Suomalaisia mandela efekti juttuja!
Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa linkata, enkä omista Suosikin julistetta... mutta muistan kyllä kuvan jossa Kurt veti röökiä pinkissä takissa, valkoiset soikeat arskat päässä.
Leopardikuvioista takkia ei kukaan tunnu edes tietävän.
Kai hän siihenkin pukeutui, mutta erilaiset pehmeät neuleet, pörröiset kuosit ja raitapaidat olivat enemmän Kurtin tyyliä.
Kaikki mitä netti väittää ei ole totta.Siis etkö suostu uskomaan, että netistä - eikä itse asiassa MISTÄÄN - enää löydy tuota kuvaa ja "todellisuus" on sellainen, että Kurt Cobainilla ei ikinä ollut päällä ko. rotsia? Tämä on sinulle selvästi Mandela-efekti mutta et näköjään suostu myöntämään sitä todeksi!
Netti EI ole sama kuin 100% todellisuus. Maailmassa on varmasti koko joukko kuvia, jotka eivät löydy sieltä, mutta ovat olemassa.
Kuvilla ja niiden muokkaamisella on manipuloitu ihmisiä kautta aikojen. Ennen niistä poistettiin ei-toivotut ihmiset.
Yhtä hyvin Cobainin takki voi olla jossain kuvassa, jota ei löydy netistä.
On helppo saada useat uskomaan, ettei takkia ole ollut, jos laajasti leviävä media väittää niin.Näitä ”älykköjä” yhdistää se, että koulutus puuttuu. Auktoriteettiusko on tieteen vihollinen ( koko yhteisö etsii siis paikasta, josta vastausta ei aukottomasti voida todentaa). Miksi etsintä olisi sen parempaa kuin yhden hörhön. Homma selviäisi varmasti kun sitä kysyttäisiin vaimolta ja käytäisiin läpi mahdolliset henk.kohtaiset kuva- ja artikkeliarkistot. Mutta ei, se on manipulaatiota koska hörhöt ( motiivi olla löytämättä ilmeinen), ei löydä linkkiä netistä.
Ihan shaibaa.
Ehkä takin etsiminen on niin pienten piirien juttu, ettei se ole saavuttanut niin suuria mittasuhteita kuin meistä vaikuttaa.
Courtney on voinut hävittää takin, samoin Kurt, ja voi olla ettei perikuntaa kiinnosta koko asia.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin voi hyvin olla jonkun mediatutkijan koe, jolla testataan muistin ja itsensä kieltämisen suhdetta.
Netissä ei ole mitään muuta kuin sitä, mitä sinne on pistetty.
Don't get me wrong - olen itsekin kovasti kiinnostunut salaliittoteorioista ja uskon niiden olemassa oloon mutta tällaista koetta ei ihan mikään yksittäinen mediatutkija pääse järkkäämään. Koko netistä on pyyhitty - mukaan lukien yksittäisten ihmisten Instagram- ym. kuva-arkistot ikoninen kuva pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa linkata, enkä omista Suosikin julistetta... mutta muistan kyllä kuvan jossa Kurt veti röökiä pinkissä takissa, valkoiset soikeat arskat päässä.
Kai hän siihenkin pukeutui, mutta erilaiset pehmeät neuleet, pörröiset kuosit ja raitapaidat olivat enemmän Kurtin tyyliä.
Kaikki mitä netti väittää ei ole totta.Siis etkö suostu uskomaan, että netistä - eikä itse asiassa MISTÄÄN - enää löydy tuota kuvaa ja "todellisuus" on sellainen, että Kurt Cobainilla ei ikinä ollut päällä ko. rotsia? Tämä on sinulle selvästi Mandela-efekti mutta et näköjään suostu myöntämään sitä todeksi!
Netti EI ole sama kuin 100% todellisuus. Maailmassa on varmasti koko joukko kuvia, jotka eivät löydy sieltä, mutta ovat olemassa.
Kuvilla ja niiden muokkaamisella on manipuloitu ihmisiä kautta aikojen. Ennen niistä poistettiin ei-toivotut ihmiset.
On helppo saada useat uskomaan, ettei takkia ole ollut, jos laajasti leviävä media väittää niin.Näitä ”älykköjä” yhdistää se, että koulutus puuttuu. Auktoriteettiusko on tieteen vihollinen ( koko yhteisö etsii siis paikasta, josta vastausta ei aukottomasti voida todentaa). Miksi etsintä olisi sen parempaa kuin yhden hörhön. Homma selviäisi varmasti kun sitä kysyttäisiin vaimolta ja käytäisiin läpi mahdolliset henk.kohtaiset kuva- ja artikkeliarkistot. Mutta ei, se on manipulaatiota koska hörhöt ( motiivi olla löytämättä ilmeinen), ei löydä linkkiä netistä.
Ihan shaibaa.
Ehkä takin etsiminen on niin pienten piirien juttu, ettei se ole saavuttanut niin suuria mittasuhteita kuin meistä vaikuttaa.
Courtney on voinut hävittää takin, samoin Kurt, ja voi olla ettei perikuntaa kiinnosta koko asia.
Ja shaiba jatkuu...mitä ihmeen väliä jollain takilla jollekin on? Normi-ihmiselle täysin epäkiinnostavaa mutta joku käyttää aikaansa pohtien massojen harhaanjohtamisen esimerkkinä.
Jännittävä toi teikäläisten oma planetta.
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin voi hyvin olla jonkun mediatutkijan koe, jolla testataan muistin ja itsensä kieltämisen suhdetta.
Netissä ei ole mitään muuta kuin sitä, mitä sinne on pistetty.Don't get me wrong - olen itsekin kovasti kiinnostunut salaliittoteorioista ja uskon niiden olemassa oloon mutta tällaista koetta ei ihan mikään yksittäinen mediatutkija pääse järkkäämään. Koko netistä on pyyhitty - mukaan lukien yksittäisten ihmisten Instagram- ym. kuva-arkistot ikoninen kuva pois.
Se on se pitsagate kerho Illuminaatti!1?!!!! Polvirukous Jeesukselle ja kellariin piiloon!
Transformati kirjoitti:
Katherine Hepburn on nykyisellä aikajanalla Katharine Hepburn! Muistaako kukaan samalla tavalla kuin minä?
Dan Aykroyd vai Dan Ackroyd?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan shaibaa.
Ihan yhdentekevää onko takki hävitetty 😁 Mulla vaan on se mielikuva että oli seinällä se Suosikin juliste. Mistään en enää löydä todistetta tälle kun se juliste ei enää ole tallessa. Siksi heräsi mielenkiinto koko Mandela efektiin.
Ja mihinkään rinnakkaistodellisuuteen ja matrixiin en usko, vaan oma muisti tässä tekee kepposet. Enkä näköjään ole ainoa!
Luo ap muutama lisänikki keskusteluun!
Paranee uskottavuus pikkusen! Vinkkinä meitä valaisevalle persupenalle, joku maisterinainen nim opettaja fysiikassa vm. 69 voisi toimia.
Vedättäminen uppoaa siihen heikkoon kansanosaan katsos.
Katos! Se tulikin jo tossa yllä😂😂😂, se vakuuttava nainen! Heh heh. Kosahti tämä ap pahasti, mutta avasikin jo YLE puhuu shaibaa keskustelun ja Matrix ketjun...
Minulla on hyvä muisti, mutta en ole huomannut koskaan tällaista ilmiötä. Ihan mielenkiintoista kyllä.
Sitten jos joku väittäisi, ettei Cobain koskaan käyttänyt ruutupaitaa eikä tennareita, niin hämmästyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan ”Elovena-tytöstä”, jos jollain on pitkät vaaleat hiukset leteillä. Elovena-tytöllä on kuitenkin vaalea polkkatukka, ja on aina ollutkin.
Hmm.. itse juuri ajattelin jokunen kuukausi sitten, että misi Elovena -tytöltä on leikattu hiukset. Tykkäsin enemmän niistä pitkistä leteistä. Ja nyt siis väität, ettei Elovena tytöllä ole lettejä ollutkaan? No taatusti on, ja vielä valkeat rusettinauhat päissä!
Muistaako kukaan muu?
Ei ole ollut.
Joskus telkkarissa pyöri mainos jossa oli pitkälettinen nainen mutta ei hiutalepaketissa koskaan ollut.
Ei hemmetti, oli pakko googlettaa kuvia Elovena-tytöstä niin eihän ne hiukset tosiaan pitkät ole. Missähän harhoissa sitä on oikein elänyt? Tämmöinen kuva löytyi Googlen kuvahaulla: https://www.naamiaismaailma.fi/product/1267/elovena-tyton-peruukki Huhhuh😅
Herski Hertikäinen kirjoitti:
Muistatteko kuka suomalainen elokuvahahmo sanoi silloin tällöin "Voi helvatan helvatta"? En ole tätä lausahdusta nimittäin pitkään aikaan kuullut vaikka olen katsellut viime aikoina usein tulleet Turhapuro-elokuvat. Olisiko Mandela-efekti syönyt tämän repliikin suomalaisesta elokuvahistoriasta.
Uuno Epsanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan shaibaa.
Courtney on voinut hävittää takin, samoin Kurt, ja voi olla ettei perikuntaa kiinnosta koko asia.Ja shaiba jatkuu...mitä ihmeen väliä jollain takilla jollekin on? Normi-ihmiselle täysin epäkiinnostavaa mutta joku käyttää aikaansa pohtien massojen harhaanjohtamisen esimerkkinä.
Jännittävä toi teikäläisten oma planetta.
Kunhan osallistun keskusteluun ja johdattelen pohdintaa.
Miksi en? Mitä itse teet täällä?
Cobain oli mielestäni muusikkona täysin yliarvostettu. Hänessä ei ollut muuta kiinnostavaa kuin ehkä tämä takki-case, joka näyttää kiehtovan muitakin.
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä ei ole mitään muuta kuin sitä, mitä sinne on pistetty.Don't get me wrong - olen itsekin kovasti kiinnostunut salaliittoteorioista ja uskon niiden olemassa oloon mutta tällaista koetta ei ihan mikään yksittäinen mediatutkija pääse järkkäämään. Koko netistä on pyyhitty - mukaan lukien yksittäisten ihmisten Instagram- ym. kuva-arkistot ikoninen kuva pois.
Entä, jos niitä on useampia?
Vierailija kirjoitti:
Katsoiko joku sen jenkkien selviytyjien 2.kauden (Suomessa ekana esitetty Selviytyjät-kausi, 1.kausi esitettiin tämän jälkeen), jossa olivat Australissa. Omasta mielestäni voittaja oli vanhempi vaalea nainen, Tina. Olin tästä satavarma.
Voittaja olikin komea parikymppinen Colby, joka tuli minun mielestäni toiseksi. Ihan uskomatonta!
Kyllä se Tina voitti, mitä ihmettä selität?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoiko joku sen jenkkien selviytyjien 2.kauden (Suomessa ekana esitetty Selviytyjät-kausi, 1.kausi esitettiin tämän jälkeen), jossa olivat Australissa. Omasta mielestäni voittaja oli vanhempi vaalea nainen, Tina. Olin tästä satavarma.
Voittaja olikin komea parikymppinen Colby, joka tuli minun mielestäni toiseksi. Ihan uskomatonta!
Kyllä se Tina voitti, mitä ihmettä selität?
No voitti tietenkin. Mutta rinnakkaistodellisuudessa voitto meni sille toiselle. Minun aikajanalla ja muistoissa se limanen ukko voitti.
Pori on siirtynyt! Pori oli ennen aivan varmasti ennen Raumaa mutta nykyään Pori on Rauman jälkeen! (Turusta pohjoiseen mentäessä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kohdannut vielä yhtään tällaista "efektiä", jota ei voisi yksinkertaisesti selittää sillä, että ihmiset havainnoivat ja muistavat joitakin asioita samalla tavalla väärin ja luovat itse itselleen valemuistoja.
Miksi tästä pitää tehdä niin mystinen asia, kun se ei sitä ole? Minusta aivan looginen ja ihan hauska juttu, mutta ei siihen mitään yliluonnollista liity. Tikusta asiaa, sanoisin.
OK, sinä et vaan ole kokenut efektiä. Jos joskus tulevaisuudessa näin käy niin muistat tämän keskustelun :-)
Kerroin jo aiemmin, että muistan elävästi että ensimmäisenä koulupäivänä minulla oli eräs sininen mekko päällä. Kuvista käy ilmi, että se olikin violetti.
Minulla oli kyllä sininen pusero, jota käytin myös alakoulussa, joten olen selkeästi sekoittanut nämä kaksi asiaa muistoissani. Totta kai olin hämmentynyt kun näin kuvat vuosia myöhemmin, mutta ei se nyt lopulta ollut ainoa asia jonka olen muistanut väärin, joten mitä sitten.
Ihmiset erehtyvät, eivät huomaa jotain, muistavat väärin... Eikä se ole mitenkään ihmeellistä.
Efektiksi se luokiteltaisiin jos muutkin muistaisivat mekkosi olleen sininen.
Äitini muisteli myös mekon olleen sininen. Noin, efekti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan shaibaa.
Courtney on voinut hävittää takin, samoin Kurt, ja voi olla ettei perikuntaa kiinnosta koko asia.Ihan yhdentekevää onko takki hävitetty 😁 Mulla vaan on se mielikuva että oli seinällä se Suosikin juliste. Mistään en enää löydä todistetta tälle kun se juliste ei enää ole tallessa. Siksi heräsi mielenkiinto koko Mandela efektiin.
Ja mihinkään rinnakkaistodellisuuteen ja matrixiin en usko, vaan oma muisti tässä tekee kepposet. Enkä näköjään ole ainoa!
Onko sulla siinä huoneessa otettua valokuvaa, jossa juliste näkyisi?
En luule enkä vedätä. Olenpa vain reilusti yli 40v elämäni aikana todistanut yhtä sun toista mediahuijausta -Blair Witch Project, ufon ruumiinavaus, Hitlerin päiväkirjat...
Netissä ei ole mitään muuta kuin sitä, mitä sinne on pistetty.