Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisia mandela efekti juttuja!

Vierailija
08.08.2016 |

Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?

Kommentit (403)

Vierailija
201/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transformati kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa linkata, enkä omista Suosikin julistetta... mutta muistan kyllä kuvan jossa Kurt veti röökiä pinkissä takissa, valkoiset soikeat arskat päässä.

Leopardikuvioista takkia ei kukaan tunnu edes tietävän.

Kai hän siihenkin pukeutui, mutta erilaiset pehmeät neuleet, pörröiset kuosit ja raitapaidat olivat enemmän Kurtin tyyliä.

Kaikki mitä netti väittää ei ole totta.

Siis etkö suostu uskomaan, että netistä - eikä itse asiassa  MISTÄÄN - enää löydy tuota kuvaa ja "todellisuus" on sellainen, että Kurt Cobainilla ei ikinä ollut päällä ko. rotsia? Tämä on sinulle selvästi Mandela-efekti mutta et näköjään suostu myöntämään sitä todeksi! 

Netti EI ole sama kuin 100% todellisuus. Maailmassa on varmasti koko joukko kuvia, jotka eivät löydy sieltä, mutta ovat olemassa.

Kuvilla ja niiden muokkaamisella on manipuloitu ihmisiä kautta aikojen. Ennen niistä poistettiin ei-toivotut ihmiset.

Yhtä hyvin Cobainin takki voi olla jossain kuvassa, jota ei löydy netistä.

On helppo saada useat uskomaan, ettei takkia ole ollut, jos laajasti leviävä media väittää niin.

Näitä ”älykköjä” yhdistää se, että koulutus puuttuu. Auktoriteettiusko on tieteen vihollinen ( koko yhteisö etsii siis paikasta, josta vastausta ei aukottomasti voida todentaa). Miksi etsintä olisi sen parempaa kuin yhden hörhön. Homma selviäisi varmasti kun sitä kysyttäisiin vaimolta ja käytäisiin läpi mahdolliset henk.kohtaiset kuva- ja artikkeliarkistot. Mutta ei, se on manipulaatiota koska hörhöt ( motiivi olla löytämättä ilmeinen), ei löydä linkkiä netistä.

Ihan shaibaa.

Ehkä takin etsiminen on niin pienten piirien juttu, ettei se ole saavuttanut niin suuria mittasuhteita kuin meistä vaikuttaa.

Courtney on voinut hävittää takin, samoin Kurt, ja voi olla ettei perikuntaa kiinnosta koko asia.

Ihan yhdentekevää onko takki hävitetty 😁 Mulla vaan on se mielikuva että oli seinällä se Suosikin juliste. Mistään en enää löydä todistetta tälle kun se juliste ei enää ole tallessa. Siksi heräsi mielenkiinto koko Mandela efektiin.

Ja mihinkään rinnakkaistodellisuuteen ja matrixiin en usko, vaan oma muisti tässä tekee kepposet. Enkä näköjään ole ainoa!

Onko sulla siinä huoneessa otettua valokuvaa, jossa juliste näkyisi?

No Ei, muutenhan olisin jo maailmankuulu 😁

Vierailija
202/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://i.imgur.com/vZYkdco.jpg

Ei ole kyse tuosta takista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/403 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvä muisti, mutta en ole huomannut koskaan tällaista ilmiötä. Ihan mielenkiintoista kyllä.

Sitten jos joku väittäisi, ettei Cobain koskaan käyttänyt ruutupaitaa eikä tennareita, niin hämmästyisin.

No muistatko sinä sen pinkin pörrötakin?

Vierailija
204/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://i.imgur.com/vZYkdco.jpg

Tämä on photoshopattu kuva. Alkuperäinen on tässä: https://www.thefashionisto.com/kurt-cobain-sweater-style/

Vierailija
205/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fruit of the Loom -logossa oli nuoruudessani ruskea "tötterö" eli runsaudensarvi, josta hedelmät pursuilivat. Paitsi ettei koskaan ollutkaan.

Olen itse ihmetellyt, miksi siihen oli lisätty runsaudensarvi. Onkohan liikkeellä ollut kopioita?

Nämä logoista vouhkaajat eivät ymmärrä, että logotkaan eivät pysy samana ikuisuuksia. Jos yritys on pystyssä monta kymmentä vuotta niin välillä ilmettä ja myös logoja uudistetaan. En ymmärrä mikä tässäkin on niin ihmeellistä.

Vierailija
206/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TM00 kirjoitti:

Efekti pitää kokea itse ennenkuin siihen alkaa uskoa. Voit toki selittää jonkin yksittäisen tai muutamankin seikan unohduksella tai harhakäsityksellä mutta esim itselläni niitä on jo kymmeniä ja ihmiset massoittain vahvistavat nämä muistini virheet joten olisi naurettavaa ajatella että olemme kaikki väärässä. Suurimpina vahvistuksina toimivat nämä asiat jotka olemme näkeneet yhdessä mutta joita ei ole enää olemassa. Miten ihmiset eri puolilla maailmaa voivat tietää jonkin tapahtuneen asian täsmälleen samoin pikkutarkkoja asioita myöten jos ne ovat vain ihmisen päässä olevia muistiharhoja.

Niin ja mitä vanhemmaksi tulet, sitä enemmän tulee näitä tapauksia todennäköisesti, koska muistosi heikkenevät entisestään.

Se, että niin monet ihmiset muistavat asioita samalla tavalla kertoo vain siitä, että ihmiset ovat samanlaisia ja muisti tekee meillä samanlaisia virheitä. Minusta ihan loogista.

Vierailija
207/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Nämä logoista vouhkaajat eivät ymmärrä, että logotkaan eivät pysy samana ikuisuuksia. Jos yritys on pystyssä monta kymmentä vuotta niin välillä ilmettä ja myös logoja uudistetaan. En ymmärrä mikä tässäkin on niin ihmeellistä.[/quote]

Esim. tuo Fruit of the Loom on kyllä uudistanut logoaan vuosien varrella, mutta koskaan logossa ei ole ollut tuota runsaudensarvea.

https://www.fruit.com/fruit-story.html

Vierailija
208/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo jep, mullakin on paljon muistikuvia jotka on osoittautuneet myöhemmin vääriksi ja olen voinut niihin todeta vain "aijaa muistin väärin" Olen lukenut psykologiaa sen verran että valemuistot ovat tuttua kauraa. Esimerkiksi ihmiset olivat muistaneet lapsuudessa tavanneensa Väiski Vemmelsäären Disneyparkissa, vaikka tämä ei ole mahdollista, koska Väiski ei ole Disneyhahmo.

SIITÄ HUOLIMATTA olen kokenut omalle kohdalle Mandela efektin todella hämmästyttävänä. Koin itse efektin ennen kun edes tiesin että tällainen on olemassa. Vasta myöhemmin päädyin mandela efektistä kertoviin videoihin ihan jostain random blogista, joka ei liittynyt aiheeseen lainkaan. Reaktioni oli vain että "mitä hemsveettiä". Olen kokenut sen verran hassuja juttuja sen jälkeen, että tuntuu, että jotain vielä mysteeristä on meneillään. :D   Siitä tulee ihan todella outo tunne kun efektin itse kokee "ei tää ollut näin" ja sisäisesti möyryää.  

Se on tää outo tunne, mikä tulee kun kuulet jonkun asian olevan ihan toisin. Eroaa siitä kun on muistanut lapsuudesta vaikka jonkun tapahtuman väärin. Tää on paljon enemmän sellanen että oot ihan VARMA että asia on ollut toisin. Paremmin en vielä pysty selittää. :D

Ja siis toki ihmiset voi netissä kirjotella mitä vaan ja monet mandelajutuista myös on ihan selitettävissä että muistaa väärin tai on kuvitellut, totta kai. Mut se ei poissulje efektiä itsessään. Se on kokemus ja sitä ei voi kieltää.

Ei siinä mitään, jos nauttii efektistä jos samalla ymmärtää mistä se johtuu, eikä kehittele jotain scifi-juonia selittämään ihan yksinkertaista asiaa.

Kyllähän se varmaan tuntuu hämmentävältä, jos aikuisella iällä huomaa että on koko ikänsä ollut väärässä jostain asiasta. Mutta en lähtisi sitä niin rankasti ottamaan, että ote todellisuudesta katoaa :D

Vierailija
209/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

fghfgdhfdgdfgh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fruit of the Loom -logossa oli nuoruudessani ruskea "tötterö" eli runsaudensarvi, josta hedelmät pursuilivat. Paitsi ettei koskaan ollutkaan.

Olen itse ihmetellyt, miksi siihen oli lisätty runsaudensarvi. Onkohan liikkeellä ollut kopioita?

Nämä logoista vouhkaajat eivät ymmärrä, että logotkaan eivät pysy samana ikuisuuksia. Jos yritys on pystyssä monta kymmentä vuotta niin välillä ilmettä ja myös logoja uudistetaan. En ymmärrä mikä tässäkin on niin ihmeellistä.

Tässä on kyse nimenomaan siitä, että on tutkittu aivan kaikki aiemmat logot ja niiden muutokset. Logot muuttuu mutta kyllä ne aiemmat on aina löydettävissä. Eli tämä on tiedossa kyllä.

Vierailija
210/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Muistatteko ensimmäisessä Terminator leffassa kun Schwarzenegger sanoo vahvalla saksalaisaksentilla : "I'll be Bak" (siis suomaisella kirjoituasulla). Enää tämä nimen omaan lausuntatavan takia kuuluisaksi tullut kohtaus ei ole samanlainen: Arnold lausuu tämän lähes ilman aksenttia "I'll be Bäk":

Kyllä se on aina lausunut sen sanan "Bäk", vaikka muuten oli toki vahva aksentti. Tuli pentuna katsottua se leffa VHS:ltä varmaan 3000 kertaa.

Vierailija
211/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. tuo Fruit of the Loom on kyllä uudistanut logoaan vuosien varrella, mutta koskaan logossa ei ole ollut tuota runsaudensarvea.

https://www.fruit.com/fruit-story.html

Mä muistelin että siinä logossa hedelmät on ruskeassa hedelmäkulhossa. Luulen että siks, kun yleensä hedelmäasetelmat on maalauksissa yms kulhossa. Mitään sarvea en muista.

Vierailija
212/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Transformati kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihmisen biologiaa ja psykologiaa, ei mitään taikuutta.

Osallistupa vaikka ensin Ayahuasca-seremoniaan ja keskustellaan sitten lisää mikä on se "todellisuus", jonka tiede on oletettavasti aukottomasi todistanut ja lokeroinut määrätynlaiseksi :-) Tai itse asiassa älä tee niin, koska en halua ottaa vastuuta siitä, että tällaista suosittelin – kyse on tajunnan räjäyttävästä asiasta, jossa on myös omat riskinsä!  

Miten huumausaineilla aiheutetut hallusinaatiot liittyvät todellisuuteen, jossa elää muutkin ihmiset kuin tämä hallusinoija?

Niin, kun tiedämme että aivot luovat meille kuvan todellisuudesta aistien kautta ja sitten kun nautimme ainetta, joka laittaa aivot sekaisin niin senkö pitäisi tarkoittaa, että todellisuudet menevät uusiksi?

Vierailija
213/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transformati kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä ymmärrä, minä olen aina tiennyt että siinä on se nuoli. Vähän kuin uros-symboli siis.

Tämä on minun kokemukseni, eli sen on pakko olla totuus, eikö? Tätä perusteluahan nuo efektin keksijätkin käyttävät. Minun kokemus = totuus. Huoh.

Tarkennus: tarkoitin sitä, että minun todellisuudessani siinä ei ollut tuota nuolta. Volvon logosta on kirjoiteltu paljon maailmalla, enkä ole ainoa, joka kokee logon muuttuneen. Mutta, en siis silti lähde kyseenalaistamaan sitä, ettetkö sinä olisi aina nähnytkin logossa tuon nuolen. Minulla ja vaimollanikin on joistain asioista erilainen  kokemus/muistikuva.

En itse osaa selittää Mandela-efektiä – en tiedä kuka/ketkä ja miksi aiheuttavat näitä muutoksia.

Selitit asian jo itsekin: sinulla ja vaimollasikin on joistakin asioista erilainen kokemus/muistikuva. Siinä kaikki. Todellisuus on yksi ja sama, mutta jompikumpi muistaa väärin jonkun asian ja toinen toisen.

Vierailija
214/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni luuli, että se karkkipussi oli suffeli puffeli? Itse ainakin.

Mutta se on suffeli puffi

Aina on ollut Suffeli Puffi. Muistan kun se tuli myyntiin niin moni sanoi Suffeli Puffeli ja aina korjasin että Puffi, ei Puffeli.

Vierailija
215/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyse nimenomaan siitä, että on tutkittu aivan kaikki aiemmat logot ja niiden muutokset. Logot muuttuu mutta kyllä ne aiemmat on aina löydettävissä. Eli tämä on tiedossa kyllä.

Noista ja muista kuuluisista brändeistä on liikkeellä myös lukuisia tuoteväärennöksiä joiden logot saattavat olla mitä tahansa. 

Vierailija
216/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Transformati kirjoitti:

Katherine Hepburn on nykyisellä aikajanalla Katharine Hepburn! Muistaako kukaan samalla tavalla kuin minä?

Dan Aykroyd vai Dan Ackroyd?

Aykroyd, aina ollut.

Itse huomasin joskus, että naisnäyttelijä ei olekaan Sigorney Weaver, vaan Sigourney Weaver. Voi kauhea, nyt on kyllä menneet eri todellisuudet ristiin, kaikki hajoaa ympäriltä ja syksyn hulluuteen.

Tai sitten vain en ole huomannut, kumpi nyt sitten käy järkeen paremmin.

Vierailija
217/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten FotL on jossain vaiheessa julkaissut pienen erikoiserän vaatteita poikkeavalla juhlalogolla tai jossain on myyty piraattikopioita erilaisella logolla  tai ihan mitä vaan, mitä nyt vaatebisneksessä voi tapahtua. Vähän nyt mielikuvitusta käyttöön, ennen kuin rynnättään Twilight Zonen puolelle.

Vierailija
218/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni luuli, että se karkkipussi oli suffeli puffeli? Itse ainakin.

Mutta se on suffeli puffi

Aina on ollut Suffeli Puffi. Muistan kun se tuli myyntiin niin moni sanoi Suffeli Puffeli ja aina korjasin että Puffi, ei Puffeli.

Minäkin olen joutunut korjaamaan jonkun puheita silloin kun tuo pussi tuli myyntiin :D

Tässä yksi esimerkki siitä, miten helposti tämä "ilmiö" voi syntyä. Joku luulee alusta asti, että nimi on Suffeli Puffeli eikä sen jälkeen koskaan katso pussia ajatuksella. Sitten 20 vuoden päästä sattuukin huomaamaan ja "OUMAIGAAD, MANDELA-EFEKTI!"

Vierailija
219/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä videossa Anthony Hopkins toistaa itse oman repliikkinsä Uhrilampaat leffasta: "Hello Clarice". Ainoa vaan, että hän ei koskaan sanonut tuota repliikkiä alkuperäisessä leffassa.

Katso tämä kohta videosta alkaen kohdasta 2:02:

Kuvittelin Lecterin sanoneen sen elokuvan lopussa, jossa se soittaa Claricelle. Eipä sitten, sanookin näin:

- Well, Clarice?

Have the lambs stopped screaming?

Vierailija
220/403 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Play it again, Sam" onkin oikeasti "Play it once, Sam"