Suomalaisia mandela efekti juttuja!
Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Tuo Fazerin parhain selittyy sillä että se logo on "epäselvä" ja helposti karkkipussin pakkaukseen sulautuva, ei huomiota herättävä. Puhekielessä taas on alusta saakka ollut helpompaa puhua Fazerin parhaista kuin yrittää taivutella Fazerin parhain johonkin järkevämpään muotoon.
Siinähän lukee Fazerin parhaat - ruotsiksi. Toisaalta genetiivi Fazers vaatii peräänsä määräisen adjektiivin muodon bästä, joka on sama myös monikossa. No, maailmahan pyörii aivojen ympärillä vai miten sitä sanottiinkaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan varma että N'sync kirjoitettiin tällä tavalla mutta nyt kun tarkistin se onkin muka aina ollut Nsync, N*Sync tai 'N Sync.
Tuossa sun muistamassa kirjoitusasussa ei oo mitään järkeä, se ' tulee ennen N-kirjainta jos johonkin koska se on korvaamassa puuttuu i-kirjainta. Tuossa välissä missä sinä sen muistat sillä ei ole mitään funktiota eikä se siis siihen ole varmastikaan ikinä kuulunut. Mutta hankalahko kirjoitusasu ja jenkit nyt ylipäätään kirjoittaa sanat päin seinää koska kuluttavat visuaalista mediaa vain kuuntelemalla, meillä kun on tekstit niin osaamme kirjoittaa esim sarjojen hahmojen nimet oikein toisin kun amerikkalaiset.
https://www.discogs.com/artist/69433-NSYNC <-- Tuolta katsomaan kaikki eri vaihtoehdot, joilla nimi on julkaisuilla (viralliset, bootlegit jne.) on kirjoitettu joko k
Ja Guns n' Rosesia muisteleville sama: https://www.discogs.com/artist/124535-Guns-N-Roses <-- tuolta katsomaan ne kymmenet ja kymmenet eri tavat, joilla nimi on läiskitty levyjen (aitojen ja piraattien) kansiin, kylkiin ja kiekkoihin. Löytyy Guns 'n' Roses, Guns 'n Roses ja ties mitä variaatiota. Nimi on aika hankala suomalaiselle muutenkin, sillä heittomerkillä korvataan poisjätettyä kirjainta. Rock and roll voidaan kirjoittaa rock n roll, rock 'n' roll, rock 'n roll, rock n' roll... Oikeastaan vain rock 'n' roll olisi oikein, sillä tuossa on poistettu a ja d eli vaaditaan kaksi heittomerkkiäkin. Ensimmäisen albumin kansitaiteessa nimi on GUNS N' ROSES, tokan sinkun kannessa komeilee GUNS'N'ROSES, kolmanne sinkun kannessa GUNS N ROSES. N:n ympärillä siis kaksi pistettä keskellä kirjainta. En tiedä näkyykö merkki täällä.
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan Elovena-tytöstä, jos jollain on pitkät vaaleat hiukset leteillä. Elovena-tytöllä on kuitenkin vaalea polkkatukka, ja on aina ollutkin.
Totta kai on ollut lyhyempi tukka ja liina päässä. Mielisairasta väittää jotakin muuta. Mikä tätä ihmiskuntaa vaivaa? Siinä vanha mainos. "Ehkä" ja "kenties" tuosta ihmiset muistavat pitkän palmikon nauhoineen? Vai onkohan tässäkin nyt jotakin taikaa ja magiaa? Huuu...
sdfgdsgdsf kirjoitti:
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku teistä nähnyt James Bond Moonraker -leffan? Muistatteko sen saparapäisen tytön, johon Jaws rakastui? Hän hymyilee, ja paljastaa hammasrautansa? EI oo käyny, tytöllä ei ole hammasrautoja koskaan ollutkaan.
Yep, tämä on klassinen Mandela-efekti. Tässä vanha luottokorttimainos, missä Jaws-näyttelijä kohtaa suomalaisen kassaneidin, joka hymyilee takaisin raudat suussa:
Jep, valtaosa näistä efekteistä selittyy juuri tuon tapaisilla asioiden ja muistojen sekoittumisella.
Itsekin varma, että sillä on raudat. Eihän koko kohtauksessa oo muuten ees järkeä. Tuohon hyvin tiivistyy koko vöyhke: minun mielestä asia on niin pääni sisällä, niin sen on pakko olla niin pääni ulkopuolellanikin. Oikeastaan aika huolestuttava merkki nykyihmisen tilasta. Sitähän tuo woke-sekoilukin vain pohjimmiltaan on: kaikkien on hyväksyttävä minun harhani. Mielestäni leffassa juuri aina oli hyvä twisti se, että tytöllä ei ollut rautoja. Hammasraudat tytöllä olisi ollut liian ennalta-arvattavaa. Tuntuu siltä, että internet oli huono idea: pöhköt saavat äänensä liiaksi kuuluviin.
Vierailija kirjoitti:
ikäluokassani kaikki suomalaiset sanovat usassa olevan 52 osavaltiota. koululaitos ja yle väittää ettei missään kirjassa tai televisio-ohjelmassa näin sanota.
Itse olen joutunut moniin väittelyihin, kun olen tiennyt niitä olevan 50. Yksi vetosi jopa Amerikassa asumiseen ja sai muut puolelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kurkatkaapa Fazerin Parhaat karkkipussia...
Onhan ne karkit Fazerin parhaita siellä pussin sisällä, kun monikossa puhutaan. Kuka autisti multivammainen yrittää kutsua niitä parhain-sanan monikkomuodolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ikäluokassani kaikki suomalaiset sanovat usassa olevan 52 osavaltiota. koululaitos ja yle väittää ettei missään kirjassa tai televisio-ohjelmassa näin sanota.
Itse olen joutunut moniin väittelyihin, kun olen tiennyt niitä olevan 50. Yksi vetosi jopa Amerikassa asumiseen ja sai muut puolelleen.
Kannattaa muistaa, että jenkit eivät ole kovinkaan fiksu kansa. Suomi on kuitenkin maailman aivan huippua ja Euroopan ykkönen. Toki jäämme muiden jalkoihin valitettavan tilamme takia. Olen itsekin huomannut Suomessa, että vanhemmat ihmiset (40-60-luvuilla syntyneet) puhuvat joskus 52:sta osavaltiosta. Ehkä siinä on lisätty Puerto Rico ja D.C. laskuihin, en tiedä. Vai meneekö vuoden viikkojen lukumäärän kanssa sekaisin. Nyt 7-kymppisethän muistavat ehkä 48-osavaltioisen USA:n vuoteen '59 asti. Tai niin heidän pitäisi. Vai olivatko tuolloin 50:ssä ja Alaska & Havaiji sitten nostivat lukeman 52:een? Nyt pitää jonkun ison ikäluokan ihmisen kaivaa sellainen koulukirja esiin, joka todistaisi väärän tiedon levittämisen. Eli vuoteen 1959 asti osavaltioita oli 48 ja sen jälkeen 50. Jollakin pitäisi ilmeisesti olla virheellistä tietoa sisältäviä opuksia, joissa vastaavat lukemat 50 & 52. Jos kirjoja ei löydy, niin kyseessä on huhupuhe ja urbaani legenda, jolla ei ole minkäälaista painoarvoa. Erinomainen tapa todistaa asia on kaivaa esiin USA:n lippu sieltä 50-70-luvuilta. Lippujahan on ollut luokkahuoneiden seinillä ja niitä voi näkyä valokuvissakin. Lippu muuttui, kun Alaska ja Havaiji liitettiin Amerikan Yhdysvaltoihin. Simpsoneissa oli vitsi amerikkalaisen julkisen peruskoulun tilasta, jossa koulutarkastaja laski luokkahuoneen seinällä olevan lipun tähtiä: "48, 49, 50 - very good! The flag is up to date."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vain todistaa sen, jonka jo tiesimme: amerikkalaiset ovat tyhmiä. Joku väitti tässä langassa aiemmin, että Turusta päin tultaessa Pori oli ennen alempana Raumaa. Tämä todistaa sen, että turkulaiset ovat tyhmiä. Yksi sanoi, ettei N-liiton lipussa ollut tähteä, vaikka "hänen vanhempansa olivat vasemmistolaisia". Tämä todistaa sen, että.. No, ymmärrätte jujun varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoinfarkti oli joskus aivoinfrakti.
No ei ollut, mutta aina on ihmisiä jotka eivät osaa vaikeita sanoja.
Latinistina tiedän, että "fractus" viittaa joko suuntana alas, tai alasajoon, hajoamiseen, surkastumiseen jne. "Infra" tarkoittaa alas, alempana. "Farct" tuskin tarkoittaa mitään. Kyllä oikea termi loogisesti ajatellen on päivänselvästi aivoinfrakti.
Tällaisen etymologisen selityksen löysin ihan googlettamalla:
"Infarkti- sana tulee latinalaisesta verbistä " infarkti ", joka tarkoittaa täytettä."
Kyseessä on suoniston tukos, joten siitä tuo.
Latinistikin voi vetää väärän johtopäätöksen.
Miten "täyte" on verbi? Se on substantiivi.
Mandela-efekti tulee varmaan helposti, jos ihmiset alkavat muistamaan jonkin jutun väärin pian jo pian tapahtuman jälkeen.
Esim: Kimi Räikkösen muka sanoma "Leave me alone, I know what I'm doing". Oikean muodon voi tarkistaa videolta:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon Ero Aarnion pallotuoliin näyttää tosiaan liittyvän Mandela efekti. Netistä löytyy useita lähteitä, joissa kerrotaan, että pallotuoli on päätynyt kuuluisiin elokuviin:
"Suurimmaksi suosikiksi nousi Pallotuoli eli tuoli, jonka ei tarvinnut näyttää tuolilta. Pallo pääsi muun muassa James Bond - ja Men in Black -elokuvaan."
Mutta, kuten tässä artikkelissa kuvataan:
http://inspirationfeed.com/the-12-best-movie-furniture-of-all-time/
Men In Blackissä oli kuitenkin Jacobsenin suunnittelema Egg chair (ei siis Aarnion Pallotuoli): https://inspirationfeeed.files.wordpress.com/2012/12/jacobsens-egg-chai….
Samassa artikkelissa kerrotaan kuitenkin, että Aarnio pallotuoli oli Mars Attacks! leffassa, jossa näytteli Pierce Brosnan. Bondista ei mainita pallotuolin kohdalla mitään. On myös aika mielenkiintoista, että samassa artikkelissa mainitaan Eero Aarnion Tulip-tuoli,
Jonkin sortin pallotuoli oli myös Prisoner-sarjassa:
https://i0.wp.com/streamondemandathome.com/wp-content/uploads/2018/11/P…
Voisin vannoa, että Yliopiston apteekki oli aikaisemmin käännetty väärin ruotsiksi Universitets apoteket... muistan maininneeni usealle ihmiselle, että tuossa on määräinen muoto genetiivin jälkeen eli se on väärin. Mutta nyt en olekaan enää varma.
Ja 911 jonka nähneet monet tv:stä? Tuleeko hetki jolloin monet väittää et ei tuollaista ollut.
Turun linna. Oli ennen keskustassa, keskustorin laidalla! Vannon että kävelin sen ohi keskustassa 2000-luvun alkupuolella! Olimme poikaystävän kanssa käymässä Turussa hänen kaverillaan ja kävelimme kämpiltään keskustaan ja poikkis vielä sanoi: "Siinä on Turun linna!"
Kävimme siellä luokkaretkelläkin -92 tai -93 ja silloinkin se oli vielä keskustassa keskustorin laidalla!
Mutta NYT se onkin jossain satamassa, jonne on keskustasta ihan sikapitkä matka, joka pitää ajaa bussilla! Ja ihan eri näköinen ja eri linna on kuin se, missä kävin ysärillä luokkaretkellä! Kävin toteamassa tämän joitakin vuosia sitten. Emmekä TODELLAKAAN käyneet siellä päinkään poikakaverin kanssa Turun vierailun aikana!
Kerroin tästä mandelaefektistä muillekin, ja muutama muukin muistaa Turun linnan olleen keskustassa!
Myös Turun käsityöäismuseossa oli tuolloin 90-luvulla näytillä jonkun tuvan seinässä vitriinissä oleva hopeaomena, joka oli vanhaa käsityötä. Muistan kuinka esittelytekstissä luki, että siitä saisi 100 metriä hopealankaa.
Mutta nykyään hopeaomenaa ei ole koskaan ollutkaan, on vain kullattu omena, joka on joku palkinto jostain nykyaikana!
Muistaako muutkin Turun linnan olleen keskustassa?
Ja EI, EN sekoita kirkkoon torin laidalla, eikä sekään ole keskustorin laidalla!
Muistaako kukaan muu Valion julistetta jossa oli siili ja en hörpi
Helsingin Jätkäsaaren Verkkokaupan lähellä oli ennen ratikkapysäkki, ehkä 20m päässä. Nyt se on siirtynyt ihan sikakauas Verkkokaupasta, puoli pysäkinväliä kohti satamaa. Joutuu kävelemään hirveän matkan, kun siellä asioi.
En usko että HSL on siirtänyt pysäkkiä, ei niitä tuollalailla turhaan ilman syytä liikutella. Mandelaefekti sen teki!
Ratikan päättäri eli seuraava pysäkki tuosta on satamassa, joten ei ole uskottavaa, että pysäkkiä olisi ihan vain sataman läheisyyden takia siirretty.
Kun olin pieni, kuulin radiosta tunnetun suomalaisen kappaleen Jäätelökesä. Joka kerta kun sitten myöhemmin taas kuulin sen, se tuntui jotenkin laimeammalta kuin silloin. Ikään kuin siitä olisi poistettu se paras osa, tarttuva kertosäe, kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin pieni, kuulin radiosta tunnetun suomalaisen kappaleen Jäätelökesä. Joka kerta kun sitten myöhemmin taas kuulin sen, se tuntui jotenkin laimeammalta kuin silloin. Ikään kuin siitä olisi poistettu se paras osa, tarttuva kertosäe, kokonaan.
Niin, ja kappaleen tulokulma aiheeseen (jäätelökesä) on myös muuttunut. Originaalissa ei ollut tätä taaksepäin katsovaa muistelua, vähän sama jos ensin kuulisi kappaleen Samsara ja myöhemmin ei enää löytyisi kuin Samsara Is Over.
Tässä tulee mielestäni kaikista paras vitsi: nämä ihmiset ovat juuri näiti 5G-homokaasu/chemtrail/littana Maa -sekopäitä. Elokuvastudioiden introssa näkevät litteää Maata jne. ja elokuvat ovat osa aivopesua muutenkin, mutta sitten kun puhutaan Matrix-elokuvasta, niin johan ääni muuttuu! Vaikka leffa on kahden tr_nsun tekemä totaalinen Hollywood-oksennus, niin jostakin syystä juuri tämä leffa kertoo totuuden. Jotenkin... ironista? Hollywood on p_dosatanistikannibaalishapeshiftingalienlastensieppaajanazzien vallassa, MUTTA Matrixissa kerrotaan totuus kuitenkin.