Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taisi alkaa vaihdevuodet.

Vierailija
09.08.2016 |

Niin kovasti hikoiluttaa öisin ja päivälläkin on hikoilukohtauksia. Onko kenelläkään muulla alkanut näin nuorena vähän yli nelikymppisenä?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ihan oikeasti perehtyä ensin kunnolla (ja kokeilla!) miten vaihdevuosia voi hoitaa muutenkin kuin rientää lääkärin luo hakemaan sitä korvaushoitoa (en koskisi pitkällä tikullakaan itse ja kärsin aiemmin myös tosi pahoista vaihdevuosioireista).

Googlatkaa esim.

menopause natural treatment

menopause supplementing

menopause boron

menopause liver health

menopause milk thistle (milk thistle = maarianohdake)

Vierailija
22/68 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini käyttää edelleen hormonikorvaushoitoa tabletteina, vaikka onkin yli 70 v. Annoskokoa on pienennetty. Lääkäri suosittaa hänelle käytön jatkamista, kun ei ole tullut mitään ongelmiakaan siitä. 

Saatan kokeilla, jos sopisi minullekin. Painavimpana syynä on, että tahdon kestävät luut vanhanakin. Meillä ei ole suvussa rintasyöpääkään. Äitini näyttää paljon nuoremmalta ja ei ole luiltaan niin kokoon painunut, kuin sukulaisnaiset, jotka eivät käytä. Naisen vanhuus voi olla pitkä ja tahdon elää sen parempikuntoisena, vaikka sitten hormonien avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, huolehdi riittävästä d-vitamiinin, a-vitamiinin, K2-vitamiinin ja magnesiumin saannista suhteessa kalsiumiin, niin saat kestävät luut...

Vierailija
24/68 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

plus se boori on tärkeää mm. niille luille:

"Boori on tärkeä kivennäisaine elimistön rakenteille, esimerkiksi nivelille ja luustolle. Sillä on yhteyksiä kalsiumin ja magnesiumin aineenvaihduntaan, ja alhainen D-vitamiinipitoisuus näyttää lisäävän boorin tarvetta. Elimistössä booria on runsaasti myös aivoissa. Kasvikset sisältävät booria, ja kasvisruokavaliota noudattavat saavatkin runsaasti enemmän booria ravinnosta verrattuna sekaruokaa syöviin. Puutos johtaa nivelten ja luuston haurastumiseen." (Terveyden tukipilareiden sivuilta)

Vierailija
25/68 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette? Onko parempi käyttää hormonihoitoa vai yrittää selvitä luomuna vaihdevuosista. Hyödyt/haitat.

Olen elänyt vaihdevuosissa nyt pari vuotta. En käytä mitään hormonihoitoja tms. Jonkin verran hikoilua, mutta ei sitäkään paljon. 

Vierailija
26/68 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kovasti hikoiluttaa öisin ja päivälläkin on hikoilukohtauksia. Onko kenelläkään muulla alkanut näin nuorena vähän yli nelikymppisenä?

Ihan nappiin meni: jatkuvaa hikoilua, kärtyämistä ja kiukuttelua. Tuota se loppuelämä sitten on, ellet jotain tee, huoh!

Vierailija
27/68 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilen, ja paljon. Pyörällä ajaminen on täyttä helvettiä, käveleminen on täyttä helvettiä, nukkuminen on täyttä helvettiä - KAIKKI on täyttä helvettiä, koska hiki valuu aina ja koko ajan. Suihkussa käyminenkin on helvettiä: suihkun ajan on kaikki hyvin, mutta kun suihkun jälkeen vetelen lastalla ylimääräiset vedet lattialta viemäriin, hiki alkaa valua ja tekisi mieli uudelleen suihkun alle. Jatkuvasti janottaa, ja kivennäisvettä tulee kaadettua kurkusta alas puolitoista litraa kahdessa päivässä. Nyt on onneksi viileämpää kuin tässä aiemmin, ja varsinkin tuo kova tuuli tuo hieman lohtua tilanteeseen.

Olen 50-vuotias, kärsin edelleen runsaista kuukautisista ja tänä vuonna ne varsinkin ovat muuttuneet todella epäsäännöllisiksi, huhtikuussa jopa jäivät pois yhden kerran. Odotan edelleen, että luonto tekisi tehtävänsä ja ne loppuisivat itsekseen, samalla tapaa kuin ne täsmälleen 40 vuotta sitten alkoivatkin.

Vierailija
28/68 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vedän myöskin mineraalivettä litrakaupalla.

Runsaat kuukautiset - kirjoittaja, käynti gynellä selvittäisi onko esim kasvain syynä.

Itselläni kävi niin, että löytyi polyyppi -> leikkaus -> sinne jäivät kuukautiset. :)

Vierailija
29/68 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 46 ja menkat ovat reistanneet pari vuotta, nyt vuoden verran ihan toden teolla. Ennen jämpti 28 vuorokauden kierto on kaikkea 3vko-6vko:n välillä. Kerran jäänyt tulemattakin. PMS-oireet pahenevat, pitenevät aina vain hirveämmäksi. Viikon verran jo mieliala on ihan kurassa, tuntuu kuin olisi epäonnistunut koko elämässään. Menkkojen alettua taas kaikki surkeus pyyhkiytyy pois ja mieli on päinvastoin hyvinkin tasapainoinen nuoriin äitivuosiin verratuna. Hikipuuskia on lähinnä päivisin, mutten vielä ole saanut selvää liittyvätkö kuitenkin hikoilua lisäävään lääkkeeseen.

Kamalaa on olla myös kehossaan. En ahdistuile ulkonäöstä, vaan siitä minkälaista on OLLA! Yhtäkkiä allit lepattavat, tissit ovat lötkyvää lölleröä ja häpyhuuletkin velttoa lihaa. Sen tuntee kädessäkin veskissä käydessä. Tuntuu että ympärillä vain velloo koko ajan, kun kudokset antavat periksi. Kuntosalilla on pakko käydä, ettei olisi koko ajan kipuja jossakin, kun nivelsiteet ja kaikki ovat ihan purukumia.

Hormonihoitoja haen kyllä, jos tämä vielä tästä pahenee kiivasta tahtia. Hirveätä olla naisen kehossa juuri nyt.

Sitä hormonihoitoa löytyy myös kaupan ruokaosastolta, ei tarvita apteekin kamaa.

Mitä tahdot minulle opettaa sarkastisella kommentillasi? Millaista apua sieltä sait omiin oireisiisi ja millä?

Vierailija
30/68 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne alkavat, haen heti hormonikorvaushoitoa. En ala kärsimään mistään hikoiluista, masennuksesta, enkä muista oireista. Ikää 51, eikä vielä ole oireen oiretta tullut.

Vierailija
31/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette? Onko parempi käyttää hormonihoitoa vai yrittää selvitä luomuna vaihdevuosista. Hyödyt/haitat.

Mä en todellakaan aio selvitä luomuna, jos mulla on minkäänlaisia oireita. Ajattelen sen niin, että kehoni viestittää mulle, ettei se ole tasapainossa, vaan oireet kertovat mulle jonkin olevan vialla ja vaativan korjausta.

Vierailija
32/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini käyttää edelleen hormonikorvaushoitoa tabletteina, vaikka onkin yli 70 v. Annoskokoa on pienennetty. Lääkäri suosittaa hänelle käytön jatkamista, kun ei ole tullut mitään ongelmiakaan siitä. 

Saatan kokeilla, jos sopisi minullekin. Painavimpana syynä on, että tahdon kestävät luut vanhanakin. Meillä ei ole suvussa rintasyöpääkään. Äitini näyttää paljon nuoremmalta ja ei ole luiltaan niin kokoon painunut, kuin sukulaisnaiset, jotka eivät käytä. Naisen vanhuus voi olla pitkä ja tahdon elää sen parempikuntoisena, vaikka sitten hormonien avulla.

Aloittaisitko siis ilman oireitakin hormonit noiden edullisten vaikutusten johdosta?

Vierailija
33/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan aio selvitä luomuna, jos mulla on minkäänlaisia oireita. Ajattelen sen niin, että kehoni viestittää mulle, ettei se ole tasapainossa, vaan oireet kertovat mulle jonkin olevan vialla ja vaativan korjausta.

Silloinhan ensimmäinen osoite on ruokakauppa eikä apteekki. Ei keho sulle viestitä haluavansa lääkettä, vaan toisenlaista ravintoa.

Vierailija
34/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

49v täällä eikä minkäänlaisia oireita vielä muuta kun että kuukautiskierto pidentynyt, ennen 28pv ja nyt 55-60pv. Ei hikoilua tms...mutta treenaan 4kertaa viikossa ja sekin voi vaikuttaa asiaan.

Vierailija
35/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 42 ja tässä jo pari vuotta ollut esivaihdevuosioireita. Kk-kierto on lyhentynyt 24-25 päivään, ovuloimattomia kiertoja on aika usein, hikipuuskia tulee säännöllisesti, ihoon on tullut finnejä kuin nuorena, hiuksia lähtee ja iho kuivuu. Kuulemma voi mennä kymmenenkin vuotta varsinaiseen menopaussiin siitä, kun nämä esivaihdevuosioireet alkaa. Ei ole helppoa naisen elämä, ei. 

Vierailija
36/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 49-vuotias, minulla ekat oireet alkoivat jotain kolme, neljä vuotta sitten. Kuukautiskierto lyheni ja välillä taas ei tullut ollenkaan kuukautisia. Vuotomäärä on ekana kahtena päivänä jotain tajutonta, yösidettäkin pitää käydä vaihtamassa vähintään tunnin välein. Mutta kuukautiset ovat silti jatkuneet, joten varaudu siihen, että kyse on monen vuoden prosessista.

Muita oireita ovat olleet lisääntyneet sydämen rytmihäiriöt. Minulla on ennenkin ollut niitä kausittain todella paljon liittyen hormonimuutoksiin, mm. silloin kun olen lopettanut imetyksen (kahdesti siis). Yhdessä vaiheessa runsas vuosi sitten minulla oli viikkoja joka toinen lyönti lisälyönti, joka ei todellakaan ole kivaa... vaaratonta silti ja tilanne rauhoittui sittemmin.

Hikoiluja minulla sen sijaan ei juurikaan ole ollut, toki hikoilen herkemmin kuin ennen, mutta en nyt täysin ilman syytä.

En ole halunnut hormonihoitoja, koska näiden oireiden kanssa tulee kyllä toimeen. Ja vähän pelottaa, mitä ne hoidot taas tekisivät rytmihäiriöille.

En ole hormoniehkäisyäkään käyttänyt yli 25 vuoteen, joten aika luomu olen.

Vierailija
37/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

49v täällä eikä minkäänlaisia oireita vielä muuta kun että kuukautiskierto pidentynyt, ennen 28pv ja nyt 55-60pv. Ei hikoilua tms...mutta treenaan 4kertaa viikossa ja sekin voi vaikuttaa asiaan.

Toisaalta mun sisko taas valui ihan virtana hikeä, vaikka on maratoonari ja erittäin hyväkuntoinen. Mene ja tiedä. Tuskin tuo kunnosta riippuu, ei kaikilla ole kovia hikoiluja. Ei ole minullakaan, vaikka muuten vaihdevuodet ovat meneillään (ja en ole kovakuntoinen urheilija).

36, saman ikäinen kuin sinä

Vierailija
38/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hormonihoitohan ei ole mitään korjaamista, vaan lähinnä vain oireiden hoitamista "laastarilla", joka ei oikeasti hoida niitä syitä eikä todellakaan palauta kroppaasi tasapainoon, vaan vain sekoittaa sen keinotekoisesti. Tutustu noihin aiemmin lueteltuihin konsteihin, miten hoitaa "luomuna" (ravinto, hyälaatuisen ravintolisät ym.), ne on niitä, miten saat oikeasti korjattua.

Vierailija
39/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painavimpana syynä on, että tahdon kestävät luut vanhanakin. Meillä ei ole suvussa rintasyöpääkään. Äitini näyttää paljon nuoremmalta ja ei ole luiltaan niin kokoon painunut, kuin sukulaisnaiset, jotka eivät käytä. Naisen vanhuus voi olla pitkä ja tahdon elää sen parempikuntoisena, vaikka sitten hormonien avulla.

Siis jos haluat saada korvaushoitoa luiden kunnon ja nuorekkaan ulkonäön takia, painavimpana syynä kestävät luut, muttei sinulle tulekaan vaihdevuosioireita, aiotko silti pyytää lääkäriltä korvaushoitoa noiden mainitsemiesi painavien syiden takia?

Vierailija
40/68 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnotaisi tietää, ovatko nuo luiden vahvuuteen ym. liittyvät syyt yhtä tärkeitä korvaushoidon aloittamisen syitä kuin hikoilut ja muut perinteiset vaihdevuosivaivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme