvittaessa estrogeenia. Sen lisäksi elän terveellisesti ja liikun.
Hormoonihörhöt muistuttaa näitä "rokotekriittisiä". Samoja tyyppejä varmaan..
Tuo on totta, että monella kilpirauhasen vajaatoiminta on "vaihdevuosien" takana. Mutta sitten taas toisaalta monella on kilpirauhasen vajaatoiminnan takana oikeasti mm. progesteronin puute ja/tai estrogeenidominanssi eli progesteronia on liian vähän suhteessa estrogeeniin, joka myöskin voi olla liian matala. Ja jos vielä mennään edemmäksi muna-kana-ajattelussa, niin esim. taas progesteronin puutteen takana on usein lukemattomia syitä, joita voi korjata elintapoja muuttamalla ja sitä ravitsemusta parantamalla (yksi aiheuttaja naisilla on usein esim. liian vähärasvainen ravinto, hormonit tarvitsee oikeanlaisia rasvoja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette? Onko parempi käyttää hormonihoitoa vai yrittää selvitä luomuna vaihdevuosista. Hyödyt/haitat.
Mä en todellakaan aio selvitä luomuna, jos mulla on minkäänlaisia oireita. Ajattelen sen niin, että kehoni viestittää mulle, ettei se ole tasapainossa, vaan oireet kertovat mulle jonkin olevan vialla ja vaativan korjausta.
Siis hormonihoitohan ei ole mitään korjaamista, vaan lähinnä vain oireiden hoitamista "laastarilla", joka ei oikeasti hoida niitä syitä eikä todellakaan palauta kroppaasi tasapainoon, vaan vain sekoittaa sen keinotekoisesti. Tutustu noihin aiemmin lueteltuihin konsteihin, miten hoitaa "luomuna" (ravinto, hyälaatuisen ravintolisät ym.), ne on niitä, miten saat oikeasti korjattua.
Jotain rajaa tälle höpötykselle, puhe sekottamisesta on ihan huuhaata. Nykyään eletään luonnottoman pitkään hedelmällisen iän jälkeen. Äitini - 70v on kokeillut pari kertaa lopettaa ja sitä hikoilun ja tuskaisuuden määrää. Käyttää yhä ja sanoi, että kuolee ennemmin kuin ottaa ne oireet takaisin.
Tuo hoito suojaa naisen sydäntä, muutoin lähestytään miesten sydäntautiriskiä. Äiti on myös iholtaan tosi hehkeä ikäisekseen.
Todellakin otan tarvittaessa estrogeenia. Sen lisäksi elän terveellisesti ja liikun.
Okei, sä hoidat noin. Ei sulla silti ole mitään oikeutta nimitellä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sä oot sitä mieltä, että nykyään eletään epänormaalin pitkään, niin miks sit aiot käyttää hormonikorvaushoitoa? :-) Mikset sit vain kärsi vaivoistasi ja kuole ajallasi pois? :-D
Sähän meistä olet ennemmin se hormonihörhö (jos nyt haluat, että aletaan nimittelemään toisiamme), kun aiot tukeutua lääkefirmojen kehittämään synteettiseen hormonikorvaushoitoon. ;-) Mä vain yritin kertoa, että paljon hedelmällisempää (myös sanan varsinaisessa merkityksessäkin! :-) ) olisi parantaa elimistön toimintaa nimenomaan ILMAN niitä hormoneita... Miten sä saat musta tehtyä hormonihörhön? Hauku vaikka ennemmin elämäntapamuutoshörhöksi tai ravitsemushörhöksi tai liikuntahörhöksi tai terveyshörhöksi, jos nyt haukkua haluat...
Tottakai äidillesi tulee oireet yrittäessään lopettaa, koska hän ei ole korjannut niitä oikeita syitä hormonisekamelskansa taustalta (?).
P.s. Meidän lapset on rokotettu.
Entäs kun ikää on 50, menkat tulee ajallaan kuin kello eikä ole mitään oireita? Olenko mutantti? Kova hikoilija olen ollut pienestä lapsesta saakka, siinäkään ei muutoksia.
Enkä todellakaan aio syödä mitään menopaussiin kun se tulee - jos tulee - koska ei se ole mikään sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Hikoilen, ja paljon. Pyörällä ajaminen on täyttä helvettiä, käveleminen on täyttä helvettiä, nukkuminen on täyttä helvettiä - KAIKKI on täyttä helvettiä, koska hiki valuu aina ja koko ajan. Suihkussa käyminenkin on helvettiä: suihkun ajan on kaikki hyvin, mutta kun suihkun jälkeen vetelen lastalla ylimääräiset vedet lattialta viemäriin, hiki alkaa valua ja tekisi mieli uudelleen suihkun alle. Jatkuvasti janottaa, ja kivennäisvettä tulee kaadettua kurkusta alas puolitoista litraa kahdessa päivässä. Nyt on onneksi viileämpää kuin tässä aiemmin, ja varsinkin tuo kova tuuli tuo hieman lohtua tilanteeseen.
Olen 50-vuotias, kärsin edelleen runsaista kuukautisista ja tänä vuonna ne varsinkin ovat muuttuneet todella epäsäännöllisiksi, huhtikuussa jopa jäivät pois yhden kerran. Odotan edelleen, että luonto tekisi tehtävänsä ja ne loppuisivat itsekseen, samalla tapaa kuin ne täsmälleen 40 vuotta sitten alkoivatkin.
Muuten jaan fiiliksesi, mutta minusta juot liian vähän, jos tuo puolitoista litraa kahdessa päivässä on ainut vetenä nauttimasi neste. Voit ihan hyvin tuplata sen.
Helppo sanoa, ettei aio käyttää mitään, kun ei ole vielä kokenut millaisia oireet voivat olla. Öisin valvominen, märkien lakanoiden ja yöpaitojen jatkuva vaihtaminen, äärimmäiset mielialamuutokset, masennus, äksyily, itkuisuus yms. Siinä kun asiakaspalaverissa hiki valuu pitkin naamaasi ja silkkipaita liimaantuu ihoon, voit ehkä toisenkin kerran miettiä hankkisiko korvaushoitoa.
Minulla on terveet elämäntavat, olen hoikka ja liikunnallinen ja ajattelin itsekin, että eipä tässä mitään, mikä ei ruokavaliolla hoituisi. Hah. Hulluksi olin tulla jo muutamassa kuukaudessa kun oireet pahenivat ja hulluksi olisivat tulleet perhe ja työkaveritkin. Jos nyt olisin kyennyt töissä käymään. Hikoilun lisäksi en kerta kaikkiaan tunnistanut itseäni kaikista itkuun purskahtamisista ja raivareista. Olin kuin joku vieras ihminen.
Jokainen tekee omat valintansa, mutta ihan turha tuomita hormonien käyttäjiä jos itse on päässyt vähällä.
30 v ennakkovaroitus verikokeiden perusteella, 36 v todettiin ja 38 v alkoi korvaushoito. Elämänlaatu on sen jälkeen parantunut hurjasti.
Hyvät kanssasiskot,
Ja miettikää sitten uudelleen, vieläkö haluatte keinotekoista hormonikorvaushoitoa...
Elimistö on iso kokonaisuus ja hormonikorvaushoito on vain lyhytnäköinen pikaratkaisu, kun ihmisillä ja lääkäreillä on vain niin kiire saada pikainen "ratkaisu" ongelmaan, eikä kummallakaan ole aikaa eikä halua perehtyä kunnolla asiaan. :-(