Suomalaisia mandela efekti juttuja!
Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä muistatteko 90-luvun Disneyn vhs-kaseteissa alun, jossa Helinä-keiju koskettaa taikasauvalla Disney-tekstin i-kirjainta, ja sauvasta sinkoilee kipinöitä?
No, sellaista ei ole koskaan ollutkaan.
Jossain näin tapahtuu, missä se sitten tekee noin :D Koska mulla ainakin on selkeä mielikuva kun Helinä on siinä vähän kumartuneena ja näpäyttää sitä sauvaansa ja hymyilee kameralle, se sauva taitaa olla vielä oikeassa kädessä ja vasen on vierellä ja sormet osottaa taaksepäin :D
Ei se ole Disney -teksti, vaan Disneyn linna-logon torni, johon Helinä näpäyttää.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmiset vain eivät huomaa asioita koska eivät tarkastele niitä tarkkaan vaan vilkaisevat vain."
On paljon tarinoita, joissa tämä ei päde. Esim juuri mainitsemassani esimerkissä, ei Volvossa vaan siis tarjoitin tietenkin Volkswagenin logoa. Tuosta Volvostakin on ollut puhetta.
Olen myös lukenut esim graafikosta, joka on koulussa toisintanut tiettyjä logoja, luulisi hänen muistavan hyvin millaisia ne ovat, joutunut kuitenkin ehkä tarkemmin katsomaan?
Mitä luulet, osaisitko piirtää polkypyörän ilman mallia? Helppo homma eikö, kaikkihan tietää miltä polkypyörä näyttää...
https://twistedsifter.com/2016/04/artist-asks-people-to-draw-bicycle-fr…
Missä vaiheessa aika-avaruutta polkupyöriä on muutettu?!
Muistatteko kun Rhett Butler Tuulen viemään lopussa toteaa: "frankly my dear, I don't give a damn"
- Kyllähän se niin sanoi.
Transformati kirjoitti:
Joku oli photoshopannut kuvan sellaiseksi kun millainen sen "pitäisi" olla: https://i.imgur.com/kH1byqa.jpg
Joo ei mitään muistikuvaa tuollaisesta takista. Sama homma kaikkien muiden kuvitelmien kanssa, taidan olla immuuni tälle ilmiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni luuli, että se karkkipussi oli suffeli puffeli? Itse ainakin.
Mutta se on suffeli puffiOlen myös ihan varma, että se oli Suffeli Puffeli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fghfgdhfdgdfgh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fruit of the Loom -logossa oli nuoruudessani ruskea "tötterö" eli runsaudensarvi, josta hedelmät pursuilivat. Paitsi ettei koskaan ollutkaan.
Olen itse ihmetellyt, miksi siihen oli lisätty runsaudensarvi. Onkohan liikkeellä ollut kopioita?
Nämä logoista vouhkaajat eivät ymmärrä, että logotkaan eivät pysy samana ikuisuuksia. Jos yritys on pystyssä monta kymmentä vuotta niin välillä ilmettä ja myös logoja uudistetaan. En ymmärrä mikä tässäkin on niin ihmeellistä.
Tässä on kyse nimenomaan siitä, että on tutkittu aivan kaikki aiemmat logot ja niiden muutokset. Logot muuttuu mutta kyllä ne aiemmat on aina löydettävissä. Eli tämä on tiedossa kyllä.
Noista ja muista kuuluisista brändeistä on liikkeellä myös lukuisia tuoteväärennöksiä joiden logot saattavat olla mitä tahansa.
Tässä etsitään Fruit of the Loom -malleja: The cornucopia of fruit on the label is the company's recognizable symbol along with the Fruit of the Loom guys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvä muisti, mutta en ole huomannut koskaan tällaista ilmiötä. Ihan mielenkiintoista kyllä.
Sitten jos joku väittäisi, ettei Cobain koskaan käyttänyt ruutupaitaa eikä tennareita, niin hämmästyisin.
No muistatko sinä sen pinkin pörrötakin?
En muista, mutta voin helposti kuvitella Cobainin päälle sellaisen takin. En pidä mahdottomana että olisin sellaisen kuvan joskus nähnyt, mutta minkäänlaista selvää muistikuvaa ei kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä muistatteko 90-luvun Disneyn vhs-kaseteissa alun, jossa Helinä-keiju koskettaa taikasauvalla Disney-tekstin i-kirjainta, ja sauvasta sinkoilee kipinöitä?
Jossain näin tapahtuu, missä se sitten tekee noin :D Koska mulla ainakin on selkeä mielikuva kun Helinä on siinä vähän kumartuneena ja näpäyttää sitä sauvaansa ja hymyilee kameralle, se sauva taitaa olla vielä oikeassa kädessä ja vasen on vierellä ja sormet osottaa taaksepäin :D
Ei se ole Disney -teksti, vaan Disneyn linna-logon torni, johon Helinä näpäyttää.
Tälläinen Wondeful world of Disney -ohjelman aloitus 1970-luvulta on olemassa, jossa Helinä esiintyy:
Se ei kuitenkaan ole se sama, jota itse muistelen 1990-luvulta. Siinä Helinä on pienempi ja pohja on sininen.
Vierailija kirjoitti:
En muista, mitä se kosketti, mutta muistan ihan selvästi tällaisen alun. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihmiset vain eivät huomaa asioita koska eivät tarkastele niitä tarkkaan vaan vilkaisevat vain."
On paljon tarinoita, joissa tämä ei päde. Esim juuri mainitsemassani esimerkissä, ei Volvossa vaan siis tarjoitin tietenkin Volkswagenin logoa. Tuosta Volvostakin on ollut puhetta.
Olen myös lukenut esim graafikosta, joka on koulussa toisintanut tiettyjä logoja, luulisi hänen muistavan hyvin millaisia ne ovat, joutunut kuitenkin ehkä tarkemmin katsomaan?
Mitä luulet, osaisitko piirtää polkypyörän ilman mallia? Helppo homma eikö, kaikkihan tietää miltä polkypyörä näyttää...
https://twistedsifter.com/2016/04/artist-asks-people-to-draw-bicycle-fr…
Missä vaiheessa aika-avaruutta polkupyöriä on muutettu?!
Tätähän voi soveltaa aika henkilökohtaisellakin tasolla. Pyytää vaikka ihmisiä piirtämään kuvan oman autonsa etupäästä valoineen ja ritilöineen ja muine yksityiskohtineen, että miltä se tarkalleen ottaen näyttää. "Kyllä minä tiedän miltä näyttää auto jolla olen 15 vuotta ajanut!". Vaan muistatko kuitenkaan? Oletko ikinä katsonut sitä kovin tarkasti? Ovatko todellisuudet menneet ristiin, vai etkö vain ole kiinnittänyt huomiota aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puffeli tulee tuohon riiminä luonnostaan. Se on kuitenkin ollut oma tuotteensa, Suffelin toinen versio joka oli kuorrutettu nonparelleilla. Ilmeisesti sitä ei valmistettu kovinkaan kauaa.
70-luvulla oli myös myynnissä muitakin Puffi-tyyppisiä tuotteita kuten suklaapopcornia ja jonkun muun valmistamaa puffattua maissisuklaata. Pussi oli pitkänomainen, eikä siinä ajan tavan mukaan ollut paljonkaan itse tuotetta. Meille sellaisen toi kummini, ja äiti jakoi sisällön neljään pieneen sulle-mulle- osaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puffeli tulee tuohon riiminä luonnostaan. Se on kuitenkin ollut oma tuotteensa, Suffelin toinen versio joka oli kuorrutettu nonparelleilla. Ilmeisesti sitä ei valmistettu kovinkaan kauaa.
70-luvulla oli myös myynnissä muitakin Puffi-tyyppisiä tuotteita kuten suklaapopcornia ja jonkun muun valmistamaa puffattua maissisuklaata. Pussi oli pitkänomainen, eikä siinä ajan tavan mukaan ollut paljonkaan itse tuotetta. Meille sellaisen toi kummini, ja äiti jakoi sisällön neljään pieneen sulle-mulle- osaan.Se on totta, minullakin mieli tahtoisi sanoa että Suffeli Puffeli. Tästäpä se efekti voikin syntyä, kun mielessään nimeää jonkun asian eri tavalla kuin se oikeasti on. Pitkään luulin että automerkki on Chervolet, kun kuulin sen muiden suista sillä tavalla, mutta aikuisena huomasin että sehän onkin Chevrolet ja varmaan vaan muokkautunut suomalaiselle kielelle sopivammaksi monella ihmisellä.
Mikäs se oikea Suffeli Puffeli sitten on ollut, kun ei googlettamallakaan sellaista löydä? Olen aikamoinen karkkihiiri, joten luulisin että olisin sellaisesta tietoinen. Ellei se sitten ole joku ikivanha merkki?
TM00 kirjoitti:
Itse muistan suurimmanosan näistä tunnetuista mandela efekteistä niinkuin ne ennen olivat. Minulla on aina ollut erittäin tarkka muisti ja luotan siihen melkoisen hyvin.
Muistan ihmetelleeni asioita jo vuosia sitten, en vaan osaa sanoa tarkkaan minä vuonna havaitsin ensimmäiset muutokset, mutta väittäisin että ne ajoittuvat 2000-luvun alkupuoliskolle. Sittemmin muutoksia on alkanut tulemaan yhä kiihtyvämpään tahtiin.
Olen täysin ateistinen ihminen ja suurimmaksi osaksi selittänyt asiat aina muilla kun yliluonnollisilla asioilla. Nyt kuitenkin mieleni on alkanut muuttumaan, enkä enää usko minkään olevan siten kun kuvittelin. Mitään teoriaa minulla ei ole antaa, mutta on vaan se tunne, että jotain tapahtuu koko ajan ja tuntemamme maailma on muuttumassa kovaa vauhtia.
Kulta, se on vain vanhenemista. Et kuule, näe, muista, tunne enää sillä intensiteetilla mitä nuorena.
retwewtert kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla oli myös myynnissä muitakin Puffi-tyyppisiä tuotteita kuten suklaapopcornia ja jonkun muun valmistamaa puffattua maissisuklaata. Pussi oli pitkänomainen, eikä siinä ajan tavan mukaan ollut paljonkaan itse tuotetta. Meille sellaisen toi kummini, ja äiti jakoi sisällön neljään pieneen sulle-mulle- osaan.Se on totta, minullakin mieli tahtoisi sanoa että Suffeli Puffeli. Tästäpä se efekti voikin syntyä, kun mielessään nimeää jonkun asian eri tavalla kuin se oikeasti on. Pitkään luulin että automerkki on Chervolet, kun kuulin sen muiden suista sillä tavalla, mutta aikuisena huomasin että sehän onkin Chevrolet ja varmaan vaan muokkautunut suomalaiselle kielelle sopivammaksi monella ihmisellä.
Mikäs se oikea Suffeli Puffeli sitten on ollut, kun ei googlettamallakaan sellaista löydä? Olen aikamoinen karkkihiiri, joten luulisin että olisin sellaisesta tietoinen. Ellei se sitten ole joku ikivanha merkki?
Jossain nostalgiaketjussa muistettiin Puffeli. Siis pelkkä p-alkuinen, ilman Suffelia.
Ite muistakin aina että pikatsulla olis ollu mustaa hännän päässä mutta sen koko häntä onkin keltainen
Minä muistan selvästi, että Monopoli-pelin pohatalla oli monokkeli - ja niin muistaa moni muukin. Mutta ei ole koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan selvästi, että Monopoli-pelin pohatalla oli monokkeli - ja niin muistaa moni muukin. Mutta ei ole koskaan ollut.
Eikös tässäkin ollut se, että monopoliukkeli sekoittui jonkun toisen samanoloisen hahmon kanssa, jolla se monokkeli on?
Entäpä shannon doherty joka onkin oikeasti shannen doherty?
Tuon helinäkeiju intron muistaa todella monet ja sitä ei muka ole olemassa. Olen melko varma että se on olemassa ja mahdollisesti löytyykin jonkin VHS nauhojen alusta
Itse muistan sen niin että pohja on sininen, ikäänkuin yötaivas ja Helinä keiju kirjoittaa Disney te ai jonkin muun sanan taikasauvallaan ja lopuksi tekee Iin päälle pisteen näpäyttämällä sillä sauvalla.
Tätäkin olen kyllä miettinyt. Olen lukenut paljon tarinoita ja selityksiä mistä efekti johtuu, kaikki epätavalliset ja tavalliset oon käynyt läpi. Ei tässäkään ketjussa ole yhtään argumenttia mitä en olisi jo lukenut moneen kertaan... En "usko" mihinkään matrixteorioihin enkä väitä tietäväni mitään mistä mandelaefekti johtuu. Itse vaan koen kummallisena ja hauskana, että elämässä tämmöstäkin tapahtuu. :D