Suomalaisia mandela efekti juttuja!
Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?
Kommentit (403)
Minua kiinnostaisi tietää miten apartheid-järjestelmän hajoaminen ja Mandelan presidenttikausi ovat menneet ohi niiltä, joiden mielestä Mandela kuoli vankilassa 1980-luvulla. Mitä heidän mielestään Etelä-Afrikassa tapahtui Mandelan oletetun kuoleman jälkeen?
Hei, kiitos tiedosta - myönnän että olin ymmärtänyt tämän kohdan väärin kontekstin takia. Olen kuitenkin tutkinut näitä Raamatun kohtien muutoksia vähän enemmänkin ja niistä löytyy kooste täältä: http://kla.fi/keskustelu/index.php/topic,2551.0.html
Yksi maailman tunnetuimmista patsaista Auguste Rodinin Ajattelija (Pe Penseur) on muuttunut. Patsaan hahmo ei enää tue otsaansa nyrkkiin vaan painaa nyrkin leukaa vasten. Melko lailla evidenssiä löytyy täältä: https://www.reddit.com/r/MandelaEffect/comments/55ceq4/one_of_the_most_…
Kuinka moni luuli, että se karkkipussi oli suffeli puffeli? Itse ainakin.
Mutta se on suffeli puffi
Fazerin Parhaat -karkkipussin nimi on nykyään Fazerin Parhain....!?
Näyttelijä Steve Carrell on nykyään nimeltään Steve Carell
Kurkatkaapa Fazerin Parhaat karkkipussia... eipä ole parhaat ei
Muistatteko kuka suomalainen elokuvahahmo sanoi silloin tällöin "Voi helvatan helvatta"? En ole tätä lausahdusta nimittäin pitkään aikaan kuullut vaikka olen katsellut viime aikoina usein tulleet Turhapuro-elokuvat. Olisiko Mandela-efekti syönyt tämän repliikin suomalaisesta elokuvahistoriasta.
Netistä löytyvään meemikuvaan on myös jostain syystä otettu kuva kohtauksesta, jossa Uuno sanoo "Hemmeti! Se on viiskytäpenninen!" (kohtaus löytyy Youtubesta nimellä Uuno Turhapuro pajatsoo pelaamassa). Eikö meemeihin ole tapana laittaa kuva juuri aiheeseen liittyvästä kohtauksesta.
Olin äitini kanssa tutkimassa vaatekaappini kenkiä ja uusia talvikenkiä lähdössä hankkimaan. Otin vaatekaapistani yhden kenkäparin jossa yhdestä kengästä oli vetoketju mennyt rikki. Olin miettinyt useaan otteeseen, millä tavalla korjata ne. Mutta kun sitten näytin niitä äidilleni, vetoketju menikin ylös normaalisti ilman esteitä.
Hämmästyksissäni katsoin äitiäni ja ihmettelin että miten ne itsekseen ovat korjautunut siellä kaapissa. Vetoketjusta puuttui pala silloin muistellessani ja se oli syy miksi se vetoketju ei mennyt aiemmin ylös asti. Mietin tässä että olikohan kyseessä mandela efekti vai aivan jotain muuta.
Tässä vielä toinen esimerkki joka tapahtui tällä viikolla. Meillä oli kotona lasinen ns. kynttilän alusta tai sellainen lautanen. Tiistai aamuna menin aamupalalle pöydän ääreen jossa oli se lasinen lautanen ja kynttilä sen päällä. En siis huomannut mitään erikoista, saatoin olla unen pöpperössä ja katsoin lasin olevan normaali. Aamupalan jälkeen kävelin yläkertaan pukemaan ja laittautumaan. Kun aika oli lähteä kouluun menin eteiseen pukemaan.
Äitini pyysi käymään keittiössä ja minä sitten menin kävelin sinne ja kysyin että mikäs nyt. Hän osoitti sitä kynttilää jonka alla oli lasinen lautanen, mutta se oli levinnyt kappaleiksi, jakautunut moneen osaan ja levinnyt kynttilän alla. Oli aika outoa kun mitään ei ole voinut tippua lasisen lautasen päälle tai mikään ei ollut osunut siihen. Eikä kukaan sitä olisi nostanut ja pudottanut takaisin pöydälle sillä sen olisi kaikki kuullut. Sitä ei sen kummemmin olla mietitty, mutta onhan se hyvin outoa että kynttilän alusta voi haljeta moniin osiin itsekseen pöydän päällä.
En tiedä onko tämä jälkeinen juttu sitten paranormaalia, mandela efektia tai sitten selitettävä asia.
Entäs se Volkswagenin merkki?Minusta siinä ei ennen ollut rakoa päällekkäin olevien kirjaimien välissä...En yleensä usko ns.huuhaa juttuihin mutta tämä jäi kyllä pahasti vaivaamaan.
Jos näit Dyynin vuonna 1991 tai ennen, saatat muistaa, että siinä kohdassa, jossa keisari neuvottelee suuressa akvaariossa uiskentelevan rumannäköisen navigaattorikalan kanssa, puhui kala jotain keksittyä kieltä, joka oli sitten tekstitetty englanniksi (ja tietysti suomeksi päälle) kuvaruudun alalaitaan. En myöskään muista, että sitä kalaa olisi näytetty niin läheltä, (hyi olkoon) varsinkaan minkä muotoinen sen suu on.
Nyt sen sijaan akvaarion kyljessä on jokin Babel Fish-vempain, joka kääntää puheen englanniksi.
12 years a slave -leffassa on nykyään mukana näyttelijänä Brad Pitt. Ei varmasti ollut silloin kun tuon leffan näin. Kts. tämä kohtaus: https://www.youtube.com/watch?v=8D_hU6qoObY
Seuraavaa kuuluisaa lausahdusta ei ole nyt koskaan sanottu Bond leffassa You only live twice: "I've been expecting you mr. Bond". Tämän sanoi elokuvan pahis Blofeld, joka silitteli sitä sanoessaan kissaansa. Tässä tuo kohtaus leffasta:
Nirvanan Kurt Cobainilla ei muka ikinä ole ollut päällä pinkkiä takkia, joka näytti ikään kuin karva- tai untuvatakilta... Muistan, miten naurettavalta se näytti hänen päällään aurinkolasien kanssa. Nyt tuo takki on kuulemma aina ollut vaan tuon oheisen kuvan mukainen leoparditakki... Tässä residueta, jossa näkyy tuo alkuperäinen takki: https://imgur.com/a/RtWIE
Yep – klassinen Mandela efekti jo vuosien takaa
Tässä videossa Anthony Hopkins toistaa itse oman repliikkinsä Uhrilampaat leffasta: "Hello Clarice". Ainoa vaan, että hän ei koskaan sanonut tuota repliikkiä alkuperäisessä leffassa.
Katso tämä kohta videosta alkaen kohdasta 2:02:
Tässä on ohjevideo vuosien takaa, jossa opetetaan piirtämään Volkswagenin logo oikeaoppisesti:
Ainoa vaan, että virallisessa logossa on nykytodellisuuden mukaan aina ollut rako V:na W:n välissä.Vierailija kirjoitti:
12 years a slave -leffassa on nykyään mukana näyttelijänä Brad Pitt. Ei varmasti ollut silloin kun tuon leffan näin. Kts. tämä kohtaus: https://www.youtube.com/watch?v=8D_hU6qoObY
Kävin katsomassa tän elokuvateatterissa silloin kun tuli ja Pitt oli siinä silloinkin
Asdell35 kirjoitti:
Niin. Mandela efektiin voisi lisätä patsaan "ajattelija".
Minä ja moni kavereistani muistamme, että patsas oli atleettinen, kaljupäinen ja nojasi nyrkkiin otsaansa. Ei leukaansa. Kuinka lie?
No niin minäkin kyllä muistan.
up