Suomalaisia mandela efekti juttuja!
Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Freddie Mercury laulaa biisissä Queen-We are the champions "We are the champions of the world", mutta ei oikeasti laula kuin "We are the champions".
Väärin. Ihan joka kohdassa kertosäkeessä ei lauleta tuota "of the world" mutta kyllä se siihen kuuluu, viimeinen osuus menee kylläkin "We are the champions".
Muistelisin että Ville Valolla olisi ollut pinkki pörrötakki Suosikin HIM-julisteessa, mutta vaikka olisikin niin tuskin kaikki Cobainin takista puhuvat ovat voineet sekoittaa siihen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Freddie Mercury laulaa biisissä Queen-We are the champions "We are the champions of the world", mutta ei oikeasti laula kuin "We are the champions".
Väärin. Ihan joka kohdassa kertosäkeessä ei lauleta tuota "of the world" mutta kyllä se siihen kuuluu, viimeinen osuus menee kylläkin "We are the champions".
Taisi olla niin, että viimeisessä kertosäkeessä tuo lisätään sinne loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Aivoinfarkti oli joskus aivoinfrakti.
No ei ollut, mutta aina on ihmisiä jotka eivät osaa vaikeita sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latinistina tiedän, että "fractus" viittaa joko suuntana alas, tai alasajoon, hajoamiseen, surkastumiseen jne. "Infra" tarkoittaa alas, alempana. "Farct" tuskin tarkoittaa mitään. Kyllä oikea termi loogisesti ajatellen on päivänselvästi aivoinfrakti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latinistina tiedän, että "fractus" viittaa joko suuntana alas, tai alasajoon, hajoamiseen, surkastumiseen jne. "Infra" tarkoittaa alas, alempana. "Farct" tuskin tarkoittaa mitään. Kyllä oikea termi loogisesti ajatellen on päivänselvästi aivoinfrakti.
Tällaisen etymologisen selityksen löysin ihan googlettamalla:
"Infarkti- sana tulee latinalaisesta verbistä " infarkti ", joka tarkoittaa täytettä."
Kyseessä on suoniston tukos, joten siitä tuo.
Latinistikin voi vetää väärän johtopäätöksen.
Käyttäjä52829 kirjoitti:
Raamattu muuttuu tosiaan kovaa vauhtia tämän ns. Mandela efektin seurauksena. Esim. tämä seuraava jae on aiheuttanut aikamoisen myrskyn kristittyjen piirissä:
"Matthew 19:14King James Version (KJV)
14 But Jesus said, Suffer little children, and forbid them not, to come unto me: for of such is the kingdom of heaven."
Se on myös Vulgatassa joka on Kuningas Jaakon Raamattua paljon vanhempi.
Iesus vero ait eis sinite parvulos et nolite eos prohibere ad me venire talium est enim regnum caelorum
But Jesus said to them: Suffer the little children, and forbid them not to come to me: for the kingdom of heaven is for such.
Chevrolet oli ennen vanhaan Chervolet.
Mulla on kans sellanen mandala, mutta ei siinä mitään efektejä ole.
Listataan seuraavassa muutamia Manteli - efektejä ympäriltään :
- Indiania Jonesilla oli ennen lökäpöksyt ja verkkopaita, ja rikas appiukko.
- Oli lehmänkello, jossa oli erilaisia soittoääni. Jossain vaiheessa tuli Nokia Tinyt Tones, ja se unohtui melkein kaikilta, jotkut muistaa vielä nekin ajat.
- Tekoäly vastasi älyttömyyksistä, jotka ajan kanssa muistaessa ovat pikemminkin unohtuneet. Ennen ne vielä vastasi sieltä, nykyään vaan virastot lopettaa toimintansa.
- Kaupunkeja ei ollut, puut kasvoivat siellä missä sadat miljoona ihmiset asuvat näinä päivinä. Noita puita ei olisi pitänyt kaataa, ja ne pitäisi istuttaa sille uudelleen !
- Ennen puhuttiin jostakin Mandela - efektijonosta, ei Manteleista. Mutta koska kunaan ei laita mitään Mandeloida kaakun päälle, niin tämä ei voi olla tosi. Eikä missään kasva esim.Mandela - puutakaan.
-Politiikkaan pääsi esim.ministeriksi yleensä, että jos puhui sekavia, veti välistä ja kotiin päin ja syytti muita. No, tämä on kieltämättä pysynyt hyvin paljonkin ennalleen. Mutta lisää ruskeita sävyjä pinnalle vain.
-Talouselämä ja -kasvu korreloivat sen kanssa miten vienti ja vapaakauppa veti. Nyt ne työntää toisiaan vastaan ja maailma on täysi tavarasta, kulutus on taipuinut, ilmastomuuto ja kaupungillistuminen jatkuu.
-Ruotsin rajaaviivaa pidennettiin 300 kilometrillä, jotta sinne olisi pitempi matka.
-Huilipäivät saivat kaiken näyttämään rennommalta. Mutta silloin tehtiinkin vielä oikeasti työtä.
-Verkosta sai vielä kalaa ja järven vedet olivat puhtaat. Nyt ei kellään ole ja on vain valokuitua päässä.
-Miksei me menty silloin vielä ongelle kun olisi päästy`? No, itse asiassahan me mentiin, mutta kun Aake Kallialan kouluttamat piisaminpennut olivat syöneet laiturin silpuksi !
- Muitakin on, mutta kiitokset jo tästä ja Herran Rauhaa, jota ei siis vielä "sitä" enne ollut, vasta jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin että Ville Valolla olisi ollut pinkki pörrötakki Suosikin HIM-julisteessa, mutta vaikka olisikin niin tuskin kaikki Cobainin takista puhuvat ovat voineet sekoittaa siihen
Mä rupesin epäilemään tätä myös, mutta siinä julisteessa Valolla onkin musta pörrötakki vaaleanpunaista taustaa vasten!
Jore Marjoranta oli alkuperäinen. Nykyään siis Jore Marjaranta.
Itselläni on joitakin vääriä muistoja lapsuudesta ja nuoruudesta. Luulin aina, että sen Liisa Akimofin kirjoittaman hienon Kevät-biisin esitti Mari Rintasila. En tiedä mistä se tuli. Laulaja ei ole edes samannäköinen. Olen luullut biisin ilmestymisestä asti; sen radiosta kuultuani ollut väärässä luulossa ja vasta nyt viimeisen vuoden aikana oppinut totuuden. Toinen aika jännä on se, että olin aivan varma, että mm. "Kesäillan valssi" -ohjelmasta tuttu Sari Tamminen olisi kuollut jo aikapäiviä sitten nuorena, 10 vuotta takaperin. Onkohan se saanut jonkun slaagin tuolloin vai mistä johtuen juuri hänet on mielikuvitukseni julistanut kuolleeksi. Hämmästyin jossakin yhteydessä törmättyäni häneen ja tämä olikin yhä elossa.
Vierailija kirjoitti:
Andy McCoyn muistetaan usein A-studion haastattelussa sanoneen, että hänellä on lompakossa "kolkyt donaa". Todellisuudessa Andy sanoi "kolkyt tonnia".
Tämän efektin syyllinen voi olla Jukka Puotila tai joku muu imitaattori.
Vierailija kirjoitti:
Chevrolet oli ennen vanhaan Chervolet.
Ja GMC "suomalaisittain" Kempsu
Vierailija kirjoitti:
Jore Marjoranta oli alkuperäinen. Nykyään siis Jore Marjaranta.
Ei ole yhdessäkään tämän levyssä Marjorantaa. Ei edes väärinkirjoitettuna, sillä ne näkyvät Discogsin tietokannassa myös ANV:nä eli artistin nimen variaationa. Siellä on myös kuvat levyjen kansista ja levyistä. Kaikki väärinkirjoitetut nimetkin näkyisivät listattuna artistin nimien variaatioina. Tämän väärin muistamisen on aiheuttanut vain se, että Jore on outo nimi ja se saa suussa sukunimenkin alavokaalin muuttumaan sopivammaksi O:ksi kuten etunimessäkin. Ehkä lehtijutuissa Jore on voinut muuttua Joriksi ja Marjaranta Marjorannaksi. En tiedä. Mutta levyissä mitään vääriä nimiä ei ole ollut. Vai toimiiko tämä mandelap_ska niin, että ne levyjen kannetkin muuttuvat? Vai käykö joku jopa muuttamassa ne manuaalisesti? Eihän tuollaisen kanssa voi vastaan oikein tapella sitten, jos ne vain muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andy McCoyn muistetaan usein A-studion haastattelussa sanoneen, että hänellä on lompakossa "kolkyt donaa". Todellisuudessa Andy sanoi "kolkyt tonnia".
Tämän efektin syyllinen voi olla Jukka Puotila tai joku muu imitaattori.
Tämä. Jenkeissähän on se vahva uskomus, että Dracula oli sanonut elokuvassa "I want to suck your blood!" Tämä on Simpsoneista eli ihmiset ovat (lapsena) katsoneet Simpsoneita ja saattaneet jopa nähdä sen ennen Dracula-leffaa. Ihmisen muisti ei ole kovin luotettava. Toinen hyvä on Darth Vaderin vuorosana, joka muistetaan väärin. Tämä juontaa juurensa myös imitaatioihin, sillä kontekstin vuoksi kaikki aloittavat imitaationsa sanomalla "Luke".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan varma että N'sync kirjoitettiin tällä tavalla mutta nyt kun tarkistin se onkin muka aina ollut Nsync, N*Sync tai 'N Sync.
Tuossa sun muistamassa kirjoitusasussa ei oo mitään järkeä, se ' tulee ennen N-kirjainta jos johonkin koska se on korvaamassa puuttuu i-kirjainta. Tuossa välissä missä sinä sen muistat sillä ei ole mitään funktiota eikä se siis siihen ole varmastikaan ikinä kuulunut. Mutta hankalahko kirjoitusasu ja jenkit nyt ylipäätään kirjoittaa sanat päin seinää koska kuluttavat visuaalista mediaa vain kuuntelemalla, meillä kun on tekstit niin osaamme kirjoittaa esim sarjojen hahmojen nimet oikein toisin kun amerikkalaiset.
https://www.discogs.com/artist/69433-NSYNC <-- Tuolta katsomaan kaikki eri vaihtoehdot, joilla nimi on julkaisuilla (viralliset, bootlegit jne.) on kirjoitettu joko kannessa, välilehdillä, kannen päädyssä, CD:n päällä jne. Löytyy muodossa N'Sync, N*Sync ja ties miten kirjoitettuna. Yksi mistä jengi on aina puhunut on "Sinkkuelämää" eli "Sex and the City" -sarjan nimi. Itse muistan miten nimi kuulosti oudolta, sillä omaan korvaan in the city olisi ollut luontevampi "Summer in the Cityn" ymv. tapaan. Piti painaa mieleen oikein se, että sarjan nimi ei ole niin kirjoitettu.
dfsgdsfsdg kirjoitti:
Transformati kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ymmärrä, minä olen aina tiennyt että siinä on se nuoli. Vähän kuin uros-symboli siis.
Tämä on minun kokemukseni, eli sen on pakko olla totuus, eikö? Tätä perusteluahan nuo efektin keksijätkin käyttävät. Minun kokemus = totuus. Huoh.
Tarkennus: tarkoitin sitä, että minun todellisuudessani siinä ei ollut tuota nuolta. Volvon logosta on kirjoiteltu paljon maailmalla, enkä ole ainoa, joka kokee logon muuttuneen. Mutta, en siis silti lähde kyseenalaistamaan sitä, ettetkö sinä olisi aina nähnytkin logossa tuon nuolen. Minulla ja vaimollanikin on joistain asioista erilainen kokemus/muistikuva.
En itse osaa selittää Mandela-efektiä en tiedä kuka/ketkä ja miksi aiheuttavat näitä muutoksia.
Selitit asian jo itsekin: sinulla ja vaimollasikin on joist
Volvon logossa on nuoli ja pyörä. Jos vähän ymmärtää kieliä, niin tajuaa volvon tarkoittavan liikettä. Pyörä, nuoli - liike. Wau.