Suomalaisia mandela efekti juttuja!
Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?
Kommentit (403)
En ole kohdannut vielä yhtään tällaista "efektiä", jota ei voisi yksinkertaisesti selittää sillä, että ihmiset havainnoivat ja muistavat joitakin asioita samalla tavalla väärin ja luovat itse itselleen valemuistoja.
Miksi tästä pitää tehdä niin mystinen asia, kun se ei sitä ole? Minusta aivan looginen ja ihan hauska juttu, mutta ei siihen mitään yliluonnollista liity. Tikusta asiaa, sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
En ole kohdannut vielä yhtään tällaista "efektiä", jota ei voisi yksinkertaisesti selittää sillä, että ihmiset havainnoivat ja muistavat joitakin asioita samalla tavalla väärin ja luovat itse itselleen valemuistoja.
Miksi tästä pitää tehdä niin mystinen asia, kun se ei sitä ole? Minusta aivan looginen ja ihan hauska juttu, mutta ei siihen mitään yliluonnollista liity. Tikusta asiaa, sanoisin.
OK, sinä et vaan ole kokenut efektiä. Jos joskus tulevaisuudessa näin käy niin muistat tämän keskustelun :-)
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK, sinä et vaan ole kokenut efektiä. Jos joskus tulevaisuudessa näin käy niin muistat tämän keskustelun :-)
Kerroin jo aiemmin, että muistan elävästi että ensimmäisenä koulupäivänä minulla oli eräs sininen mekko päällä. Kuvista käy ilmi, että se olikin violetti.
Minulla oli kyllä sininen pusero, jota käytin myös alakoulussa, joten olen selkeästi sekoittanut nämä kaksi asiaa muistoissani. Totta kai olin hämmentynyt kun näin kuvat vuosia myöhemmin, mutta ei se nyt lopulta ollut ainoa asia jonka olen muistanut väärin, joten mitä sitten.
Ihmiset erehtyvät, eivät huomaa jotain, muistavat väärin... Eikä se ole mitenkään ihmeellistä.
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ymmärrä, minä olen aina tiennyt että siinä on se nuoli. Vähän kuin uros-symboli siis.
Tämä on minun kokemukseni, eli sen on pakko olla totuus, eikö? Tätä perusteluahan nuo efektin keksijätkin käyttävät. Minun kokemus = totuus. Huoh.
Tarkennus: tarkoitin sitä, että minun todellisuudessani siinä ei ollut tuota nuolta. Volvon logosta on kirjoiteltu paljon maailmalla, enkä ole ainoa, joka kokee logon muuttuneen. Mutta, en siis silti lähde kyseenalaistamaan sitä, ettetkö sinä olisi aina nähnytkin logossa tuon nuolen. Minulla ja vaimollanikin on joistain asioista erilainen kokemus/muistikuva.
En itse osaa selittää Mandela-efektiä – en tiedä kuka/ketkä ja miksi aiheuttavat näitä muutoksia.
Mitään muutoksia ei ole. Ihmiset vain eivät huomaa asioita koska eivät tarkastele niitä tarkkaan vaan vilkaisevat vain. Ja sitten järkyttyvät, kun joskus katsovatkin tarkemmin ja huomaavat mitä ovat missanneet aiemmin. Totta kai se säikäyttää tai hämmästyttää, mutta ei se tarkoita että mikään muu olisi muuttunut kuin sinun oma käsityksesi siitä asiasta.
"Ihmiset vain eivät huomaa asioita koska eivät tarkastele niitä tarkkaan vaan vilkaisevat vain."
On paljon tarinoita, joissa tämä ei päde. Esim juuri mainitsemassani esimerkissä, ei Volvossa vaan siis tarjoitin tietenkin Volkswagenin logoa. Tuosta Volvostakin on ollut puhetta.
Olen myös lukenut esim graafikosta, joka on koulussa toisintanut tiettyjä logoja, luulisi hänen muistavan hyvin millaisia ne ovat, joutunut kuitenkin ehkä tarkemmin katsomaan?
Vierailija kirjoitti:
"Ihmiset vain eivät huomaa asioita koska eivät tarkastele niitä tarkkaan vaan vilkaisevat vain."
On paljon tarinoita, joissa tämä ei päde. Esim juuri mainitsemassani esimerkissä, ei Volvossa vaan siis tarjoitin tietenkin Volkswagenin logoa. Tuosta Volvostakin on ollut puhetta.
Olen myös lukenut esim graafikosta, joka on koulussa toisintanut tiettyjä logoja, luulisi hänen muistavan hyvin millaisia ne ovat, joutunut kuitenkin ehkä tarkemmin katsomaan?
Nämä yksittäiset anekdootit ovat ihan oma lukunsa. En perustaisi kokonaista maailmankuvateoriaa satunnaiseen kertomukseen internetissä.
Minä luin kerran miehestä, joka parani syövästä syömällä yhden kokonaisen valkosipulin raakana kuukauden ajan. Kannattaa siis lähteä valkosipuliostoksille seuraavan kerran kun löytää kyhmyn jostain päin kroppaansa, eikä turhaan mennä lääkäriin.
"En perustaisi kokonaista maailmankuvateoriaa satunnaiseen kertomukseen internetissä."
En perustakaan. :D Se oli vain esimerkki. Mut jooh nyt mä paistan lettuja.
Mikä Jumala-kompleksi ihmisillä on, kun eivät voi myöntää olevansa erehtyväisiä? Mieluummin haetaan selitystä jostain Matrixista ja muusta höpönlöpöstä kuin hyväksytään se, että ihmiset tekevät virheitä eivätkä ole erityisen uniikkeja vaan monet ihmiset todella tekevät samoja virheitä.
Sairasta egoismia.
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ettehän ole tosissanne..? Aivan idioottimainen teoria :DDDDD
OK, luit siis läpi tämän ketjun 116 postausta ja tulit vaan heittämään peliin oman rakentavan kontribuutiosi, joka sisältää 7 sanaa, joista yksi on haukkumatermi... Nyt voitkin sitten siirtyä eteenpäin lukemaan ja kommentoimaan jotain muuta sinulle paremmin sopivaa aihetta. Valitse vaikka tämä: "Paula Vesala ja Samuli Edelmann - romanssi!" – se on yksi suosituimmista aiheista :-)
Luuletko olevasi jotenkin älykäs? Toinen kirjoittaa ilmiöstä ja sinä vittuilet ihmiselle.
Mä oon pahoillani mutta ihmiset jotka uskoo tällasta skeidaa on kyl jotenkin jälkeenjääneitä :D :D
Vierailija kirjoitti:
Voisin vannoa että Kurt cobainilla oli se pinkki turkistakki päällä jossain Suosikin julisteessa..
No olihan sillä.
En ole seurannut Cobainia sen kummemmin, mutta tuo on jäänyt mieleen.
Takki on kuuluisa ja ikoninen. Luulenpa että netistä löytyvät jutut, joissa väitetään Cobainin pukeutuneen vain leoprdikuosiin, ovat vääristelyjä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon pahoillani mutta ihmiset jotka uskoo tällasta skeidaa on kyl jotenkin jälkeenjääneitä :D :D
On, salaliittoteoreetikot on yl aika vähän koulutettuja ja heillä on turhan suuret luulot itsestään->älyttömät uskomukset, joita ylitulkitaan merkityksellisesti.
Leffat on satoja leikattuja filmin pätkiä, miksi levitykseen ei joskus tehtäisi muutoksia? Miksi luottaa muistiin? Muisti on häivähdys todellisuutta. Miksi vauvana olevaa ei muista? Jep, koska tulkinta kehikko puuttuu ja aines vaikeasti nostettavissa esiin myöhemmin kuin se luotu.
Ihan kukkua, mutta toisille on tärkeää uskoa olevansa jossain ”ytimessä” ymmärryksineen. Menee netissä mut muuten kartan kuin hullu. Tarkoitus on ihmisen antama merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko olevasi jotenkin älykäs? Toinen kirjoittaa ilmiöstä ja sinä vittuilet ihmiselle.
Nyt en ihan ymmärtänyt, miten niin toinen kirjoittaa ilmiöstä? Onko ilmiöstä kirjoittamista ja keskusteluun osallistumista se, että tulee tänne ja postaa seuraavan kommentin: Siis ettehän ole tosissanne..? Aivan idioottimainen teoria :DDDDD.
Tällainen muiden idiooteiksi nimittely ja koko keskusteluaiheen leimaaminen saa yleensä aikaan vastareaktion - mielestäni tässä tapauksessa ihan oikeutetun sellaisen, Sorry vaan mutta minulle ei tullut vastauksestani yhtään huono omatunto, ehkä kirjoittaja ansaitsi pikku näpäytyksen :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin vannoa että Kurt cobainilla oli se pinkki turkistakki päällä jossain Suosikin julisteessa..
No olihan sillä.
En ole seurannut Cobainia sen kummemmin, mutta tuo on jäänyt mieleen.
Takki on kuuluisa ja ikoninen. Luulenpa että netistä löytyvät jutut, joissa väitetään Cobainin pukeutuneen vain leoprdikuosiin, ovat vääristelyjä.
No laitatko vaikka kuvan todisteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin jo aiemmin, että muistan elävästi että ensimmäisenä koulupäivänä minulla oli eräs sininen mekko päällä. Kuvista käy ilmi, että se olikin violetti.
Minulla oli kyllä sininen pusero, jota käytin myös alakoulussa, joten olen selkeästi sekoittanut nämä kaksi asiaa muistoissani. Totta kai olin hämmentynyt kun näin kuvat vuosia myöhemmin, mutta ei se nyt lopulta ollut ainoa asia jonka olen muistanut väärin, joten mitä sitten.
Ihmiset erehtyvät, eivät huomaa jotain, muistavat väärin... Eikä se ole mitenkään ihmeellistä.
Efektiksi se luokiteltaisiin jos muutkin muistaisivat mekkosi olleen sininen.
Tuo Fazerin parhain selittyy sillä että se logo on "epäselvä" ja helposti karkkipussin pakkaukseen sulautuva, ei huomiota herättävä. Puhekielessä taas on alusta saakka ollut helpompaa puhua Fazerin parhaista kuin yrittää taivutella Fazerin parhain johonkin järkevämpään muotoon.
Kurt Cobainin takki hämmentää toki minuakin, mutta uskon ennemmin kollektiiviseen väärinmuistamiseen jne vaikka uskonkin moniin muihin hämärähommiin, mitä esim. USA puuhaa/on puuhaillut ja on myöntänytkin tehneensä. Kuitenkin esim. Brad Pitillä on ollut sellainen pinkki takki, mikä löytyy googlettamallakin mutta sekään ei ollut samanlainen kuin mitä Cobainilla mielikuvissani. Courtney Lovella oli kans jonkun verran pinkkejä vaatteita ja sellaisia takkeja, mistä on tuo harhamuistikuva Cobaininkin takista, joten sekin voisi auttaa sekoittamiseen.
Olen aivan varma että N'sync kirjoitettiin tällä tavalla mutta nyt kun tarkistin se onkin muka aina ollut Nsync, N*Sync tai 'N Sync.
Joo, minäkin olisin erityisen kiinnostunut näkemään tuon kuvan. Ainoa vaan, että koko kansainvälinen Mandela-efekteistä kirjoitteleva yhteisö ei ole sitä onnistunut löytämään - koska sellaista kuvaa ei koskaan ole nykytodellisuuden mukaan ollut olemassakaan!
Joku oli photoshopannut kuvan sellaiseksi kun millainen sen "pitäisi" olla: https://i.imgur.com/kH1byqa.jpg.
Lisätietoa aiheesta:
https://www.reddit.com/r/MandelaEffect/comments/6vs9e7/kurt_cobains_fam…
https://www.reddit.com/r/MandelaEffect/comments/8pzcbn/everyone_says_ku…
Katsoiko joku sen jenkkien selviytyjien 2.kauden (Suomessa ekana esitetty Selviytyjät-kausi, 1.kausi esitettiin tämän jälkeen), jossa olivat Australissa. Omasta mielestäni voittaja oli vanhempi vaalea nainen, Tina. Olin tästä satavarma.
Voittaja olikin komea parikymppinen Colby, joka tuli minun mielestäni toiseksi. Ihan uskomatonta!
Tarkennus: tarkoitin sitä, että minun todellisuudessani siinä ei ollut tuota nuolta. Volvon logosta on kirjoiteltu paljon maailmalla, enkä ole ainoa, joka kokee logon muuttuneen. Mutta, en siis silti lähde kyseenalaistamaan sitä, ettetkö sinä olisi aina nähnytkin logossa tuon nuolen. Minulla ja vaimollanikin on joistain asioista erilainen kokemus/muistikuva.
En itse osaa selittää Mandela-efektiä – en tiedä kuka/ketkä ja miksi aiheuttavat näitä muutoksia.